Paardje is extreem onrustig in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Re: Paardje is extreem onrustig in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:50

Als je maar langzaam genoeg rijdt, heeft hij niet meer steun nodig dan op de rechte stukken.
Ik zie gewoon vaak dat mensen te hard rijden, met name in bochten. Ik durf te beweren dat 90% van de mensen die met hun paard in de trailer onderweg is, geen idee heeft.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:55

In een bocht werken de krachten op het lichaam van het paard anders dan op een rechte lijn.
Hoe langzaam ook, in een bocht naar rechts zal het lichaam naar links gaan.
Als het paard dan niet de ruimte heeft om links een been buiten de massa te zetten voor steun, wordt het onrustig.

Ik heb het idee dat vooral breder gebouwde paarden hier moeite mee hebben.

Sjuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:56

Heb mijn paard 1 keer vervoerd op een tweepaards trailer, samen met een ander paard..
Dramatisch... Ging steeds zitten, kont onder de stang, volledige paniek.. Precies wat jij
beschrijft..

Nu in een anderhalf paards trailer, of 2 paards zonder tussenschot, geen enkel probleem
meer :) Paardlief loopt er zo in, staat heerlijk rustig te eten, voelt hem nauwelijks onderweg.
Hij kan zijn achterbenen wijd zetten, kan zo zijn balans vinden.

En inderdaad, heeel langzaam door de bochten. Dan maar een gigantische file achter je ;)
Goed anticiperen in het verkeer waardoor je niet
hard hoeft te remmen. En ik heb het geluk dat de auto waar de trailer achter hangt een automaat is..
Paardje voelt het schakelen dus niet en staat veel rustiger :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:08

LBLGypsyCobs schreef:
In een bocht werken de krachten op het lichaam van het paard anders dan op een rechte lijn.
Als het paard dan niet de ruimte heeft om links een been buiten de massa te zetten voor steun, wordt het onrustig.

Ik wed dat ik door een bocht kan rijden en jij, in de trailer, je gewicht niet hoeft verplaatsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:07

sflj schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ik wed dat ik door een bocht kan rijden en jij, in de trailer, je gewicht niet hoeft verplaatsen.

die durf ik ook wel aan te gaan die weddenschap :)

Ik leg het mensen altijd uit door ze te laten bedenken dat ze zelf in een stadsbus staan, zich niet mogen vasthouden en met hun twee benen in de rijrichting met een blinddoek om (zodat ze niet kunnen zien waarheen ze gaan). Als je ze dat zó verteld dan kunnen ze zich wel aardig voorstellen hoe een paard zich voelt in de trailer :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:13

Ik geloof je. ;)
Maar helaas zijn jij en ik uitzonderingen. Ik vermoed dat 90% (of meer) geen idee heeft. Ik zie het helaas dagelijks gebeuren en heb medelijden met al die paarden. Gelukkig vergeven de meesten gemakkelijk. Maar al die arme zielen die de trailer niet meer in durven en waarvan de eigenaar maar niet snapt waarom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:14

edit ; las te laat dat probleem al lang was opgelost...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-04-13 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:15

wat vaak het probleem is, is dat de veel paarden trailermak gemaakt worden en meer vervoerd worden in een 1 1/2 paards trailer, daarin hebben ze altijd iets meer ruimte als een 2 paards

mochten ze dan een x in een 2 paards staan dan staan ze ineens klem en als er dan ook nog een x iets gebeurt is waardoor het paard het vertrouwen even kwijt is dan is dat paniek.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:35

sflj schreef:
Ik geloof je. ;)
Maar helaas zijn jij en ik uitzonderingen. Ik vermoed dat 90% (of meer) geen idee heeft. Ik zie het helaas dagelijks gebeuren en heb medelijden met al die paarden. Gelukkig vergeven de meesten gemakkelijk. Maar al die arme zielen die de trailer niet meer in durven en waarvan de eigenaar maar niet snapt waarom...

die komen dan bij mij voor hulp en dan krijgen ze het stadsbus verhaal en de warme chocomel met slagroom test van Ikke :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 12:19

Je zult het wel druk hebben. ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:20

Als ik m'n benen net buiten de breedte van m'n schouders kan zetten, hou ik m'n evenwicht wel, op het moment dat ik dat niet kan ben ik topzwaar en kan mezelf moeilijk corrigeren door een stap te zetten of net ietsje door knie of heup te zakken.

In een bocht veranderen de krachten op een lichaam altijd, ook al zou je de bocht tergend langzaam maken, dat is nu eenmaal natuurkunde.

Tuurlijk kun je de bochten zo nemen dat het paard ondanks de druk naar links of rechts niet hoeft te corrigeren, punt is alleen dat je niet alleen bent op de weg.
Je kunt altijd in een situatie komen dat je ineens moet remmen en/of uitwijken op een snelheid die je zelf liever lager zou hebben.
En dan is het toch fijn als het paard de mogelijkheid en ruimte heeft om zijn gewicht en benen te verplaatsen.

Rekening houden met het paard is belangrijk, niet alleen qua rijstijl, maar ook qua ruimte.
Tegenwoordig zijn er ook trailers waar het paard diagonaal in staat en meer ruimte heeft.

Ik rij zelf met een 1,5 trailer of een ruime 2 paards, waar ze mooi de ruimte hebben.
Beide trailers hebben ook een voorraampje, vooral mijn ruintje staat graag mee te kijken.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:55

Ik heb altijd geleerd om als ik met een trailer rijd om eigenlijk nooit stil te staan. je moet je rijstijl dus zodanig aanpassen dat je amper stilstaat. dit is het meest comfortabele voor je paard

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:26

Ik weet niet wat het probleem kan zijn, maar probeer haar inderdaad ruimte te geven en voor het uit de trailer halen en na het inzetten haar even te laten staan. Meestal denken ze bij stoplichten E.D. dat ze er uit mogen en dan worden ze vaak ook onrustig tijdens het rijden op de weg. Ik weet niet of dit kan helpen ? :?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:51

Ik heb die van mij nu een aantal keer vervoerd in een tweepaardstrailer met het tussenschot opzij. In deze trailer zit ook een camera. Als je zelf achter de trailer staat en zo naar binnenkijkt dan zou mijn pony met zijn kont in de hok links staan en met zijn hoofd in de hoek rechts. Zo scheef staat hij dus.
Veel paarden gaan tegen een wand aanhangen, gek genoeg doet die van mij dit niet, hij staat helemaal los en staat dus nergens tegen aan voor steun.

Apart om te zien. :))

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:13

Als ze diagonaal kunnen staan staan ze veel stabieler, geldt ook voor jou in de stadsbus :) Nóg beter is achterwaarts en dan diagonaal maar dat kan niet in de meeste trailers.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:17

Achterwaarts?

Ja klopt alleen je ziet dus veel paarden anders staan. ;)