Rustig kunnen buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: Rustig kunnen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:07

Geweldig :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:24

Net weer eventjes geoefend met de trailer. Zonder probleem stapte ze er in vandaag. Een echte overwinning. We hebben dat een tiental keren gedaan. Maar het uitstappen gaat erg stormachtig. En je ziet ook wel paniek in haar ogen. We hebben even rustig achteruit stappen op het droge geoefend. Natuurlijk kan ze dat wel, maar toch even voor het idee. Toen weer in de trailer en toen leek het wel iets beter te gaan, maar nog lang niet rustig genoeg naar mijn zin. Dus daar moet ik nog even mee verder oefenen en ik merkte nu al dat ik dat natuurlijk ook niet zomaar vaak achter elkaar moet doen, want ze had meteen het idee: ok erin en er direct weer uit. Daar moet ik dus voor waken. Als iemand een goed idee heeft hoe ik het uitstappen wat gecontroleerde kan doen dan hoor ik dat weer graag :D

En dan.....ze wil nu in de trailer en ze komt er ook weer uit haha, maar wat kan ik nu het beste doen. Want uit eindelijk moet ze zelf blijven staan en moet de stang er achter en de klep dicht. Maar weet even niet wat ik nu het beste kan doen. Wil niet te snel gaan natuurlijk.

Groetjes Kirsten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:32

Wat ik zou doen: als ze er in staat eerst samen blijven staan tot ze ontspannen is en haar hoofd sowieso vooruit houden. Je zou de stang kunnen proberen er achter te doen, maar niet gelijk vast klikken (mocht ze in paniek raken, dan is het wel zo fijn om gelijk de stang weg te kunnen halen). Ik zou wel eerst beginnen met het samen blijven staan tot ze ontspannen is, eerst dat een paar keer oefenen en dan pas die stang erachter.
V.w.b. achteruit lopen. Ik denk dat het zou helpen om iemand erachter te laten staan die met jou praat. Dan weet ze dat er niets engs achter haar is (denk ik) en als diegene haar bil bijv. aanraakt geeft dat ook weer vertrouwen. Je kan ook weer per pasje haar halt laten houden, dus een opdracht geven bij het naar achtergaan. Voordat ze dus wel wil 'vluchten' laten halthouden, of weer een pasje naar voren vragen.
Dat is mijn gevoel en idee erbij, dat is verder niet deskundig onderbouwt of wetenschappelijk aangetoond ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:33

Oefen ook het uitladen in stapjes, dus niet eerst helemaal erin en dan weer eruit, maar op elke willekeurige plek ook weer stapje naar achteren kunnen zetten en weer naar voren. Daarmee bevestig je dat ook het uitladen onder jouw controle is en niet iets dat het paard maar zelf moet "regelen".
Je volgende stap is, als ze rustig in de trailer staat, om de stang erachter te doen. Als dat ook geen spanning geeft kun je de klep dichtdoen. Je volgende stap is altijd pas als er echte ontspanning is bij de voorgaande.
Je bent goed bezig, hoor. Neem je tijd, maar wees ook duidelijk in wat je wil. Kijk goed naar je paard waar ze spanning opbouwt en bepaal dan hoe je dat weer kunt laten afvloeien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:34

Ik ben echt blij met jullie reacties. Dank je wel.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:21

Ik heb niet alles gelezen, maar wat goed dat er al zoveel vooruitgang te zien is.

Hier ging paard na de verhuizing ook helemaal over de zeik als hij de anderen uit het oog verloor.
Heb dit ook opgebouwd, met om te beginnen allemaal positiefs, alleen hij afgezonderd eten bv.
Qua van het erf af, misschien kun je ook gebruik maken van zijn verlatingsangst en de shetlander juist mee nemen.

MargjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:32

Jij moet doen alsof er helemaal niks aan de hand is, en haar consequent buiten rijden, maar vooral zelf niet bang worden, een paard neemt dat heel snel over, en ook goed geruststellen. Ik heb een paard dat juist op dr eentje beter door het bos gaat, dan met mijn pony erbij, want dan heeft ze zoiets van: ik moet verantwoordelijkheid dragen voor mijn kuddde :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 17:58

In theorie klinkt dat goed, maar in praktijk lukt dat niet zomaar. Je angst uitschakelen. En daarbij zijn de risico`s veel te groot omdat maar zo even te doen. Ik denk dat ik nu goed bezig ben en ga daar voorlopig even zo mee door. En dan kijken waar het schip strand :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:07

Klinkt stom, maar soms helpt zingen op je paard als je een 'enge' situatie tegen komt. Doe je dan niet dan ga je je verkrampen en geef je signalen aan je paard dat je bang bent of het spannend vindt, zing je op dat moment dan kan dat niet.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 08:00

Zingen doe je ook niet standaard door je buik, tenzij aangeleerd, vaak gaat dat ook vanaf een hoger punt. Net zoals dat je hoger gaat ademhalen als je gespannen bent.
Angst schakel je inderdaad niet zo maar uit en je 'faked' het ook niet, paarden voelen het daarnaast ook nog feilloos aan.

Hoe gaat het nu met het oefenen TS?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:05

In het begin was mijn paard ook schrikachtig, maar toen ben ik begonnen met praten tegen haar Ik benoem dingen waarvan ze eventueel zou kunnen schrikken (Jessy, let op! Auto van achter). En daarna beloonde ik altijd met een snoepje als ze het goed deed. Inmiddels interesseren zelfs bussen en traktoren haar weinig.
Verder denk ik niet dat je over je angst heen komt als je het niet gewoon doet. Wat ik in het begin altijd deed, was iemand op de fiets meenemen. Hier hebben zowel jij als je paard steun aan. En hoe zekerder jij overkomt, hoe zekerder je paard wordt. En in situaties waarin je je niet zeker voelt, is afstappen en het paard aan de hand meenemen (als dit makkelijker is) helemaal geen slecht idee. En dan steeds een stukje opbouwen en heeeeeeeel veel belonen...en dan niet alleen het paard, maar ook jezelf :-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 19:10

Ben vandaag net weer thuis van een paar daagjes vakantie. En al even lekker bij de paarden geweest. Alles even weer lekker schoon. En morgen eens kijken hoe alles nog gaat. Ik heb trouwens de videos van Eddy Modde gekeken en daar heb ik al heel wat dingen uitgepikt die ik op haar kan toepassen. Ik wil morgen kijken of ik iets stevigs kan bouwen waar ik het vast staan mee kan oefenen. Goede training voor het trailer rijden.

Groetjes Kirsten

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:21

Dat klinkt optimitisch, Kirsten. Ga zo door!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:35

Nou we hadden wel heel lekker weer vandaag. Ik heb haar gelongeerd en haar rust gegeven bij de trailer. Ze ging dan zelf halverwege klep staan. Na dat een aantal keren gedaan te hebben ben ik haar voorgelopen de trailer op. Ze volgde me prima. Geprobeerd de tijd in de trailer te verlengen. Ze liep ook al een stuk rustiger de trailer uit. Nu wil ik langzaam aan kijken of ik de trailer uit kan gaan terwijl zij blijft staan. Weer een hele andere uitdaging. Helaas was mijn tijd op wilde eigenlijk nog even het zadel erop doen, maar mijn plicht roept haha

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:03

Ik stond tussen de middag voor het keukenraam een broodje te smeren. Ik dacht zie ik dat nu goed? Ik heel voorzichtig naar buiten gegaan en ja hoor .... Madam stond gewoon in de trailer haha.
Vanmiddag nog weer even lekker met haar bezig geweest. Heb de trailer even gelaten voor wat het was. En heb haar gelongeerd met het zadel er op. Naar 5 minuutjes ben ik er op gegaan. Pffff dat was weer veel te lang geleden. Het voelde goed. Ik heb rustig met haar rond gestapt. Goed gezorgd dat ze met mij bezig was en al het andere liet voor wat het was. Actief gestapt en heel mooi aan de teugel. Ze genoot en echt van en ik ook. We hebben het positief afgesloten. Daarna nog even met mijn dochtertje op de rug rond gestapt. Al met al weer een geslaagde dag.

Er hebben al meerderen gereageerd op rijmaatje. Ook iemand vlak uit de buurt waarvoor ik dus geen trailer nodig heb. Dus dat gaan we doen. En een tweetal heel iets verder te ver om te paard te doen, dus daar gaan we dan lekker mee rijden als alles goed gaat als het trailer gebeuren helemaal weer onder de knie is. Helemaal leuk.

Groetjes Kirsten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:13

Je bent goed bezig :j
Enne, als je zin hebt kom je maar een keer hier rijden (noord van Ede). We hebben ruime keuze in bos en heide en je hoeft maar weinig langs de weg ;)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:36

Met een beetje geluk ben ik straks weer vogelvrij met m'n paardje. En neem ik je aanbod graag aan haha

Groetjes Kirsten

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:43

Hoi, kan je man, of een vriendin niet een keertje voor je uit fietsen? Dan kan ze ergens achteraan lopen. Dat geeft haar net iets meer zelfvertrouwen. En jou ook waarschijnlijk omdat er dan iemand in de buurt is. Gewoon rustig opbouwen. Steeds een stapje verder.

Edit- Oh excuus, lees nu met pas dat je al een rijmaatje hebt gevonden!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:52

Haha geeft niks hoor. Het probleem dat mijn man bij de kinderen moet blijven als ik ga rijden :D
Maar inderdaad het lijkt dat ik wat mensen heb gevonden die dan wel op de fiets of met hun paard mee willen. En dat zou natuurlijk helemaal te gek zijn. Een iemand heeft het paard hier in de straat 2,5 km verder op dus dat zou samen met paard mooi zijn. Ik ga het zeker proberen. Daarom ben ik vandaag ook met haar gaan rijden in de bak. Ook dat zelf vertrouwen moet terug komen. Merk dat ik ontspannen rij tot dat ik zie dat zij ergens van opschrikt of ergens alert op is. Dan voel ik bij mij toch de spanning. Maar dat is weer vertrouwen opbouwen door het te doen denk ik. Weten dat ik weer stevig in het zadel zit.

Groetjes Kirsten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:49

Was vandaag niet echt van plan iets te gaan doen met mijn paard, maar toen ik aan het mesten was ging ze steeds in de trailer. Dus ik dacht toch even proberen. Dus ernaar toe gelopen. Zachtjes gepraat zodat ze me hoorde. Via de voorkant even mijn gezicht laten zien en toen rustig naar achteren lopen. Ze bleef mooi staan. Ze moest nog een stapje verder zou je de trailer dicht willen doen met de stang. Dus met mijn hand bij haar achter hand voorzichtig een beetje belonen en toen vragen een stap te doen dat deed ze. Toen aaien waar de stang komt ook geen probleem. Dan voorzichtig de stang gepakt helemaal los en ook haar aangeraakt. Even iets achteruit maar weer naar voor. Helemaal goed dus. Daarna de stang aan 1 kant vast gemaakt en langzaam als een deur dicht gedaan bijna. En niet vast. Na twee seconden wilde ze toch achteruit en ging ze uit de trailer toch vrij rustig. Helaas kwam het niet tot nog zo'n moment. Wel weer in de trailer en het daar bij gelaten. Pfff we komen nu toch best in de buurt. Maar ga niet te snel ik wil dit absoluut goed doen en haar alleen kunnen laden.

Groetjes Kirsten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:19

Goed bezig. Heb je nu de trailer los in het land staan zodat ze er in kan lopen wanneer ze wil?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:52

Het wordt straks nog een leuk karweitje als ze echt de trailer in moet. Ze loopt er gewoon zelf in als je weg wil. Goed hoor dat het zo fijn en rustig eraan toe gaat. houd die lijn vast zo.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:53

Ik zou voordat je met haar gaat rijden,eerst lange wandelingen maken,met een ander iemand die een paard heeft die heel rustig is,dit probleem heb ik zelf ook gehad,en door wat ik net zei is dat helemaal goed gekomen,er is bij ons op stal ook iemand die bang is dat haar paard ineens wegschiet etc. en nu loop ik regelmatig met mijn paard met haar en haar paard mee buiten,dat gaat steeds beter,ik heb er ervaring mee! Veel succes!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:39

Dat is ook nog een optie. Ik heb het al wel alleen met haar gedaan, maar dan is ze me toch echt te onrustig. En dat is niet vertrouwd met de weg waar ik aan woon.

Zal kijken of iemand dat ziet zitten.

Groetjes Kirsten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:40

Jotoma ik heb inderdaad de trailer los staan. En de achterkant verstevigd zo dat hij niet kiept. Land is een groot woord haha
Ik hoor regelmatig dat ze op de klep staat. Niet altijd er helemaal in. Ik heb er nu ook een bak in hangen met een paar brokje. Eerst lagen ze er altijd als ik terug kwam nu zijn ze altijd weg :9

Groetjes Kirsten