Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jongemama

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:14

Toen ik voor het eerst op Caf (mijn paard) ging rijden. ben ik ervan af gevallen had gelijk me stuitje gebroken. ben later nog is gaan rijden. en ben zo blij dat ik hem nu heb.
Ik kan me geen liever paard wensen dan hem. Ik zal als ik jou was zeker nog is gaan. 1 keer rijden zegt toch helemaal niks?

Urielle

Re: Proefrijden ging niet goed. Toch paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:31

Ik zou gewoon echt nog eens gaan proberen.
Eigenlijk denk ik echt niet dat er ook maar een paard bestaat dat nooit een ruiter heeft 'getest'. Ik weet nog van een paard waar ik echt kleine kindjes mee weg kon sturen omdat het zo'n superbraaf beest was, dat hij bij het uitstappen door een vriend van me die paardreed, ineens begon te rennen en ging bokken en niet meer wilde stoppen met rennen tot hij ernaast lag := Hij had toen al een uur superbraaf onder me gewerkt zonder protest. Datzelfde paard heeft bij een bepaalde koper bij de verkoop ook ineens lopen uitproberen (niet stout doen, maar gewoon niet doen wat er gevraagd werd alsof er niemand op zat). In beide gevallen geen idee wat er ineens mis ging. Echt zo'n gevalletje 'dat doettie anders noooooit! :? '
(Koper geloofde het trouwens niet maar het was echt een braaf beest)

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 17:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties en uiteenlopende ervaringen. Het heeft mij verder geholpen en ik ga goed nadenken. Sowieso ga ik er weer naar toe. Ik ben benieuwd hoe het dan zal zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:02

Urielle... misschien wel braaf... maar niet geschikt voor die koper... paard had duidelijk geen zin in die baas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:20

Zou het kunnen zijn dat de eigenaresse meer ervaring (in t algemeen) heeft met paarden? Dus dat zij die dingen beter op weet te lossen en te corrigeren?
Mijn 3 jarige (toen) was bij mij ook superbraaf. Bij de eerste koper helemaal niet, die vond zelf dat ze ervaring had en ik vond dus echt van niet.. Ze plofte in het zadel, ging aan de teugels hangen toen hij uit zichzelf (heel langzaam) aandraafde.. Toen was hij dr zat.. Dus dat werd rodeo.
Paard kreeg de schuld en was overstuur.
Ik had ook aangegeven dat ie nog groen was.
Meidje die daarna kwam die nam hem rustig terug toen ie zelf wat harder ging, en die heeft hem ook gekocht.

Als het de 2e keer weer zo gaat, zou ik dus zeker op zoek gaan naar een ander paard, dan is ie gewoon niet geschikt voor jou en jij niet voor hem (of haar)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:48

Nog een keer gaan rijden en wat wij altijd doen onverwacht naar stal gaan. Gewoon zogenaamd eens rond kijken en eens wat vragen stellen over dat paardje op zo'n manier dat je door derden hoort hoe en wat rondom dat paard.
Iedereen kan namelijk zeggen dat paard braaf is. Vervolgens aan eigenares om bruikbare tips vragen bij tweede proefrit en vragen hoe dit paard in elkaar zit en wat hij nodig heeft. Daarnaast is het niet verkeerd om een week elke dag even te gaan rijden als je twijfelt en dat mogelijk is. Zelf heb ik mijn paard zes weken mogen uitproberen voordat ik kocht en betaalde. Ik wist toen echt dat het de mijne was, zo verliefd tot op de dag van vandaag (14 jaar later), dus wellicht kun je een iets langere proeftijd afspreken. Want het is geen fiets die je koopt om bij tegen vallen weer te verkopen! Wij kopen onze paarden in principe voor hen hele leven (net zoals je een baby krijgt) dus dan is goed na denken van te voren erg belangrijk.
Geen klik, op naar de volgende want er staan heel veel paarden te koop.

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 21:28

Wat betreft mijn rijden weet ik dat ik afwachtend en terughoudend was. Dat heeft het paard natuurlijk gevoeld. Het begon met kijkerig worden. Bij de andere paarden die ik heb gereden was dit geen probleem.
Het valt ook niet mee op om een vreemd paard te rijden. Ik ben dan altijd wat voorzichtig omdat het niet mijn eigen is en ik had dus een superbraaf sensibel paard verwacht. Ik verwachtte niet dat ik zou worden uitgeprobeerd. Ee proeftijd is zeker een goed idee om over te hebben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:56

ik zou sowieso nog eens gaan, als het mogelijk is zelfs meerdere keren :j
als dat dier zo in je kop blijft zitten kun je maar beter uitgebreid proberen om er wat zekerder van te zijn of het wel of niet de juiste combi is

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:03

Als het proefrijden niet goed ging zou ik persoonlijk het paard denk ik niet zo snel kopen, als ik op zoek was naar een braaf ongecompliceerd paard.
Een paard is na de verkoop en de verhuizing zeker niet gemakkelijker, dat is goed om in je achterhoofd te houden.
Je zult je er thuis tenslotte wel alleen mee moeten kunnen redden.

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 22:59

Ik ben het eens met jullie. Ik ga kijken hoe het de volgende keer/keren gaat.
Als het proefrijden niet beter gaat en als ik mij niet zeker genoeg voel dan zie ik er vanaf.
Normaal zou ik er gelijk van af zien, echter is dit paard zo extreem leuk in de omgang op stal.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 06:53

gewoon nog een keer heen gaan.

sommige paarden vinden het heel prettig als ze leiding krijgen, als er een zeker iemand op ze rijdt is er geen centje pijn, maar zodra er onzekere mensen op hun rug zitten worden ze zelf onzeker en gaan ze anders reageren (schrikken, vervelende doen).

Ik vermoed dat je te afwachtend hebt gereden en het paard niet wist wat hij er mee aan moest.

De tip van neem je instructie mee is een hele goede, zij kan je desnoods aan het werk zetten waardoor je meer gaat rijden en waarschijnlijk een heel andere kant van het paard te zien krijgt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:21

Pisa22 schreef:
Als het proefrijden niet beter gaat en als ik mij niet zeker genoeg voel dan zie ik er vanaf.
Normaal zou ik er gelijk van af zien, echter is dit paard zo extreem leuk in de omgang op stal.

Pas daar wel mee op hoor... Ik had er ook zo'n eentje. Echt een extreem lief dier in de omgang, waar je echt alles mee kon doen. Maar qua rijden hadden we geen klik. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het rijden he?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:00

Pisa22 schreef:

ik denk dat het ook echt gewoon de enige manier is, kijk je kan nog zo wijs zijn met een dier in de omgang, je moet er wel op durven blijven klimmen ;)
een eerste wat minder soepele proefrit is een indicatie, op het moment dat het dier verder ook niet direct aanspreekt is het natuurlijk snel bekeken, maar als je verder een klik voelt zit er niets anders op om nog eens langs te gaan en nog eens te rijden. je eigen houding en instelling bij het rijden heeft gewoon invloed, paard is vreemd, je stelt je al snel wat afwachtender op, want ": wat heeft het dier nodig/is het gewend" dat kan een verkoper wel vertellen, maar dat is toch iets wat je moet voelen en waar je pas achter komt als je er op kruipt.
als je nu de volgende keer er op stapt en je stelt je in op wat meer leiding geven aan en wat pro-actief rijden dan heb je best kans dat jullie veel beter met elkaar uit de voeten kunnen .
maar naast naar je gevoel luisteren moet je gewoon ook je koppie er bij houden , succes met het proberen :j

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:06

Hey Pisa22, spannende tijd voor je!
Ja, wat zoek je precies? Wat is belangrijker de leuke omgang op stal of het rijden?
Uit je tekst maak ik op dat je een bomproef paard zoekt en dat je bij de proefrit te afwachtend en terughoudend hebt gereden. Heel goed voor te stellen, je rijdt op een paard van een ander, die zit er met de neus bovenop.
Wat ik je wil meegeven is dat je bij zo'n proefrit even heeeeel egoistisch moet zijn en vertrouwen op je eigen ervaring en kunde en niet er van uitgaan van wat de verkoper zegt.
Vraag anders of je even alleen met het paard mag rijden en neem vooral de tijd.
Succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:50

VSW-->TAO

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:54

Jeetje dat zoveel bokkers het aanraden een paard te kopen terwijl er onder het zadel geen klik is. Daar ga je toch voor proef rijden? Om te zien of je er mee om kan gaan ohz, het gaat dus niet, dus dan koop je 'm niet. Zo denk ik er over, misschien kan zijn eigenaresse wel fantastisch rijden, dat weet je niet. Als je het echt perse wil moet je nog een keer gaan rijden en zelf losrijden, dan voel je beter hoe ze is.w

Pisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 23:44

Ik heb inmiddels een 2e keer gereden (met wat coaching van eigenaresse) en het ging al een stuk beter dan vorige keer.
Het is een paard met gebruiksaanwijzing. Volgens de eigenaresse is het zo dat als je eenmaal doorhebt hoe zij gereden wil worden, het een fluitje van een cent is.

In het begin dacht ik "laat maar". Dit wordt niets. Maar ik heb ook ervaren hoe fijn ze kan zijn met rijden. Er zit in ieder geval geen kwaad. Ze zal nooit steigeren of bokken onder de man. Het gaat om tempocontrole en weigeren (dit laatste gebeurde vandaag niet). Wel gooide ze weer haar hoofd omhoog.

Het zal flink nadenken geblazen worden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:47

Houd er rekening mee dat je niet kan verwachten dat je direct een team bent met een nieuw paard. Dat moet groeien.

Desalniettemin zou ik een weloverwogen besluit nemen met daarbij alle plusjes en minnetjes afgewogen.

Veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:47

Heb er toen ik er 1 zocht ook 1 willen kopen (afgekeurd op rofo's) waar ik de eerste keer rijden
geen snars van snapte, maar hij was leuk!
Deed zijn best, alleen begrepen we elkaar niet.
Dag over nagedacht hoe ik hem anders zou moeten rijden, terug gegaan, vriendin mee en ging al stukken beter.
Maar nog steeds niet briljant.
Vond het leuk paard en wou hem dus kopen, helaas afgekeurd.. (baal ik nog van, hij was zo leuk!)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:06

Tja, ik voor het eerst op Cas: zenuwachtig paardje, wegrennerig en bang. Absoluut niet relaxed gereden. Maar vanaf het eerste moment dat ik haar zag was ik verliefd. We hadden een klik en op basis van die ene keer rijden heb ik haar gekocht (ze was toevallig op de manege gekomen ter verkoop of anders voor lessen, dus ik kende de verkoper al jaren en hij heeft mij eerlijk verteld dat ze wel lief is, maar ook heel bang. Dat ik veel geduld met haar zou moeten hebben. Dat ik maar zonder zweep moest opstappen. En dat hij haar een paar dagen stil had laten staan zodat we konden zien of ik haar dan nog veilig kon rijden }> ).
Ik ben dus niet helemaal de juiste persoon voor een verstandig antwoord denk ik... hi hi.

Heel simpel: als ik dit zo lees is deze merrie een stuk makkelijker in de omgang. Niet bang, lekker rustig, braaf op de grond. Als je zo'n klik hebt moet je er goed over nadenken of je dat wilt laten schieten. Ik lees: wat hard in galop, stilstaan, sprongetje opzij. Dan denk ik: ehm.... is dat alles? Toen ik laatst reed maakte Sil ook een sprong... ja, dat doen ze wel eens. Het is toch niet gelijk een probleempaard :) . Ze doet je geen kwaad, probeert je niet af te gooien. Zo erg is ze dus niet.

De vraag is: kan jij veilig rijden en het probleem dat nu met rijden bestaat te boven komen? Als het antwoord op deze vragen JA is, gewoon doen als je er weg van bent!

ps. je kan wellicht regelen dat ze terug kan als het thuis écht niet gaat? Al denk ik dat het best zal gaan hoor.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:09

Heel moeilijk om advies te geven. Ik heb mijn huidige paard dit weekend een jaar. Bij de advertentie was ik al helemaal weg van hem. Bij het kijken was ik helemaal verkocht. Het rijden ging niet perfect, sterker nog. De 2e keer minder dan de 1e keer. Degene die mee was, raadde mij het af om hem te kopen. Toch gekocht. Door diepe dalen gegaan waarbij ik echt aan het twijfelen was. Wat ben ik blij dat ik heb door gezet. Sinds een kleine 3 maanden gaan we als een speer. Elke dag beter. We hebben elkaar echt gevonden.

Helaas kan ik je niet de garantie geven dat hetzelfde bij jou gebeurd, maar ik ben uit gegaan vanuit mijn gevoel. Gelukkig laat dit gevoel mij zelden in de steek.

Succes met het maken van je keuze.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:16

Pisa22 schreef:
Ik heb inmiddels een 2e keer gereden (met wat coaching van eigenaresse) en het ging al een stuk beter dan vorige keer.
Het is een paard met gebruiksaanwijzing. Volgens de eigenaresse is het zo dat als je eenmaal doorhebt hoe zij gereden wil worden, het een fluitje van een cent is.

In het begin dacht ik "laat maar". Dit wordt niets. Maar ik heb ook ervaren hoe fijn ze kan zijn met rijden. Er zit in ieder geval geen kwaad. Ze zal nooit steigeren of bokken onder de man. Het gaat om tempocontrole en weigeren (dit laatste gebeurde vandaag niet). Wel gooide ze weer haar hoofd omhoog.

Het zal flink nadenken geblazen worden.

leuk dat het al beter ging. Maar jij wil een "bomproof" paard? Dat is deze dus ZEKER niet. Hoe lief 'ie misschien ook in de omgang is. En wil je ook buitenrijden? Kijk, uitproberen doen ze allemaal wel 's, maar een zogenaamd bomproofje moet jou geen onzeker gevoel geven bij het rijden. Die hoort gewoon cool z'n rondje met jou te lopen.

ik wens je veel wijsheid toe!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:29

Ik zeg laten staan de markt is nu zo goed voor kopers dat je echt geen moeilijker paard zou hoeven moeten kopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 09:56

essie_blue schreef:
Jeetje dat zoveel bokkers het aanraden een paard te kopen terwijl er onder het zadel geen klik is. Daar ga je toch voor proef rijden? Om te zien of je er mee om kan gaan ohz, het gaat dus niet, dus dan koop je 'm niet. Zo denk ik er over, misschien kan zijn eigenaresse wel fantastisch rijden, dat weet je niet. Als je het echt perse wil moet je nog een keer gaan rijden en zelf losrijden, dan voel je beter hoe ze is.w

er word niet direct aangeraden te kopen :n er word aangeraden nog een (paar) keer te gaan proefrijden om te kijken of er onder het zadel toekomst in zit of niet.

Ik vind het wijzer om bij twijfel nog eens een (paar) keer terug te gaan om zekerheid te krijgen ipv toch
direct te kopen , of juist direct niet te kopen en dat je met "wat als" in je kop blijft zitten.
1 keer rijden geeft een indicatie, maar hoeft totaal geen zekerheid te geven en ook totaal geen realistisch beeld van een dier.
Als ik een paard verkoop heb ik liever dat iemand 10 keer komt kijken/poetsen/rijden en een goed beeld heeft van een paard dan iemand die na 1 keer zegt "doe maar" of "doe maar niet"

hier op bokt kan een willekeurige bokker wel adviseren het wel of niet te doen want...>vul argumenten in<
maar ik denk dat er uiteindelijk maar 1 is die er over kan oordelen en dat ben jij zelf. de enige optie om er achter te komen of je het wel of niet moet doen is een realistisch beeld van het dier krijgen en dat kan alleen als je het dier leert kennen , dus vaker gaat kijken/rijden.
alle oordelen van bokkers zijn gebaseerd op jouw verhaal , zij waren er niet bij
nog een advies, neem iemand mee die een heel realistisch beeld heeft van jouw kunde en behoeftes , evt instructrice die met je meekijkt.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 10:50

Nou niet iedere verkoper zit er op te wachten om 10 keer dezelfde koper te ontvangen denk ik.(ik zou het niet willen,stel ze haken af,pfff lijk je wel een manegebedrijf :+ )
Ik vind dat je in 2,3 keer wel een redelijke indruk kan krijgen.Voor de rest is het maar afwachten hoe het paard ergens anders is.