Winterbanden op de trailer? En sneeuwkettingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:08

ikke schreef:
Ben ik blij dat jij de wetten niet bepaald........
En nee, ik rijd niet op winterbanden; de banden waar ik op rijd zijn met dank aan diezelfde wetgeving "opeens" winterbanden geworden. Daarvoor waren het gewoon M+S banden, waar je straffeloos jaarrond op rond kon rijden; nu moet ik volgens jou opeens twee setjes banden hebben liggen :? :?

Maar als jij dan zo goed weet hoe het zit; on topic dan: hebben winterbanden op een trailer zin volgens jou?

@ flettie: Dat 4x4 uitmaakt, klopt wel; daarom rijd ik ook met 4x4's, waarvan eentje ook nog eens ABS heeft dus dan mag ik waarschijnlijk al helemaal niks meer zeggen........

Blijven we ook even ontopic? Rare smileys en persoonlijke aanvallen hebben geen plaats in een normale discussie. Ik heb er overigens ook geen behoefte aan om de wetten te bepalen, noch te bepalen of jij 1, 2 of 10 sets banden moet hebben liggen. Uiteindelijk bepaald iedereen zelf waarmee hij/ zij zijn auto uitrust. Voor mij persoonlijk is het iets waarvan ik vind dat het hoort, maar verplichten zou ik nooit doen. Jou gewone MS banden kunnen winterbanden genoemd worden hoor, altijd al. Matsch und Schnee, sneeuw dus, en sneeuw valt? In de winter, winterbanden dus. Waarom winterbanden op een trailer? Is hetzelfde principe als het monteren van de beste banden op de onaangedreven as. Monteer je ze op de aangedreven as komt de auto sneller vooruit omdat deze meer grip heeft. Monteer je ze op de onaangedreven as (net als de as van een trailer dus) zal de grip in de bochten veel beter worden en bij onverwachts gedrag breekt die as veel minder makkelijk uit, juist vanwege de betere grip en dus meer veiligheid.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:12

Iemand zei hier dat je nergens winterbanden als verplichting hebt. in noorwegen wel :j is ook wel nodig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:35

quera schreef:
Iemand zei hier dat je nergens winterbanden als verplichting hebt. in noorwegen wel :j is ook wel nodig

Oh? In Duitsland is het ook verplicht, al weet ik niet precies onder welke omstandigheden en ik dacht dat Oostenrijk en Zwitserland het ook verplichten, al weet ik dat niet zeker.
In Zweden is onder bepaalde omstandigheden zelfs verplicht om spikes gemonteerd te hebben!

Lara_Silver schreef:
Blijven we ook even ontopic? Rare smileys en persoonlijke aanvallen hebben geen plaats in een normale discussie. Ik heb er overigens ook geen behoefte aan om de wetten te bepalen, noch te bepalen of jij 1, 2 of 10 sets banden moet hebben liggen. Uiteindelijk bepaald iedereen zelf waarmee hij/ zij zijn auto uitrust. Voor mij persoonlijk is het iets waarvan ik vind dat het hoort, maar verplichten zou ik nooit doen. Jou gewone MS banden kunnen winterbanden genoemd worden hoor, altijd al. Matsch und Schnee, sneeuw dus, en sneeuw valt? In de winter, winterbanden dus. Waarom winterbanden op een trailer? Is hetzelfde principe als het monteren van de beste banden op de onaangedreven as. Monteer je ze op de aangedreven as komt de auto sneller vooruit omdat deze meer grip heeft. Monteer je ze op de onaangedreven as (net als de as van een trailer dus) zal de grip in de bochten veel beter worden en bij onverwachts gedrag breekt die as veel minder makkelijk uit, juist vanwege de betere grip en dus meer veiligheid.

Dat winterbanden minder snel uitbreken, daar kan ik wel wat mee; echter, dan rijst bij mij wel gelijk de vraag: bij welke snelheden gaat dat spelen? Als het zo glad is dat de trailer onder z'n eigen gewicht zijwaarts gaat, dan is het zo glad dat alleen spikes nog iets kunnen betekenen. Naar mijn bescheiden mening zal een trailer op goede trailerbanden geen eigen leven gaan leiden zolang de trekkende auto dat ook niet doet, ook niet als je de bocht om gaat.
Met een losse auto ga je meestal wat vlotter de hoek om dan met een geladen combi; ik wel, tenminste. Daar komt ook de toegevoegde waarde van een 4x4 om de hoek kijken.

CrazyCat

Re: Winterbanden op de trailer? En sneeuwkettingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:54

In Oostenrijk is het vanaf 1 November ook altijd verplicht om winterbanden te hebben. Voor een aanhanger is het niet verplicht, maar heb het even nagevraagd de meeste boeren hebben winterbanden het hele jaar rond op hun veetrailer. Omdat die dingen eeuwig meegaan en eerder vervangen moeten worden omdat ze oud zijn en poreus worden nemen ze de extra slijtage in de zomer voor lief.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:26

ikke schreef:
quera schreef:

Oh? In Duitsland is het ook verplicht, al weet ik niet precies onder welke omstandigheden en ik dacht dat Oostenrijk en Zwitserland het ook verplichten, al weet ik dat niet zeker.
In Zweden is onder bepaalde omstandigheden zelfs verplicht om spikes gemonteerd te hebben!

En daar gaan we weer met de bangmakerij en de hype: winterbanden zijn niet alle deelstaten van Duitsland verplicht. Ja, in de o.a. de zuidelijke deelstaten zijn ze gewoon verplicht maar in (de aan NL grenzende) staten zoals Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen ben je verplicht om je auto aan de weersomstandigheden aangepast te hebben. Dus als je een zachte winter hebt met geen vriestemperaturen en geen sneeuw kun je gewoon op je 'gewone' bandjes door rijden. Rij je echter op je 'gewone' bandjes in de sneeuw en bij gladheid en raak je betrokken bij een ongeluk... dan ben je flink de pisang. En zoals iedereen ook wel weet: het weer kan zo omslaan. Dus hier geldt: neem je verantwoordelijkheid in de wintermaanden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:36

flettie schreef:
ikke schreef:

En daar gaan we weer met de bangmakerij en de hype: winterbanden zijn niet alle deelstaten van Duitsland verplicht. Ja, in de o.a. de zuidelijke deelstaten zijn ze gewoon verplicht maar in (de aan NL grenzende) staten zoals Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen ben je verplicht om je auto aan de weersomstandigheden aangepast te hebben. Dus als je een zachte winter hebt met geen vriestemperaturen en geen sneeuw kun je gewoon op je 'gewone' bandjes door rijden. Rij je echter op je 'gewone' bandjes in de sneeuw en bij gladheid en raak je betrokken bij een ongeluk... dan ben je flink de pisang. En zoals iedereen ook wel weet: het weer kan zo omslaan. Dus hier geldt: neem je verantwoordelijkheid in de wintermaanden.

Als je dan wil katten, lees dan ook de aansluitende zin!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:12

Voordat je iets roept moet je dan wel zeker zijn van wat je roept, is mij altijd geleerd ;)
Het is nou eenmaal een vervelende eigenschap van de mens dat ze na de eerste paar woorden ophouden met luisteren. Het overgrote deel hoort dus alleen "Winterbanden zijn in Duitsland verplicht.." en de rest horen ze niet meer.

Maar goed, ik laat het hier wel bij en zal met mijn kattige zwangerschapshormonen wel mijn eigen winterbanden gaan pesten ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:08

Hier geen winterbanden op de trailer. Ga alleen met de trailer onderweg als de wegen goed begaanbaar zijn en er geen gladheid en sneeuw wordt voorspeld. En dan nog om alleen hooi te halen, dus niet met paard. Mits er natuurlijk sprake zou zijn van een uitzondering voor nood.
Sneeuwkettingen zijn in ons land niet toegestaan.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:46

Ik heb ook allweather (M+S) banden onder mijn trailer, die zaten eronder toen ik de trailer kocht. 2 jaar geleden met sneeuw gewoon op pad geweest een geen enkel probleem geweest.

Wat betreft winterbanden onder de auto, daar is wel degelijk verschil in gedrag mee te merken.
Toen met die dikke sneeuwtroep had ik m'n zomerbandjes er nog onder liggen, ik kwam de weg niet omhoog (we moeten stoppen op klinkers om vervolgens een drukke N weg over te steken).
's Middags de winterbanden erom gelegd en toen geen problemen gehad kon er zo over komen.
Feit is wel dat je je verstand moet blijven gebruiken en je moet blijven aanpassen naar de weersomstandigheden.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 01:30

Winterbanden onder een trailer zal bij temperaturen onder de 6 graden altijd een positieve werking hebben ten opzichte van zomerbanden.
Door een andere samenstelling te gebruiken is een winterband bij temperaturen onder de 6 graden zachter dan een zomerband. Daardoor kunnen de profielblokken zich beter vervormen wat een betere grip ten gevolge heeft.
Tevens is een winterprofiel voorzien van inkervingen in de profielblokken, de zogeheten lamellen.
Deze lamellen zorgen voor een betere grip bij het remmen. De hoofdrichting is dan ook haaks op de rijrichting. Om de zijdelingse stabiliteit te verbeteren hebben de lamellen tevens een zig-zag vorm.
Een bijkomend effect is tevens dat, doordat bij zomerbanden blokken niet zijn opgedeeld er zelfs bij hoge druk slechts 1 kontaktzone met de straat ontstaat. door de lamellen kan een profielblok van een winterband zich veel beter bewegen en ontstaan er zelfs bij weinig druk al 4 kontaktzones.

Zover de theorie.

In de praktijk betekent het vooral dat in voorkomende situaties als remmen en bochtenwerk een winterband bij koudere weersomstandigheden maar vooral bij sneeuw aanzienlijke voordelen bied.
Bij een noodstop zal de remweg korter zijn en in een bocht is de kans dat de trailer zijdelings doorschiet kleiner.
Toch lijkt het mij overdreven om extra winterbanden aan te schaffen en te monteren op een trailer. Voor die enkele keer dat men dan wordt overvallen door sneeuw moet men het rijgedrag passend aanpassen en voorzichtig huiswaarts keren.

Bij aankoop van een nieuwe set banden kan ik wel adviseren allweather banden aan te schaffen. Deze hebben net als winterbanden lamellen (winterprofiel), hebben echter een compound die ergens tussen een zomerband en een winterband in liggen. Hierdoor zijn deze banden in elk seizoen te gebruiken.

Als voetnoot nog even dit:

Tüv duitsland adviseert na 10 jaar de banden te wisselen. Dit vanwege het vervluchtigen van de weekmakers in banden. Door het vervluchtigen intstaan er kleine haarscheurtjes in de band waardoor vocht de band in kan trekken. Dit vocht tast dan de staaldraden aan met als resultaat dat onder belasting de band uit elkaar kan klappen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:19

ikke schreef:
Dat winterbanden minder snel uitbreken, daar kan ik wel wat mee; echter, dan rijst bij mij wel gelijk de vraag: bij welke snelheden gaat dat spelen? Als het zo glad is dat de trailer onder z'n eigen gewicht zijwaarts gaat, dan is het zo glad dat alleen spikes nog iets kunnen betekenen. Naar mijn bescheiden mening zal een trailer op goede trailerbanden geen eigen leven gaan leiden zolang de trekkende auto dat ook niet doet, ook niet als je de bocht om gaat.
Met een losse auto ga je meestal wat vlotter de hoek om dan met een geladen combi; ik wel, tenminste. Daar komt ook de toegevoegde waarde van een 4x4 om de hoek kijken.

Het zou triest zijn als winterbanden het uitbreken niet kunnen voorkomen of in ieder geval beperken. Geen spikes voor nodig. Ik ben het met je eens dat de trailer 'ingekadert' is door de kracht van het trekkende voertuig. en dus meestal diens traject volgt. Maar desalniettemin kan het gebeuren en daarom zou ik kiezen voor winterbanden. 4x4 heeft sowieso een toegevoegde waarde, in welk weer dan ook. Ik rij soms in de Subaru Impreza van mijn oom en daar waar mijn voorwiel aangedreven auto toch langzaam glibberend door de bochten gaat blijft die van mijn oom gewoon plakken.

Edit: spelfout.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:33

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Het zou triest zijn als winterbanden het uitbreken niet kunnen voorkomen of in ieder geval beperken. Geen spikes voor nodig. Ik ben het met je eens dat de trailer 'ingekadert' is door de kracht van het trekkende voertuig. en dus meestal diens traject volgt. Maar desalniettemin kan het gebeuren en daarom zou ik kiezen voor winterbanden. 4x4 heeft sowieso een toegevoegde waarde, in welk weer dan ook. Ik rij soms in de Subaru Impreza van mijn oom en daar waar mijn voorwiel aangedreven auto toch langzaam glibberend door de bochten gaat blijft die van mijn oom gewoon plakken.

Edit: spelfout.

Wij zitten niet op dezelfde golflengte.

Als je maar hard genoeg de bocht omgaat, zal elke trailer op elk wegdek uit gaan breken. De vraag is hoe hard je in winterse omstandigheden moet rijden om die trailer te laten uitbreken en hoe groot groot dan het verschil is tussen "gewone" banden en "winterbanden". De volgende vraag die je jezelf dan kunt stellen: rijd ik zo hard met een trailer?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 18:48

ikke schreef:

Als je maar hard genoeg de bocht omgaat, zal elke trailer op elk wegdek uit gaan breken. De vraag is hoe hard je in winterse omstandigheden moet rijden om die trailer te laten uitbreken en hoe groot groot dan het verschil is tussen "gewone" banden en "winterbanden". De volgende vraag die je jezelf dan kunt stellen: rijd ik zo hard met een trailer?

Dat eerste sowieso, ik denk dat ik over het algemeen ander 'winterwegdek' als jij gewend bent en ik anders tegen het gebruik van winterbanden etc. aankijk dan jou. Het is, zoals ik al eerder aangegeven heb een eindeloze discussie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:10

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Dat eerste sowieso, ik denk dat ik over het algemeen ander 'winterwegdek' als jij gewend bent en ik anders tegen het gebruik van winterbanden etc. aankijk dan jou. Het is, zoals ik al eerder aangegeven heb een eindeloze discussie.

En juist die discussie wil ik hiermee terugbrengen tot waarneembare en meetbare feiten (je weet wel, techneuten meten alles na :D ).
Dan kan iedereen op basis van herleidbare feiten bepalen wat zinvol kan zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:13

ikke schreef:
En juist die discussie wil ik hiermee terugbrengen tot waarneembare en meetbare feiten (je weet wel, techneuten meten alles na :D ).

Dat is idd een betere aanpak van de zaak. Desalniettemin blijft de perceptie persoonlijk, maar ik kan me al veel beter inleven in je reacties. O.a hoe snel je uiteindelijk met een trailer rijdt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:28

Lara_Silver schreef:
ikke schreef:

Dat is idd een betere aanpak van de zaak. Desalniettemin blijft de perceptie persoonlijk, maar ik kan me al veel beter inleven in je reacties. O.a hoe snel je uiteindelijk met een trailer rijdt.

En juist van die perceptie moeten we af. Ik ga als techneut nu eenmaal graag uit van feiten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:40

ikke schreef:
En juist van die perceptie moeten we af. Ik ga als techneut nu eenmaal graag uit van feiten.

Prima, maar dat was in het begin van de discussie nu eenmaal niet te merken in je posts. Juist die perceptie is een element van een persoonlijke mening en dus moeilijk te annuleren. Het feit dat de wrijvingscoëfficient in de winter lager wordt, maakt dat ik liever aangepaste banden onder mijn voertuigen heb liggen. En het feit dat winterbanden zijwaarste bewegingen deels onderdrukken, daar waar zomerbanden dit veel minder doen (waardoor wegligging van de trailer toch veranderd) maakt nochmaals dat ik er liever winterbanden onder heb liggen. Daarbij zoals ik al eerder zei heb je veel meer te zeggen bij een noodstop (en soms kun je die zelfs met een trailer niet vermijden) maakt nochmaals dat ik er liever aangepaste banden onder heb liggen. Met dit alles rekening houdend blijf ik gewoon bij mijn mening, want zekerheid zit zeker in het rijgedrag maar ook een groot (en niet te onderschatten) deel in de banden die er onder de auto en aanhanger liggen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:28

ikke schreef:
Ik ga als techneut nu eenmaal graag uit van feiten.

Ik zou zeggen wordt net als mij lid van de FOCWA. Dan wordt je automatisch uitgenodigd voor semenairs en werkgroepen over de carrosseriebouw waar ook dit soort onderwerpen aan de order komen en de deelnemers net iets verder op de stof ingaan dan bij een paardenforum. Daar is dit forum niet voor bedoeld.

Veelal zijn deelnemers hier leken die voor een eenvoudige vraag een eenvoudig antwoord zoeken, gebaseerd op ervaring of kennis.
Mijn bovenstaande post is gebaseerd op kennis, opgedaan door enkele jaren studie en nog meer jaren werkervaring en kennisoverdracht.

Hierin kan ik wel zeggen dat gegevens wanneer en hoeveel een winterband beter is dan een zomerband en onder welke omstandigheden onder bedrijfsgeheimen vallen en zeker nooit op een forum openbaar zullen worden gemaakt.

feit blijft dat door de verschillen (zie mijn vorige post) een band met winterprofiel beter afsteekt. En dat is ook een feit.
hoeveel en wanneer doet dan eigenlijk hier op dit forum niet meer ter zake (tenzij je een bandenfabriek wilt beginnen).

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:48

Wow, inmiddels ben ik even terug gekropen in de mee-lees-modus :D
Voor mezelf heb ik inmiddels besloten om de trailer op allweather banden te laten staan.
En de Volvo op winterbanden te zetten. Dat lijkt mij voldoende.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:45

pffff wat een discussies zeg, haha, Zelf ga ik gewoon niet op pad bij gladheid, sneeuw of zelfs wanneer het dreigt....dan zeg ik al alles af... Mijn Amerikanen rijden niet zo fijn met sneeuw en ik vind het een onnodig risico.
De kliniek zou een ander verhaal zijn( maar eerlijk gezegd ga ik niet met een beenbreuk of koliek naar de kliniek maar is het einde oefening op stal) maar daar kom ik niet snel.
Mijn trailer staat op gewone bandjes, auto's ook.....gaat al ruim 20 jaar prima zo. Zelf vind ik het niet nodig dus.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:13

Dat geadviseer over winterbanden is volgens mij vooral een theoretich en commercieel verhaal. Het is veel werkgelegenheid voor de quickfitters. Nou vind ik dat wanneer er sneeuw of ijzel ligt de bestuurder de grootste veiligheidsfactor is. Daarna komt ruimvoldoende profieldiepte.Het is wel zo dat een winterbandprofiel een beter lossend vernogen heeft en dus minder snel vol gaan zitten. Echter als je ze in de zomer ook laat zitten slijten ze weer veel sneller .

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:50

Ook wij rijden met onze `eigen`oranje trailer altijd standaard op winterbanden ;) helaas moet ik er wel iedere dag uit omdat we geen rijbak aan huis hebben en de paarden niet stil kunnen blijven staan, tenzij het echt `gevaarlijk`of onverantwoord is dan ga ik niet op pad.