Problemen met mijn nieuwe paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:42

Ts, allereerst vind ik het sneu voor je dat het wat tegenvalt met je paard. Het klinkt als een zeer dominante merrie.
Aanpakken helpt niet omdat ze toch wel door hebt dat je het stoere toch niet meent. Ik spreek uit ervaring voor wat betreft de angst. Naar mijn mening begint de leiderschap al als je net je paard ziet. Kleine dingen kun je over het hoofd zien, zoals langzaam meelopen naar de rijbaan of de oren plat tijdens het borstelen. Dit is een fase waar je doorheen moet onder deskundige begeleiding van je instructeur. Hopelijk ben je niet onzeker met andere paarden geworden. Ik zou het niet zelf gaan proberen op te lossen want daar maak je het gevaarlijk mee als je je onzeker voelt. Heel veel succes!

Ocean_Child

Re: Problemen met mijn nieuwe paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 01:59

We lopen hier nu heel stoer te roepen dat je haar een rotschop moet verkopen of en een zweep op stuk moet slaan, maar als je angstig bent gaat die schop of klap niet overtuigend zijn. Een dominante merrie gaat dit ècht niet accepteren van iemand die in haar ogen lager in rang staat en zal waarschijnlijk keihard terug komen.
Zoals al eerder werd voorgesteld: laat haar door iemand anders rijden (je instructeur?) en zet haar te koop. Je hebt angst en je plezier in het omgaan met dit paard is weg.

Het moet wel leuk blijven. Het is je hobby, niet je brood. De match met dit paard is er duidelijk niet. Jammer dan maar ze is het niet waard om je voor te laten dood trappen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:34

LoekieLuc schreef:
bedankt voor alle reactie's!

Ze was toen ik haar kocht erg lief. Ondertussen dreigt ze met poetsen en legt ze haar oren in haar nek.
Ik moet al mijn moed bij elkaar rapen haar binnen en buiten te zetten.
Dit doe ik zelf, op stal krijg ik veel tips maar niemand wilt haar buiten zetten.
Ik ben zelf altijd erg rustig en lief richting mijn paarden, ik ben dit niet gewend en ik heb na de eerste trap over me heen laten lopen door het te negeren.
Mijn instructeur is heel ervaren, handig en streng. Hij hoeft nooit de zweep te pakken, 1 stap richting haar en ze haalt het wel uit haar hoofd.
Ik begin het inderdaad met de dag minder leuk te vinden, ik rij al jaren maar nu moet ik mezelf haast naar stal slepen.
Ze is ook zeker een slim paard, ze merkt elke beweging van mij en ook zeker mijn angst.

ik woon in Noord-Holland

Dan is het heel jammer, maar raad ik ook aan om haar te verkopen. Dit gaat helaas niet werken :n

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:41

Je kan het wel oplossen, maar zal dan naast de kennis, ook de durf moeten hebben.

Waar in NH staat je paard?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:28

Onze pony is een A-welsh. Toen ik haar voor mijn dochter (toen 7 jaar) kocht was de pony 6 en officieel beleerd en braaf. Het was onze eerste pony. De eerste dagen was ze lief en vriendelijk. Ongeveer een week later moest ik iets aan de hekken doen. Ik liep dus de wei in waar zij stond met onze geiten. Ik stond met mijn rug naar haar toe aan het schrikdraad te prutsen, ze liep te grazen. Ineens hoorde ik iets achter me. Ik draaide me om en zag haar met ontblote tanden en oren plat op me afstormen. Ik schrok me dood en wist niet wat ik moest. Kon ook niet weg daar. Ben noodgedwongen blijven staan, heb tegen haar geschreeuwd en met mijn armen gezwaaid. Op het laatste moment draaide ze weg.
Ik durfde de wei niet meer in zonder zweep. Als je te dicht bij haar achterhand kwam trapte ze, of althans, dat probeerde ze. We moesten altijd op onze hoede zijn. Ze beet alles in iedereen. Steigerde en trapte naar de hoefsmid die meteen zei dat ik daar wat aan moest doen, anders kwam hij niet meer.

Een pony is kleiner dan jouw paard en haar gedrag was wel eng, maar toch minder bedreigend dan jouw paard doet. Voor mij, als beginneling, was het allemaal eng genoeg. Hier in de buurt zei iedereen dat ik haar moest laten afmaken. Dat wilde ik echt niet.

Onze stal was nog niet klaar en nadat ze in de schuur door het raam was gesprongen heb ik haar in een manege gestald voor de winter. Daar werd ze nog valser, want de een gaf haar een snoepje en de ander een klap op haar neus (kwam ik pas later achter).

Omdat ze in de manege niet uitgelaten werd, ging ik er elke dag heen om haar in de bak te laten lopen als er niemand was. Ik had het boek van Klaus Hempfling gekocht en ben begonnen met 'leidoefeningen'. Gek genoeg ging dat wel goed. Elke dag een klein beetje verder, tot ze op mijn lichaamstaal los meeliep, stopte en draaide. Langzamerhand ging ik haar longeren zonder longe. Trappen deed ze niet meer en bijten probeerde ze hoogst zelden.

De overige gebruikers van de manege verklaarden me voor gek, omdat ik van die rare oefeningen deed. Maar het hielp wel en heel goed.
Na een half jaar kon onze pony weer naar huis, de wei was weer beloopbaar.

We hebben haar ruim 11 jaar gehad, ook met rijden moest ze veel gecorrigeerd want ze was verdomd lastig. Ze was nauwelijks zadelmak bleek toen. Door consequent op te treden als mijn dochter reed (en af en toe gebruik te maken van wat grotere meisjes) ging ook dat uiteindelijk heel behoorlijk. Maar er zijn ook tijdens het rijden veel machtsproblemen geweest tussen mijn dochter en de pony.

Agressief of dominant gedrag is eigenlijk niet meer voorgekomen, alleen legt ze nog snel de oren in de nek als haar iets niet zint, maar ze is verder doodmak en heel ontspannen, ook bij de hoefsmid staat ze gewoon aan een los touwtje en trapt en bijt niet meer.

Vanwege haar gedrag heb ik geprobeerd erachter te komen wat er met haar allemaal gebeurd was. Ik heb alleen ontdekt dat ze een tijd van een oudere man is geweest die haar voor de kar wilde beleren, maar dat hij haar wegdeed omdat hij doodsbang voor haar was. En dat verkopen ze dan als makke, ingereden kinderpony. pfff.

Het boek van Klaus Hempfling is absoluut geweldig. Zonder dat boek had ik dit niet kunnen oplossen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:29

Ik snap je angst volledig, mijn ruin was in het begin ook best dominant. Bij mijn ruin is het overgegaan door stevig op te treden met de longeerzweep. Ik wil je één tip geven: Doe alsjeblief een cap en bodyprotector aan bij de omgang, en neem ten alle tijde een zweep in de hand
Hoop voor je dat het een fase is en het goedkomt!