Paard draait om in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:55

LUNNAAX schreef:
Wrrm zadel je d'r eigenlijk in de stal ?

even lezen,omdat dat moet van de manege

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:16

LUNNAAX schreef:

Dit is op heel veel maneges gebruikelijk (het wordt een beetje vol als je met 10 mensen in het gangpad staat te zadelen).
Er is ook helemaal niks mis mee ;)

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:28

LUNNAAX schreef:

Omdat we geen poetsplaatsen hebben

_manuela_

Re: Paard draait om in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 00:14

Ik denk dat ik de beste tip voor je heb:
Zoek een andere manege!!! Een manege waar ze zo met de paarden omgaan wil je toch helemaal niet leren paardrijden.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:35

Sory maar het is niet de manege die zo doet maar de instructrice (niet de eigenaresse)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:51

Paard heeft duidelijk geen zin.
Ik heb eens instructie gehad van een 'paardengoeroe'. In die stal stond een merrie die onmiddellijk haar kont naar de ingang draaide en probeerde om te trappen als je haar wilde komen halen. De eigenaar sloeg haar ook als ze zich niet omdraaide omdat ze zo gevaarlijk was. Ik was proefkonijn om haar te pakken in de stal.
De 'goeroe' zei: deur open doen, paard niet aankijken en heel doelbewust onmiddellijk naar haar hoofd lopen en pakken. Ik heb dat gedaan en dat ging prima. Niet aankijken, niet aarzelen. Iets lekkers meenemen lijkt me trouwens geen slecht idee. Als je het haar geeft nadat je haar hebt gepakt, associeert ze dat met iets positiefs... iets waar ze kennelijk te weinig van heeft in haar leven.

belisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:51

Wij poetsen ook in stal hoor, daar is niks mis mee.
Op de manege waar ik rij doen de pony's dat ook wel eens.
Wat ik meestal doe;;
*Ik leg mijn hand achter te oren en zo gauw ze gaat draaien zet ik vanaf de andere kant druk.
*Keertje aan de andere kant gaan staan? (verwacht je pony misschien niet)
* iemand erbij halen die aan de andere kant staat.
*Stug meelopen en negeren je paard doet het om tijd te rekken en dat gaat niet lukken als je stug door gaat. (Gewoon oefenen)

Hoop dat dit goeie informatie is?
En die instructrise lost het ook niet zo goed op xd.

AnnaRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:08

Halster omdoen en buiten de stal opzadelen... :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:16

Romeetjuhh schreef:
Sory maar het is niet de manege die zo doet maar de instructrice (niet de eigenaresse)

Wat zegt de eigenaar er van dan die wijst de instructrice er niet op? Of durft niemand wat te zeggen tegen de eigenaar?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:10

AnnaRoos schreef:
Halster omdoen en buiten de stal opzadelen... :)

Dat kan ze niet. Lees nou eens even de rest van de reacties -O-

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:57

Boxdeur open en zelfverzekerd naar binnen lopen. Praat er wat tegen en als ze gaat draaien, draait ze waarschijnlijk met haar hoofd van jou af. Dan komt haar lijf naar jou toe. Blijven staan en met je hand tegen haar lijf duwen. Paard heeft geleerd te wijken voor druk, je zult haar misschien niet terug kunnen duwen maar wel de beweging begrenzen. Dan snel teugels om de hals en hoofdstel in. NIet aarzelen maar vlot handelen.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:48

Toch typisch, dat vosse merrie's vaak moeilijk doen, zou het dan toch waar zijn dat die vaak wat zuur zijn?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:53

In een emmertje een appel in stukjes doen. Het paard naar je toe lokken met de emmer en voorzichtig het halster om. Dan zet je hem vast naast zijn voerbak in de stal, appeltjes in de voerbak: beloning voor het komen. Poets je hem rustig. Zadel erop. Teugels over de hals, hoofdstel in en dan het halster verwijderen en paard los maken.
Alles met rust en consequent zijn.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:38

Ik ga nu morgen weer rijden en ik ga het proberen heel erg bedankt allemaal ik ga het doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:42

Doe een halstertouw om haar nek. Werkt meestal goed.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:45

Anoniem schreef:
Doe een halstertouw om haar nek. Werkt meestal goed.

Maar dan draait ze zich weer om en ik loop dan mee en mee...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:10

Ten eerste, op dat soort manege's waar dat soort instructrices/ instructeurs werken, weet de eigenaar wss donders goed wat er speelt. Op mijn stal dacht ik ook altijd dat het er netjes aan toe ging, instructie sloeg dan niet, maar veel leerlingen wel, niemand die er wat van zei, ja ik met mn grote mond xD
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat die o zo goede en vriendelijke eigenaren, de beste instructie die ze hadden hebben weg gepest. Zo'n eigenaresse waar dit soort dingen op de manege gebeuren, weten dit donders goed, alleen zeggen ze er 9 vd 10x niks van. Dat is het probleem. En dan nog een probleem, de meeste manege's denken aan: GELD GELD GELD GELD. En voor een klein deel het belang van hun paarden. Ja, ze komen buiten, ja ze komen los in de bak, en ja, op sommige manege's worden ze zo nu en dan eens gepoetst met een zachte borstel. De hoeven worden vaak overgeslagen, en 9 vd 10x zitten de modderplekken op een paard zn rug. Er zijn maar weinig manege's waar hier goed op gelet word, waar er word gelet, op het poetsen van je paard, waar er word gelet op de juiste manier opzadelen van je paard, en waar er op word gelet, of een paard zich goed voelt. Bij mij op stal, staat een onwijs gave merrie, al 3 a 4 maanden kreupel, zodra ze ook maar een weekje goed is, gaat ze de lessen weer in, dat gaat een week goed, hoppa de springles in, en na een week staat ze weer voor een paar maanden kreupel op stal. Zoals ik al zei: GELD, speelt een grote rol. Paarden die worden ingezet in manege lessen die daar niet geschrikt voor zijn, vrijwel elk manegepaard heeft last van zijn rug, omdat er op een verkeerde manier op gereden word. Ik zou je zo gouw geen tip kunnen geven, aangezien ik zo niet zou willen rijden(en omdat ik altijd uit mezelf een oplossing bedenk). (dus ook de reden dat ik weg ga van mijn huidige stal)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

Ik geef de post hierboven een dikke like. Precies wat ik ervan denk. Ik heb btw een exmanegepaard dat mishandeld is door stalhouder, personeel en klanten. Ik kan je vertellen dat het een lange weg is van zo een paard het vertrouwen te winnen. En ja elke keer een paard met een zweep slaan is mishandeling want je maakt een stukje vertrouwen in mensen kapot.
Je gaat trouwens ook echt niks bereiken bij die pony. Je bedoelt het goed maar jij bent maar 1 van de velen die die pony verzorgt. Enige redding van zo een idioten is het beest kopen ;-)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:12

_manuela_ schreef:
Ik geef de post hierboven een dikke like. Precies wat ik ervan denk. Ik heb btw een exmanegepaard dat mishandeld is door stalhouder, personeel en klanten. Ik kan je vertellen dat het een lange weg is van zo een paard het vertrouwen te winnen. En ja elke keer een paard met een zweep slaan is mishandeling want je maakt een stukje vertrouwen in mensen kapot.
Je gaat trouwens ook echt niks bereiken bij die pony. Je bedoelt het goed maar jij bent maar 1 van de velen die die pony verzorgt. Enige redding van zo een idioten is het beest kopen ;-)

Bedankt, en ik geef jou gelijk!
Sommige paarden horen niet thuis op een manege, hebben er niet het karakter voor, of raken er enorm gestressed van. Vaak trekken die paardjes als de fjorden en haffie's het het langst op een manege, maar ik kan je verzekeren, haast ELK manegepaard heeft rugproblemen, en het ene paard uit dat door met zn kop in de lucht te lopen, het andere bijt met het aansingelen, weer een ander gaat lopen vervelen in de bak, en de laatste draait zich om in zn stal, en keert je zijn kont toe.
Al die manegepaarden die ik heb gereden, en op moest zadelen en weet ik het wat, hadden wel wat, elke maand kreupel, vervelen met rijden, chacherijnig, enz. En dit allemaal omdat er niet goed mee omgegaan word. Dan zie ik mijn 23 jarige verzorgpaard, met artrose, EN een luchtweg infectie, dat nooit kreupel op stal staat, nooit last van zijn rug heeft, en nogsteeds onder het zadel kan werken. En we doen alles nog! Een manege paard loopt misschien wel wat meer uurtjes, maar een gemiddeld manege paard is versleten op die leeftijd. En zodra ze ook maar iets hebben, krijgen ze of een spuitje of ze gaan de deur uit, want anders word het te duur. En het belang van die paarden dan? Een jong paard dat elke maand keer op keer kreupel is, krijgt een spuitje, toch niet geschrikt voor die manege lessen, is geen land mee te bezeilen. En sinds een jaar of 2 heb ik dat door, dat ze gewoon niet juist worden behandeld.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:32

Tja, om heel eerlijk te zijn zou ik er een beetje mee opletten. Zoals hierboven ook al wordt geschetst: jij alleen kan dit probleem met dit paard niet oplossen, dat zullen de manege eigenaren moeten doen. Voor jou is het vooral gevaarlijk en ik zou eerlijk gezegd tips als 'gewoon de stal in', 'zweepje mee', etc niet ter harte nemen. Het is niet jouw probleem; jij kunt het niet oplossen. Ik ken het wel hoor, ook op een manege gereden ;-). Maar ik was er op gegeven moment wel klaar mee en weigerde deze paarden te zadelen of weer eens een nieuw paard te mogen 'testen'. Daar betaalde ik niet voor. (edith: niet banketstaaf bedoeld naar dit soort paardjes hoor, want voor hun is het alleen maar zielig dat signalen niet opgepakt worden)

Mijn tip: hulp vragen en als men daar niet op een prettige manier op reageert, andere manege zoeken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:00

_manuela_ schreef:
Ik denk dat ik de beste tip voor je heb:
Zoek een andere manege!!! Een manege waar ze zo met de paarden omgaan wil je toch helemaal niet leren paardrijden.

Mee eens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:53

ben benieuwd hoe het gegaan is ts

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:09

ja oke ik vertel even,
Het is niet zo'n lang verhaal...
Ik heb gewoon gebrobeerd:
Het halstertouw voorzichtich om haar nek gedaan, toen z eniet omdrraaide gaf ik haar een klopje op haar nek (ik wou haar niet gelijk een snoepje geven want ze is egt heel dik al xD)
Toen gaf mijn vriendin het hoofdstel aan maar toen hield ze haar hoofd heel hoog dus lokte ik haar met een snoepje naar beneden.
Toen kon ik makkelijk haar hoofdstel omdoen en gaf ik haar een snoepje :D

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:12

Maar ik wil best eeen andere manege zoeken enzo maar das nog best ver weg...er is hier maar 1.
Mara ik ga ook gewoon nog met mijn eigen paardje rijden enszo maar ik ga echt neit stoppen.
Ik snap wel dat jullie dat zeggen maar...
Dat is voor mij geen optie

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

Romeetjuhh schreef:
ja oke ik vertel even,
Het is niet zo'n lang verhaal...
Ik heb gewoon gebrobeerd:
Het halstertouw voorzichtich om haar nek gedaan, toen z eniet omdrraaide gaf ik haar een klopje op haar nek (ik wou haar niet gelijk een snoepje geven want ze is egt heel dik al xD)
Toen gaf mijn vriendin het hoofdstel aan maar toen hield ze haar hoofd heel hoog dus lokte ik haar met een snoepje naar beneden.
Toen kon ik makkelijk haar hoofdstel omdoen en gaf ik haar een snoepje :D

wat goed,dus het kan wel als je het rustig doet.wat fijn