Koper paard betaalt ondanks getekende overeenkomst niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:46

Ik volg FloortjeM! Helemaal waar! Ter aanvulling: met titel behalen bedoelt ze een executoriale titel. Dit heeft de deurwaarder nodig om tot excecutie (invordering/beslag) over te gaan. De deurwaarder weet wel hoe dit moet.

Let wel, als het een civiele procedure bij de Rechtbank wordt, gaat dit je meer kosten dan € 100,00 benzinegeld. En zelfs dan kán de Rechter overgaan tot ontbinding van de overeenkomst. Wat betekent geld terug naar koper en paard terug naar verkoper. Ben je dus net zo ver als nu.

koda

Re: Koper paard betaalt ondanks getekende overeenkomst niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:02

Ik weet niet om welke bedragen het gaat, maar zou je niet kunnen informeren bij een handelaar wat je eventueel voor je paard kunt krijgen, paard ophalen en er heen brengen. Als de handelaar je paard koopt natuurlijk.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:17

@charmaine: als er geen ontbinding is gevraagd, kan de rechter daar niet toe overgaan, dat treedt hij buiten de rechtsstrijd, en dat mag niet. Anders is natuurlijk dat de wederpartij in reconventie (tegenvordering, voor wie nog meeleest ;-)) ontbinding vraagt. Maar de informatie die ts geeft over mogelijke gronden daartoe is te summier om daar een zinnig oordeel over te geven.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:49

Of het gebruikelijk is of niet of een paard in termijnen wordt betaald, gaat deze casus inderdaad niet over.
Ik weet, overigens, dat dit NIET zo gebruikelijk is.
Maar als je als verkoper het paard al (omdat je het eventueel snel kwijt wil) al aan een ander "levert" (net zoals een auto op afbetaling)voordat het "goed" geheel is betaald, is het toch echt vragen om problemen.
Dat blijkt ook in dit geval weer, ONDANKS een contract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:47

Ik zou eerst een ingebrekestelling sturen en vervolgens, zoals floortjem al zegt naar de deurwaarder stappen.
Dan heb je de koper iig een termijn gegeven en gewaarschuwd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:54

Tja, Noooooit doen in termijnen aan wie dan ook, nu zit je ermee.

Altijd laten betalen en anders blijft het dier gewoon bij je staan tot het volledig is afbetaald, wel zo veilig.

Dat je m niet terug wilt en dat je die 100 euro teveel vind om het dier een leuk en goed baasje te gunnen, dat je m opnieuw te koop moet zetten, zegt me genoeg.

Je wilt het dier gewoon te graag kwijt en denkt dus te makkelijk over betaling in termijnen en ze mogen het zelfs meenemen ook al was t niet volledig betaald, als je maar ervanaf bent dat is het enigste wat voor jou op t moment telt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:53

Ja nogmaals, ik heb mijn paarden dus wel in termijnen betaald: mijn Bonte Japie in twee keer: toen ik hem als veulen zag PATS verliefd en de helft aanbetaald, maakten we wel een papier van met beide handtekeningen, toen hij geleverd werd de tweede helft, en overdracht verzekering (was daarvoor natuurlijk goed besproken of de verzekering het daar mee eens was!!!).

Met de merrie ging het wat anders... die zag ik gewoon ergens in de wei lopen, ik dacht: Dat kan iets zijn, dus ben ik gaan zoeken naar de eigenaar, dat bleek een kennis waar ik mijn Shet jaren daarvoor van had gekocht: de merrie was niet voor verkoop bedoeld, maar voor de latere fok.
Ik heb voor haar dus te veel betaald, want ik bood, dat is mijn zaak verder, ik MOEST haar hebben.
Dat afgesproken geld (ja, was veel, vond ik)had ik niet in de kast liggen, ze was toen ook nog een veulen, dus heb ik dat in 3 maanden betaald. Van iedere betaling uiteraard bewijs. De DAG van de laatste betaling werd ze bij mij gebracht, boter bij de vis.
En overdracht papieren. Ze werd gebracht op een zaterdag, maandag was de verzekering voor mij (dat moet je van te voren regelen)
Ze is nu ruim 3 jaar, nooit een dag spijt van gehad, het is echter wel zo, dat dit soort dingen in het Noorden van Nederland nog wel zo gaan, maar ik zal ook zeker niemand aanraden om een paard op afbetaling te VERkopen, en helemaal niet als je dat paard of die pony dan al vast aflevert aan die nieuwe koper, voordat de laatste cent is betaald. Dat deden zelfs die goede kenissen van mij niet, hoe wel ze het wel aanboden, maar ik wilde dat zelf niet, voordat de laatste sou er voor was neergelegd.

Om eerlijk te zijn: wat had ik gedaan als de verkopers het paard aan een ander hadden verkocht die er meer voor wilde geven, nadat ik bijv twee aanbetalingen had gedaan? Zoek het dan maar eens uit!

Dan kom je ook in een vreselijk traject terecht wat alleen maar meer geld kost.

Ik heb geluk gehad, omdat ik in beide gevallen de verkopers nogal goed kende, maar dat zegt ook ALS HET OM GELD GAAT, niet altijd wat!

Zal ik zelf OOIT 1 van mijn paarden of Shetten verkopen, wat ik integendeel van plan ben, die gaan nergens ooit heen zonder dat ik EERST het hele HELE bedrag in de pocket of op mijn bankrekening heb.
Tussen een voornemen en e werkelijkheid ligt nog een hele wereld.
Tussen plan en daad ook.
Zeker in deze tijden.

Helaas is met deze wijsheid de TS niet geholpen, zoals ik al eerder zei: als TS geen verdere kosten wil, en er geen zaak van wil maken, haal dat paard dan terug en zet het ogenblikkelijk weer te koop.
Ik vrees dat de toestand anders allen maar MEER geld gaat kosten.
En daar zit denk ik niemand op te wachten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:44

@ FloortjeM, wederom heb je gelijk. Ik bedoelde er alleen mee aan te geven dat het een mogelijke conclusie zou kunnen worden in een civiele procedure. Dus meer voor ts bedoelt om af te wegen of ze nu niet beter eieren voor haar geld zou moeten kiezen, omdat ze anders mogelijk alsnog het paard terug zou moeten nemen. Dit gezien het feit dat ik wel verwacht dat koper dat als tegeneis zal opvoeren. Die wil immers nu al van het paard af...

Het blijft een lastige casus voor ts. Zelf heb ik in het verleden ook eieren voor mijn geld gekozen en geen procedure gestart, omdat dat anders ook zoveel kosten met zich mee zou brengen. En zelfs al had ik de zaak gewonnen, dan nog was bij mij de vraag of ik dan ooit geld zou terugzien...Is een goede leerschool voor me geweest ;(

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:01

Angela heeft het juiste antwoord gegeven. De stappen die zij noemt, moet je nemen als je je geld wilt vangen.
Je kunt daarna pas juridische stappen ondernemen.

Mocht het zover komen dat je het paard terug gaat halen, omdat de koper weigert het restant te voldoen, dan hoef je de al betaalde termijnen niet terug te betalen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:35

en waar komt die wijsheid vandaan? Juridisch echt onzin.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:01

Wij hebben regelmatig te maken met wanbetalers, dus ik spreek uit een ruime ervaring. Je zal toch eerst een koper in gebreke moeten stellen. Wil je succes hebben bij de kantonrechter dan zul je zoveel mogelijk bewijsstukken moeten hebben. Vooral als het contract niet heel duidelijk is over de betalingstermijnen, sta je veel sterker als je de weg bewandelt die Angela noemt.

Ik neem aan dat als je je geld niet krijgt, je een deurwaarder in gaat schakelen en uiteindelijk naar de kantonrechter gaat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:10

@FloortjeM, Angela zegt toch in feite hetzelfde als jij? Bij betaling in het geval van huurkoop, waarvan hier eigenlijk sprake is, dan blijft het eigendom van het goed (in dit geval het paard) toch bij de verkoper tot de laatste termijn is voldaan? Of er moet iets anders in het contract staan.

Je moet toch eerst een herinnering en aanmaning e.d. sturen voor je verdere stappen kunt ondernemen?

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:44

Jeetje, wat een vervelende situatie. Denk je je paard naar een goed adres te doen, naar iemand die je vertrouwt, voor een vrienden prijs en vervolgens dit...Helaas herken ik zo'n verhaal :(
Is er ondertussen al iets uitgekomen?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:20

hoi, ja de incasso heeft 2 aanmaningen verstuurd maar zij wil niet betalen. dus uiteindelijk zullen wij elkaar in de rechtbank zien vrees ik :(
in het contract staat duidelijk vermeld welke betalingstermijnen er zijn :)

@ Ragdollcat: je beoordeelt mij nu op iets wat 1. niet waar is 2. er niet toe doet en off topic is

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:27

ben het eens met marlies v, stel haar voor dat je het paard ophaalt,
en dat het aanbetaalde bedrag als soort van leasebedrag zien,
maar uit je verhaal begrijp ik dat je geen plaats hebt voor het paard,
of dat je de kosten niet kan dragen van 2 paarden op stal,
niemand hier op bokt die je paard voor je kan ophalen en hem voor plezier
gaat rijden en het paard te koop aanbiedt?
lees toch ook wel dat er mensen zijn die een "leenpaard"zoeken....

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:31

Hoi enomis123, dat is ook geen optie. ik wil gewoon dat ze ervoor betaalt. als ik de rechtszaak verlies, dan ga ik dat inderdaad wel doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:35

Als je al op tientjes moet gaan kijken is het hebben van een paard sowieso al een zeer onverstandig idee.
Als hij ziek wordt kost het je wel iets meer dan €100,- benzinegeld.

Daarbij: lot van het dier is toch van belang? Dat belang is toch groter dan het gesteggel tussen jou en die rare miep?
Ik vind het eerlijk gezegd ronduit lomp zoals er met dat dier geschoven wordt, daar lijkt het althans op.... triest, heel erg triest.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:38

hoi, het paard heeft het goed, daar ben ik van overtuigd dus hij lijdt daar niet onder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:42

alexandravdl schreef:
hoi, het paard heeft het goed, daar ben ik van overtuigd dus hij lijdt daar niet onder.

Maar ze heeft geen klik en geen geld..... dus daar valt te betwijfelen of het wel goed gaat.
Daarbij zal ze het paard uiteraard van de hand doen, de vraag is waar het dan terecht komt.
Kun jij daarmee leven?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:42

als je de rechtzaak verliesd heb je geen poot meer om op te staan.

Vind je instelling ook best slecht overigens.
Je hebt dit puur te wijten aan je eigen handelen. Buiten dat om geef je een incompleet verhaal zonder daadwerkelijk feiten hier neer te zetten zo kan niemand je advies geven waar je wat aan hebt.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 10:43

ja, daar kan ik mee leven want een vriendin van mij begeleidt de verkoop dan, mocht het zover komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:47

alexandravdl schreef:
ja, daar kan ik mee leven want een vriendin van mij begeleidt de verkoop dan, mocht het zover komen.

Gezien het eerder gestelde vertrouwen in vriendinnen van vriendinnen zou ik niet op mijn gemak zijn.
Maar goed, wellicht is het voor jou iets minder een 'gevoelszaak'.

In jouw plaats had ik het paard opgehaald, er zelf een goede plek voor gezocht en op de blaren gezeten...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:32

tsja, het is maar net wat voor band je met dat paard hebt,
en hoe je financiele situatie is,
het feit is gewoon, dat zij jouw paard heeft gekocht,
met een betalingsregeling, en zij dient die na te komen,
als het paard is zoals voorgespiegeld, dan kan ze er niet onderuit...
het is naar mijn inziens nu aan jou of je op je strepen blijft staan,
of je verlies neemt, en het paard ophaalt, en hem elders verkoopt...