Kopen jullie een 21jarig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkransje

Re: Kopen jullie een 21jarig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:57

10 jaar terug heb ik een 27 jarige "gekocht" voor 300,- euro inclusief al haar spullen.
ze is ruim 34 jaar geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:03

Als jij er een goed gevoel bij hebt moet je het zeker doen, zo oud is dat paard echt nog niet, kom op hè, als een paard op die leeftijd al met pensioen moet verzorg je het ook niet goed.
Deze merrie zit nu niet zo goed in haar vel maar kan gerust nog wel goed komen met goede verzorging.
Mijn merrie is bijna 20 en die hoef ik echt niet met pensioen te doen, die breekt de hele boel af van verveling, de meeste mensen schatten haar qua conditie rond de 6 jaar.
Ik zou het gewoon doen, denk wel klinisch laten keuren maar zou er geen veulen meer van nemen, eerst moet ze op conditie komen waar tijd in gaat zitten en dan moet je nog kijken of het wel wil en loop je een vergroot risico dat er iets mis gaat tijdens de dracht of bevalling, bij mijn merrie hebben ze het ook afgeraden ook al heet ze eerder veulens gehad, grote kans op verklevingen in de baarmoeder en je moet maar afwachten of ze de bevalling goed doorstaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:06

Ragdollcat schreef:
Nee ik zou het niet doen, en ermee fokken al helemaal niet, ze is wel 21 jaar he en genoeg is genoeg en de paardenmarkt zit er vol mee, dus waarom nog meer bijfokken.

Dus eigenlijk wil je er ook wat aan verdienen en niet alleen de huidige eigenaren door er geld van het dier te willen hebben.

Je moet niet naar de conditie kijken maar naar de jaartallen, dat is het eerlijkste naar het dier toe.

Want een vrouw van 60 jaar kan super goed uitzien en jong uitzien maar ze gaan toch niet meer aan een zwangerschap beginnen en of nog aan topsport gaan beginnen, kijk ik bedoel maar.

Is het enkel voor gezelschap voor een ander oud paard ok, maar dan wel gratis, want je krijgt er genoeg kosten aan.

TS geeft aan dat de huidige eigenaren aangeven dat er nog wel mee gefokt kan worden.
Daarnaast is 21 jaar wel op leeftijd, maar niet heel oud voor het fokken van een veulen (helemaal niet als ze al meerdere heeft gehad).
Er lopen nog genoeg paarden van 17 / 18 jaar mee in de topsport. Zodra ze te oud worden, worden ze (op een lager pitje) nog gewoon door getraind.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:07

petra85 schreef:
10 jaar terug heb ik een 27 jarige "gekocht" voor 300,- euro inclusief al haar spullen.

Nou dan heb je er maar kort van genoten en ik geloof niet dat je tot op het laatste moment nog flink mee kon rijden. Wel fijn dat je het een fijn leven kon geven en het dier lekker oud laten worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:08

Ach zo raar is het niet om met een 20 jarige nog een veulen te fokken en ook niet om er nog mee te rijden.
Maar om er nu nog weer aan te beginnen is een heel ander verhaal.

Als de conditie eenmaal weg is heb je dat niet zomaar terug, je kunt jarenlang op M niveau trainen met een ouder paard maar denk je hem eens een zomertje stil te zetten dan krijg je daarna die conditie nooit weer terug. Zo ook met veulens krijgen, jarenlang kunnen ze veulens hebben en er goed uitzien, paard blijft één jaar gust, gaat wat achteruit in conditie en het is afgelopen.

Je hebt nergens een veulen genoemd, ze is dus nu gust? Waarom? Daar zou ik sterk mijn twijfels bij gaan hebben. Is dat soms ook de reden waarom ze van eigenaar is gewisseld, 2x in het jaar. Als ik serieus intresse had zou ik dat zeker navragen bij de eerdere eigenaar, krijg ik geen bevredigend antwoord dan ging voor mij het verhaal niet door.
Want ik begrijp dat voor jou het fokken toch de voornaamste reden van koop is, dan wil je toch ook weten of het uberhaupt nog mogelijk is.

En dan nog; ookal is het een leuk papier, meer dan 300 zal ze niet waard zijn mits gezond. Voor een spectaculaire merrie (preferent/prestatie ed) hooguit zo'n 800 op die leeftijd.
Als de conditie nu al te wensen overlaat (met de winter voor de deur!) zou ik er 100-150 euro voor geven als ze me echt zou aanstaan. Maar dat is mijn persoonlijke mening!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:09

Ragdollcat schreef:
petra85 schreef:

Nou dan heb je er maar kort van genoten en ik geloof niet dat je tot op het laatste moment nog flink mee kon rijden. Wel fijn dat je het een fijn leven kon geven en het dier lekker oud laten worden.

Moet dat dan?
De meeste recreatie paarden in Nederland worden 1 a 2x per week gereden.
Dat kan een ouder paard vaak nog best aan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:11

Nee, de meeste ruiters willen helaas alleen maar rijden rijden rijden.

dus dan heb je er niet zoveel aan.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:21

Ik heb tot ruim 31 jaar met haar gereden, 1 of 2 keer per week een buitenritje. Heb ook nog contact met haar vorige eigenaresse, ook nu ze dr al 3 jaar niet meer is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:31

Dat is leuk he, ik vind oude paarden ook zo leuk en schattig, mijn eigen paard is nu 15 en een half jaar, hopelijk wordt hij ook zo oud.

Ik had hem gekocht toen hij precies 1 jaar oud was en toen hij 8 jaar was verkocht en toen hij 12 was weer teruggekregen en ik geniet er intens van en doe hem nooit meer weg, dat doe ik zowieso niet bij de paarden dat boven de 10 jaar is.

Op de stallen waar we staan is een paard van 30 en een half jaar en die is nog zo ondeugend en zit vol met leven, echt erg leuk en nog eentje van 26 ook zo ondeugend en vol met streken en leven en kan marcheren in de paddock als zijn lieve merrie ff uitrijden is met haar bazin.

Alleen........... wel veel verzorging (juist leuk toch) en vooral veel krachtvoer om het goed op gewicht te houden anders worden ze erg mager, ivm ontbrekende kiezen en gewoon van de ouderdom, dat voor hun alleen ruwvoer niet meer voldoende zijn.

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:51

Als je het graag wilt, waarom niet? maar dan niet voor meer dan 500 euro ofzo.
Zelf zou ik het alleen niet doen, je weet niet hoelang het paardje nog blijft leven en hoe lang die alles nog vol houd.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:55

gratis of voor een symbolisch bedrag van bv 100 euro misschien, maar meer echt niet, je kan hem niet in de verzekering zetten en of je er nog lang lol van zult hebben weet je niet, paard zou 30 kunnen worden, maar dat weet je niet, allemaal erg onzeker, dus vooral belangrijk of jij er een klik mee hebt, maar ga er geen hoofdprijs voor betalen ajb, jij krijgt straks alle DA kosten nl, want die gaan er gegarandeerd komen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:57

ik heb alleen de OP gelezen:

Ik heb in juni van dit jaar een 19jarige merrie gekocht.
Ik heb 1000 euro voor haar betaald. Dit was wel inclusief al haar spullen (goed en goed passend zadel, hoofdstel, halster, deken en nog wat kleine dingen, vliegenmutsje enzo). Spullen zijn meer waard dan het hele paard denk ik, haha.

Ik heb toen ook enorm getwijfeld vanwege haar leeftijd (zie ook mijn topic van destijds). Ik heb haar niet laten keuren. Was wel mijn bedoeling maar liep allemaal een beetje raar, dus niet van gekomen. Men vond dat ook onzinnig i.v.m. de lage aankoopprijs. De keuring zou overigens 150 gaan kosten, dit had ik er wel voor over gehad.

Ze is verder goed gezond (voor zover ik weet), even afkloppen (klopklop), ze is nog erg actief, ik moet haar zeker 2 a 3 keer per week rijden, heeft ze echt nodig. Verder is ze natuurlijk een doorgewinterde merrie, heeft alles al wel een keer gezien. Ik kan dan ook lekker buitenritjes met haar maken, ze kijkt nergens van op. Verder heeft ze een hoger niveau dan ik, dus voor mij echt een leerpaardje. Ik merk nergens aan dat ze al wat ouder is, ze is niet stijf o.i.d. Ze zou nog makkelijk wedstrijden kunnen rijden bv.

Ik zou zeggen, doen! Maar kijk wel goed naar haar en neem iemand mee die verstand van zaken heeft. Succes, ik ben benieuwd wat je gaat besluiten! (Oh, je hebt al besloten lees ik).

Ik zou er zelf niet meer mee gaan fokken overigens, maar het kan best goed gaan natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door max66 op 03-12-12 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:01

Max66, 19 jaar is ook nog heel jong :) al is die van mij nog steeds niet doorgewinterd en een schijtbak eerste klas haha, maar zou er zelf ook nog wel wedstrijden mee kunnen rijden als ik wil, train nog wel regelmatig om M niveau met dr, maar helaas geen tijd genoeg.

Dus ik zou het ook doen als je er een goed gevoel bij hebt ts, succes met je keuze!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:03

Ik zou dat nooit van zijn leven doen. Ik vind het ook niet erg netjes om zo'n oudje nog van de hand te willen doen of te willen fokken ermee. Zeker niet als ze al minstens een jaar gust is.
Meis bespaar jezelf dat verdriet, je raakt er altijd aan gehecht tenslotte en spaar nog even door voor iets jongers (en laat het vooral altijd keuren voor aankoop, er is zoveel kaf tussen het koren momenteel)

Als je iets ouders koopt, koop je voor het leven en zul je er vanuit moeten gaan dat het bij jou gaat sterven met alle kosten van dien. Ook zul je altijd rekening moeten houden met de leeftijd. Een dier van in de twintig, kun je niet belasten als een jonger paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:43

ligt er maar aan wat je er mee wilt. Ik rijd alleen recreatief en dat kan tot op hoge leeftijd in principe. Mijn merrie is nog wel erg actief, zoals gezegd: ik zou er zelfs wedstrijden mee kunnen rijden.

Ik ga er idd vanuit dat ze bij mij dood zal gaan. Het voordeel van een ouder paard is dat IK er niet zo lang mee zal dokteren als dat ik misschien bij een jonger paard zal doen. Als het paard een mooi leven heeft gehad dan is genoeg ook genoeg. Ik hoef haar dan niet koste wat kost in leven te houden. Ik denk dat je hier met een jonger paard verder in gaat....

Je moet ook gewoon een beetje mazzel hebben met de gezondheid. Je kunt met een jonger paard ook pech hebben, dat risico loop je altijd.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:49

We hebben besloten van idd niet tot onderhandelen of kopen over te gaan.
Bedankt voor jullie hulp&

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:50

mag ik vragen waarom niet? Op de vorige eigenaar zei je volgens mij dat jullie het paard zouden kopen?!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:52

Kirrr schreef:
We hebben besloten van idd niet tot onderhandelen of kopen over te gaan.
Bedankt voor jullie hulp&

ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt :) suc6 naar het zoeken voor een ander paardje

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:52

Ik snap je post niet. "op de vorige eigenaar??
Waarom niet? Het antwoord komt toch naarvoor uit het topic. Het risico is te groot en de prijs veel te hoog.
80% van dit topic raadt het af. Zulke meningen bevestigen mijn vermoeden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:57

ik bedoelde de vorige pagina (twee dingen tegelijk doen is niet handig...).
Goh, dat je in twee uur tijd zo van mening veranderd...

Fijn dat je een besluit genomen hebt in ieder geval!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:02

Staat toch duidelijk als ze er een deftig bedrag van willen. Ze willen er geld op verdienen, dus is mijn interesse over.
iIk heb nergens gezegd dat ik ze ging kopen.
Voor een symbolisch bedrag mag ze haar oude dag komen slijten, maar dat gaat zeker niet gebeuren.
Jammer maar helaas voor de merrie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:18

[quote="Kirrr"]Besluit staat vast, voor een laag bedrag kopen we haar, anders hoeft het niet.{quote]

Hier dacht ik.... Maar maakt niet uit verder!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:29

Laag bedrag kan niet. Dus geen aankoop

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:36

Groot gelijk! voor een fiks bedrag kun je tegenwoordig ook een jonkie kopen met nette papieren.