Paard "faket" moeheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:41

Suelza schreef:
Ik poep ook niet over de mesthopen van mijn hengsten heen, want een andere hengst wel zou doen...

Misschien wel het proberen waard, kan ik mooi mijn territorium afbakenen _O- * gaat even snel heel veel eten om de poep-productie te stimuleren voor de komende dag *

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:48

LBLGypsyCobs schreef:
Het is een hengst van 4 die eigenlijk pas sinds een jaar wat meer in handen is.
Hij is nog opgroeiende en doet in mijn ogen wat paarden met 'ambitie' vaker doen, af en toe eens checken of ik nog geschikt ben als leider of dat ie dat beter zelf kan doen, stukje overlevingsmechanisme.

We hebben dan dus even dat naar voren en weer naar achter gaan, wat bij geen succes van zijn kant over gaat in dat gapen, inderdaad een sprong naar heel ander gedrag.
Hij wil niet stil staan, bewegen mag niet, ongenoegen, dus dan maar gapen.
Niet dat ik het uit wil proberen, maar wat zou er gebeuren als je het gapen zou corrigeren?

Te vergelijken met een kind wat zijn kamer niet wil opruimen, maar dat uiteindelijk vloekend en tierend wel doet?
Laat je het kind dan met rust omdat het het gevraagde doet, het opruimen, of corrigeer je het vanwege het vloeken en tieren?

Ik denk niet dat je dat kunt of moet corrigeren. Je kunt hem wel 'afleiden' waardoor hij weer een gewenste vorm van gedrag gaat laten zien.

LBLGypsyCobs

Re: Paard "faket" moeheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:54

Dat is wat ik nu doe, ik ga niet op het gapen in en zorg dat ie weer een beetje 'vrolijk' is.
Maar ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je het overspronggedrag gaat corrigeren.
Ik vraag me ook af in hoeverre een paard zich er bewust van is dat het staat te gapen uit ongenoegen en of het dan een correctie wel zou snappen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:03

LBLGypsyCobs schreef:
Dat is wat ik nu doe, ik ga niet op het gapen in en zorg dat ie weer een beetje 'vrolijk' is.
Maar ik vroeg me af wat er zou gebeuren als je het overspronggedrag gaat corrigeren.
Ik vraag me ook af in hoeverre een paard zich er bewust van is dat het staat te gapen uit ongenoegen en of het dan een correctie wel zou snappen.

Nee want een paard heeft geen besef.

Los van het feit dat ik de meerwaarde van het corrigeren van overspronggedrag niet zo zie.

Hij doet uiteindelijk toch wat er gevraagd wordt (staat stil) en laat dus gewenst gedrag zien. Als er op dat moment een correctie overheen gaat omtrent het gapen, dan raakt hij enkel enorm in de war, dat wordt veel te complex. Hij zal de link niet kunnen leggen tussen het 'terug blijven' (=braaf) en vervolgens de correctie (want hij gaapt), dus terug = correctie.

Ik kan mij voorstellen dat je het dier dan enorm frustreert, want hij weet dan al helemaal niet meer wat er van hem verwacht wordt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:06

Nee, hij doet niet wat er van hem gevraagd wordt. Hij moet dáár staan, en als hij van die plek af gaat zet je hem daar terug. Niks verkeerds aan imo :n En wanneer LBL haar hengst doet wat ze vraagt, gaat de druk toch ook weg? :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:07

Magrathea schreef:
Nee, hij doet niet wat er van hem gevraagd wordt. Hij moet dáár staan, en als hij van die plek af gaat zet je hem daar terug. Niks verkeerds aan imo :n En wanneer LBL haar hengst doet wat ze vraagt, gaat de druk toch ook weg? :)

Lees eerst even mijn post voordat je reageert.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:07

Mijn post was een reactie op jouw post...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:11

Magrathea schreef:
Mijn post was een reactie op jouw post...

Daarom zeg ik, lees even mijn post...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:12

Magrathea schreef:

En dus... beloont ze hem voor het herstellen naar gewenst gedrag.

En wat schreef ik op de vorige pagina?

Citaat:
Voor wat beteft jouw omschrijving van het op te lossen van het naar voren gaan, sluit ik mij bij jou aan. Maar dat is een andere, ruimere omschrijving, als jouw eerste. Zoals jij het nu stelt, beloon je hem inderdaad voor het achterwaarts 'zijn'.

Daarom, zei ik dus, lees mijn post eerst, voordat je reageert. Want dat zei ik dus al.

GAMMA!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 01:21

Marjoow schreef:
Meer dat het paard na een tijdje gewoon duidelijk slomer word en minder actief loopt.

Het is winter. Je paard heeft misschien een dikke vacht en krijgt 't gewoon warm?

Of je training is te saai :P

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:10

Haha
Ik ken een paard wat zodra hij het zadel ziet gaat staan pompen.. Alsof hij net al een uur heeft gereden

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:48

Hihi,, mijn paard had dat ook een beetje, maar dat was meer luiheid en geen werkwilligheid. Tegenwoordig is dat weg. Je ziet nu ook heel duidelijk wanneer hij "geen zin" heeft om iets te doen, of wanneer hij moe is. Maar, hij laat (het geen zin hebben) dan wel zien als sloom en nukkig gedrag (wat wij als mensen vertonen als we moe zijn?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:52

Nou echt bewust faken kan een paard niet maar een paard kan wel heel snel dingen koppelen. Dus bok = ruiter eraf bijvoorbeeld. Dan heb je wel een probleem. Net als een ruiter die het paard niet consequent aanpakt en het paard dus een soort beloning krijgt voor het sloom worden, namelijk minder inspanning.
Ik heb er eentje die veel schrikt en naar binnen springt. Maar ze schrikt alleen op die kant waar ze al tegen mijn binnenbeen inkomt. Ze gebruikt het dus als het ware om zich te ontrekken aan die inspanning.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:49

Ik heb een goede afspraak met mijn fjordje:

Als zij net doet alsof ze bokt, doe ik net alsof ik val :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:09

Ik sta er toch wel van te kijken dat hier nog best wat mensen schrijven dat een paard niet zou willen werken. Dan is er toch iets helemaal mis met je training? Behalve de fysieke en mentale training van het paard is het uitbouwen en stimuleren van de bij het paard aangeboren werkwilligheid toch een onderdeel van je aanpak?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:11

Paard kan wel degelijk doen als of, ik ken een pony en als die geen zin had ging ze kreupel lopen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:33

marleen_usar schreef:
Paard kan wel degelijk doen als of, ik ken een pony en als die geen zin had ging ze kreupel lopen.

Dan is dat een heel bijzonder paard :j want dan zou dat paard qua hersenstructuur af moeten wijken van andere paarden en een soortgelijke hersenstructuur als een mens moeten hebben. En vooralsnog zijn er geen paarden bekend die dat hebben.

Een simpele link tussen het vervelende gevoel van een ruiter en het 'zich ontdoen daarvan' kan een paard leggen. Is overigens ook een hele natuurlijke.

Maar de link van 'als ik doe alsof ik kreupel ben, dan hoef ik niet te lopen en mag ik naar stal' kan een paard niet leggen. Daar is besef voor nodig. Een paard weet niet eens wat 'kreupel' is een paard kent alleen pijn.

Paarden zijn prooidieren en prooidieren zullen van nature niet 'zomaar' pijn laten zien (pijn = zwakte) en als het kreupel loopt, zal het dus daadwerkelijk wel ergens pijn of last van hebben (gehad). Dit kan fysiek zijn (echt pijn) maar ook mentaal (denk aan een paard wat met een slecht passend zadel gereden is en je vervolgens en goed passend zadel geeft, dat reageert nog steeds op dat zadel ook al ligt het goed. Want het dier heeft de link gelegd tussen zadel en het onprettige gevoel wat dat met zich meebrengt, dus zadel = pijn, maar feitelijk is die 'pijn' dan dus alleen nog maar mentaal aanwezig).

Dat een dier daar doorheen kan lopen, wil niet zeggen dat het dan ook geen pijn meer heeft, het berust zich gewoonweg in de situatie dat het dus kennelijk gewoon door moet lopen. Er zullen ook paarden zijn die steeds meer gaan kreupelen (door mentale of fysieke pijn) en dus wel naar stal mogen, want het dier loopt niet goed. Dat hangt helemaal af van het karakter en de hardheid van het dier en heeft weinig met 'doen alsof' te maken.

Dat jij daarvan maakt dat het dier 'doet alsof' is antropomorfisme, ofwel het toedichten van menselijke eigenschappen aan een dier. En dat kan niet (tenminste, dat zegt de wetenschap tot op heden).

Je hoort het vaker, maar het kan echt niet. Dat is gewoon bewezen en er zijn nog geen tegenonderzoeken die daar het tegendeel van hebben bewezen.