frustraties vanwege moeder

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Re: frustraties vanwege moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 23:37

De kans dat het niet gebeurd is niet groot nee, maar ik zal maar maar die 1% zitten waarbij het wel is gebeurd. Veiligheid gaat voorop en bij mijn moeder is de veiligheid bij paarden nog een raadsel. Zo had ze ook een keer het halster om hebben bij mijn pony met het touw eraan in de stal, toen liep ze weg, met het touw eraan.. sorry maar als hij stro eet en hij gaat op zijn touw staan vlakbij zijn hoofd, dan krijgt hij ook een paniek aan val. Ik voorkom liever dingen dan dat ik ze laat gebeuren en daarna pas veiliger ga doen...

Mandy66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 18:17

Ik kan je moeder begrijpen dat ze interesse toont, maar jou kan ik ook begrijpen. Ik zou het niet leuk vinden, als je tegen je moeder zegt dat je dat niet wilt, en dan doet ze het toch, daar van heb ik weer zoiets van: dat hoort niet. Ik zou duidelijk nog eens met haar gaan praten en zeggen dat je dat echt niet wilt.

Mijn stiefpa die heeft veroorzaakt dat mijn Shetlander bang is voor water. ( ivm dat hij met de waterslang recht op mijn Shet ging richten en water spoot) ik heb toen duidelijk gezegd dat ik dat niet meer wil en ik ben toen ook wel boos geweest die dag. Maar inmiddels geaccepteerd.

Zoals gezegd; overleg het met je moeder ;)

Succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:05

Ik heb zelf zoiets van: als iemand helpt, moet je niet zeuren over het hoe of wat. Het is wel meer dan normaal dat er aan bepaalde regels voldaan wordt. Gebeurt dat niet, dan mag je niet meer helpen. Want je merkt zelf dat het niet werkt om haar die regels na te laten leven.

Dan zou ik dus een keuze maken: berusten in het feit dat ze dingen anders doet, of de hulp niet meer aannemen zodat je deze conflicten niet hebt. Aangezien praten blijkbaar niet werkt.

Maar ik vind het idee van vuurneon ook heel goed, een grondwerklesje, dat zou je ook eerst kunnen proberen in de hoop dat het aanslaat.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:43

Ik moet zeggen dat ik begrijp wat je bedoelt. Mijn moeder rijdt mijn paard bij omdat ik stage loop en dus doordeweeks geen tijd heb, maar ze laat hem (en haar eigen ponytje) veel te veel over haar heen lopen. Absoluut een kwestie van dominantie bij mijn paard vandaan, want bij mij mag hij dat gewoon NIET doen ivm veiligheidsredenen.

Ik begrijp dus hoe je frustraties op kunnen lopen, maar (dat zul je zelf ook begrijpen) schreeuwen helpt niet. Je kunt er beter gewoon eens bij gaan zitten en een paar keypoints opnoemen van wat jij belangrijk vindt, en of ze aub dingen van je wilt aannemen als je er mee zit. Het is immers jouw paard, dus jij weet hoe hij is in de omgang, wat het beste bij hem werkt.
Als ze dit begrijpt, kun je zo nu en dan in de praktijk kleine opmerkingen plaatsen. Probeer hierbij niet beledigdend over te komen, maar juist opbouwend. 'Misschien is het beter om het zo te doen.' of 'Ik denk dat je hem wel wat losser kunt laten als je hem leidt.'
In mijn ogen helpt het vaak als je doet alsof je het zelf ook spontaan bedenkt, zodat het niet overkomt alsof jij alle antwoorden hebt (kan betweterig overkomen), maar meer alsof je aan het meedenken ben. :)

Succes!

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:54

Nou dan ben ik vast de enige die het roerend eens is met TS. Na de zoveelste waarschuwing had mijn moeder op het cruciale moment dan ook de wind van voren gekregen.

Alleen denk ik dat ik mijn moeder niet meer mee zou nemen, alle goede bedoelingen ten spijt. Wil je niet luisteren, dan blijf je maar lekker thuis.
Je kan de grootste ongelukken krijgen door onzorgvuldig handelen, maar ook aan (te pas en te onpas) dat eeuwige gevoer uit de hand heb ik een schurft.
Je moet met paarden écht weten wat en waarom je iets doet, anders krijg je gevaarlijke toestanden.

Wel zou ik nog een goed gesprek met haar houden over haar manier van 'paarden verzorgen' en haar duidelijk maken dat een consequente opvoeding écht noodzakelijk is bij paarden. Ze zou mij in het vervolg alleen nog maar mogen helpen als ze mijn instructies naleeft, dat gold ook altijd voor mijn kinderen. Dat beetje extra bij Oma is prima en moet kunnen. Een kind kun je dat nog uitleggen, maar bij paarden kun je dat niet. Een paard reageert inpulsief en instinctief en begrijpt vaak niet waarom iets bij de ene wel mag en bij de ander juist weer niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:43

Ik heb een beetje medelijden met je moeder, want volgens mij bedoelt ze het goed. Althans, als ik je verhaal lees, dan denk ik meteen aan mijn moeder, en die doet ook zowat alles verkeerd, maar daar kan ik echt niet boos om worden (hoewel frustratie nabij is). Ik zou persoonlijk niet zo zwaar tillen aan deze fouten, het is het einde van de wereld niet ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:50

Jouw moeder komt bij mij wat onhandig over en tegelijk een tikkeltje eigenwijs. Is geen reden om boos op haar te worden.
Leg haar rustig uit wat ze verkeerd doet en welke gevolgen dat kan hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:08

Ts, ik snap je helemaal en omdat het je moeder is zou je niet uit je slof kunnen schieten, sorry, maar we zijn allemaal mensen. Bied je moeder excuses aan, vertel dat je snapt dat ze gek is op de paarden maar als ze met de paarden om wil blijven gaan dat het dan volgens jouw regels moet gaan. Jij hebt geen zin aan schooiers en bijters, dat worden ze wel als ze zo door gaat. Vertel haar nogmaals duidelijk dat ze ze mag verwennen na het werk en niet met een zakje rondhobbelen want dat is gevaarlijk voor haar als ze dat zakje eens vergeet, dan pakken ze haar. Neem haar mee en laat haar zonder lekkers bij de paarden dan kan ze zelf zien hoe vervelend en opdringerig ze zijn als ze niets krijgen, hopelijk ziet ze dan in dat ze fout bezig is. Naar een hertenkamp kun je zakjes mee en voeren, bij paarden moet je dat gewoon niet doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:18

Beste meid, ik denk zomaar dat je een dochter van je moeder bent }> Leer er maar mee omgaan, als je straks zelf een dochter hebt krijg jij de wind van voren over een "dom detail" :')
Verder zou het goed zijn als je wat minder krampachtig wordt, daar schiet namelijk niemand mee op, je paarden niet, jij niet en je moeder ook niet. Een paard verongelukt niet zomaar als het een keer op een touwtje stapt en een snukje daarvan krijgt en als je moeder struikelt over dat touwtje weet ze toch ook dat ze daar voorzichtiger mee moet zijn.
Iemand (wie dan ook) toevloeken is in mijn ogen altijd respectloos en zeker naar je moeder die je wil helpen omdat je op krukken loopt. Geduld is een schone zaak en heb je ook bij paarden hard nodig, dus oefen je geduld in plaats van uit te vallen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 16:54

Waratje schreef:
Beste meid, ik denk zomaar dat je een dochter van je moeder bent }> Leer er maar mee omgaan, als je straks zelf een dochter hebt krijg jij de wind van voren over een "dom detail" :')
Verder zou het goed zijn als je wat minder krampachtig wordt, daar schiet namelijk niemand mee op, je paarden niet, jij niet en je moeder ook niet. Een paard verongelukt niet zomaar als het een keer op een touwtje stapt en een snukje daarvan krijgt en als je moeder struikelt over dat touwtje weet ze toch ook dat ze daar voorzichtiger mee moet zijn.
Iemand (wie dan ook) toevloeken is in mijn ogen altijd respectloos en zeker naar je moeder die je wil helpen omdat je op krukken loopt. Geduld is een schone zaak en heb je ook bij paarden hard nodig, dus oefen je geduld in plaats van uit te vallen.

Nee maar als zij het touw laat hangen bij mijn jaarling en die staat erop dan zie ik die nog wel in paniek raken en dat wil ik liever voorkomen.

Jij denkt in het kader van: ''gebeurt mij toch niet''
En als er dan zoiets simpels gebeurd als op een touwtje staat en het paard of mijn moeder krijgt letsel, dan denk je had ik nou maar even geschreeuwd dat ze dat touw moest oprapen, want dan was dit voorkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:59

Dat touw laten hangen is nog het minste, daar leren paarden snel genoeg mee omgaan, dat uit de hand eten is veel erger met soms hele vervelende gevolgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:11

Je moet niet alles willen voorkomen, een paard moet ook de kans krijgen om fouten te maken om ervan te leren. Een paard stapt wel eens op een touwtje, dat gebeurt gewoon zo nu en dan in een paardenleven en dat geeft niets als je ze de kans geeft om te leren dat er geen reden tot paniek is. Jouw geschreeuw erover geeft meer reden voor paniek dan het snukje aan het touwtje......
Bij mijn jonge paard was ik vooral in het begin met opzet "slordig" om haar te leren ermee om te gaan. Krijg je verstandige paarden van die niet zomaar in de stress schieten ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 17:44

Waratje schreef:
Je moet niet alles willen voorkomen, een paard moet ook de kans krijgen om fouten te maken om ervan te leren. Een paard stapt wel eens op een touwtje, dat gebeurt gewoon zo nu en dan in een paardenleven en dat geeft niets als je ze de kans geeft om te leren dat er geen reden tot paniek is. Jouw geschreeuw erover geeft meer reden voor paniek dan het snukje aan het touwtje......
Bij mijn jonge paard was ik vooral in het begin met opzet "slordig" om haar te leren ermee om te gaan. Krijg je verstandige paarden van die niet zomaar in de stress schieten ;)

Nee ik wil het voorkomen. Als hij straks op het touw staat en hij maakt een misstap? en hij breekt toch hoe dan ook een been? Het zal niet snel gebeuren nee dat zeker niet maar als het gebeurd dan voel je je toch echt wel zwaar klote. Liever voorkomen dan laten gebeuren. Mijn paarden hoeven niet een been te breken om te leren niet op het touw te gaan. Je denk dat het je niet zal gebeuren, dat je paard zijn been breekt door op een touw te staan, maar het zou je maar gebeuren!

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:54

Waar ik vroeger mijn paard had staan, waren er ook altijd mensen die de paarden voerden. Op den duur wisten ze het precies. Werden gewoon vervelend als je ze niks gaf en er gewoon langs liep. Toen hebben we afgesproken met die mensen dat ze hun wel iets mochten geven, maar dat ze dat dan in de voerbak moesten leggen. Dit is misschien ook een idee voor je moeder?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:10

Batlow schreef:
Nee ik wil het voorkomen. Als hij straks op het touw staat en hij maakt een misstap? en hij breekt toch hoe dan ook een been? Het zal niet snel gebeuren nee dat zeker niet maar als het gebeurd dan voel je je toch echt wel zwaar klote. Liever voorkomen dan laten gebeuren. Mijn paarden hoeven niet een been te breken om te leren niet op het touw te gaan. Je denk dat het je niet zal gebeuren, dat je paard zijn been breekt door op een touw te staan, maar het zou je maar gebeuren!

Hoe krampachtiger jij alles wil voorkomen, hoe groter het risico dat je paard een keer een echte stommiteit uithaalt. Geloof me, je kunt niet alles regelen, laat het paard maar gewoon af en toe een foutje maken. Van op een touwtje stappen breken ze echt geen been, tenzij dat been al rot was.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 20:39

Waratje schreef:
Batlow schreef:

Hoe krampachtiger jij alles wil voorkomen, hoe groter het risico dat je paard een keer een echte stommiteit uithaalt. Geloof me, je kunt niet alles regelen, laat het paard maar gewoon af en toe een foutje maken. Van op een touwtje stappen breken ze echt geen been, tenzij dat been al rot was.

Dat zeg jij, maar als het gebeurd dan miep je anders. Ik behandel mijn paarden hoe ik ze wil, ze zijn van mij en ik wil niet dat ze iets overkomt door iets stoms en ook wil ook niet dat mijn moeder iets overkomt. Ik ben niet krampachtig, ik ben zuinig op ze.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:34

Ach, ik denk dat ik langer paarden heb dan jij op deze wereld rondloopt en heb genoeg kunnen rondkijken wat werkt en wat niet bij paarden, dus nee, ik denk niet dat ik anders miep als er toch eens iets stoms gebeurt. Mijn oude merrie is een gezonde 25 zonder dat ik elke stap heb hoeven begeleiden en de jongere paarden lijken het ook allemaal erg goed te doen met deze manier van werken.
Maar goed, als jij wil proberen om alles te voorkomen, succes ermee. Ik hoop alleen dat je op een iets aardiger manier met je moeder om zult gaan in de toekomst, altijd fijn als je de relatie met je moeder prettig kunt houden. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:46

Je kan het ook positief zien, je moeder vind paarden leuk en deelt je hobby!

Oke ze maakt wat foutjes in de omgang, maar als jij je paarden verder correct opvoedt hoef je daar eigenlijk
nauwelijks of geen last van te hebben.
Leuk verjaardag cadeau zoals hier al eerder geopperd paar paardrijlesjes?

Mijn pown heeft jaren al maneg pown gediend, liep daar op alle mogelijke maniere de kantjer er vanaf,
grappige was dat ik dat probleem nou nooit had.
En ja, er zijn poetskisten met snoepjes in gegaan, tot mijn grote ergenis, maar ik had nooit snoepjes
en dat wist ze.

Ik heb mijn vader jaren terug al opgegeven....
Als ik die een halster in handen druk, weet ik niet hoe hij het voor elkaar krijgt, maar om de pony komt het niet.
Roep dan ook altijd maar, neem maar mee aan haar voorpluk....
En dat je niet het uiteinde van het touwtje vast moet houden snapt hij ook nog steeds niet, dus
pony loopt wel eens tikje verkeerd (richting eten en blijft daar staan).
En toch vind ik het enig dat hij mijn paarden leuk vind, want hij vind ze wel echt leuk!
Dus geniet ik maar van het geklungel ipv dat ik me eraan erger.
Hij deelt tenminste beetje in de blijheid die ik heb in mijn hobby!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 07:13

Maar ik geniet niet zo zeer van dat geklungel.... ze wil dan alles zelf doen en als ik iets wil doen zegt ze dat ze het zelf wel kan. Maar het is opgelost, ze gaat niet altijd meer mee en alles wat ze mee neemt gaat in de voerbak :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 07:16

Waratje schreef:
Ach, ik denk dat ik langer paarden heb dan jij op deze wereld rondloopt en heb genoeg kunnen rondkijken wat werkt en wat niet bij paarden, dus nee, ik denk niet dat ik anders miep als er toch eens iets stoms gebeurt. Mijn oude merrie is een gezonde 25 zonder dat ik elke stap heb hoeven begeleiden en de jongere paarden lijken het ook allemaal erg goed te doen met deze manier van werken.
Maar goed, als jij wil proberen om alles te voorkomen, succes ermee. Ik hoop alleen dat je op een iets aardiger manier met je moeder om zult gaan in de toekomst, altijd fijn als je de relatie met je moeder prettig kunt houden. :j

Dat eerste deel, wat heeft dat er mee te maken? Dat dat zo is, gefeliciteerd, maar iedereen gaat met zijn paarden om hoe hij of zij wilt. Daar is geen wet over dus daar kan je dan over ophouden. ;)

Net alsof ik elke stap begeleid bij mijn pony, NOT

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:17

Batlow schreef:
Maar ik geniet niet zo zeer van dat geklungel.... ze wil dan alles zelf doen en als ik iets wil doen zegt ze dat ze het zelf wel kan. Maar het is opgelost, ze gaat niet altijd meer mee en alles wat ze mee neemt gaat in de voerbak :)

Goed geregeld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:12

Batlow schreef:

Dat is al stap in de goede richting.
Eten in de voerbak!

maritmistppc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:53

Het is toch logisch dat ze zuinig wil zij op haar paardjes?
Ik zou het ook niet willen, ik ben nog maar 12 maar dat hoeft niks te zeggen :D

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:05

Ik herken mezelf wel een beetje in je verhaal ...
Wanneer m'n moeder meekomt naar mijn paard of meegaat op wedstrijd kan ik me soms ook echt doodergeren aan bepaalde dingen. |o

Maar dan denk ik: 'wees blij dat ze interesse toont in je hobby joh!' Ik zie dat mijn moeder gek is op m'n paard en dat ze blij is als ze kan helpen.
Ik leer haar nu ook gewoon dekens opleggen, hoeven uitkrabben enz. De volgende keer moet ze dat dan maar zelf eens uitproberen en wanneer ze het helemaal verknoeit vraagt ze om hulp, waar ik dan blij om ben.
Er zijn namelijk zoveel ouders die totaal niet geïnteresseerd zijn in wat hun kinderen graag doen ...

Laat je moeder gewoon lekker doen. Je zegt zelf dat ze niet veel ervaring heeft met paarden, maar vergeet niet dat je zelf ook zo was toen je pas begon in de paarden. Je mag haar zéker tips geven, maar boos worden helpt toch niet. Laat haar leren van de fouten die ze maakt. Ze kan alleen maar leren met paarden omgaan en hier beter in worden als ze dat in praktijk kan uitproberen. :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:18

waow ja dat is inderdaad vervelend. ik weet hoe het is om je moeder iets te vertellen, dat gaat moeilijk.
en ja je kunt inderdaad blij zijn dat ze geinteresseerd in je hobby is maarja, het wordt er niet leuker op als ik het zo lees!
waarom neemt ze niet zelf een paard?