Werkzaamheden grooms!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:30

Ik ga ook vaak mee op wedstrijd. B dressuur. Voor één paard. Stelt dus niets voor.
Het is een vriendin van mij, wiens paard ik vaker verzorg als ze een dag niet kan.
Ik mag er absoluut niet op rijden, wat wel jammer is. Maar dat ga ik ook niet eisen?

Dag voor de wedstrijd help ik met wassen en al het leerspul controleren. Op de dag zelf vlecht ik vaak alleen de voorpluk in, help ik met wat borstelen etc.
Ondersteunen bij het laden en op de wedstrijd zelf loop ik vaak wat rondjes met het paard zodat ie wat kalmer wordt op het terrein. Vasthouden bij het opzadelen en opstijgen. Laatste dingen controleren. Tips geven bij het inrijden en in de gaten houden wanneer combi aan de beurt is. Begeleiden naar de ring etc. En vaak zijn er meer mensen mee en verdelen we de taken wie er gaat voorlezen en wie bijv foto's maakt.
Na de wedstrijd helpen paard afzadelen, uitvlechten, afsponsen en ff rondstappen aan de hand tot ie weer de trailer op kan. Terug op stal met z'n allen snel opruimen, paard verzorgen en nagenieten.
Dus eigenlijk doe ik alles samen met de ruiter, puur omdat het gezellig is en ik zo wat stress van haar en haar paard weg kan nemen. Geheel vrijwillig. Maar als ik niet kan, geen probleem. Daar zijn we allemaal vrienden voor.

Dus TS, ik zou toch eerst bij je eigen vrienden eens gaan rondvragen of die mee willen helpen. Lijkt me ook veel gezelliger en gezonder dan iemand die je niet kent 'blij' maken met jouw eigen klusjes.

Mioux

Re: Werkzaamheden grooms!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:35

gewoon zoals eerder gemeld is een vriendin vragen en eten en drinken betalen voor haar, of je moeder vragen, of zelf doen en als laatste optie iemand betalen voor dit.

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:44

Ik zou het toch wel anders aanpakken.
Samen de minst leuke dingen doen, de groom ook leuke dingen laten doen
Ik heb gegroomd bij een kennis.
Ik trainde ook wel eens, we keken naar elkaar wat verbeterd kon worden, ik stapte in en uit, dus ook leuke dingen.
Voor mij was t niet t belangrijkste omdat ik zelf ook al 4 paarden reed en inmiddels 6 xd
Maar voor iemand die verder niet rijd is dit toch wel een ding waardoor iemand zou willen groomen.
Vind maar eens iemand die en deze taakjes wil doen EN weet waar hij mee bezig is, die verder niet echt de ``leuke`` klusjes mag doen. lastig, om zo iemand ook nog in de buurt te vinden.
Misschien een goed idee toch nog met de eigenaar te overleggen.
Ik weet niet of je broertje enige rijervaring heeft, maar als er iemand op gaat die al eerder wedstrijden heefr gereden, of gewoon goed rijd, lijkt me dat ook alleen maar beter voor je paardje.
Dusja..
Denk daar nog maar eens goed overna.
Want als je iemand ook leuke dingen aan bied kom je er wel zonder kosten vanaf.
Anders moet je toch wel een mooi bedrag voor diegene klaar hebben liggen.. xd

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:05

Ja er zijn daar meer meiden die dat paardje eens in de zoveel tijd even doen.
Zijn dus in totaal 3 verzorgsters voor 2 paardjes, 1 meisje is deze maand pas 2 x geweest en die beschouwen we dus niet als echte verzorgster. Ik ben er ook vaak als zij er is, en zij gaat op de tafel zitten en gaat met d'r tel spelen. Vaak komt ze ook ff een kus geven en gaat ze weer, dan kan zij mooi zeggen dat ze echt geweest is. De andere komt iets vaker en doet iets meer. Ik kom zelf maandag/dinsdag/woensdag/vrijdag en vaak zondag. Dan doe ik alle stal klussen, Mesten, vegen, water bijvullen, voeren, de stal netjes achterlaten als ik weg ga, en ik rij helemaal niet zo vaak op het paard, longeer en rij dan af en toen. En dan 8vd10x buiten ritjes. Nu wil ik dus sirieuser gaan rijden omdat het toch wel kriebelt. En ik zoek geen slaafje, zoek iemand die mee wil en dus mee wil helpen zodat ik niet hele dag alleen ben. Is idd ook puur voor de gezellig heid. En nee ze is natuurlijk niet verplicht elke x mee te gaan. Of elke x het zadel in te vette. Is niet eens nodig. Eens in de zoveel tijd doen we samen het zadel (in overleg met haar, zoals ik hierboven schrijf) Me moeder en vader en me vriend zijn niet van de paarden, gaan misschien mee om te alleen te kijken, en durven niet dat paard vast te houden. Verwacht ik ook niet van ze. Ik zoek dus gewoon iemand die het echt leuk vind om SAMEN MET MIJ dat paardje te verzorgen tijdens de wedstrijd. Alleen is ook zo alleen. En alle stal klussen hoeft ze echt niet te doen hoor. Mest zelf, Veeg zelf, water zorg ik zelf noem maar op. In de zomer zou ze kunnen zwemmen met het shetje. Dat vond ik van de zomer zo onwijs leuk. En als zij een paar keer is mee geweest, zou zij ook van de zomer lekker kunen zwemmen met die shet. En ik ben niet van plan elk weekend op wedstrijd te gaan hoor. Eens in de maand of misschien wel minder vaak. En ja eten en drinken regelen voor dr.
Van die andere verzorgster verwacht ik weining. Als ze mee gaan op wedstrijd willen hun de wedstrijd rijden en doen ze dat zo hoor. Dan sta ik erbij als een meloot. Ik overleg met de eigenaar welke wedstrijd en wanneer en waar en daar hou ik het bij. (ja me gezin vertel ik het wel zodat ze kunnen komen kijken) maar ik heb voor de rest niks met die andere te maken. We weten van elkaar wat we doen, (schriftje) We schrijven elke x als we geweest zijn op wat we gedaan hebben. En dat zal ik dan doen als ik van wedstrijd terug kom. Ik hoef hun niks te verantwoorden. Ik moet wel met de eigenaar overleggen natuurlijk.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:10

Ik denk dat jij eerst eens op aarde terug moet keren want je hebt wel een soort hoogmoed over je.
Ik heb niets te verantwoorden tegenover de andere verzorgster <<)
Ik denk dat jullie wel degelijk samen moeten bespreken hoe je het paard rijd, want het arme dier ondervind daar de gevolgen van :=

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:12

tellom schreef:
Ik denk dat jij eerst eens op aarde terug moet keren want je hebt wel een soort hoogmoed over je.
Ik heb niets te verantwoorden tegenover de andere verzorgster <<)
Ik denk dat jullie wel degelijk samen moeten bespreken hoe je het paard rijd, want het arme dier ondervind daar de gevolgen van :=

dat bedoel ik ook niet. We rijden het paard het zelfde maar ik hoef niet met hun te overleggen/ aan hun te vragen of ik op wedstrijd mag.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:16

ik vind zowiezo dat dit droompje nogal een rare droom is. Jij zoekt gewoon iemand die klusjes wilt doen, dus jouw vuile werk, en die mag niet rijden en krijgt geen geld alleen beetje eten en drinken, en oja mag in de zomer keertje met shetje eropuit...

sorry maar ga of geen wedstrijden dan rijden, het is tenslotte je verzorgpony, en anders betaal iemand of doe t lekker zelf...

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:24

korbakimmy8 schreef:
Rijden mag zowiezo niet, is namelijk mijn verzoprgs paardje. Mijn broertje mag niet eens een stap ritje aan de hand maken.
Wat voor andere leuk dingen zou ik kunnen aanbieden? En staat ook nog een shetje. Misschien kan ze/hij daar wat mee?

Rijden mag niet, maar jullie doen wel met z'n 3en 2 paardjes daar...
Dus word er wel door anderen op gereden, die volgens jouw verhaal eigenlijk bijna niet komen en ook weinig doen.
Kan je anders niet aan die boer voorstellen om zelf een serieuze verzorgster erbij te zoeken in plaats van die andere 2.
Dan kunnen jullie samen serieus met de paarden bezig zijn, en elkaar groomen op wedstrijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:29

Als groom was ik er ook vaak bij als er gevlochten en gepoetst wordt. Gewoon gezellig samen keutelen en op wedstrijd.
Maar het kwam ook wel eens voor dat ik alleen kon helpen met laden.
Op het terrein zelf even paard vasthouden, in de gaten houden wanneer iemand de ring in mot, beenbescherming af doen, proefje lezen.
Vrijwillig, niet omdat dat moest omdat een eigenaar zelf niet wilde/te lui was/wat dan ook. ;)

Nu ik zelf wedstrijden rij, doe ik eigenlijk alles zoveel mogelijk zelf. Ik vind het gezellig als iemand komt als ik aan het vlechten ben, maar echt voor de gezelligheid. Vind het veel te leuk om zelf te doen, voorbereiding op het rijden, onderonsje met paardlief.
Ik ga onder de man naar wedstrijd, dus iemand die mee kan fietsen regel ik altijd wel. En een lezer is ook wel nodig, net als iemand die hem vast kan houden als ik even naar de wc moet of me moet melden. Maar verder hoeft een groom helemaal niets. Ik rij wedstrijden, ik vind het leuk om zelf te doen en verwacht niet van een ander dat hij/zij mijn klusjes gaat doen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:31

MirandaDvG schreef:
korbakimmy8 schreef:
Rijden mag zowiezo niet, is namelijk mijn verzoprgs paardje. Mijn broertje mag niet eens een stap ritje aan de hand maken.
Wat voor andere leuk dingen zou ik kunnen aanbieden? En staat ook nog een shetje. Misschien kan ze/hij daar wat mee?

Rijden mag niet, maar jullie doen wel met z'n 3en 2 paardjes daar...
Dus word er wel door anderen op gereden, die volgens jouw verhaal eigenlijk bijna niet komen en ook weinig doen.
Kan je anders niet aan die boer voorstellen om zelf een serieuze verzorgster erbij te zoeken in plaats van die andere 2.
Dan kunnen jullie samen serieus met de paarden bezig zijn, en elkaar groomen op wedstrijd.

Helaas kan de boer geen nee zeggen. hij was er een keertje klaar mee. Met 1 van die 2 andere. Elke dag maar bij mij klachen van ja ze komt nooit en ben er klaar mee. En zeg maar tegen dr dat ze niet meer mag komen.
Dus ik moest haar weg sturen. Nou nee hoor ze luisterd natuurlijk niet. Want ik heb niet het recht om haar weg te sturen. Vervolgens is ze er nog steeds. En ja die eigenaar zegt er nu maar niks meer van. Durft niks te zeggen. Net als dat ik mijn broertje een stap ritje liet doen op dat paardje, stond hij voor het raam te kijken. Met zijn armen in zijn zij. Volgende dag een briefje op de tafel: Laat hem nooit meer op dat paard rijden. Gevaarlijk dit dat.....
Vond dat niet netjes, hij ziet het gebeuren, ik zou zeggen kom meteen naar me toe en zeg het gewoon waar ik bij ben, dan kan ik er ook op reageren. Maar zo is hij altijd geweest.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:34

Amanda schreef:
Als groom was ik er ook vaak bij als er gevlochten en gepoetst wordt. Gewoon gezellig samen keutelen en op wedstrijd.
Maar het kwam ook wel eens voor dat ik alleen kon helpen met laden.
Op het terrein zelf even paard vasthouden, in de gaten houden wanneer iemand de ring in mot, beenbescherming af doen, proefje lezen.
Vrijwillig, niet omdat dat moest omdat een eigenaar zelf niet wilde/te lui was/wat dan ook. ;)

Nu ik zelf wedstrijden rij, doe ik eigenlijk alles zoveel mogelijk zelf. Ik vind het gezellig als iemand komt als ik aan het vlechten ben, maar echt voor de gezelligheid. Vind het veel te leuk om zelf te doen, voorbereiding op het rijden, onderonsje met paardlief.
Ik ga onder de man naar wedstrijd, dus iemand die mee kan fietsen regel ik altijd wel. En een lezer is ook wel nodig, net als iemand die hem vast kan houden als ik even naar de wc moet of me moet melden. Maar verder hoeft een groom helemaal niets. Ik rij wedstrijden, ik vind het leuk om zelf te doen en verwacht niet van een ander dat hij/zij mijn klusjes gaat doen.

dat bedoel ik ook. Tuurlijk moet ze niet het zadel doen, als ze het leuk lijkt mag ze het doen, En net zo met in vlechten en wassen. Als ze het leuk vind kom maar, dan doen we gezellig de dingen samen.
Ikw il het niet als slaafje gebruiken, want ja ik kom 5 dagen in de week en eerste wat ik doe zijn de rot klusjes en dan maar kijken of er tijd is voor rijden of iets anders leuks. Sommige doen eerst de dingen andersom. Eerst rijden dan vervelende klusjes waar je dan vaak geen tijd voor hebt, waardoor ik vaak de paarden stal als varkens stal aantref en ik dan maar alles opruim. dan zou je mij ook een slaafje kunnen noemen?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:35

Waarom plaats je niet is een advertentie
wellicht reageert er wel iemand?

En zo niet... dan zou ik de eisen beetje bijstellen :j

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:35

Het lijken me bij die boer nou niet echt ideale omstandigheden om te streven naar wedstrijden?
Je kan niet zomaar ergens aan meedoen.
En ik zou eerst beginnen met goede afspraken gaan maken met/over die andere verzorgers. Achter hun rug hele plannen maken om wedstrijden te rijden vind ik echt niet netjes.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 12:36

Wendy1978 schreef:
Waarom plaats je niet is een advertentie
wellicht reageert er wel iemand?

En zo niet... dan zou ik de eisen beetje bijstellen :j

Ik ga ook zeker nog een advertentie plaatsen. en nee niks is verplicht alles in overleg:)

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:21

Klinkt heel raar hoor, maar ik wil niet eens dat iemand mij helpt tijdens het verzorgen van mijn paard.
Ik vind het juist heerlijk om alles zelf te doen. Ik heb een vaste voorlezer.
Ze helpt mij om mijn paard op de trailer te zetten en mijn proef voor te lezen. Voor de rest verwacht ik niks van haar.
Ik ga de avond voor de wedstrijd lekker mijn tuig poetsen. Heerlijk voor de TV. Zodat ik zelf kan zien of er iets mis is met mijn leer.
De dag van de wedstrijd ga ik mijn paard wassen en poetsen. Ik ben nogal precies en kan me eigen ergeren als iemand ermee gaat bemoeien (wat trouwens niemand op mijn stal doet) Eventueel doe ik haar hoofd en benen scheren en ik doe zelf invlechten. Ik ben vaak helemaal alleen als ik dit doe, maar vind dat juist heerlijk. Lekker tutten met mijn paard. Lekker tegen haar aan kletsen. Het helpt mij ontspannen. Dan komt mijn voorlezer en zetten we mijn paard op de trailer. Als we op wedstrijd aankomen betaal ik haar drankjes en eten en gaan we daarna mijn paard opzadelen. Mijn voorlezer is een vriendin van mij die haar paard op onze stal heeft staan. Ze heeft het zelf voorgesteld en vind dit dus ook erg leuk om te doen, maar als ze niet kan doe ik het alleen. Dan zoek ik op wedstrijd iemand die kan voorlezen (ookal ken ik mijn proefje uit mijn hoofd). Zie het juis om een goede band te krijgen met je (verzorg)paard. Lekker tutten. Je bent niet alleen je bent met zijn tweeen.

Hoe jij het ziet is niet helemaal realisties. Inderdaad Anky heeft grooms die dit doen voor haar. Over het algemeen zijn er meer "hobbymatige" wedstrijdruiters dan proffesionele die een stuk of 5 paarden uitbrengen op 1 dag. Al dat werk kan je gemakkelijk alleen doen. Misschien vind je wel zo iemand, maar ik zou het zo niet eens willen. Succes met je zoektocht!!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:26

Hahahaha!! Jij bent een mooie!

Gezocht: iemand die ALLES wil doen zodat ik alleen maar op het paard hoef te stappen en na de wedstrijd kan gaan uitrusten :') _/-\o_ _/-\o_

TS: als het je lukt om iemand te vinden die zo gek is ben je echt een Held _O-

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:27

Gulpje schreef:
Hahahaha!! Jij bent een mooie!

Gezocht: iemand die ALLES wil doen zodat ik alleen maar op het paard hoef te stappen en na de wedstrijd kan gaan uitrusten :') _/-\o_ _/-\o_

TS: als het je lukt om iemand te vinden die zo gek is ben je echt een Held _O-

Waar slaat dit op? Denk niet dat je de rest van me reacties heb gelezen??
Beetje nutteloze reactie van je dus?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:27

Nee eerlijk gezegd niet, ga dat meteen even doen Korbakimmy :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:31

Nou ik heb al je berichten gelezen en ik zie werkelijk niets anders staan, sorry! :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:32

korbakimmy8 schreef:
Ik vraag er geen geld voor
.

Dat is dan wel weer heel lief van je TS :j

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:34

TS nuanceert haar eisen wel een beetje nav de kritiek van medebokkers, maar ik vind ook niet dat er echt wat anders staat...
Ik deed het zelfs in mn eentje, met twee paarden... Regelde alleen een voorlezer op lokatie.
Met eventing ga ik ook alleen op pad. Wil mn grooms t niet aan doen om echt een hele dag mee te moeten voor mijn hobby. Vaak probeer ik een vorlezen op lokatie te regelen (en gelukkig zijn er veel lieve bokkers die mij zo af en toe eens willen lezen als ze er toch toevallig zijn!) maar anders rij ik uit mn hoofd.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:40

Misschien zoek je gewoon iemand die gezellig met je meegaat? En als diegene een beetje mee wil helpen, dat dat dan prima is?
Want nu lijkt het uit je op of je iemand zoekt die alles doet en jij alleen nog maar hoeft op te stappen en te rijden.
Ik ben groom/stalhulp geweest op een stoeterij en deed daar alle dingen (en nog veel meer) die jij in je op beschrijft, maar kreeg daar uiteraard voor betaald. Wat ik niet deed was rijden (behalve droogstappen), want ik was bij lange na niet goed genoeg voor dat niveau paarden.
Ik denk niet dat je in de positie bent om eisen te stellen, het is niet eens je eigen pony. Weet de eigenaar van de pony ervan dat je iemand mee wilt nemen voor dit soort karweitjes?
Als je gewoon iemand zoekt die dit allemaal gezellig samen met je wil doen, dan is dat prima, maar dan kun je je beter anders verwoorden.
Ik vond het heerlijk om dat allemaal zelf te doen toen ik nog met mijn verzorgpony bij de ponyclub zat, maar dat is al heeeeel lang geleden. Misschien is de mentaliteit veranderd tegenwoordig?
Laatst bijgewerkt door akishino op 18-10-12 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:47

Ik vind het ook een beetje rare vraag. Je wilt een verzorgster (eigenlijk komt het daarop neer) die 1x in de maand of twee maanden een keertje komt helpen met zadel poetsen, paard wassen enzo. Tja... ik zou daar ook snel klaar mee zijn hoor. Wil best een keer helpen, maar dan mag je zelf het paard en je tuig poetsen. En 1x in de zoveeltijd een keertje mee naar stal mogen... mwha, dat zou ook niet doen.

Weet je wat je moet zoeken? Iemand die één keer in de zoveeel tijd wilt voorlezen. Dat klinkt al heel anders en is veel logischer dat je die een keer in de zoveel tijd zoekt. En dan nog een tip: vraag een vriendin. Lezen kan je leren en misschien vind je vriendin het na een paar keer wel zo leuk dat ze ook mee komt poetsen en wassen.

Ik heb jaaaarenlang meegeholpen op verschillende wedstrijden. Soms als voorlezer, soms voor de gezelligheid. Soms gingen we echt samen op wedstrijd en 'moest' ik alles doen (lezen, beschermers op/af, deken op af, contact met de ringmeester, in de gaten houden hoeveel tijd we nog hebben, paard vasthouden, in/uitstappen aan de hand, laden etc). Maar wassen en vlechten deden de ruiters altijd zelf. Ik stond wel bij de mensen op stal met mijn eigen paard of reed een paard van hun, dus ik was er vaak wel als de ruiter bezig was met de voorbereidingen. Maar het bleef altijd bij even kletsen of even hulp (moest de voorpluk altijd invlechten bij 1 combinatie :P).

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:48

maar hoe had je het in gedachten, paard inladen en naar een willekeurige wedstrijd rijden en zeggen hallo, ik ben er hoor, en heb een groom bij me, ik wil graag mee doen aan deze wedstrijd??? Weet je al wat voor wedstrijden je wil gaan rijden, spingen, dressuur? heb je les via een club? heb je al een startkaart? ga daar eerst iets over lezen, ga eerst met iemand anders mee op wedstrijd voordat je gaat roepen wat jij allemaal wilt, want het slaat helemaal nergens op. -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:09

korbakimmy8 schreef:
Serendip90 schreef:
Ik heb het heel lang gedaan, met 1-3 paarden mee op wedstrijd, vond het altijd super gezellig. Ik vind ervoor betalen een beetje raar :s Je bent een leuk dagje weg en je leert toch zeker wel wat :) (Het was wel zo dat het mijn verzorgpaard was, dus dat ik doordeweeks dan ook reed, dus dat stond er wel weer tegenover...)

Ik zou het zo weer doen als ik de tijd had :)

Wat voor werkzaamheden deed jij allemaal?:)

het grote verschil, zij mocht rijden als beloning, jij stelt er niks tegenover