Mishandeld, rotverwend?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:57

Je zegt ik kan niet blijven wachten om de hoefsmid te vragen ?????
Waarom wacht je dan nog om het paard te leren zijn voetjes braaf te geven ? Ik weet ook dat dit niet op 1 2 3 gedaan is, maar zo lang duurt dat nu ook weer niet hé.
Het is idd wel zo dat vele hoefsmeden zoiets wel aandurven , maar het is idd niet hun taak jouw paard dit te leren, en dit kan ook niet binnen die korte tijd, het is echt wel jouw taak dit aan je paard te leren.
Kan of durf je het zelf niet zo goed, tjaaaa een instructeur/trainer kan dat dan weer wel, als je je paard in training zet enkel en alleen voor dat probleem, dan kost het jou één week training en je paard geeft braaf zijn voetjes, simpel toch hé. Het kost dan wel één week training.

Belleke30 schreef:
Mijn hoefsmid ligt daar niet wakker van hoor ;) Daarbij ik kan niet blijven wachten met de hoefsmid..

anneliesdj

Re: Mishandeld, rotverwend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 23:09

Een hele week?
Wees maar blij met je hoefsmid dan, ik ken er genoeg die bij een onopgevoed paard gewoon weer vertrekken. Angst ofzo geen probleem maar puur onopgevoed en de hoefsmid het werk laten opknappen, daar zou ik ook voor passen.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:12

1 week training? no way, dan kan jij mijn merrie niet hoor.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:20

Onbeleerde letterlijk nikskunnende 2-3jarigen die bij ons aankomen is hetzelfde.
Ze pakken wel heel makkelijk het zadel en longeren op maar voetjes geven of aan het halster leren etc is een heeel ander verhaal.
Daarom blijft het halster sowieso de eerst tijd gewoon om en niet af totdat ze kunnen meelopen en niet meer zo "kopschuw" zijn/
2 van mij hebben 3 jaar op het land gelopen en kende nauwelijks een halster, toen ik daarmee begon ging het goed zolang het gebeuren gewoon boven de benen bleef.
Veel oefenen dus ook al is het niet leuk.
Gaat vanzelf beter, de 1 sneller als de ander.
Mijn bonte begint te panikeren bij een peesbeschermer om haar been, nu doe ik hem gewoon steeds eventjes om en weer uit.
Gewoon laten wennen hoor.
Veel tijd erin steken + geduld :)
Mijn ervaring is wel trouwens dat ze bij de hoefsmid vaak minder moeilijk doen als bij mijzelf :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:26

Belleke30 schreef:
1 week training? no way, dan kan jij mijn merrie niet hoor.

Iedereen denkt dat zijn paard een échte lastpak is, 99 van 100 keer is het gewoon miscommunicatie.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:30

Ik denk eigenlijk nooit dat een paard van mij een lastpak is anneliesdj.
Ik weet maar al te goed dat ik wel risicovolle pony's in de hand heb maar daarbij is het niet hun schuld dat er in hun eerst jaren nooit niks mee is gedaan of iig foute dingen.
Dus het gedrag/verzet wat ze tonen weet ik gewoon dat het onwetendheid is omdat ze nooit iets geleerd hebben.
Daar handel ik ook gewoon naar om ze langzaam het vertrouwen in de mens te geven.
De 1 sneller als de ander.
Moet ik wel zeggen, ze mogen nóóit zomaar trappen of bijten want dan krijgen ze wel op hun donder.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:30

wie zegt er nu dat ze een lastpak is? Ik zeg gewoon dat ze dat niet geleerd heeft op 1 week.

Ach laat maar ik trek me terug uit het topic voor er een rel topic van word.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:32

Reltopic nee toch?
Alhoewel ik pagina 2 niet heb gelezen hihi bedoel ik mijn woorden in ieder geval niet aanvallend

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:36

Miss wat overdreven maar goed. Ik ga is horen op de manege of iemand me daarbij kan helpen want een paard voetjes leren met een hernia is geen goed plan denk ik.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:37

Heb ook eens een 2 jarige leren voeten geven zonder dat ze trapte ..
Voor ik begon sloeg ze je het licht uit de ogen als je niet oppaste .
Ik heb het gedaan met klikker training , afgekeken van mn toenmalige stalgenote alleen gebruikte ik het voor die basis dingen .
Kies een woordt , ik gebruik " goed " ipv de klikker .
Aaide haar met een lange dressuur zweep . Stil staan is goed en een brokje of een stukje wortel . Heb dat zo uitgebreid naar haar voeten tot ze de aanraking niet meer vervelend vond , daarna ipv zweep mn hand . Vervolgens voetjes proberen op te pakken en elke stap beloond .
Leer haar wel dat jij bepaald wanneer ze dat brokje krijgt en niet zij , bedelen en onbeleeft worden is not done ...

Succes

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:39

Dat is ook een goede manier, bedankt! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:40

Belleke30 schreef:
wie zegt er nu dat ze een lastpak is? Ik zeg gewoon dat ze dat niet geleerd heeft op 1 week.

Ach laat maar ik trek me terug uit het topic voor er een rel topic van word.

Je zegt zelf 'no way dat ze dat in een week geleerd heeft'.
Maar ik wil de uitdaging wel aangaan hoor, als je in de buurt woont kom ik gerust een keer langs ;)

Justin4ever; een paard wat nog 100% groen is is geen lastpak of risicovol, paard moet het alleen nog leren. Je hoeft niet te vechten tegen slechte ervaringen, als je het goed aanpakt leren ze het snel genoeg en heb je ook nauwelijks risico. Paard is helemaal blanco, dat werkt juist het beste.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:42

Je bent altijd welkom.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:47

Moet je me wel zeggen waar je woont :=

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:48

Gaat uit jouw richting zijn vrees ik. Paard staat in Geel (BE) :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:52

Nee sorry dat is me wat te ver :')
Maar je hebt vast iemand in je omgeving die ervaring heeft met jonge paarden, misschien je stalbaas?

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:55

Ja ik ga eens horen of er iemand ervaring mee heeft :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:57

Zou hulp zoeken van iemand die weet wat die doet (professional). Je leert namelijk ook foute dingen als je iets niet goed doet. Paard leert van alles wat je ermee doet.
Ik zou persoonijk nog een jaar wachten voordat je echt iets gaat doen met je paard. Jong dier hoort op de wei bij soortgenoten. Als je met een drie jarige begint, zitten ze met paar weken op niveau van paard dat al vanaf veulen in handen is. Op de wei leren ze ook van soortgenoten.

Succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:22

:n
Voeten geven, vaststaan, meelopen en aanraking op het lichaam moeten ze zsm leren. Beter als veulen van een paar weken al, dan heb je daarna nooit meer last. Zie een 3 jarige nog maar eens te vangen en aan te raken, dat is echt onnodig risico.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:25

Ik denk dat het haar nooit geleerd is. Meeste 2 jarigen worden ook niet echt wat mee gedaan.
Littekens kunnen ook komen door wonden van draad of dergelijke.

Ik zou gewoon consequent verder gaan met waar je mee bezig bent. Belonen als ze braaf is en straffen als ze bijv. slaat.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:31

@ anneliesdj
Alles wat bij een fokker in de opfok staat loopt in de wei (winter loopstal). Waiboerhoeve heeft toen onderzocht of er achterstand is als er eerst 3 jaar niets mee wordt gedaan. Na enkele weken zitten ze op zelfde niveau als paard dat vanaf veulen in handen is. Heeft dus geen nut.
Dan ga ik er wel vanuit dat persoon bekwaam is en dus weet wat hij/zij doet.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 10:52

Fro: ze komt van een fokker, dan naar een handelstal. Dus volgens mij heeft ze altijd op het land gestaan :).

En ik begin niet wanneer een paard 3 jaar is. We kunnen ze nu nog niet vangen op de wei. Oké je moet er niet teveel mee bezig zijn maar basis toch zeker wel? Maarja da's weer zo'n eindeloze discussie. En daar gaat het hier niet om.

En euhm ik heb op stal niet de mogelijkheid om ze gewoon "op het land laten staan". Ze gaat overdag op de weide en s'nachts op stal.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:51

Bedenkt ook dat aan de benen van een paard zitten eigenlijk een heel dominant gebaar is hea!
Ooit paarden (voornamelijk jonge hengsten) met elkaar zien spelen? Die proberen elkaar letterlijk op de grond te krijgen door in elkaars benen te bijten.

Wees een duidelijke leider. Rustig(!) en consequent. Wanneer jij een duidelijke leider bent, zou het probleem van aan de benen zitten al een stuk minder moeten zijn, aangezien je toch al dominant bent.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:56

Tiahastrona schreef:
@ anneliesdj
Alles wat bij een fokker in de opfok staat loopt in de wei (winter loopstal). Waiboerhoeve heeft toen onderzocht of er achterstand is als er eerst 3 jaar niets mee wordt gedaan. Na enkele weken zitten ze op zelfde niveau als paard dat vanaf veulen in handen is. Heeft dus geen nut.
Dan ga ik er wel vanuit dat persoon bekwaam is en dus weet wat hij/zij doet.

Natuurlijk leren ze dat in een paar weken allemaal aan.
Maar waarom zou je het jezelf moeilijk maken door zo'n dier eerst 3 jaar te laten verwilderen en daarna met een paard van 600 kilo aan het worstelen te gaan terwijl je ze ook gewoon op een paar dagen oud zonder tegenstribbelen lekker kunt knuffelen.

Belleke30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:00

Imke: Ja daar heb je een punt :)