Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anne_GTI schreef:Diablo schreef:Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.
[ Afbeelding ]
Dit zijn gewoon nederlandse circusdieren. Zielig?
ceasario schreef:Er is wel over nagedacht voor de zeer lange termijn..
VERBOD van het uitbuiten van dieren..
Maatschappelijke opvoeding voor de nieuwe generaties.
ceasario schreef:stef schreef:[Euh, op dergelijke evenementen zijn vaak gewoon (tijdelijke) boxen aanwezig?
3x3 mtr. box zonder wielen:(:)
Anne_GTI schreef:Diablo schreef:Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.
[ Afbeelding ]
Dit zijn gewoon nederlandse circusdieren. Zielig?
stef schreef:[Wat is je punt nu? Wil je zeggen dat een top sport paard het slecht heeft? Omdat ze in t weekend op concours gaan? Wil je een top sportpaard (waar heel veel geld in gepompt wordt zodat hij optimaal in zijn vel zit en dus optimaal kan presteren) vergelijken met een circus tijger waarbij de eigenaar vaak al niet weet hoe hij zijn eigen hoofd boven water moet houden?
ceasario schreef:Jannepauli schreef:.
Beter is: Circusdressuur met wilde dieren binnenkort verboden. Of iets dergelijks.
Daar vallen ook paarden onder..Het gaat gewoon om stop met dieren uitbuiten in het circus..
Maar dat gaat men de komende decennia wel maatschappelijk uitbreiden.

herculesje schreef:Je hebt wel heel mooi het enige plaatje op Google gevonden wat acceptabel is. De meeste circusdieren worden gewoon in een veel te klein hok gehouden. Ik ben voor het verbod. Natuurlijk zullen er een heleboel dieren doodgaan maar er komen daarna in elk geval geen nieuwe meer bij. Ook zijn er natuurlijk een heleboel andere slechte dingen met dieren (zoals de dierentuin, het asiel, proefdieren of slechtbehandelde huisdieren, om nog maar te zwijgen over alle megastallen enz in Nederland) maar dat er slechtere dingen zijn betekent nog niet dat dit minder erg is. Wel ben ik erg benieuwd wat er precies onder 'wilde dieren' valt. Ik zie daar nog een grote discussie over ontstaan.

Diablo schreef:Je kunt toch op je vingers natellen dat een olifant véél te weinig ruimte heeft bij een circus? Of apen, leeuwen, tijgers? Die dieren kun je never nooit bieden wat ze nodig hebben, dat is onmogelijk.

Anne_GTI schreef:herculesje schreef:Je hebt wel heel mooi het enige plaatje op Google gevonden wat acceptabel is. De meeste circusdieren worden gewoon in een veel te klein hok gehouden. Ik ben voor het verbod. Natuurlijk zullen er een heleboel dieren doodgaan maar er komen daarna in elk geval geen nieuwe meer bij. Ook zijn er natuurlijk een heleboel andere slechte dingen met dieren (zoals de dierentuin, het asiel, proefdieren of slechtbehandelde huisdieren, om nog maar te zwijgen over alle megastallen enz in Nederland) maar dat er slechtere dingen zijn betekent nog niet dat dit minder erg is. Wel ben ik erg benieuwd wat er precies onder 'wilde dieren' valt. Ik zie daar nog een grote discussie over ontstaan.
Ik denk dat jij een beeld in je hoofd hebt over circusdieren en dieren in megastallen wat door de media is opgedrongen. Ben je er weleens werkelijk geweest? Wat ik in werkelijkheid gezien heb in een aantal circussen en ook megastallen lijkt niet op wat er door de media verspreid wordt.
De andere dieren heb ik geen oordeel over omdat ook ik daar alleen het beeld uit de media bij heb. De media vergroten excessen uit en door de onwetende buitenstaander wordt aangenomen dat dit een normaal beeld is.
Om er een paardgerelateerd voorbeeld bij te halen: http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rs ... re=related
Als dit filmpje het enige beeld is wat je te zien krijgt over het gebruik van bitten wil je toch ook dat het gebruik van een bit verboden wordt?
Terwijl in mijn optiek een bit wat correct gebruikt wordt een prima hulpmiddel is om te communiceren met je paard. Je moet alleen altijd zorgen dat je zoveel contact hebt dat je een eendagskuiken niet laat vallen maar dat je hem ook niet doodknijpt.
herculesje schreef:Natuurlijk zijn er ook een heleboel circussen die wel echt goed voor hun dieren zorgen maar dan is er nog de vraag: hoe goed kun je nou echt voor je dieren zorgen als circus? Ik bedoel je bent wel altijd op reis en zo'n dier kan zich erg slecht naar z'n natuurlijke gedrag gedragen.