Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd het liefst met......

Laarzen
222 (45%)
Jophurs en chaps
139 (28%)
Sport/stalschoenen en chaps
24 (4%)
Jophurs
54 (11%)
Sport/stalschoenen
31 (6%)
Anders namelijk.........
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 486

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:10

geef les en doe buitenritten voor de manege. heb zelf stal/rijschoenen. En paar zomers terug moest ik steeds afwisselend buitenrijden en lesgeven. Toen vond ik het een te groot gedoe om mn chaps elke keer om te doen. Sindsdien rijdt ik gewoon altijd zonder. Enkel als ik in de bak ga rijden doe ik chaps om omdat dat toch een stukje netter is (en natuurlijk wanneer het regent en/of koud is op buitenrit :)) )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:10

Wat ik nou merkwaardig vind is dat wordt uitgegaan van zo'n gruwelijk irritant zittende rijbroek met klitteband aan de onderkant. Ik rijd met een jodhpurbroek, zit veel fijner, rijdt fijner, durf er nog nét mee over straat (no way dat ik mij publiekelijk in klittebandbroek vertoon!) Dus ja, ik rijd zonder laarzen en zonder chaps :D :D :D

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:11

ik denk dat tijden veranderen dat men nu aantrekt wat men lekker vind zitten....dat sommige jonge meiden (niet allemaal!) het wrs ook wel stoer vinden staan? Je ziet het inderdaad nu meer dan vroeger, of we letten er meer op dat kan ook:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:14

Koper schreef:
Wat ik nou merkwaardig vind is dat wordt uitgegaan van zo'n gruwelijk irritant zittende rijbroek met klitteband aan de onderkant. Ik rijd met een jodhpurbroek, zit veel fijner, rijdt fijner, durf er nog nét mee over straat (no way dat ik mij publiekelijk in klittebandbroek vertoon!) Dus ja, ik rijd zonder laarzen en zonder chaps :D :D :D

Ik draag sokken over het klittenband en vind het prettig dat 't dan altijd aansluit. Jodphur broeken zitten toch sowieso wat losser?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:17

Bij je bovenbeen niet, vanaf net onder je knie zijn ze wat losser. Binnenin zit een extra stuk stof wat wel redelijk strak langs je been loopt, daar zit de lus voor onder je voet aan vast. En daaroverheen dan de broekspijp.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:19

Ik heb laarzen voor wedstrijd maar rijd liefst met chaps. Chaps zijn dunner en soepeler waardoor ik meer voel. Voel beter waar mijn benen liggen en wat ik doe. :) Laarzen (ook leren) beperken je meer in je beweging en het is allemaal net wat stijver.
Bovendien heb je ze sneller aan en uit. Als je meerdere paarden rijdt op meerdere plekken heb je snel die chaps uit en kan je met gewone schoenen rijden in de auto. Anders moet je steeds die laarzen mee sleuren en nog een paar schoenen enz.

Marvel

Re: Waarom rijden zoveel bokkers zonder laarzen op chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:26

Ik heb laarzen met rits achter, ben ik net zo snel uit als mn chaps ;)
@koper: ik bedoelde inderdaad onder :)

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:33

Als ik met zadel rijdt, rijdt ik meestal met mijn westernlaarzen tenzij ik geen gewone sokken kan vinden dan met sportschoenen want enkelsokjes en laarzen vindt ik zo vreselijk zitten.
Als ik zonder zadel rijdt is het altijd wisselend net wat ik op dat moment aan heb.

Toen ik nog dresuur reed vondt ik die laarzen altijd zo`n ramp.
Ik heb ook nog een tijdje met van die lage zwarte schoentjes die gemaakt zijn om te rijden en chaps gereden dat was dan al iets beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:41

Jotoma schreef:
Ik heb laarzen met rits achter, ben ik net zo snel uit als mn chaps ;)
@koper: ik bedoelde inderdaad onder :)

Heb ze met een rits vanvoor, toch gaan mijn chaps beduidend sneller en zijn ze een stuk lichter en handiger om mee te nemen dan laarzen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:18

Ja om mee te nemen zijn chaps inderdaad handiger :)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:24

Ik vraag me serieus keer op keer af wat het voordeel van laarzen is ten opzichte van chaps & jodphurs.
Vooral het gemak van aan en uittrekken! Ik gebruik ze zelfs op wedstrijd, en je ziet bijna geen verschil met een laars.
Dus vertel, wat is het grote voordeel van laarzen :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:33

Ik vind het steviger zitten en voor mij voelt het meer als 1 geheel tussen voet, enkel en onderbeen.
Aan en uittrekken is geen moeite; heb rits achter dus dat net zo snel als mn jodphurs/chaps.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:37

Ik rij ook altijd met chaps, anders gaat mijn huid tussen de beugelriemen zitten, en dan zit niet zo fijn haha, als je snapt wat ik bedoel :')
maar ik ken ook genoeg mensen die zonder chaps en alleen jodphurs rijden, maar die vinden het gewoon niet fijn zitten (met chaps)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:32

npoot schreef:
@tigra ik ben hem volledig met je eens dat je houding en vooral beenligging ook correct moet zijn zonder. Al moet je me wel nageven dat goede laarzen of chaps meer steun geven.

Zelf rijd ik bijna altijd met behalve als ik snel even ergens op moet stappen om een of andere reden maar naar mijn mening is het echt niet flex.

Dan nog liever met van die laarzen waarmee je op stal loopt.

Sorry maar kan ik niet in mee gaan. Ik merk zelf weinig verschil. Ik heb liever een "vrije" houding. Ik vind laarzen/chaps wat stijf en heb liever meer gevoel met het paard dat mis ik met laarzen en chaps toch wel.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:37

Ik rijd met Jodphurs/stalschoenen en een Jodhpurrijbroek :)
Puur omdat ik er niet tegen kan als iets net niet past, wat bij mij het geval is met laarzen. Ze zijn óf te kort óf te smal :) Daarnaast is dit ook een stuk goedkoper en makkelijker. Ik mest uit en stap zo op m'n paard :)

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 22:56

Sietara schreef:
wegens reuma en slechte enkels rij ik met bergschoenen (hoge) en chaps van leer, heb wel rijlaarzen maar die gebruik ik alleen door de wei te komen als het erg nat is. heb wel altijd snel me schoenen weer aan, ben bang dat het paard op me voet beland en ik rijlaarzen aan heb... voel met schoenen dat niet:P

Dat van je enkels snap ik wel. Heb zelf erg zwakke enkels en meerdere blessures en al een operatie gehad vandaar dat ik in de training met chaps en jophurs rijdt en dan jophurs met veters zodat ze goed strak kunnen en genoeg steun geven in laarzen heb je dan meestal iets teveel ruimte bij je enkels.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:48

Ik rijd nu met leren laarzen, voordat ik ze had heb ik een aantal jaren gereden met ariat stal schoenen en soms ook met sport schoenen mm ja dat zie ik me nu niet meer doen nu ik me laarzen gewend ben

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 08:33

laarzen idd weinig tot geen steun, moest afstappen omdat de les afwas en ging weer eens door me enkel, lag helaas wel op de grond:S dat wil ik eigenlijk niet:P (schaamde me dood)
we mogen niet op het paard zitten in de gang naast de binnenbak

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:52

In de les rijd ik altijd gewoon met chaps omdat dat moet, thuis rijd ik vaak met alleen jodphurs. Ik heb van die suede chaps en dat bied echt geen versteviging aan je kuit ofzo hoor, ik voel echt geen verschil of ik ze nou wel of niet aan heb.

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:00

ik rijd met jophurs en chaps of met mijn leren rijlaarzen. het liefst de jophurs.
maar mag je ook met thermolaarzen rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:33

berdien85 schreef:
Ik vraag me serieus keer op keer af wat het voordeel van laarzen is ten opzichte van chaps & jodphurs.
Vooral het gemak van aan en uittrekken! Ik gebruik ze zelfs op wedstrijd, en je ziet bijna geen verschil met een laars.
Dus vertel, wat is het grote voordeel van laarzen :+

In België zijn er geen chaps toegestaan op dressuur wedstrijd.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:39

Ik rijd recreatief en vind het onnodig om daarvoor dure laarzen aan te schaffen. Ik rijd met jodphurs en chaps. Als ik lui ben, laat ik die chaps ook weleens achterwege. Maar tijdens dressuren vind ik mijn beenligging toch niet lekker, zonder chaps.Ben vd winter van plan thermolaarzen aan te schaffen.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:54

Ik rijd met stevige wandelschoenen. Prettig? Nee. Maar ik heb geen chaps, en kan geen passende laarzen vinden omdat mijn kuiten ontzettend groot zijn (dus ze zitten of te strak bij de kuit, of te groot om de voet, of allebei). Ik denk persoonlijk dat je beenligging niet instabieler zou moeten zijn met of zonder laarzen, dat het in de praktijk wel zo is kan ik me wel voorstellen

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 19:01

dieuwertje_ schreef:
ik rijd met jophurs en chaps of met mijn leren rijlaarzen. het liefst de jophurs.
maar mag je ook met thermolaarzen rijden?

Ff kijken of ze zijn om mee te rijden

@peachhorses als je naar laarzen hebt gekeken maar die passen niet kan je toch voor chaps gaan als je toch war wilt?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:23

npoot, met chaps heb ik hetzelfde probleem: ik moet een maat XL voor de kuit hebben, maar die steken dan een heel eind over m'n voeten heen. Heb verder nog geen geschikte kunnen vinden, en zonder gaat voorlopig ook nog prima, dus als ik ze een keer vind, komen ze er, maar anders red ik het zo ook wel, ik heb toch geen wedstrijdambitie.

Met thermolaarzen mág je rijden, maar je moet opletten hoe ze eruit zien, de (officieel) rijlaarzen die ik heb, hebben een harde neus en dan gaat het over naar zacht en dat zit precies op het punt waar de beugels steeds achter blijven hangen, en de zool loopt niet af maar er is een soort 'hap' uit, waardoor je dus gegarandeerd klem zit als je paard aan de kletter gaat. Eigen risico dus
dwz, in je eigen tijd, ik weet niet hoe het met wedstrijden zit :)