hoe het water niet laten bevriesen in de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Re: hoe het water niet laten bevriesen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:55

ik zette me speciebak wat hoger van de grond, 2de bak erom heen zodat je een dubbele wand hebt, en gebruikte kruiken maar als het zo koud is als afgelopen januari (-17) dan helpt denk ik niets hoor!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 22:57

Nagano schreef:
wie heeft er de goude tip om op de wei het water niet te klaten bevriesen in de winter
ik weet het is nog niet zo ver maar wil voorbereid zijn

Dit is niet het antwoord wat je wilt horen maar als je gegarandeerd geen bevroren water wilt in de winter heb ik de gouden tip:
In de tropen gaan wonen. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:02

Een verwarmingselement zoals die ook voor aquaria met tropische vissen gebruikt wordt !

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:22

Vorig jaar een tip uitgeprobeerd van een oude welsh pony fokker, had al 60 jaar pony's en had dus ook oma's tips... werkte prima! Een laagje zonnenbloemolie over het water.. als de pony's drinken, gaat het opzij dus krijgen niet veel binnen, en olie bevriest niet, de laag water eronder bevroor dus alleen vanaf de grond, dus bak ergens op zetten. Heb het zelf net einde van de winter gehoord, dus ga het dit seizoen ook met hevige vorst proberen, tot nu toe zag het er gunstig uit

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:00

*leest mee*

Die van mij staan in een paddock ver van elektriciteit (alleen schrikdraad :+ ) dus iets met snoer is geen optie. Water in speciekuipen. Vorig jaar bevror dat al in een dichte stal.... laat staan buiten op de wind :=

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:52

bolletje schreef:
die kruiken heb ik nog liggen 2 stuks scheelt weer bren

Nou das mooi, want ik heb er ook nog 2! Kunnen we mooi afwisselen telkens!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:07

Wat voor mij al 3 winters werkt, zowel in een oude badkuip als in een speciekuip die gewoon op de grond staan:

Ik heb 2 jerrycans van 25 liter die ik 's ochtends binnen vul met heet water uit de kraan(zal zo'n 80 graden zijn). Heb dan zo'n perlator waar je een dingentje op kan draaien waar je gewoon een tuinslang van 1,5 meter lang aan kan klikken zodat het vullen erg simpel gaat. Die vervolgens beiden leeggooi in de (deels) bevroren waterbak. Door het hete water smelt al het ijs en is het water een beetje lauw. Dit was meestal voldoende om de paarden de hele dag en nacht van water te voorzien, als het bovenste laagje toch bevriest kunnen ze dat zelf doorkrijgen om bij het water eronder te komen. Als het echt heel heel heel erg koud was deed ik ditzelfde ook nog een keer 's avonds.

Zo heb je gelijk ook geen ergernis meer van bevroren waterleidingen enzo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:39

Jannepauli schreef:
Een verwarmingselement zoals die ook voor aquaria met tropische vissen gebruikt wordt !

En wat doe je daar dan omheen, of waar gaat dat element in? Want zo los in de waterbak is levensgevaarlijk, het glas kan zo breken door een neus of hoef.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:20

Gewoon op de bodem van de waterton - ding is niet van glas.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:35

De verwarmingselementen die ik ken voor aquaria zijn van glas... ik wist niet dat er ook andere zijn?

Krist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 01:21

2 drijvende balletjes in de waterbak? en daarnaast elke ochtend gewoon het ijs watwel is onstaan openbreken dat het niet de kans krijgt om te dik te worden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:09

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:54

Helaas moet je daar wel electriciteit voor hebben bij je stal... helaas geen oplossing voor een buitenstalletje dus :(

Krist, het probleem bij extreme vorst is dat juist 's morgens alles flink dichtgevroren zit. Dan helpen balletjes echt niet meer.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:59

Nee, dat klopt, maar ik denk dat elke afdoende oplossing electriciteit nodig heeft...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:01

Ik ben bang dat je daar gelijk in hebt...

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:03

Ik heb hier afgelopen winter ook erg last van gehad, de leidingen ware sws bevroren dus ik moest al een ton in stal zetten. Om te zorgen dat dit water niet bevriest deed ik aan de zijkant vies stro en mest (dit is natuurlijk best warm en houd de warmte waar het hoort) Het werkt goed maar van dat ijs kom je echt niet vanaf ik had er ook nog steeds regelmatig een dun laagje opzitten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:48

ik heb vorig jaar thermolint bevestigd om de pomp, leidingen en waterbakken. werkt super! ik heb de hele winter gewoon stromend water gehad.
je hebt er wel elektriciteit voor nodig. maar ik denk dat het ook gewoon werkt door het om een speciekuip te wikkelen en die weer ergens in te zetten zodat de paarden niet bij het lint kunnen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:02

ik heb nu een 1000 liter vat met de bovenkant ervanaf, zou het dan net zo snel bevriezen? of zou alleen de bovenste laag eraf moeten? ben wel benieuwd want is natuurlijk een flink oppervlak.
ze gaan deze week de grote wei weer op (11 ha) en wil eigelijk deze bak erbij zetten ivm hoeveelheid paarden. hoop dat het dan wel lang openblijft want 1000 liter bevroren water krijg je er never nooit meer uit zolang het vriest... iemand ervaringen?

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:10

hamer mee om ijs stuk te hakken en 2 tot 3 keer daags water mee nemen. Je er gewoon bij neerleggen. Het is niet anders Duimen dat het niet gaat vriezen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:25

matasja schreef:
ik heb nu een 1000 liter vat met de bovenkant ervanaf, zou het dan net zo snel bevriezen? of zou alleen de bovenste laag eraf moeten? ben wel benieuwd want is natuurlijk een flink oppervlak.
ze gaan deze week de grote wei weer op (11 ha) en wil eigelijk deze bak erbij zetten ivm hoeveelheid paarden. hoop dat het dan wel lang openblijft want 1000 liter bevroren water krijg je er never nooit meer uit zolang het vriest... iemand ervaringen?

Inpakken met een isolatie deken (heb je waarschijnlijk meerdere nodig), op een pallet zetten en uit de wind houden. Al weet ik niet of dat ook werkt als de bovenkant eraf is, met een kraantje werkt het misschien wat anders.

edit: verkeerd gelezen, de bovenkant is open om de paarden er uit te laten drinken? Dan heeft inpakken geen nut erom heen wikkelen waarschijnlijk ook niet, dat is leuk speelmatriaal :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:38

truus1970 schreef:
Duimen dat het niet gaat vriezen

haha, ik vrees dat dat duimen weinig zin heeft hier in nederland :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:45

ben idd bang dat dat weinig zin heeft, krijg je hooguit koude duimen van