wat moet je doen met een hangend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Re: wat moet je doen met een hangend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:44

Ik zet paarden altijd vast met een ´paardenknoop´. Die kan mijn paard niet loskrijgen door te gaan hangen, maar ik wel door 1 keer kort aan het andere eind te trekken als het echt nodig is. Dus als het klieren is negeren of weer naa voren zetten. Als er echt paniek is heb ik hem binnen een fractie van een seconde los.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:46

Pasje opzij, maar heb het nooit heel extreem meegemaakt moet ik zeggen. Meestal knapt het touw of halster al snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:12

TinePine schreef:
Ik zet paarden altijd vast met een ´paardenknoop´. Die kan mijn paard niet loskrijgen door te gaan hangen, maar ik wel door 1 keer kort aan het andere eind te trekken als het echt nodig is. Dus als het klieren is negeren of weer naa voren zetten. Als er echt paniek is heb ik hem binnen een fractie van een seconde los.

Ik kan je vertellen, zelfs een paardenknoop schiet dan niet los door de druk die erop komt te staan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:28

Wat Jolien vertelt, die ervaring heb ik ook. Die krijg je niet meer los.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:53

Ik zou voor een echte hanger een losbreek halster kopen. Verkrijgbaar bij de paardendrogist. Mijn vorige merrie had in een half jaar 4 halsters gesloopt. Zodra ze losschoten stond ze verbaasd stil. Met zo'n halster heb je hetzelfde effect, alleen hoef je dan geen nieuw halster te kopen ;)

Voor paarden die er vandoor gaan als ze los zijn is dat een minder goede oplossing natuurlijk.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:18

Vastzetten aan een rubberen trailerlijn kan wonderen doen. Ze bereiken dan niet het dode punt waarvan ze zo in paniek raken, en gaan vanzelf weer een stapje vooruit.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:37

Bij mijn eerste paard gebruikte ik strokoordjes (niet van die blauwe want die zijn te sterk) hij trok ook enkel om gewoon los te staan. Eenmaal zijn halster ofzo los was bleef hij staan. Dus strotouwtje en na een paar keer dat hij doorhad dat het onmiddellijk doorknapte heeft hij het nooit meer gedaan. Ander paard gaf ik een klap op der kont en dan was het over. Als mijn paard nu bverschiet en begint te hangen (zelden eigenlijk) dan helpt zo'n stamp onder haar kont niet :+ dan gaat ze nog meer in paniek zitten, dus heb ik zo'n aussie tie ring besteld en dat werkt super :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:26

Ik zou voorkomen dat een paard gaat hangen door de correcte tools te gebruiken zoals een Aussie Tie Ring of een Safe Clip. Weerstanden zijn in te stellen en het paard beloont zichzelf doordat de druk wegvalt als hij gaat hangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:27

FCSA schreef:
Vastzetten aan een rubberen trailerlijn kan wonderen doen. Ze bereiken dan niet het dode punt waarvan ze zo in paniek raken, en gaan vanzelf weer een stapje vooruit.

Rubberen lijnen kunnen breken en als een paard echt gaat hangen kan hij achterover klappen, met alle gevolgen van dien (gebroken rug, gebroken nek). Moet je niet willen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:04

Eerlijk gezegd ?? :7

Een paard moet leren om vast te staan.

Hoe je dat aan een paard leert, iedereen heeft zijn eigen systeem.

Maar heeft een paard door dat hij los kan breken.

Dan heb je een probleem.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:31

Paniekhaken vind ik ondingen, zoals iemand anders al schreef: schieten los wanneer dat niet moet, en blijven muurvast zitten als er "paniek" is.
Rubberen trailerlijn vind ik ook gevaarlijk, daar kunnen ze pas echt aan gaan hangen, en als die dan losschiet....

Mijn B.J. kon vroeger ook niet vaststaan, d.w.z. als ik uit beeld verdween ging hij van links naar rechts lopen, hij stond meestal aan twee touwen.
Meestal brak de halster-sluiting.
Met een sterker halster ging hij niet meer van links naar rechts, maar JUIST rechtstandig naar achteren.
Om hem naar voren te krijgen heb ik 2 zwepen en een bezemsteel op z'n kont gebroken, maar ik had net zo goed een veertje op zijn kont kunnen leggen. Geen enkele reactie.
In de trailer, waar hij zonder veel moeite op ging, rukte hij het hoofd gewoon eens een keer helemaal zijwaarts en KRAK los. Die had helaas dus goed door hoe hij met grof geweld los kon komen.
Diverse vastmaak-ringen zijn later nog dwars door het hout (van het beschot/schuur/stal) getrokken of gewoonweg geknapt.

Dit paard was overigens daarbij NIET in blinde paniek.

Nee, het is geen Belgisch Trekpaard of Shire, en ik begrijp ook niet dat hij er geen nekhernia o.i.d. van over heeft gehouden, maar blijkbaar een toch wel zeer sterke ongelikte beer, maar het is mettertijd toch opgelost.
Hoe?

Eerst wat hooi geven als ik eventjes weg liep, daarna een langer touw aan het halster met een houten klos er aan (aan het uiteinde). Zo kon hij wel wat achteruit lopen, en dan kwam KLONK de klos tegen de vastbindring. Door "klonk" geluid bleef hij even stilstaan en dan kwam ik terug (had om de hoek staan wachten). Nou zou je verwachten dat hij juist veel vaker ging "klonken" om mij tot terugkomen te dwingen, maar nee, hij associeerde kennelijk dat geluid toch via het stilstaan met baasje terugkomen, en pakte dus dus de kortste associatie.

Geen halsters of lijnen meer stukgehad.

Ik kan me echter voorstellen dat sommige paniek-hangers vreselijk zouden kunnen schrikken van het geluid van zo'n klos, dus daarbij zou ik dat zeker niet willen aanbevelen.

Voor paarden zoals mijn jonge 3-jarige merrie, die bij aflevering toen ze bijna 1 jaar was, door de verkopers annex uitladers bij mij achterover van de laadklep half de trailer uit klapte, (heel fijn, dank u, ik had de kans nog niet om er bij te komen of ze sjeesden haar al die klep af... grrrr!) en die vervolgens een hele moeilijke tijd had om enige halsterdruk achter de oren te verdragen, heb ik gewoon de bekende methode toegepast: halster niet over de oren aandoen, maar achter de oren om, en bij vastzetten een hele lange lijn, waarvan ik 1 uiteinde door de ring/om de paal heen zelf vasthield tijdens het poetsen, later met 1 voet er op, zodat ik die kon laten vieren igv paniekerigheid. Loslaten/maken echter nooit! Die kon ik wel af met een tikje tegen een achterbeen of bil.

Zo zijn ze allemaal individueel; weer net wat anders.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-10-12 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:36

Ariebren schreef:
Eerlijk gezegd ?? :7

Een paard moet leren om vast te staan.

Hoe je dat aan een paard leert, iedereen heeft zijn eigen systeem.

Maar heeft een paard door dat hij los kan breken.

Dan heb je een probleem.

Met het laatste ben ik het meer dan eens, maar ook dat valt recht te zetten. Maar een paard het zelf laten uitzoeken is het denkbaar meest verkeerde advies. Want een paard dat echt in paniek raakt hangt zichzelf op. En niet alle halster en touwen breken op het gewenste moment. En halsters en touwen die het op het niet gewenste moment doen, dan ben je weer bij het punt dat je een probleem hebt als ze het eenmaal doorhebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:51

een rotbok kan een schop onder zijn kont krijgen als het te lang duurt
bij een paard in paniek wacht ik effe af en dan krijgt hij ook een zetje naar voren

één keer heb ik een paard gehad wat heel apart deed
hij had al een paar keer wat stuk getrokken dus hij kende het geintje
hij ging heel rustig hangen tot er geen rek meer was en dan begon hij als een zot heen en weer te rukken
zo driftig dat de kans op nekbeschadiging mij te groot werd, hij hield het ook heel lang vol en werd steeds driftiger

uiteindelijk heb ik hem een lang stevig touw om de nek aan het halster vastgemaakt
en iedere keer als hij ging hangen vierde ik het touw een paar meter mee zodat hij niet kon hangen
gelijk daarna zette ik hem weer kort vast
na een paar keer had hij door dat er niets te hangen viel en dat hij ook niet loskwam van het touw en na een week stond hij normaal vast en kon ik gerust de schuur inlopen om nog iets te halen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:04

Ja de methode van Spatter kan ik ook goed plaatsen, het is maar net weer wat je ziet gebeuren, dat je, als je enige ervaring hebt, "iets bedenkt" waardoor je het gedrag te slim af bent/voor bent.

Daar is nu eenmaal geen standaard oplossing voor, wat bij de een werkt, lokt bij het volgende paard juist iets uit wat je juist niet wilde.

Dat maakt het voor mij nou zo interessant om met paarden om te gaan: je gaat min of meer van de rode draad uit: het zijn allemaal paarden.
Maar het is heel erg een kwestie van bekijken of je een bluffert of een angsthaas voor je hebt.

En daar je aanpak op afstemmen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:15

En dat is de manier om met paarden om te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:42

terpentijn schreef:
Ja de methode van Spatter kan ik ook goed plaatsen, het is maar net weer wat je ziet gebeuren, dat je, als je enige ervaring hebt, "iets bedenkt" waardoor je het gedrag te slim af bent/voor bent.

Daar is nu eenmaal geen standaard oplossing voor, wat bij de een werkt, lokt bij het volgende paard juist iets uit wat je juist niet wilde.

Dat maakt het voor mij nou zo interessant om met paarden om te gaan: je gaat min of meer van de rode draad uit: het zijn allemaal paarden.
Maar het is heel erg een kwestie van bekijken of je een bluffert of een angsthaas voor je hebt.

En daar je aanpak op afstemmen.

Het is ook voor een professional soms heel moeilijk om te bepalen of iets echte angst en paniek is, of aangeleerd gedrag. Geloof me maar, paarden die er keer op keer door een gespeelde paniekreactie onder vandaan hebben kunnen komen, zijn soms moeilijk te herkennen.

Voordeel van de Aussie Tie Ring of de Safe Clip is, is dat hij werkt, in beide scenario's. Komt geen oordelingsvermogen of verkeerde interpretaties aan te pas. Paard trekt, tool geeft druk (weerstanden in te stellen), laat het paard de druk varen, volgt onmiddelijk de beloning. Daar hoef je nog nieteens voor in de buurt te zijn. Hij werkt ook bij een paard waarvan jij denkt dat hij gewoon vast kunt staan, vervolgens wat uit de schuur haalt en paardlief gaat hangen omdat je even wegloopt....

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:48

Van mij krijgen ze een tikje met een zweep van achteren. Moch hij los knallen ligt hij niet op mij. Anders verhef ik mijn stem van achteren of maak ik lawaai. Het is echt een gevaarlijke situatie als hij los raakt en je staat er kort bij.

Bij sommige helpt het om ze gerust te stellen dan ga ik voorzichtig naast ze staan en aai ik ze even op hun schouder. Let hierbij wel op je tenen en op de clip mocht hij alsnog los schieten , niet dat die in je hoofd boort haha. Dit doe ik vaak wel achter de schouder dan er voor. Voor de schouder kunnen ze nog harder gaan hangen.

Altijd moeilijk zon situatie. Vooral als het je eigen paard niet is. Je eigen dier ken je toch het beste. Bij de ene helpt hard optreden beter , bij de ander gerust stellen.

Ik heb een merrie gehad die eerder blijkbaar klappen kreeg. Als iemand haar hand omhoog deed zoef weer een touw kapot :') Dat paard heeft me goed geld gekost aan touwen. Na een jaar werd het beter en kon ze zelf mee op vakantie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:27

Ik ben blij voor je dat het uiteindelijk goed is gekomen. Het traject had echter korter gekund dan dat jaar en het had je veel halstertouwen gescheeld als je de goede spullen had gebruikt.

Fijn dat het nu goed is. Heeft ze nooit een terugval gehad?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:32

Nee het probleem was dat ik haar toen net had. En we met meer op stal liepen. Als ze het bij mij niet meer deed deed ze het wel bij een ander die uitbundig de zadelkamer uit kwam. Ik kan moeilijk iedereen aanpassen. Toen ik haar kreeg was ze ook stokkreupel en zaten haar hoefijzers gewoon ingegroeid , maar ik zag wat in haar en wou haar zo ook echt niet weg laten gaan.

Ze liep je in de wei ook zo omver.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:37

Halster afdoen! Want als je paard gaat hangen kan die stikken! Dus mijn advies halster af!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:55

Da's een leuke, vorige poster, maar dat halster krijg je echt niet meer af bij een serieus hangend paard, er staat vaak zo veel spanning op, dat je 'm ook niet eens meer doorgesneden krijgt. Wil je zo'n paard los, en lukt naar voren niet, kun je hooguit het halsterTOUW doorsnijden, met als groot risico dat ze achterover klappen.

Dominiquee15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:05

Nee kbedoel in de stal halster af zodat die daar niet kan hangen

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:07

Mijn paard doet het ook maar enkel wanneer ze haar vriendjes niet meer ziet.
Heeft iemand hier tips voor? ze gaat niet alleen hangen maar raakt helemaal in paniek dat het soms zelfs voor mij gevaarlijk wordt om er tussen te komen, ze gaat rondjes draaien, hangen, hinniken, trekken en wanneer ik haar toch los krijgt loopt ze mij gewoon bijna omver en kan ik er niets meer mee doen. Wanneer ze dan toch eindelijk opgezadeld is en ik vertrek op buitenrit is ze weer helemaal rustig en is er geen probleem. Ik word er soms echt gek van. Ze doet dit trouwens ook niet altijd.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:42

Een vriendin van mij riep ook altijd "laten hangen, dan leren ze het wel". Haar nieuwe paard ging ook hangen maar klapte opzij en hing zichzelf toen dus op. Was met geen mogelijkheid meer los te krijgen, er stond overal zoveel spanning op. Ik heb hem los kunnen snijden, hij leefde nog maar is enkele minuten buiten bewustzijn geweest. Ik vond het een verschrikkelijk moment, en ik heb er dan ook een hekel aan om mijn paarden aan één touw aan een muur o.i.d. vast te zetten. Ik zet ze het liefst los of tussen twee touwen/ringen. Het paard van mijn vriendin heeft overigens nooit meer gehangen na die keer.....

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:54

Tussen 2 touwen heb ik nog nooit geprobeerd misschien is dat wel een oplossing. Ik vraag me gewoon af waarom ze het doet, want alleen op buitenrit is dan weer geen probleem, het is enkel bij het opzadelen dat ze in paniek raakt als ze haar vriendje niet meer kan zien.