Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Leer er maar mee omgaan, als je straks zelf een dochter hebt krijg jij de wind van voren over een "dom detail"
Waratje schreef:Beste meid, ik denk zomaar dat je een dochter van je moeder bentLeer er maar mee omgaan, als je straks zelf een dochter hebt krijg jij de wind van voren over een "dom detail"
![]()
Verder zou het goed zijn als je wat minder krampachtig wordt, daar schiet namelijk niemand mee op, je paarden niet, jij niet en je moeder ook niet. Een paard verongelukt niet zomaar als het een keer op een touwtje stapt en een snukje daarvan krijgt en als je moeder struikelt over dat touwtje weet ze toch ook dat ze daar voorzichtiger mee moet zijn.
Iemand (wie dan ook) toevloeken is in mijn ogen altijd respectloos en zeker naar je moeder die je wil helpen omdat je op krukken loopt. Geduld is een schone zaak en heb je ook bij paarden hard nodig, dus oefen je geduld in plaats van uit te vallen.
Waratje schreef:Je moet niet alles willen voorkomen, een paard moet ook de kans krijgen om fouten te maken om ervan te leren. Een paard stapt wel eens op een touwtje, dat gebeurt gewoon zo nu en dan in een paardenleven en dat geeft niets als je ze de kans geeft om te leren dat er geen reden tot paniek is. Jouw geschreeuw erover geeft meer reden voor paniek dan het snukje aan het touwtje......
Bij mijn jonge paard was ik vooral in het begin met opzet "slordig" om haar te leren ermee om te gaan. Krijg je verstandige paarden van die niet zomaar in de stress schieten
Batlow schreef:Nee ik wil het voorkomen. Als hij straks op het touw staat en hij maakt een misstap? en hij breekt toch hoe dan ook een been? Het zal niet snel gebeuren nee dat zeker niet maar als het gebeurd dan voel je je toch echt wel zwaar klote. Liever voorkomen dan laten gebeuren. Mijn paarden hoeven niet een been te breken om te leren niet op het touw te gaan. Je denk dat het je niet zal gebeuren, dat je paard zijn been breekt door op een touw te staan, maar het zou je maar gebeuren!
Waratje schreef:Batlow schreef:Nee ik wil het voorkomen. Als hij straks op het touw staat en hij maakt een misstap? en hij breekt toch hoe dan ook een been? Het zal niet snel gebeuren nee dat zeker niet maar als het gebeurd dan voel je je toch echt wel zwaar klote. Liever voorkomen dan laten gebeuren. Mijn paarden hoeven niet een been te breken om te leren niet op het touw te gaan. Je denk dat het je niet zal gebeuren, dat je paard zijn been breekt door op een touw te staan, maar het zou je maar gebeuren!
Hoe krampachtiger jij alles wil voorkomen, hoe groter het risico dat je paard een keer een echte stommiteit uithaalt. Geloof me, je kunt niet alles regelen, laat het paard maar gewoon af en toe een foutje maken. Van op een touwtje stappen breken ze echt geen been, tenzij dat been al rot was.
Waratje schreef:Ach, ik denk dat ik langer paarden heb dan jij op deze wereld rondloopt en heb genoeg kunnen rondkijken wat werkt en wat niet bij paarden, dus nee, ik denk niet dat ik anders miep als er toch eens iets stoms gebeurt. Mijn oude merrie is een gezonde 25 zonder dat ik elke stap heb hoeven begeleiden en de jongere paarden lijken het ook allemaal erg goed te doen met deze manier van werken.
Maar goed, als jij wil proberen om alles te voorkomen, succes ermee. Ik hoop alleen dat je op een iets aardiger manier met je moeder om zult gaan in de toekomst, altijd fijn als je de relatie met je moeder prettig kunt houden.
Batlow schreef:Maar ik geniet niet zo zeer van dat geklungel.... ze wil dan alles zelf doen en als ik iets wil doen zegt ze dat ze het zelf wel kan. Maar het is opgelost, ze gaat niet altijd meer mee en alles wat ze mee neemt gaat in de voerbak