Sassol schreef:En zoals bijvoorbeeld Liljebo de term trainer uitlegt, ja dan kun je iedereen trainer noemen. Dan zijn ouders geen ouders meer, maar trainers. En ben je geen vrienden meer, maar heb je getraind tot een fijne verstandshouding, waarbij jouw vriendin jou ook weer getraind heeft.
Misschien is dat het 'probleem': Paarden worden vergeleken met mensen. Maar het zijn geen mensen, het zijn (vlucht)dieren. Ze functioneren anders, nemen dingen anders waar, hun hersenen werken anders...
Daarmee wil ik niet zeggen dat het per definitie verkeerd om paarden te vermenselijken: Het kan zelfs functioneel zijn, om je in hen te proberen te verplaatsen. Maar daarbij is het zaak nooit uit oog te verliezen dat het andere wezens zijn.
Sassol schreef:Ik snap wat je bedoeld, en ik heb het vermoeden dat wij gewoon op dezelfde manier met onze paardjes omgaan, maar: Het probleem dat ik heb met deze manier van formuleren, is dat het management termen zijn, en theorieën op basis van psychologisch onderzoek naar mensen.Als ik in een topic zou zeggen dat iemand zich moet opstellen als een leider, doel ik meer op de mind-set.
Amen. zeker een goed boek! jammer dat het niet heel bekend is en ik heb er ook vrij weel moeite voor moeten doen om hem uiteindelijk ( dan wel 2ehands) in handen te kunnen krijgen.
), maar aan de ander kant hebben paarden ook een eigen karakter, eigen mening, eigen interesses en desinteresses en voor mijn gevoel doe je dat een beetje tekort, als je het alleen over trainen hebt.
Zoals met de koeien destijds. De boer, die het kleine bedrijfje al 15 jaar had, ging ook liefdevol met zijn dieren om. Ik kwam net om de hoek kijken. Maar toch had ik blijkbaar een streepje voor bij de dames koe. Hij moest ze ophalen als ze achterin stonden, ik riep een keer en dan kwamen ze aangerend. Hij moest de pinken vastzetten met scheren, ik niet... Hij gebruikte beugels tegen het aftrappen van de melkklauwen, ik niet... De pinken waren bij mij zo mak dat ze wel eens per ongeluk door iemand werden meegemolken nog vóór ze gekalfd hadden
Als een koe gevangen moest, moest ik haar vangen, want bij mij bleven ze stilstaan zodat het halster om kon. Ik kon ook bij de angstige pinken helpen tijdens de bevallingen...