Woogy schreef:tsja, regenrot heeft weinig met bacteriën te maken. Ik heb nooit een korst van de rug van mijn paard gepeuterd behalve als ze los lieten dan had ze er zelf de kriebels van en met een rubberen noppen borstel heb ik de losse korstjes eraf gewreven.
Maar ja, om één of andere reden willen mensen niet horen dat regenrot iets is wat van binnenuit komt, mensen willen allee maar horen hoe je de korsten eraf moet trekken en wat je vervolgens op de wonden moet smeren die je zelf maakt...
Regenrot heeft wel degelijk met een bacterie te maken, Dermatophilus congolensis is de boosdoener. Vaak wordt het paard er wel vatbaarder voor door een lage weerstand. De korsten zijn niet bepaald comfortabel voor een paard en al helemaal niet onder een zadel.
Ik heb ze dus zelf liever niet op mijn paard.
Ik behandel het zelf met een mengsel van chloorhexidine (dit zit ook in veel mondwaters vandaar dat advies denk ik) en betadine in een spuitbus. In UK wordt dit aangeraden door veeartsen. Moet toegeven dat er tot nu toe niet bijzonder veel vooruitgang is dus ik denk dat ik weer ga scheren, dan blijft het beter droog en kan er lucht bij. Vorige keer was hij er op die manier heel snel vanaf.