In de B hoeft je paard niet nageeflijk te lopen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:09

Ze komen zichzelf toch tegen op een wat hoger niveau. Als het paard opeens niet meer wil omdat hij het simpelweg niet kan. Ik krijg rillingen als ik topics zien waarin ruiters in een jaar van de B naar het Z zijn gegaan. En op de foto's valt het paard op de voorhand, loopt veel te diep in een valse krul en de ruiter vind dan dat ze het goed heeft gedaan, omdat ze immers heel snel 'vooruit' is gegaan. Daarbij is de basis (= B) nog niet eens bevestigd..

Ik heb simpelweg geen tijd voor wedstrijden, heb er wel zin in.. De allereerste poging was een flop, daarna verhuist en dus geen tijd meer. Maar ik vind dat je als je je op een officiele B wedstijd presenteert je ten minste een paard moet hebben dat nageeflijk loopt in een correcte hoofd en hals houding (dus niet die diepe onzin, het is immers geen losrijden) dat aan het been is (dus niet zoals die ruiters die in de B (!!!!!) al sporen dragen met allerlei geniale excuses) dus vooruit gaat op been en ook opzij gaat voor het been; en vooral met een paard dat op de buitenteugel en op zit bevestigd is.

Dat is voor mij de basis, heb je dat niet onder de knie zul je de komende oefeningen ook nooit volledig correct uit kunnen voeren. Denk maar aan de ruiters die hun paard in de schouder binnenwaarts zetten met hun binnenbeen naar achter, slaat nergens op. Een sbw rijd je immers door je paard om je binnenbeen te buigen, dus buitenbeen licht naar achter en binnen been op de singel. Maar dat lukt niet omdat het opleidingsniveau van het paard dit lichaamsgebruik (lengtebuiging) niet toelaat, dus dan maar foetelen met een kont buitenwaarts. (want dat gebeurd er immers als men het binnenbeen ipv het buitenbeen naar achteren legt)

Kortom, pas als je de basis voor elkaar hebt; een paard dat vooruit is, op lichte hulpen reageert en in een nette aanleuning loopt zal je het verder (correct) kunnen opleiden. Maar dat kost nu eenmaal tijd en geduld, dus velen doen het liever snel en slordig. Maar zoals ik al zei die komen vroeger of later toch vast te zitten.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:13

Zelf vind ik de aanleuning erg belangrijk, ook op een B wedstrijd al.
Ik had hiervoor nooit wedstrijden gereden, en heb mijn 1e eigen paardje zelf ingereden etc, en laatst zijn we na 2 jaar eindelijk op oefen dressuur gegaan, nadat ik echt goed wist dat de basis helemaal in orde was. Zolang de basis niet in orde was, weigerde ik letterlijk om te starten, zelfs toen mn instructrice en ouders aandrongen dat k eens moest gaan starten...

superwoman

Re: In de B hoeft je paard niet nagevelijk te lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:51

Wanneer iemand in een jaar tijd van de b naar de z is gegaan,vind ik dat niet echt een drama,mits je thuis al op hoger niveau heb gereden,is dat best te doen. Ja sommige hebben hun paard niet goed voor elkaar,jammer is dat. Jury moet voornamelijk per onderdeel punten geven en dan kan het zijn dat je met net aan voldoendes wel winst rijdt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:23

@superwoman: Je hebt gelijk. Ik zal even nuanceren. Als een combinatie in korte tijd hoog in de klassen is gestegen en dat enkel en alleen is omdat het paard goed voor elkaar is. Of dit nu komt door lang oefenen voordat men op wedstrijd is gegaan; of een getalenteerd paard / getalenteerde ruiter, dan kan het zeker. Ik bedoelde echter diegenen die door de klassen vliegen en waarvan je ziet dat ze hun paard gewoon niet voor elkaar hebben, dat de basis niet goed zit.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:31

De jury weet niet of het je 1e of je 100e wedstrijd in de B is, misschien is het je laatste wp voordat je L1 gaat starten; dan moet je daar wel aan toe zijn. Ik vind dus dat een paard in de B toch echt grotendeels netjes in de aanleuning moet lopen. Enkele haperingen kunnen door de vingers worden gezien, mits e.a. netjes opgelost wordt en het paard verder goed voor elkaar is en netjes gereden wordt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:35

Lante schreef:
De jury weet niet of het je 1e of je 100e wedstrijd in de B is, misschien is het je laatste wp voordat je L1 gaat starten; dan moet je daar wel aan toe zijn. Ik vind dus dat een paard in de B toch echt grotendeels netjes in de aanleuning moet lopen. Enkele haperingen kunnen door de vingers worden gezien, mits e.a. netjes opgelost wordt en het paard verder goed voor elkaar is en netjes gereden wordt.

Inderdaad, de jury heeft er geen boodschap aan of het je eerste of laatste winstpunt is. Een winstpunt wordt gegeven als de jury het waardig vind om eventueel over te gaan naar een volgende klasse.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:40

Paard hoeft misschien niet nageeflijk te lopen in de B, maar op mijn protocol stond afgelopen zaterdag tioch echt dat mijn paard ronder en korter in de hals moest lopen, ik had 187 punten.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:55

Heb nu al zeker een jaar geen wedstrijden meer gereden, maar wil in het nieuwe jaar weer eens proberen. Hiervoor heb ik Z1 gereden. Ik ging echter niet eerder naar een hogere klasse dan dat ik met goeie punten thuis kwam. En.daarmee bedoel ik een ruime winstpunt. Liefst 2 in een proef. Je ziet genoeg combinatie die maar net aan een punt komen. Net aan 180. Als ze er dan met een beetje geluk 10 bijelkaar gesprokkeld hebben gelijk over. Naar mijn idee niet verstandig. Net een winstpunt is voor mij geen bevestiging dat ik naar een hoger niveau kan. Ben bang dat daardoor het niveau ook zo laag is. Zeker als je bedenkt dat sommige ruiters hun wedstrijden ook nog eens uitzoeken. Die starten bv enkel op bepaalde plekken, omdat ze weten dat ze daar winst rijden en ergens anders niet.
Ben ook wel eens op zo'n plek geweest en schrok ook van het niveau. Zelfs mijn man, die er weinig verstand van heeft, zei nog ... Moeten ze hier niet met het hoofd naar beneden lopen. Ha ha ... Reed mijn proeven uit het hoofd, niet echt heel super vond ik, en er stonden er een paar met openen mond te kijken. Ging dus ook met 2 keer dik 200 punten naar huis. Wel leuk een keer, maar des te teleurstellend als een volgende keer de punten weer 'normaal' zijn.
Mij maakt het weinig uit, ze houden zichzelf voor de gek. En we zullen wel zien in het nieuwe jaar hoe het mij vergaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:42

Picassox schreef:
Inderdaad, de jury heeft er geen boodschap aan of het je eerste of laatste winstpunt is. Een winstpunt wordt gegeven als de jury het waardig vind om eventueel over te gaan naar een volgende klasse.

Nee, als je een wp krijgt wil dat nog niet zeggen dat je klaar bent voor de volgende klasse. Je hebt alle oefeningen gemiddeld voldoende uitgevoerd voor het nivo waarop je nu rijdt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:48

Lara_Silver schreef:
@superwoman: Je hebt gelijk. Ik zal even nuanceren. Als een combinatie in korte tijd hoog in de klassen is gestegen en dat enkel en alleen is omdat het paard goed voor elkaar is. Of dit nu komt door lang oefenen voordat men op wedstrijd is gegaan; of een getalenteerd paard / getalenteerde ruiter, dan kan het zeker. Ik bedoelde echter diegenen die door de klassen vliegen en waarvan je ziet dat ze hun paard gewoon niet voor elkaar hebben, dat de basis niet goed zit.

Natuurlijk ben ik het zo op deze manier helemaal met je eens.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:16

amazing_lady schreef:
Je ziet genoeg combinatie die maar net aan een punt komen. Net aan 180. Als ze er dan met een beetje geluk 10 bijelkaar gesprokkeld hebben gelijk over. Naar mijn idee niet verstandig. Net een winstpunt is voor mij geen bevestiging dat ik naar een hoger niveau kan. Ben bang dat daardoor het niveau ook zo laag is.

Ben ik het mee eens. Ik rij eigenlijk altijd prijs en ruime wp..of 2. Maar ik wil dat mijn paard goed ''afgericht'' een stap hoger gaat. Klasse hoger is nog niet bevestigd bij mijn paard, dus ik wacht nog eventjes. Als je al je punten bij elkaar moet sprokkelen, neem je in mijn ogen genoeg met minder Daarom wacht ik tot mijn paard de klasse hoger beter snapt voor ik over ga. Moet zeggen dat ik best wel eens commentaar krijg waarom ik nog niet over ga, want haal zulke hoge punten en rij altijd prijs.. ja da's mooi, mijn paard is er nog niet klaar voor. Ik ga niet over om vervolgens onderaan te eindigen steeds.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:27

Ik start sinds afgelopen jaar met mijn tinkerhengst. Van begin af aan zijn we bezig met actief van achteren en nageeflijk van voren. Ok in den beginnen was de nageeflijkheid/aanleuning nog niet echt contstant. Maar inmiddels wel steeds beter (hij is nog jong dus helemaal 100% gaat het nog niet maar dat gaat gewoon steeds beter).
Galop is nog een beetje een struikelblok, hij mist daarin nog wat kracht en komt daardoor ook nog niet lekker rond. Wordt ook steeds beter. Hier krijgen we uiteraard ook lagere cijfers op.

Ik heb meerdere keren meegemaakt dat iemand die rondreed met een paard dat de hele proef sterren liep te kijken, maar verder de hele proef niet hele grove fouten had (afwerking liet hier en daar wel te wensen over), hogere punten reed dan de mensen die wel hun paard netjes voor elkaar hadden maar bijv een keer verkeerd aangalloppeerden.

Persoonlijk vind ik nageeflijkheid juist wél een hoog punt in de lagere klasses.

Overigens, ben ik nu een jaar bezig en mag nu naar het L1 (rijd niet wekelijks wedstrijd hoor :=, eens per maand of 2 maand)

Afbeelding

Afbeelding