Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
TinePine schreef:Ik zet paarden altijd vast met een ´paardenknoop´. Die kan mijn paard niet loskrijgen door te gaan hangen, maar ik wel door 1 keer kort aan het andere eind te trekken als het echt nodig is. Dus als het klieren is negeren of weer naa voren zetten. Als er echt paniek is heb ik hem binnen een fractie van een seconde los.

dan gaat ze nog meer in paniek zitten, dus heb ik zo'n aussie tie ring besteld en dat werkt super

FCSA schreef:Vastzetten aan een rubberen trailerlijn kan wonderen doen. Ze bereiken dan niet het dode punt waarvan ze zo in paniek raken, en gaan vanzelf weer een stapje vooruit.

Ariebren schreef:Eerlijk gezegd ??
Een paard moet leren om vast te staan.
Hoe je dat aan een paard leert, iedereen heeft zijn eigen systeem.
Maar heeft een paard door dat hij los kan breken.
Dan heb je een probleem.

terpentijn schreef:Ja de methode van Spatter kan ik ook goed plaatsen, het is maar net weer wat je ziet gebeuren, dat je, als je enige ervaring hebt, "iets bedenkt" waardoor je het gedrag te slim af bent/voor bent.
Daar is nu eenmaal geen standaard oplossing voor, wat bij de een werkt, lokt bij het volgende paard juist iets uit wat je juist niet wilde.
Dat maakt het voor mij nou zo interessant om met paarden om te gaan: je gaat min of meer van de rode draad uit: het zijn allemaal paarden.
Maar het is heel erg een kwestie van bekijken of je een bluffert of een angsthaas voor je hebt.
En daar je aanpak op afstemmen.
Dat paard heeft me goed geld gekost aan touwen. Na een jaar werd het beter en kon ze zelf mee op vakantie.