Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Re: Welk paardenras is geschikt om veel buiten te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:45

Rocky Mountain Horse!
Heerlijke paarden om mee buiten te rijden door hun tölt en hun kalme (maar zeker niet slome) karakter, maar kunnen ook leuk dressuren en kunnen een leuk sprongetje maken. :j

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:46

rox_en_wilvy schreef:
Een draver :D

eensch :D

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:51

Hackney! Natuurlijk niet alle hackneys, maar de mijne is zol lief en bomproof. Ik heb het goed getroffen :D

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:49

Ik denk idd ook dat je het per paard moet gaan bekijken en niet per zozeer per ras. Zoek vooral een paard dat bomproof en cool in het hoofd is, i.m.o. kunnen dit KWPN'ers zijn maar ook Fjorden... Gaat echt om het karakter en om de opvoeding en training die het paard gehad heeft. Fjorden/Hafjes e.d. worden denk ik misschien sneller als bospaard gekocht omdat er een ander kostenplaatje aanhangt en omdat ze redelijk sober te houden zijn.

Overigens heb ik een bont manusje van alles en die doet het uitstekend als bospaard. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:51

Ik zou niet naar het ras kijken maar naar het karakter, en de kwaliteit van het paard. Maar om antwoord op je vraag te geven: kijk eens naar een haflinger. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:51

nou, volgensmij ligt dat meer aan de training :D
er zijn genoeg kwpn`ers die liever 3 uur buiten lopen dan een parcours springen van 1.50 :)
en ja, wil je lekker lang rijden, neem dan een wat dikkere, zit wat fijner vind ik :D

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:55

IJslander, Fjord, Tinker en vele andere soorten! Uiteindelijk staat of valt alles bij het karakter, in combinatie met de aanleg en hoe er mee om wordt gesprongen tijdens een lange, deugdelijke en zorgzame training.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:56

Mijn volgende paard (vooral voor recreatie bedoeld) wordt waarschijnlijk een ijslander of ander gangenpaard, en dan eentje mét extra gangen he ;) De tölt van de ijslander zit na vier uur in het zadel nog steeds heerlijk!

Mijn eigen paarden zijn gewoon twee warmbloed kruisingen en allebei bomproof, verkeersmak en geschikt als buitenpaard :) Een fjord of haflinger zou ikzelf persoonlijk nooit kopen, maar dat is ieder zijn smaak.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 15:41

Solleke_Noah schreef:
Mijn volgende paard (vooral voor recreatie bedoeld) wordt waarschijnlijk een ijslander of ander gangenpaard, en dan eentje mét extra gangen he ;) De tölt van de ijslander zit na vier uur in het zadel nog steeds heerlijk!

Maar die IJsco is na 4 uur tolten total-loss.........

Buiten mijn eigen paarden heb ik de mooiste reis-herrineringen aan een goed gefokt, maar als "levensgevaarlijk" verkocht KWPN-dressuurkasteel. Ik laat geen kans onbenut om op dat levensgevaarlijke kasteel te kruipen voor een Joyfull ride........

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 01:02

Ik ben het met de meeste mensen hierboven eens, het gaat niet om het ras maar het karakter. Ik heb een PRE (Andalusier) die buiten zeer betrouwbaar is en als ie schrikt niet gaat rennen! Maar ook bij dat ras heb je paarden die buiten niet te rijden zijn dus heb ik een advies voor je: Veel paarden bezoeken en zoek de voor jou meest betrouwbare uit. Als jij je er veilig op voelt dan zal het paard ook met meer vertrouwen naar buiten gaan. De PRE staat trouwens bekent om zijn koele karakter en heeft ook vlakke gangen! Voordat ik mijn geweldige paard vond heb ik er eerst minimaal tien bezocht en bereden! Buitenrijden doe je samen en het is dan heel belangrijk dat er wederzijds vertrouwen is. Als je het juiste paard tegen komt dan voel je het, dan is er een klik!
Ik wens je veel succes.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:30

Een gangenpaard. Zit lekker en zit genoeg pit in, zijn over het algemeen koel van karakter. De ijslander kan best veel pit hebben. Andere gangenpaarden zijn meestal wat koeler in het hoofd. Denk aan een mountain horse of mangalarcha marchador.
Ik heb zelf een kentucky mountain horse en die is super met buiten rijden, heeft veel uithoudingsvermogen en looplust, maar schrikt niet snel ergens van.

wildhorse99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:50

Grappig dat iedereen gelijk fjord en haflinger roept :) mijn ervaring met deze 2 rassen buiten ontspannen op rit zij nou niet echt denderend(beide gehad) alle 2 snurken, heet worden alles willen zien. Nee daar was niets ontspannen aan. Beide waren trouwens in de bak ook geen doetjes :D
Nu een KWPN die in de bak erg heet is maar waar ik juist wel buiten lekker ontspannen mee weg kan, blijft trouwens wel doorgaan tot ze er bij neervalt en een rit van 6 uur is hm dan ook op het lijf geschreven, heerlijke knol!
Het is echt puur karakter waar je op moet selecteren, ben het met iedereen eens dat je bij bv een fjord sneller een makkelijke treft als bij het KWPN, haflingers zijn door het fokdoel op de sport vaak niet meer zo makkelijk als dat hier nu wordt voorgedaan.
Ga kijken naar veel verschillende paarden en kijk niet op ras. Let op de nuchterheid, en een heet paard in de bak hoeft niet buiten heet te zijn en andersom geldt dit uiteraard ook.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:57

Ras maakt niet uit, zelfs het karakter maakt volgens mij niet uit. Het is de training die telt. Ik rij met mijn "dressuurkasteel" zoals ik het al ergens zo mooi zag staan buiten, en dat is beslist geen gemakkelijk paard. Angstig en onzeker, nooit gedacht dat die ook maar twee meter het bos in zou gaan. Maar het tegendeel is minder waar: nu ze vertrouwen heeft galoppeert ze keurig netjes voorop door de bossen, oren continu naar voren en óók aan een los teugeltje. Het is maar net wat het paard geleerd wordt, en dan kan hij nog zo'n raar karakter hebben of nog zo heet zijn.

JvBfoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:43

Koudbloedrassen zijn hier over het algemeen goed geschikt voor al zullen hier uiteraard ook uitzonderingen bij zitten. Ik ken genoeg leuke KWPN'ers, arabieren en dravers die geweldige buitenrijpaardjes zijn :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:52

Persoonlijk geloof ik ook niet dat het rasgebonden is. Wij hebben vroeger zoveel verschillende paarden gehad en op allen kon goed buiten gereden worden. Nu heb ik zelf Tennessee Walking horses, en dat bevalt ook heel erg goed. Maar ik vind een Quarter die goed kan joggen of zo ook niet te versmaden hoor.
En hier in Portugal wordt er heel veel met volbloed Arabieren en Lusitano's buiten gereden, zo te zien gaat het allemaal prima!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:57

Merens kun je fijn mee buiten rijden en als je wilt dressuren zou ik gaan voor een modern gefokte. Wij hebben goede ervaringen met een merens.
Ik vind persoonlijk Connemare pony (hoop dat ik het goed geschreven heb) ook een fijne pony voor buiten te rijden maar ook dressuur en springen. Veel merens zijn niet zo blij met dressuren dus dan moet je ook goed naar karakter kijken en modern gefokt.
Ijslander vind ik erg leuk voor buitenpaard en tochten maar minder om mee te dressuren of wedstrijdjes te rijden. Maar een goede tölter is natuurlijk grandioos. Verder eens met een aantal posten dat karakter, aanleg ook belangrijk is.

miekjuh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:01

een fries vind ik altijd wel goed vooral ook voor beginners moet je natuurlijk geen jonge fries nemen maar ja dat is met alle paarden zo.

f_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:02

haflingers :)

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:08

Ik zou in ieder geval voor een paard of pony met vlakke gangen kiezen daar dit het meest comfortabel zit.
Ik heb heerlijke buitenritten met mijn arabier. En zoals er al veel hierboven gezegd hebben. Als ze goed zijn opgevoed heb je er een heerlijk mak maar voorwaarts buitenrij paard aan dat met heel veel plezier met je door het bos gaat. Ook ik heb veel betere ervaringen met arabieren dan met (slechtopgevoede) tinkers en haflingers.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:55

MarjoleinvdB schreef:
Heb nu een draver als verzorgpaardje, geen tractor te groot, geen vrachtwagen te luid, ze geeft er niks om. Ontzettend nuchter beestje. Helaas wel erg snel en af en toe is de noodrem afwezig, zijn hier (off topic) mensen die goede ervaringen hebben met een thiedeman oid om dit tegen te gaan?

Herkenbaar, mijn verzorgdravertje doet dit ook. Slof of thiedemann maakt het juist alleen maar erger, daar rent ze doorheen. Heb zo ook al eens met haar door de bossen gecrosst zonder dat de rem te vinden is. De martingaal helpt wel, mits hij niet te strak staat, maar net genoeg zodat ze haar nek niet helemaal naar voren kan strekken.

buddy35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:43

halfingers

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:51

Welk paard niet? Alle paarden zijn van nature geschikt om kilometers te maken

Malissaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:00

Het is hier al gezegd, maar inderdaad fjord, haflinger. Maar ik zou ook naar het karakter van het paard kijken. Kijken wat het beste bij je past :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:18

Ligt aan het paard. Ken rassen die hier zijn genoemd en echt niet van het erf af durven komen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:26

IJslander :D