onhandelbare shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Re: onhandelbare shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:29

niet zo'n succes dus. maar heb je nergens plek om hem gewoon even te laten rennen? misschien een klein stukje afzetten, ik neem aan dat jullie wel ergens schrikdraad hebben liggen. en anders misschien toch vragen of iemand je met hem kan helpen.
ik had eerst ook een shetlander, die deed ook dit soort dingen. die viel me aan, sprong op m'n rug en dat soort dingen. allemaal uit angst. ik weet niet of het bij jou shetlander ook uit angst is, maar als dat wel zo is kun je het beste gewoon een keer een halve dag in de stal gaan zitten, gewoon dat hij leert dat jij bij hem bent. mijn shetlander kon eerst ook geen mens in z'n buurt verdragen, die werd gewoon doodsbang, wat zich weer uitten in agressie waardoor je niet zag dat hij echt bang was.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:34

nee verder hebben we geen mogelijkheid om hem ergens anders te zetten of te longeren.
Anders hadden ik dat namelijk al gedaan :P
ik vind het zelf niet zo'n fijn idee om in de stal te gaan zitten.
ben niet bang voor hem maar wel heel erg voorzichtig, hij is namelijk al op men rug gesprongen en heb afgelopen maandag bijna 2 achterbenen in mijn buik gekregen.
dus kijk wel uit haha

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:37

Wat je ook doet, ga niet een join-up doen. Eigenlijk wat je dan tegen het paard zegt is: of je gaat dood, of je accepteert mij als leider. En dat is een erg stress volle manier, die zonder ervaring erg snel verkeerd kan gaan.

Wat ik zou doen is ten eerste zorgen dat de omheining goed is. Hij moet naar buiten kunnen.

Als de problemen dan nog niet op gelost zijn kan je beginnen met een oefening doen dat hij afstand van je moet houden, respect voor je eigen ruimte. Dat doe je door als een paard zonder jouw toestemming in jouw ruimte komt, ongeveer een arm lengte van je af, met je arm, een touw, een stok, een zweep te zwaaien. Op die manier geef je de grens aan. Mocht het paard doorlopen, raakt het ding waar je mee zwaait het paard en is het ook duidelijk.

Als het paard trapt, bijt of stijgert moet je 'm een schop geven. Dit klinkt heel zielig, maar het is de meest duidelijke manier voor een paard om te straffen. Uiteindelijk werkt dit in de kudde ook zo. Het gaat er niet om dat je 'm pijn doet ofzo, alleen het idee van een trap krijgen werkt al genoeg.

Als het paard door jou heen loopt of je omver duwt moet je hem achteruit laten lopen. Gewoon tegen zijn borst aan duwen totdat hij meegeeft. Dan meteen loslaten. Op deze manier ben jij hoger in rang dan het paard doordat hij wijkt(zijn voeten beweegt) door jouw druk. Uiteindelijk probeert hij hetzelfde bij jou, hij loopt jou omver om te kijken of je wijkt/je voeten beweegt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

edit: kan je niet alleen het schrikdraad er al neerzetten en kijken of ie dan nogsteeds ontsnapt? En dan later het schrikdraadapparaat aan zetten. Op die manier kan hij waarschijnlijk toch al buiten lopen.

dit zijn nog wat handige sites, hier heb ik zelf de info vandaan. Ik heb deze dingen bij mijn eigen paard gedaan toen hij erg aso was, en het heeft zeker geholpen. Ik zou het ook niet zeggen als ik er geen ervaring in heb.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/
http://my-spirit.hyves.nl/forum/2978913 ... _straffen/ (deze site is misschien dan wel heel extreem en sarcastisch, maar alsnog is de info erg handig)
Laatst bijgewerkt door Blubje11 op 26-12-12 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:39

en dat merkt je pony, je zegt dat je niet bang voor hem bent, maar als hij schopt deins je waarschijnlijk wel terug. dat is logisch, maar je pony denkt gewoon: die gaat weg zodra ik ga bijten/schoppen. hij maakt nu waarschijnlijk gewoon misbruik van jou terughoudend heid. blijf een keer wel staan, wacht tot hij wil bijten (dus niet tot hij je gebeten heeft ;) ) en geef hem een flinke opdonder. volgens mij heeft hij nog niet door dat JIJ de baas bent.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:40

dank je wel voor je tip.
ga er zeker wat mee doen :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:45

Inderdaad, het is dan wel niet bokt verantwoord, maar hem eens effe een flinke opdonder geven kan ook helpen. Had er vroeger zo eentje als verzorgpony, die deed eerst leuk en lief om vervolgens vanuit het niets ineens in mijn knieën te bijten. Eerst was ik er ook bang van tot ik het zo zat was haar een opdonder terug verkocht heb en háár alle hoeken van de wei liet zien. Toen was het snel over.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:46

als hij bijt krijgt ie van mij een tik op zen neus.
maar dat kan ik blijven doen want hij blijft bijten.
en wil niet dat de shet kopshuw word.
en schop geven vind ik eigenlijk ook niet zo leuk.
denk altijd als iemand het ziet die denkt ook dat ik die shet mishandel.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:47

de shet doet het ook heel stiekem.
als ik de stal in kom om bij de haflinger het halster om te doen om haar uit stal te halen.
probeert ie ook steeds in men benen te bijten.
het is hem nog niet gelukt gelukkig maar goed.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:50

En de shet mishandeld jouw nu :D

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:53

moet ik dan maar blijven meppen tot dat het beestje kopschuw is?
zal de eigenaresse leuk vinden, als je dat beestje niet eens meer fatsoenlijk een halster om kan doen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:54

Ik denk dat dat hier ook een beetje het probleem is. Klinkt banketstaaf maar als mijn pony me trap t kan hij een trap terug verwachten. Volgensmij heeft hij gewoon een keer een flinke klap nodig. En dat is echt niet zielig

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 00:55

hij krijgt van mij tikken genoeg.
maar wil niet dat dat beestje kopschuw word.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:56

Moet jij je maar laten trappen/bijten tot je in het ziekenhuis beland?
Die pony heeft gewoon grenzen nodig en die zijn nu niet duidelijk voor hem. Overigens raad ik de tikken op zijn neus ook niet aan, daar wordt hij inderdaad kopschuw van.

Je vroeg om tips, en bij deze pony gaat het duidelijk niet werken met lief zijn en snoepjes voeren :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:57

Het is zieliger om hem 100 keer een tik te geven dan wanneer hij een keer een trap krijgt. Danover. is het in een keer

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:59

Geef hem dan geen tik op zijn neus. als paarden in een kudde elkaar bijten dan gaan ze ook niet precies op de neus terug bijten. Dan geeft de gene die gebeten word een flinke trap. Dus niet meer naar zijn hoofd/neus slaan, maar een trap/ tik tegen z'n buik. En je kan zeggen ik vind het zielig om dat te doen, maar in de kudde gaat het er ook zo aan toe, en daar zal hij op die manier ook zijn plaats leren.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 01:01

schijnbaar werkt het ook niet om hem een tik te geven als hij bijt want hij blijft het inderdaad doen.
en het is onderhand een wedstrijd aan het worden wie geeft er als eerste op.
dus dat schiet ook niet op

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 01:02

oke thnks floemii dat ga ik doen.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:03

minajtje schreef:
Het is zieliger om hem 100 keer een tik te geven dan wanneer hij een keer een trap krijgt. Danover. is het in een keer

:j

Corrigeren doe je zo hard als het moet en zo zacht als het kan. Je tik op de neus maakt overduidelijk geen indruk op de shet, dus je zult het anders aan moeten pakken. Het verschilt per dier wat de juiste manier van corrigeren is, de mijne is meer onder de indruk van een stemverheffing met 'HEEE dat doe jij niet!' dan van een tik op de neus.

Sta je überhaupt open voor professionele hulp? En over die bak 3 weken niet naar buiten kunnen, kom aan hoe lang duurt het om een schrikdraadje te spannen of een stroomapparaat te kopen, stel anders voor aan de eigenaar dat jij het wel doet of samen doet en dat de kosten gewoon voor hem zijn.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 01:06

ik sta zeker wel open voor proffessionele hulp maar ik zal dat ook eerst met de eigenaresse moeten verleggen of zij dat ook goed vind.

zoals ik in een eerder bericht al zei.
schrikdraad is er alleen het stroomapparaat moet nog komen.
paarden staan pension en die mensen waar de paarden pension staan heeft ook andere dingen BELANGRIJKE dingen te doen.
het word dus geregeld!!!!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:15

Ik weet niet hoor maar wat is er als staleigenaar belangrijker dan het welzijn van de dieren waar je verantwoordelijk voor bent. De staleigenaar voldoet nu niet eens aan de welzijnsnormen die gelden voor paarden, namelijk 4 uur per dag vrij kunnen bewegen. Dat het 2 dagen kan duren ca va, maar 3 weken nee.

Jij kan er weinig aan veranderen dat besef ik ook wel, maar ik zou het als eigenaar (ja jij bent verzorger) niet accepteren. Maar zeggen tegen de beste man of vrouw, 'he hoe staat het ervoor met het stroomapparaat, kan ik je (vul willekeurige dag in) ergens mee helpen?' lijkt mij een kleine moeite voor je verzorgpony.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:15

Ik heb ook een shet, een merrie, heel lief en enorm slim, ze is 3 en moet ook nog veel leren, zo nu en dan meent z ook dat ze baas kan spelen en gaat dan ook min of meer het gevecht met me aan, zaak is dan dat ze haar zin absoluut niet krijgt.
Je zo groot en breed mogelijk maken, haar recht aankijken en met een donkere boze stem praten helpt, zodra ze zich overgeeft laat ik mijn schouders weer zakken, ontspan, en praat vriendelijk en vol lof, krijgt ze een aai.
Longeren vond ze eerst maar niets en dan kwam ze ook wel eens op me af, dat heeft ze wel geteld 2 keer geprobeerd maar kwam er al snel achter dat ik daar absoluut niet van gediend was.

Een shet moet heel erg duidelijk leiding hebben anders nemen ze zelf de leiding.
Mijn vorige paard vond haar zo enorm leuk dat hij er maar achteraan bleef lopen en de ene knal na de andere kreeg.
Mijn huidige paard zou ze ook een keer een knal geven nou dat heeft ze geweten, mijn merrie draaide zich bliksem snel om en mepte naar haar, toen weer omdraaien en met de oren in de nek op haar af, ze wist gelijk haar plaats en accepteerd het ondergeschikt zijn aan mijn merrie.

Veel mensen vinden het zielig om het dier even flink aan te pakken, maar je ziet dat paarden onderling heel duidelijk aangeven wat wel en niet kan en ondanks dat mijn merrie duidelijk de baas is, is mijn shet stapel met haar en andersom ook, alleen zegt mijn merrie heel duidelijk "ik ben de baas" en dat is wat wij mensen ook moeten doen.

sanniejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 01:19

heb je ook helemaal gelijk in ulfeino.
en ik moet dan maar gewoon dat zachtaardige even van me af gooien.
want zo is het ook geen doen.

veradj16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:13

hallo sanne

ik wil je even zeggen dat als hij weer buiten kan komen een stuk minder erg is want hij staat al wel langer dan 2 / 3 weken binnen . sinds dat ik hem niet meer verzorg werd er niks meer met hem gedaan behalve op donderdag en vrijdag . en ik verzorg hem nu al 4 maanden niet meer . maar wat ik je wel kan zeggen is dat hij het erg leuk vind om alsware voor de kar te lopen alleen dan zonder kar . dus dat je achter hem aan loopt . er liggen als het goed is langere teugels . ik heb dit een paar keer met hem gedaan aan het begin vond hij het even lastig maar zodra die dit snapt vind hij het super leuk . ik heb het zelfs in draf met hem kunnen doen . en toen zag je hem ook ineens veranderen . veel liever . maar ik blijf er ook zoiezo bij dat hij liever word als hij weer naar buiten komt , het bijten zal je er denk ik niet meer uitkrijgen dat deed hij toen ook al en vooral niet met musli gaan belonen ofzo want dan gaat hij alle kunstjes die hij heeft uit zich zelf doen en ook het steigeren dus dit word dan ook gevaarlijk en je idd omver lopen dus als ik jou was geen musli ! longeren kan ook maar hou het kort want zodra die moe word gaat hij je idd mee slepen dus hou het kort en zolang die het goed doet beloon hem daar enorm goed voor ! misschien dat hij het dan leuk gaat vinden en steeds beter gaat doen . en hem niet te veel afstraffen want dat help toch niet en blijft hij door gaan . dus als ik jou was zou ik het bijten gewoon negeren want dan heeft het geen effect op jou en misschien dat hij het dan niet meer leuk vind. maar als hij trapt ofzo echt afstraffen METEEN , en met de bak de bak was prima maar hij maakt hem gewoon kapot de onderkant van de bakdeur heeft hij ook al kapot gemaakt en hij kent het nu ook dat hij de bakdeur kan optillen en dat die eruit valt . maar er staat ook een groen hekje en een paillet en die kan je wel ervoor zetten en vastmaken met touw ( toeminste zo deed ik het altijd )en dan kan hij toeminste wel bewegen .ben benieuwd of het gaat werken met schrikdraad
. ik vind het echt heel jammer om te zien dat het zo slecht gaat met hem . maar ben wel blij dat er nu weer iets met ze word gedaan en de stal weer word gedaan . maar mijn tips dus :

1 achter hem aan lopen alsware :P (dit vind hij echt heel leuk zodra die het snapt )
2 longeren kort dat hij het goed doet en heel erg goed belonen .
3 GEEN musli ( gevaarlijk :P )
4 voor het bakdeurtje het groene hekje en de pailet voor doen met touw.
5 bijten negeren maar als hij trapt ofzo METEEN afstraffen .

oja en zodra die met zijn hoofd naar beneden gaat als hij naast je loopt meteen een ruk aan het touw geven zodat hij niet de kans krijgt om te trappen

nou veel succes !

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:53

Dit is niet heel sympathiek zoiets als vorige bericht te lezen.
Maar wat er staat is wel juist, het erge is dat veel mensen niet of nauwelijks weten hoe paarden te benaderen.
Verander jezelf en je hebt in één keer idd een ander paard voor je staan, dit lijkt toverij maar werkt echt zo.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:21

Wow, wat een adviezen aan een onervaren persoon als TS. Slaan, trappen...arm beest. Staat 2-3 weken binnen met een energie van hier tot tokyo in zijn lijf en heeft waarschijnlijk nooit geleerd wat de grenzen zijn dus natuurlijk knal er maar boven op. Ja, dat gaat vast werken.:n Kom even langs bij mij dan zie het levende bewijs van slaan en schoppen. In en in triest.

Ik heb 3 hengsten. Een welsh en twee bijna jaarling shetten. De welsh is inmiddels 8 en een enorme braverik. Ik heb hem nooit geschopt of geslagen en hij heeft behoorlijk wat streken gehad in het begin. Ik zou dat overigens ook nooit kunnen zoals een kudde of soortgenoot het doet want ik zal nooit op het juiste moment kunnen straffen en niet de juiste lichaamstaal kunnen uitstralen.

De twee bijna jaarlinghengsten beginnen nu streken te vertonen. Worden ze vervelend en het gedrag voor mij onacceptabel stuur ik ze weg. Mijn ruimte hun ruimte. Joined up raad ik ook ten zeerste af als je hier geen verstand van hebt. Ga met hem aan het werk aan een leadrope, wandelen of wat dan ook en leer hem wat jouw ruimte is. Jij laat hem toe in jouw ruimte als jij dat wilt, dus als hij braaf is. Is hij vervelend dan stuur je hem weg uit jouw ruimte.

Ik neem even het voorbeeld van de hengsten omdat het vaak enorme blagen kunnen zijn waar je wel tijdig wat mee moet.

Slaan en schoppen is m.i. niet de oplossing. Hier is vast wat meer aan de hand. Het opstallen is al één probleem. De hulp van een deskundige inschakelen is de beste optie. Anders lekker zo snel mogelijk op het land gooien en laten staan tot je wel deskundige hulp hebt.