Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
deruijter schreef:Wat ik net al zeg: zachter bit of praam er op of hoofdstel om halster en daarna het bit er aan vast maken. Kan niet mislukken denk ik.

Ceriadwen schreef:Hij schrikt niet door zijn vluchtgedrag. Hij schrikt van iets waardoor zijn natuurlijk instinct boven komt, namelijk vluchten. Wanneer schrikt hij voornamelijk?
Heb je les?
En nu nog met punten en komma's gaan werken in je zinnen. Dan hoef ik ook niet naar lucht te happen wanneer ik het lees.
liljebo schreef:deruijter schreef:Wat ik net al zeg: zachter bit of praam er op of hoofdstel om halster en daarna het bit er aan vast maken. Kan niet mislukken denk ik.
Praam gebruiken om een bit in te doen...![]()
![]()
Ik denk trouwens dat de oplossing via het net niet te geven is.Die oplossing vindt je alleen als je de oorzaak kent en die is vanaf het net niet te geven, Probleem kan in het bit zitten, in de mond van het paard, aan de manier van optuigen, aan het rijden... etc...
En dan maar de praam erop en de handel erin dwingen, terwijl het paard aangeeft dat er iets mis is... nee... nooit of te nimmer.
Oorzaak achterhalen en die kan alleen door een verstandige en ervaren derde, die de hele situatie ter plekke bekijkt. Eigenaar en ruiter ziet lang niet altijd zelf waar het mis gaat, ongeacht de leeftijd. Een kundige buitenstaander vaak wel.
deruijter schreef:Nou nou meid, jij durft wel.
liljebo schreef:deruijter, het hoeft niet zo te zijn dat ze liegt. Heel vaak zie je je eigen tekortkomingen ook niet /maak je onbewust fouten. Vandaar dat ik ook zeg dat je zoiets niet via het net kunt oplossen.
Over de praam houdt ik dezelfde mening. Ik weet dat er stallen zijn die hem vrij gemakkelijk gebruiken (en dat maakt het voor mij dus echt niet goed) maar ik nodig je van harte uit om je te verdiepen in de research op dit gebied. Praam is er voor noodsituaties, niet om een paard iets aan te leren.'
Daar zijn leermethoden voor.

lschaap11 schreef:Hoe doe je precies het bit in TS ?
Ceriadwen schreef:Ok en wat doe je dan om hem daar aan te laten wennen? En wat zegt je instructie ervan? Welke oplossingen draagt hij/zij aan?
deruijter schreef:Ik gebruik de praam ook zeker niet als leermethode. Snap ook niet precies hoe je daarbij komt.
Ik gebruik hem alleen als ik echt niets anders kan.
.
. Hierdoor leerde de pony dat het bit ''leuk'' en ''lekker'' was. Toen ben ik gaan afbouwen en uiteindelijk nooit meer problemen met het bit gehad omdat hij had geleerd dat het bit eigenlijk helemaal niet zo erg was en hij vond het zelfs leuk! (dan zonder de appelstroop)

deruijter schreef:Doe niet zo kinderachtig Cowgirl. Ik heb net uitgebreid beschreven wanneer ik de praam gebruik. En ik heb duidelijk gemaakt dat ik 'm alleen gebruik in noodsituaties.
De slof gebruik ik ja, bijna nooit maar ik gebruik hem wel. Ik weet tenminste hoe je 'm moet gebruiken en mijn paarden zijn in goede conditie en mankeren helemaal niets. Dus houd die sarcastische opmerkingen voor je en kom eens met wat posts waar we iets aan hebben.
Want elke idioot kan andere zwart maken maar niet elke idioot kan met doordachte argumenten komen waar ik en andere iets aan hebben.