wanneer heb je nou een klik met een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:28

Ik vindt het een beetje moeilijk te beschrijven maar zoals de meeste mensen het al zeggen je moet het voelen!
Dit had ik ook met cortana(mijn pony). Toen ik haar zag had ik het gevoel: ''dat is der'' en sindsdien zijn we onafscheidelijk <3

Freefeelster

Re: wanneer heb je nou een klik met een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:40

Een klik is er als jou paard je als leider ziet en voor je door het vuur wilt gaan, volgzaam dus.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:19

Freefeelster schreef:
Een klik is er als jou paard je als leider ziet en voor je door het vuur wilt gaan, volgzaam dus.

Wahahaha, wil je dat even uitleggen aan mijn beide dames? Want je kan veel van ze zeggen, maar "volgzaam" is nou niet de beste beschrijving :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:49

Bij een klik, moet je eerst goed bedenken voor jezelf wat jij mooi vindt én waar je mee om kan gaan, van binnen en van buiten.
Wat bij jou past. En als je dan een dier gaat bezoeken, wat aan die criteria voldoet en hij vertoont het gedrag wat jij waardeert en zoekt en het uiterlijk is ook jouw smaak, dan is er een klik. Van jouw kant.

En als blijkt dat je verstandig hebt gekozen, dan zal de 'klik' er van 2 kanten zijn, omdat je elkaar begrijpt.

Ik 'klik' absoluut niet met nerveuze hoog in het bloed staande snurkmerries die om ieder ritselend blaadje piepend wegspringen en als een gespannen snaartje door het leven gaan. Of met hele elegante hoogbenige gespierde sportpaarden.
Ik 'klik' wel met een nieuwsgierige ruin, redelijk onverschrokken, eigenwijs/koppig, droogkloot lijkend maar wel gevoelig, knuffelig en met dikke billen, teddyberen vacht en lekker rouwdouwen.

Van dat eerste word ik alleen maar nerveuzer en ik rij voor mijn ontspanning.
Van dat tweede win ik het altijd, want naast het woord koppig staat mijn foto in de Van Dale

Dus ik heb geen arabieren merrie, wel een fjorden ruin.

Een klik heeft mijns inziens ergens wel te maken met gevoel, maar vooral met verstand.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

Met mijn pony had ik in het begin een kleine klik, vond haar leuk, ze was braaf. In de loop der tijd is onze band ontzettend gegroeit en zijn we elkaar totaal gaan vertrouwen.
Met mn paard had ik totaal geen klik, nu groeit onze band heel langzaam maar ik heb er geen plezier in.. Het is alsof ik werk met iemand die ik niet aardig vind.
Mn tweede paard heb ik wel de klik mee, heb er veel meer lol mee (:

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:02

De klik kan ik persoonlijk laten zien met een filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=BRaVkjZgjhw

De bruine merrie is het paard waar ik helemaal stapelgek op was, terwijl ik met de zwarte ruin nooit iets heb gehad en nooit iets van een klik heb ervaren.
De bruine merrie is wat meer mensgericht, meer knuffelig, en kwam ook altijd meteen naar je toe omdat ze dat zo gezellig vond, terwijl de zwarte meer op zichzelf is
en meer het type stoertje is.
Puur een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb gewoon meer met paarden die duidelijk laten merken dat ze het zelf ook heel gezellig vinden om bij jou te zijn.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:41

dat merk je vanzelf denk ik als je je paardje eindelijk gevonden hebt!

en dan moet je wel weten wat je eigenlijk zoekt in een paard, zoek je er een met een aanhankelijk karakter, of juist een met veel show, eentje die cool in 't hoofd is, of juist een die echt leiding nodig heeft.

zo veel verschillende karakters maar er zit er altijd eentje bij die het gewenste karakter wel heeft en soms duurt het zoeken gewoon heel lang maar als je dan jou paardje gevonden hebt is het het allemaal waard geweest!

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:48

Als je mond open valt. Toen ik mijn paard voor het eerst zag liep ie los in de bak. Mijn mond viel open. En hij ging voor mij staan zo van hier ben ik. En ik was verkocht. Hij is nu al 11 jaar mijn beste vriend.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:17

Als je elkaar aanvoelt. Als je zonder nadenken dezelfde kant op gaat. Als je zonder woorden alles kan zeggen. De gedachte is genoeg. Als je helemaal op dezelfde golflengte zit. Het is echt een gevoel. Niet echt uit te leggen. En het is vaak zo dat in eerste instantie het helemaal niet zo makkelijk gaat. Zie ook het verhaal van Jeroen Dubbeldam en De Sjiem. Ze hebben de Olympische Spelen gehaald en goud gewonnen. Of het verhaal van Jappeloup de Luze en Philippe Lejeune. Dat zijn de bekende verhalen. Maar er zijn ook heel veel mensen die de sport niet ingaan en toch een enorme klik hebben met dat ene paard.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:10

Ik voel de klik ook al bij het eerste contact. Hoe het paard reageert op mij. Bij mijn laatste aankoop had ik het toen ik op haar zat en ging draven. Ze reageerde zo goed en ik voelde me helemaal thuis op haar rug, ik wist het zeker!

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:43

ik denk dat de klik er moet zijn maar de band er moet komen gewoon dat je na 5 jaar nogsteeds elke dag met kriebels naar hem toe gaat(bijvoorbeeld)

naomipjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:46

Je moet het zelf voelen je moet denken zou ik met dit paard willen werken zou ik er mee kunnen werken.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:49

Ik heb nooit een bonte gewild. En als 4-jarige was hij zwak in zijn achterhand. Maar daar stond ie. Het is het gevoel wat je in eens over je heen krijgt. Heb na hem ook nog andere hele mooie paarden gezien. Maar nee. Het werd hem. Krijg na 11 jaar nog steeds de kriebels in mijn buik van hem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:26

Ja, dat is het ook: je moet het paard ELKE dag nog steeds echt vanuit je diepste gevoel WILLEN.
Om wat voor reden dan ook.

Dat je ondanks alle al dan niet problemen die elke dag weer graag ziet.

Dat je hoe dan ook steeds het gevoel hebt: ja, die is het, die is het nog steeds en geen ander.

Dat kan ook als je meerdere paarden hebt.

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:02

Tegen mij werd altijd gezegd dat je na ongeveer een jaar pas echt een band hebt met je paard/pony.
Dat klopt ongeveer wel. Toen ik mijn pony ongeveer een jaar had merkte ik echt verschil met het begin. Hij begon me steeds meer te vertrouwen en ik hem ook steeds meer. Dat moet groeien. Nu met mijn paard merk ik ook dat het elke dag een beetje beter word. Toen ik op zoek ging naar een pony, zag ik zijn advertentie. Die advertentie heb ik wel 1000x bekeken. Toen ik hem in het echt zag & op hem gereden had wist ik het zeker!

Je voelt het wel als je een klik hebt! :) Succes met het zoeken naar een pony & heel veel plezier samen!

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:21

Ik weet niet of er echt zoiets bestaat als een klik met je paard. Ik denk wel dat sommige karakters meer bij elkaar passen dan anderen. Voor de rest is het een kwestie van aftasten en een band laten groeien. Op een gegeven moment merk je dat de communicatie tussen jou en je paard vloeiender gaat lopen. Dat jij weet waarom het paard bepaalde dingen doet en hoe je daarop kan inspelen. Omgekeerd merk je dan dat het paard weet wat hij aan jou heeft, en dat hij open staat voor jouw aanwijzingen en sturing. Ik denk dat je dat na een tijdje vanzelf gaat merken, het is lastig om dat echt op een duidelijke manier te omschrijven.

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:03

Idd een klik voel je vanzelf.
Ik was opzoek naar een pony en waren dus druk opzoek eerste pony waar we gingen kijken was een exmoor
Erg sloom en hij leek niet geïnteresseerd dus dat werd hem niet.
Even later zag ik Jorg staan was opslag verliefd op de foto dus ik lang gedacht en uiteindelijk gaan kijken mijn moeder mee een vriendin van mijn moeder met een eigen manege en een oudere vriendin die al wat langer rijervaring had we kwamen eraan en daar stond hij dan aan het hek.
Zag hem en wou hem gelijk mee naar huis maar natuurlijk eerst nog ff dingen controleren ff rijden en kijken of het hem echt is. Hij kon nog niet veel dus rondje stappen en klein stukje draven.
Maar het kon me niks schelen was Toch al in de wolken zat daar dan op Jorg met een big smile.
Mijn moeder twijfelde nog een beetje omdat hij best klein is ( 1.36) maar gelukkig ben ik ook maar 1.58 en word ook niet groter als 1.63 ongeveer en ben ook niet de zwaarste dus kan er waarschijnlijk ook nog mijn hele leven op. Wij even overleggen aan een tafeltje loopt Jorg keihard te hinniken naar andere paarden dus ik loop erheen hij kijkt Naar mij en was acuut gestopt toen was het ook duidelijk voor mijn moeder dus afspraak gemaakt en die week erna opgehaald ben nu nog steeds super blij met hem.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:04

Toen ik 11 was, kreeg ik een nieuw paardje, want mijn oude shetje moest weg aangezien ik te groot werd, nou, wij gingen dus naar een handelaar, en hij had daar allerlei verschillende paardjes staan, bij allemaal gaan kijken, geaaid ect, en toen kwamen we dus bij Spartan, nou eerst moest die handelaar hem uit zijn stal halen dat paard helemaal een hoekje in, durfde er niet uit, nou toen die er eindelijk uit was, zag ie er niet als de beste uit, was beetje mager, gebrokkelde hoefjes, en te kort, had een of andere schimmelplek ergens onderaan zijn buik, maar toen ik alle paardjes bekeken had, moest ik persee Spartan hebben ondanks dat ie best wel bang was, beetje kopschuw, en dat ie er niet als de beste uitzag, ik wou gewoon hem, als je bij verschillende paardjes gaat kijken, kom je ervanzelf wel een tegen waarbij je gelijk vanaf moment 1 denkt "die moet ik hebben"

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:09

Ik denk dat als die klik er is, je dat dan dus ook pas voelt .... Je kunt het niet uitleggen, maar het is juist een gevoel.

En dat is dan niet eens dat je een paard heel mooi vindt of dat ie super loopt, maar meer het gevoel dat het je maatje is, die door dik en dun voor je gaat, voor wie jij alles over hebt .... :j

Mijn voorbeeld: ik hield niet van bonte paarden en niet van paarden met blauwe ogen.
We gingen kijken en Buzzy werd van stal gehaald, een paint horse merrie met 1 blauw en 1 bruin oog. Ik zag haar en dacht meteen, dat is ons paard! In een oogopslag, dus dat is wat je noemt een klik. En zo is het ook uitgepakt, ik heb haar nu 6 jaar en zij is een van de mooiste dingen die me is overkomen.

Ook met ons tweede paard, paint horse ruin Preston had ik precies hetzelfde, een soort liefde op het eerste gezicht, zeg maar! :j :D
En ook dat is zo gebleven!

Ik geloof dus echt in een klik en de meerwaarde daarvan!
Laatst bijgewerkt door simodi op 25-10-12 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:09

De klik is je buikgevoel... ik weet niet precies waarom ik voor het paard gevallen ben wat ik gekocht heb maar op dat moment was het mijn buikgevoel die zei, JA! Het was liefde op het eerste gezicht, was gewoon ''iets'' tussen ons... iets heel vertrouwds, alsof we elkaar al lang kenden, opstappen en wegrijden... voelden elkaar geowon direct goed aan.

Dus ik zou zeggen dat de klik je een vertrouwt en goed gevoel geeft, dat er iets is tussen jou en het paard wat je met die andere paarden niet hebt.
Een band komt later maar die klik die moet er gewoon zijn. En voor mij persoonlijk valt dat ook wel echt samen. Zonder klik ook geen band. Heb anderhalfjaar op een merrie gereden, geen klik mee gehad en ook nooit een band mee gekregen... we konden gewoon niet met elkaar door een deur. Je moet gewoon iets voelen bij een paard. dat magische ''iets'' wat tussen hemel en aarde is, dat moet er zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:59

Toen ik mijn huidige paard te koop zag staan op internet was ik al weg van hem. Echter was ik er nog niet klaar voor om een ander paard te kopen. Veel ellende gehad bij verkoop vorige paard. Op dat moment voelde het niet goed. Toen ik hem een aantal maanden nog steeds te koop zag staan nog steeds getwijfeld. Uiteindelijk gaan kijken en oh oh oh oh wat was ik verkocht. De verkoopster mij heel nadrukkelijk gewezen op de "kuren" die hij kon verkopen aan beginnende ruiters. Toch met het voorrijden had ik, kom er nu maar vanaf want ik wil zelf. Een half jaar nadat ik hem voor het eerst op internet zag, was ie van mij. Start ging met hoge pieken en diepe dalen, wat overigens meer aan mij lag en niet aan hem, zijn we nu na een jaar heerlijk aan elkaar gewend. Afgelopen jaar wel af en toe getwijfeld of ie niet teveel mans voor me was. Oh wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. Ik ben elke dag weer superblij met hem. In januari gaan we starten. Nu al heel veel zin in. Dus ja, klik-gevoel was er anaf dag 1. Het feilloos rijden niet en we zullen nog genoeg struikelblokken tegenkomen, maar dat geeft niet. Dat maakt onze band alleen maar sterker.

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:37

Ik weet het niet echt, als je gewoon voelt dat jij en je paard één zijn, jullie voelen elkaar aan, weten wat jullie denken en hoe jullie ergens op reageren. Je hoeft alleen al naar je paard te kijken en hij weet dat je iets niet goed vind of juist wel! Dit zie je ook als je een ander op je paard zet. Mijn paard weigert om iets te doen wat een ander wil maar zodra ik het vraag doet hij het meteen.
dit heb je vaak al vanaf het begin als je elkaar voor de eerste keer ziet maar het moet natuurlijk nog wel groeien.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:54

Zoiets merk je gewoon.
Toen ik bij mijn pony ging kijken stond ze met nog 2 andere in een weilandje.
Kon nog geen 3 meter bij haar in de buurt komen en moest echt door haar vacht heen kijken want het pas een pony in schaapkleren, maar wist al meteen toen ik haar zag dat zij het was.
De beslissing was ook meteen gemaakt en de volgende dag opgehaalt.
Heb nog geen moment spijt gehad en heb een super pony

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:02

Ik vind het altijd een beetje onzinnig klinken een "band" met je paard. Ik ben er van overtuigd dat een paard ons in persoon niet nodig heeft en dus ook niet zo op ons reageerd.
Bij aankoop van een paard heb ik wel heer erg op m'n gevoel gereageerd. Bij een paard had ik niet meteen een klik maar met rijden was het géweldig. Voor mij toen doorslag gevend.
Bij paard wat ik uit eindelijk gekocht heb had ik meteen een WAUW gevoel op stal! Eenmaal paard zien lopen had ik het gevoel van DAAR wil ik op! en toen rijden ook nog eens geweldig aanvoelde was het rond.

Ik kan nog steeds niet zeggen dat ik een band met mijn paard heb zoals in een sprookje. Zo kijkt mijn paard ook niet nr mij uit. Ze is blij als ze haar eten krijgt maar maakt haar niet uit van wie zeg maar. Maar ik ben wel heel gek met haar!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:06

de klik is voor mij eigenlijk dat er nog zoveel redenen kunnen zijn dat je beter verder kan kijken, en je toch op dat moment weet "Dit is hem".