Nare ervaring veulen met beentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Nare ervaring veulen met beentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:08

Zelfs stem beloning zou ik geeneens doen.
Idem met voer, de link legt een dier niet.
Heel vaak gaan ze de beloning zien als commando om het verkeerde nog een keertje te doen.

Misschien voor menig ervaren jonge paarden opvoeder een raar gebeuren.
Wanneer mijn smid een probleem paardje van mij moet bekappen of beslaan dan :

Gaan we samen zingen, klinkt vals, maar het paardje reageert daar heel rustig op.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:36

@mnkortleve: Ja, daar heb je gelijk in. Ik hoop alleen dat hij het niet zo onthoud als hoe hij nu reageert voor als hij wel echt voetjes moet kunnen geven en beentjes moet kunnen optillen.
Het is ook niet dat hij zich bewust misdraagt, maar ik zou gewoon willen dat het minder vechten wordt omdat het gewoon noodzaak is dat hij die medicijnen krijgt en als hij zou weten dat het hem niks doet, dat het dan ook makkelijker gaat voor hem. Wijken voor druk gaat trouwens best wel goed verder hoor!
Ik ga inderdaad gewoon proberen om het met een buis met spul te doen om te laten wennen. Dat is in ieder geval veiliger voor mij en dat kan ik inderdaad contact laten houden als hij slaat.
Ik beloon hem ook niet met eten, maar ik geef hem extra voor hij zijn stal weer in gaat omdat hij ingevallen is door al dat gedoe en het sluit de dingen wel wat positiever af dan behandelen en teruggooien.
En tegen hem praten op een zachte vriendelijke toon doe ik de hele tijd haha.

@Ariebren: Ik denk dat stembeloning wel helpt, misschien niet om hem echt te belonen maar ik denk dat hij er wel rustig van wordt. En de kleine dingen die hij nu leert kunnen wel beloond worden met voer, zoals vaststaan. Hij koppelt het misschien niet maar onbewust helpt het wel.
En samen zingen vind ik een heel erg goed idee! Dat ga ik ook eens proberen morgen haha dankjewel

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:40

Hallo Eefjj,

Zelf heb ik een Merens veulen van nu 9 maanden oud, ik heb hem nu 6 weken en ben meteen begonnen met het optillen van de beentjes rondom. Vastzetten doe ik niet precies om de redden die jij aangeeft het hangen de nekwervels zijn kwetsbaar en ik wil geen beschadigingen zoals afgeknelde zenuwen of nekwervels die verplaatsen met alle gevolgen vandien bv ataxi.
Wat ik wel doe is hem er aan wennen doormiddel van een ring waar ik het touw doorheen haal en deze houd ik vast zodra hij weg wil houd ik het touw strak en wacht tot hij terug stapt, daarbij moet je weten dat ik hem train met druk geven en wegnemen, als ik wil dat hij stapt geef ik het commando stap en houd het touw strak zodra hij ook maar even meegeeft laat ik de spanning los ditzelfde doe ik met vastzetten.
Heb je al geprobeerd om je veulen vanaf de andere kant te behandelen dus als hij een wond aan het linker achterbeen heeft ga je bij het rechter achterbeen staan en vanaf die kant behandel je als hij links slaat raakt hij niemand en ik weet niet of je dat doet maar praat veel tegen hem om hem gerust te stellen. Wat je ook kunt doen als je de mogelijkheid hebt zet er eens een rustig ouder paard bij als je gaat behandelen waardoor hij misschien minder bang is . En probeer de verzorging samen met iemand te doen die hem voor je vasthoud en zijn hoofd een beetje laag probeerd te houden (dat is het 5e been normaal gesproken moet een paard zijn hoofd naar boven brengen om te steigeren) en steigeren en slaan moet je zoiezo niet accepteren spreek hem bestaffend toe maak je stem heel boos en een korte ruk aan het halster, bij slaan geef je een elleboog op zijn nek.
Bij mijn veulen kan ik overal aankomen benen optillen, onder zijn buik in zijn kruis aan zijn dijen een zweep kan ik over zijn hele lijff halen en hij is al een keer bekapt, het kan dus echt geef de moed niet op maar iedere dag oefenen en belonen op het moment van verbetering al is het maar een heel kort momentje dat hij meewerkt meteen belonen, en praten .Aan je stem leest hij jouw emotie's af dus jouw angst is voor hem een signaal dat er gevaar is je bent tenslotte bang dus reageerd hij daar ook op , geduld en beetje bij beetje kom je er wel, maar ik denk ook dat alles bij elkaar een beetje veel is voor hem,misschien kun je het over de dag verdelen en probeer het eens op een andere plek want de plek waar je vandaag hebt gestaan zal zeker een nare plaats voor hem zijn en hij zal deze plek nu gaan assoicieren met angst en pijn .Nou ik wens je succes en vooral geduld.

groetjes Chendo

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 21:53

@Chendo: Allereerst, dankjewel voor het meedenken! Echt heel fijn..
Het optillen van de voorbeentjes is ook al gelukt, tot hij dat wondje kreeg en het nu een hele negatieve ervaring is. Hij staat niet echt vast, maar ik heb het touw een aantal keer om de stang gewikkeld, zodat hij hem makkelijk weer los kan trekken, wat jij deed met het touw heb ik ook even gedaan, maar dat ging zo goed dat ik het wilde proberen om vast te zetten, want dan heb ik gewoon twee handen vrij.
Het principe van wijken voor druk, dat snapt hij wel. Op ieder ander moment is dat geen probleem, behalve bij de medicijnen toedienen. Het is dus echt angst.
Het wondje wordt inderdaad vanaf zijn linkerkant behandeld, terwijl het aan zijn rechter achterbeen zit. Hij slaat ook gericht naar degene die het erop smeert, zowel met rechts als met links. Het zalfje zal wel heel erg prikken denk ik, het doet hem gewoon zeer.
Een rustiger paard er naast zou ik nog kunnen proberen, maar ik betwijfel of het helpt omdat het echt de aanraking is. Maar ik doe het ook samen met de eigenaar van de opfok. Hij smeert en ik hou hem vast, maar hij komt ook niet echt omhoog met steigeren, maar het is gewoon heel lastig om hem goed stil te houden, waardoor het alleen maar langer duurt.
En ik vraag me af in hoeverre ik hem kan straffen als hij steigert en slaat uit angst. Ik zeg wel heel duidelijk en laag NEE en ik geef wel een ruk aan het touw, maar ik wil hem niet straffen in een enge situatie omdat ik denk dat ik het dan alleen maar erger maak snap je?
Ik kan hem overal aanraken, behalve zijn benen dus ik oefen inderdaad elke dag. Ik hoop dat die medicijnen snel niet meer hoeven, dan wordt het wat fijner voor hem. Ik probeer er echt op te letten dat ik rustig adem haal en er niet zo aan denk maar het breekt gewoon mijn hart als hij zo bang is haha.
Hij is wel bekapt, maar vraag me niet hoe.. Dat was ook al een ramp want toen had hij die wond al. Is allemaal afgelopen week gebeurd. Ik zal hem zeker ergens anders proberen te zetten! Dankjewel voor je tips!

chendo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:14

Wat kan helpen bij het niet stilstaan op de plek is ieder keer dat hij dat doet terugzetten op dezelfde plek vermoeiend maar het werkt echt hij zal op den duur begrijpen dat het geen zin heeft om weg te lopen, en vraag eens een andere zalfje aan je d.a ik zelf heb hele goede ervaringen met acederm zalf in jouw geval zou ik niet de spuitbus nemen dat zou hem ook bang maken tenzij hij niet bang is voor spuitbussen dat zou in dit geval heel goed uitkomen want dan kan je hem vanaf een afstand behandelen. Maar probeer in ieder geval een ander middel, ik weet niet hoe diep de wonden zijn want vaak is goed schoonhouden met water al voldoende het meeste kan het paard lichamelijk zelf oplossen maar aangezien hij ook een virusje heeft duurt de genezing zoiezo langer.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:20

veersche schreef:
Precies!!! Vond het erg vreemd dat niemand dit eerder heeft opgemerkt...
Wat een gedoe om een klein wondje, en AB in poedervorm!

Het is niet een klein wondje, want als het niet behandeld wordt en het slaat op het bot ben ik verder van huis. Niet aanvallend bedoeld, maar ik wil het wel graag behandeld hebben aangezien hij na twee dagen niet meer op zijn achterbeen stond omdat het zeer deed. Het was echt goed ontstoken en ik maak er verder geen gedoe van als het maar over gaat.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:26

@chendo: Ja, dat moet ik ook wat consequenter gaan doen maar ik wil hem niet uren lang bezighouden haha. Het zijn ook geen grote afstanden die hij aflegt en ik zet hem wel terug maar als ik dan bijvoorbeeld zijn been heb aangeraakt en hij staat op dat moment braaf stil, dan stop ik met aanraken en met terugzetten.
Een spuitbusje is wel een goed idee denk ik want ik kan het wel schoon spuiten op de spuitplaats, dat vindt hij niet erg. Ik kan hem alleen niet goed droog maken en met dit weer wordt hij dan alleen maar zieker, vandaar dat ik dat liever niet doe. Droogstappen is geen optie op dit moment omdat het dan weer openspringt door de wrijving. Hij is ook al gemaakt aan manenspray en vliegenspray dus dat komt goed uit.
Het wondje is niet heel erg diep maar er kwam een hoop pus uit en hij wilde er na twee dagen (dat ik het wel had schoongemaakt op de spuitplaats en verder met rust gelaten) niet meer op staan. Ik ben inderdaad van het zelf oplossen, wil hem niet 'verpesten' met zalfjes en cremes voor elk klein dingetje, maar dit kon gewoon niet anders.
Het is ook vooral alles bij elkaar, en de prikjes en het prikkende zalfje en iedereen die aan zijn benen zit. Hij wordt er nu al zenuwachtig van als ik er alleen maar naar kijk, hij weet al helemaal dat er wat gaat gebeuren als ik door mijn knieen zak om onder zijn buik naar zijn sprong te kijken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:29

Straffen terwijl jij hem pijn gaat doen is heel oneerlijk daarom zeg ik ook doe je ding let niet te veel op zijn gedrag, want als jij nu een wond heb en ik knijp er in en ik zeg dat je daar niet op mag reageren dan ben ik toch een sadist.
Als ik een wond heb en jij knijp daar in dan kan ik jou verzekeren dat je een flinke lel voor je kop kan krijgen en wees nou eens heel eerlijk dat is toch terecht.
Waarom wil je gehoorzaamheid terwijl je hem pijn doet?
Probeer liever creatief te wezen hoe je het wel kan doen zonder zelf geslagen te worden.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 22:50

@mnkortleve: Ik wil hem ook niet straffen terwijl ik hem pijn doe, dat doe ik helemaal niet en dat begrijp ik prima. Ik ben geen sadist. Als ik hem behandel met zijn medicijnen, dan spreek ik hem kalmerend toe en dan aai ik hem over zijn hals en ben hem constant aan het belonen.
We geven zijn medicijnen met twee mensen, namelijk de eigenaar van de opfok die de medicijnen geeft en ik hou het paard vast. Hij wordt ook niet geslagen want het gaat redelijk ook al is hij heel erg bang. Ik zou hem nooit op zijn kop geven daarvoor.
Maar als ik hem aan het poetsen ben en ik ben zijn kont aan het borstelen en hij dreigt met slaan, dan krijgt hij wel een standje. En een standje is het niet eens te noemen. Ik zeg gewoon Nee. Kordaat, kort en vergeten.
Ik wil ook geen gehoorzaamheid terwijl ik hem pijn doe, ik wil tips voor hoe ik het minder eng kan maken voor het paard en hoe ik zijn vertrouwen kan terugwinnen met het aanraken van zijn benen. En dan vooral als het niet meer behandelt hoeft te worden en hij niet meer bang hoeft te zijn voor pijn. Hoe ga ik hem vertellen dat het vanaf, pak hem beet, woensdag geen pijn meer doet als ik aan zijn benen zit?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:13

Ik denk dat je nu niets anders moet doen dan behandelen.... pakken, behandelen en klaar.
Niet poetsen, niet wandelen, eigenlijk gewoon niets.
Een keer de box in een aai over zijn bol een vriendelijk woord en klaar.

Je moet gewoon niks willen nu, alles wat je nu doe tijdens/na de behandeling die voor hem zeer negatief is werkt je tegen nu en in de toekomst.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:17

Ik gebruik altijd een halstertouw als ze heel vervelend zijn.. Anders gewoon pakken en vasthouden. :P
Maar als ze echt hard meppen gebruik ik voor met name mijn veiligheid een touw. Die kun je van een afstandje er tegenaan tikken zachtjes, een zweep kun je langs de beentjes wrijven, als die mept probeer ik gewoon te blijven aanraken. Dat het dus niet stopt als ie trapt. Een halstertouw kun je daarna om het been doen en zachtjes druk geven, laten zakken van boven naar beneden en als je de lus rond de koot hebt kun je hem zachtjes het voetje op vragen.

Overigens zou ik pas beginnen met braaf maken na de behandeling. Nu heeft ie er echt geen zin in. Dus snel pakken, behandelen, wegzetten.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 04-11-12 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:19

Is dit het probleem van de wond ??

http://www.bokt.nl/wiki/Zwilwrat

Maar doordat je steeds aan het kalmerend spreken bent tijdens de behandeling accentueer je met je stem het probleem.

Neem het nu maar van mij aan.
Mond houden als je bezig ben.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 23:42

@mnkortleve: Ik ben het daar niet helemaal mee eens want als ik hem pak, behandel en terugzet denk ik dat hij denkt dat als ik er ben, dat hij pijn krijgt. Als hij dus geen medicijnen meer hoeft, komt hij helemaal niet meer en daarnaast krijg ik hem dan niet meer uit stal, ook niet voor behandelen want dan rent hij weg en hij heeft een hele grote stal met zijn kudde. Ik wil er gewoon nog een positieve draai aan geven en dat gaat opzich wel goed.

@Chaos: Ik doe liever geen halstertouw om zijn koot want als hij dan iets doet, gaat het heel erg schuren. Hij mept ook niet hard, maar hij schopt gewoon die vervelende persoon weg, wat ik zelf overigens ook zou doen.

@Ariebren: Nee het is niet zijn zwilwrat die zit er gewoon normaal op en die is ook niet te lang. Zijn spronggewrichten hebben aan de binnenkant wat meer bot (denk ik) en dat steekt een beetje uit. Dit gaat in de groei gewoon over, ook als er meer bespiering op zit, nu is het gewoon een bot met een velletje er over. Hij heeft een klein beetje x-beentjes lijkt het wel, hij zwabbert nog alle kanten op met die benen en hij schuurt dus heel vaak met die uitsteeksels over elkaar heen en dat velletje is gewoon gescheurd, maar dat was niet te zien en daarna is het gaan ontsteken.
Ik zou je zo een foto laten zien, als ik wist hoe ik dat op het forum moest krijgen haha
Ik zal morgen mijn mond houden als ik bezig ben, maar mag ik vragen waarom ik dan het probleem zou accentueren in plaats van kalmeren? Ik geloof je wel, maar die logica zie ik even niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:48

Iedereen denkt dat een paard begrijpt wat je zegt.
Maar paarden praten met elkaar via lichaams taal.

Een merrie maakt geluidjes tegen haar veulen, kan jij zo praten als een merrie tegen haar veulen ??

Nee dat kunnen wij niet.
Wij praten als een moeder tegen haar baby.

Dus, beter niets gezegd dan wat gezegd.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:51

Idd niets zeggen. Als je zegt dat ie het goed doet en het echt niet erg is terwijl ie staat te spacen zal hij dergelijk gedrag niet minderen.
Ik zou ook zeker nu niet een halstertouw om zijn koot doen. Ik zou hem gewoon een lik zalf op de wond smeren en weer bij de groep doen.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:56

Klinkt misschien gek, maar extraatjes en belonen alleen als het veulen kalm is, niet in stress situatie belonen, want dan belon je zijn angst
Begin het veulen aan te raken op plekken dat het mag, en dan belonen om dat het kalm blijft en stil staan. Steeds meer plekken er aan toevoegen en zo ook de achterbenen, maar alleen belonen indien kalm.
Dit is natuurlijk niet 1, 2, 3 gedaan. Heb zelf een shetlander gehad die 16 maanden in de ziekenboeg heeft gezeten. Nou die hoefde maar een spuit, poeder of pasta te zien en de hel brak los. Omdat we wisten dat het nog even ging duren, heeft stal eigenaar zich opgeofferd. Hij gaf iedere dag de spuiten, zodat de pony aan mij een vast persoon had die hij kon vertrouwen. Vanaf dat moment ging het steeds beter.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:58

Eerlijk gezegd, waarom smeren met van die anti litteken zalfjes. :7
Paard krijgt al AB.
Dus doe niet moeilijk, stalhouder prikt AB en dat duurt nog een paar dagen.

Blijf verder van die achter beentjes af.

Maar AB werkt niet tegen een virus, was dat maar wwar.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:10

Hoi TS, wat is de functie van de zalf? Als de wond een keer goed uitgespoeld is, en hij krijgt al AB zou ik zelf niks smeren. Houdt alleen de wond vochtig en open ipv dat het netjes indroogt en gaat genezen. Wat was de reden waarom je van je DA moet smeren?

In elk geval wel veel beterschap voor je veulentje!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:14

Laatst bijgewerkt door Ariebren op 05-11-12 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 00:19

@Chaos en @Cobelens: Als al die medicijnen klaar zijn, blijf ik verder van zijn benen af. Ik probeer hem daar alleen te aaien en verder dan halverwege ga ik sowieso niet. Ik beloon hem alleen als hij rustig is en eten doe ik sowieso pas als alle narigheid klaar is en hij weer helemaal rustig is, want als het klaar is wordt hij ook heel snel weer rustig gelukkig. Het maakt mij niet uit hoe lang het gaat duren, als hij het maar toe laat na verloop van tijd.

@Ariebren: Ik neem aan dat iedereen wel snapt dat een paard woorden niet begrijpt, maar kalmerende tonen en rustige lichaamstaal wel. Als jij zegt dat het beter is om niks te zeggen, geloof ik je best hoor.
Maar het is niet alsof ik met een anti-litteken zalfje aan het smeren ben uit ijdelheid of dat ik uit mezelf bedenk dat ik dat beest dit elke dag moet aandoen. De dierenarts zal ongetwijfeld goede redenen hebben om deze medicatie voor te schrijven en ik neem aan dat zij hier voor geleerd heeft. Het is dus niet alsof ik moeilijk doe, ik wil gewoon graag dat het over gaat en daarvoor heb ik de DA laten kijken. Als zij zegt dat hij dit en dit en dit moet hij hebben, dat krijgt hij dat en dan ga ik er vanuit dat hij weer beter wordt. Ik ga niet zelf bedenken dat het wel een beetje veel medicijnen zijn en dus bepaalde dingen niet meer geven.

@loe-loe: De zalf krijgt hij om de huid niet te laten uitdrogen en om het schoon te houden. Afspuiten kan niet, omdat het niet droog te wrijven of stappen is en met het virusje dat hij heeft laat ik hem niet met natte benen staan. Het wondje moet ook genezen met een beetje hulp, want hij maakt het door het lopen zelf weer open steeds door de wrijving en het geneest langzamer doordat hij al ziekjes is.

@Ariebren: Ja het moet steriel blijven want het kan niet verbonden worden, maar vloeibare betadine gaat niet, want dan moet je wel behoorlijk goed mikken om het van een veilige afstand op het binnenbeen te krijgen. Het is gewoon een lastig plekje.
Dankjewel voor de zorgen!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:20

weet je als hij zich niet gedraagt beter dan ook niks geven want dan brengen ze dat toch in verband geef hem het wat later. ehm is het een idee om hem te trainen het aan te raken tot hij stil staat dus blijven aanraken zodat hij merkt dat r niets gebeurd en bij goed gedrag een snoepje geven , of een aai. en tegelijkertijdals die stil staat snel ff aantikken. en weer verder met trainen of eerst behandelen en dan trainen en positief afsluiten. dus eerst het enge en dan net normale

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:25

Een planten spuit met betadine doet ook wonderen.

https://www.dierapotheker.nl/product/27 ... l._500_ml/

Bedankt dat je mijn advies serieus benadert.
Dacht je dat ik door een veulen, jaarling de stalgang door gemept wil worden ??
Heb wat ervaring met die etterbakkies en dus wat systemen uitgeprobeert om het goede effect te krijgen.
Ik spreek uit ervaring doordat ik heel veel paardjes gefokt hebt en genoeg problemen meegemaakt hebt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:25

Doe het in een spuit. Betadine oplossing kun je er zo opspuiten/inspuiten. Of in een spray, hebben we op de praktijk ook. :P

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:32

Ik heb een veulen van 4,5 maand, en ik heb hem nu al het voetjes optillen geleerd, door gewoon steeds zn beentjes te masseren / aanraken, boven aan beginnen, en als hij dat toe laat verder gaan, op het moment dat hij wil gaan tegenstribbelen / dreigen, stop je. Dan beloon je hem en zet je hem weer weg. Volgende keer masseer je ieder been weer, en dan weer een stukje verder. En dan steeds zo door. Als hij bij zn achterbenen slaat, begin dan met de billen en het er gewoon naast staan. Laat hem merken dat het niet eng is. Op een gegeven moment zal je ook de binnenkant van zn benen niet meer eng vinden. Mij kostte dit een maandje, en nu kan ik ook al heel rustig zijn hoefjes optillen zonder problemen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:48

Dus als hij gaat dreigen, beloon je hem ???