Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

Re: Leren buitenrijden, eerst ernaast lopen of gelijk erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:20

butengeweun, pas maar op voor de horror reacties. ik heb echt eindelose discussies moeten voeren en blabla. maar jij en ik weten wel wat vertrouwen is :)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:22

Waar zit de 'vind ik leuk'-knop?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:24

is dat niet iets van facebook ivp bokt.. :P

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 16:28

Ach ja, facebook en bokt.. wat is het verschil?? :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:30

hunter87 schreef:
ik denk dat ik maar niet vertel hoe ik voor het eerst met mijn paard naar buiten ben geweest, denk dat ik dan in een psygiatrische inrichting word gestopt....

kasztanka: in alle jaren dat ik rij, ben ik nog nooit in het bos van me paard gegaan.

Ik een keer...ik moest echt...zooooooooo nodig he. %)

Tja het zal wel op bokt onder de cathegorie totaal onverantwoord vallen maar ik ben de eerste op mijn paard gaat zitten en het bos ingegaan.

Maar ik heb ook een paard gehad waarbij ik het nooit heb aangedurft. Ik had niet het gevoel dat ik grip op hem had.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:45

liljebo schreef:
Als een paard hier komt, doe ik eerst grondwerk in de wei. Voordat ik de straat of het bos inga, wil ik dat het dier perfect aan de hulpen staat; dus eenvoudig weg op een lichte vraag direkt antwoord geeft. Als ik stil sta, staat het paard stil, het gaat op een vingerwijzing achteruit, li/re en heeft geleerd niet op mij te lopen. Bovendien oefen ik de technieken zoals het vragen van het hoofd mijn kant uit met het uitzwenken van de achterhand + stapje achterwaarts ook, opdat het een reflex wordt, wat perfect toe te passen is als een paard schrikt. (ik heb er hier eentje lopen met wrs slecht zicht die opeens spanning kan opbouwen, dus oefen dit aardig in de praktijk)(ik werk overigens met positief reinforcement, waardoor het paard wil luisteren.)
Dergelijke training gebeurt eerst thuis en later op verschillende locaties.
Vervolgens wandel ik eerst een tijd met een paard, voordat ik erop ga zitten. Eerst rustige stukjes, later naar dingen toe waarvan ik weet dat die eng gevonden kunnen worden; bedrijf met veel lawaai, traktoren die aan het werk zijn, verkeer, koeien, brug over etc. Met de merrie voorbij de dekhengsten van de buur... ook een uitdaging. Soms wandel ik ook met twee paarden.
Pas als paard en ik elkaar goed kennen en het veilig voelt, ga ik erop zitten, wetend dat ik altijd kan afstappen, als we in een probleemsituatie komen.
Zo train ik dat, als antwoord op je vraag ;)

Hier ben ik het volledig met eens. Ik heb ook eerst met men paard héél veel grondwerk gedaan en wandelingetjes aan de hand. Ik heb ze geleerd altijd mooi achter mij te lopen. En soms ja als ik een hengst passeerde was dat trippelend achter mij, maar ik was op dat moment de leider, dus zij bleef mooi volgen.
Verder heb ik een heel schrikkerig paard, dus ik heb er ook als ik erop zat vaak mogen afstappen terwijl ik een buitenritje maakte. Was trouwens veiliger dan er op te blijven. Dan loodste ik haar erlangs en sprong ik er terug op. en dit allemaal met men siddepullhoofdstel ;-)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:02

Ach Hunter, zo erg was het nu ook weer niet! :p
Zal wel spannend zijn geweest. Ben op mijne ook gewoon opgestapt met ander paard erbij maar Chi wilde voorop en schrok nergens voor. Was de eerste keer dat ik er echt zelfstandig opzat ook nog eens, dus zo zie je maar. Je bent niet de enige, haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:11

Op de stal waar ik stond werd meteen al de tweede keer buiten gereden. Wel met een ervaren paard erbij :j

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:26

Gewoon na het rijden buiten gaan uitstappen. Niet gelijk hele route doen gewoon rustig opbouwen. Als je paard het saai begint te vinden dat buiten uitstappen dan kan je gaan uitbreiden. Succes. Rij ook aantal keer je stal voorbij zodat hij ook leert dat als je richting stal stapt dat je niet persee naar huis gaat. Dat kan in de toekomst terug scheuren/drammen/omdraaien beperken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 07:50

Splinterz schreef:
Het onderwerp zegt het al een beetje.
Mn fries heeft zover ik weet nog nooit een buitenritje gemaakt, is 6 jr oud.
Nou wil ik dat wel graag maar nu vraag ik me af of ik er dan beter op kan zitten of naast kan lopen?
Een ander paard mee laten lopen word in ons geval een beetje lastig, helaas.

Ik ga altijd eerst aan de hand lopen in de omgeving. Ik leer het paard de weg kennen. Ik begin met kleine stukjes van huis (oprit/erf af) en bouw dat op. Ik ben tot nu toe nog niet aan een buitenrit toegekomen omdat degene met wie ik zou rijden (op het maatje van mijn paard) nog steeds niet kan. Maar anders ga ik met iemand anders die er naast loopt. Hoeft niet het paard vast te houden, maar een paard kan veel steun hebben aan een persoon op de grond. Is mijn ervaring. Maar ik doe altijd ontzettend veel grondwerk.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 12:05

Nou dames, vanmorgen was het zover! Eerst had ik voor het eerst een vlecht bij haar gemaakt, geen idee hoe het moest maar het zag er toch leuk uit haha. Toen lekker een half uurtje in de bak gereden, vooral stemhulpen geoefend en veel figuren gereden. En toen.. tja, het weer was goed, het zonnetje scheen dus ik denk: gaaaannn!! Het hek valt naar binnen dicht dus ik te paard het hek open gedaan en alsof het zo moest zijn viel die achter Mike's kont dicht. Eerst een stukje richting huis gelopen, toen de andere kant op. Aan het eind van de oprit vond ze een paar bloemen eng dus hebben wij ons opgedraaid, weer richting huis en weer terug. Toen liep ze er gewoon langs want ik gaf iets meer druk en met mn stem zei ik dat het goed was (amen). Daarna stukje linksaf, gelijk kennis gemaakt met een huisnrbordje, een bankje en een papier aan de boom. Daarna weer terug, langs de oprit gelopen. Het wapperende mais vond ze wel boeiend maar ze stapte lekker door. Geweldig! Toen weer omgedraaid naar huis en haar lekker beloond en geknuffeld. Alsof het de eerste keer zo moest zijn kwamen er geen auto's langs. Sorry voor het lange verhaal maar ben echt super trots op mn meissie!
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:37

Kijk, hartstikke goed.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:38

Ik ben begonnen met ernaast. Van buiten lopen met je paard bouw je enorm veel vertrouwen op, enge dingen vind jij niet eng en loop je zo voorbij. Hij leert jou te vertrouwen en kent de omgeving dan al wat. De eerste keer erop buiten was 0,0 eng voor het paardje :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:52

Super gedaan en nu gewoon rustig opbouwen +:)+

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:05

goed gedaan!!! *trots op jullie!!*

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:37

Stoerrr 8-) wat leuk dat je even verslag doet :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 07:32

Nou, ik ben dus een van de jankende mutsen die het anders doet en uitlegde hoe en waarom, maar ik vind het top dat het zo goed ging en je hebt het, vanuit je eigen voorkeur, verstandig aangepakt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:34

Heel goed :) leuk dat je even komt vertellen hoe het ging

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 10:41

Blabla1980 schreef:
Ach ja natuurlijk, krijg je dat gezeik weer...nou ik heb genoeg over mijn paard te zeggen. En hij luisterd goed naar me, maar als een paard schrik dan schrikt hij... Dan kan hij gewoonweg wel eens iets minder rekening houden met mijn maatje 40. En dat heeft geen ruk met respect te maken.

Gejank hier atijd op bokt. Steletje mutsen die hun paard super onder controle hebbenen het werkelijk waar altijd beter weten..

Dat heeft wel degelijk met (gebrek aan) respect te maken. Een paard kan schrikken en door die schrik zal er een reactie zijn, op zich geen enkel probleem. Maar in een gewone schrikreactie (hele extreme situaties daargelaten, die komen vrijwel niet voor) houden ze wel degelijk rekening met een aantal zaken als ze hun sprongetje maken. Ze springen dan ook niet tegen een muur en mijn voeten zijn net zo sterk geen optie om op te springen.

TS mooi dat je eerste ritje goed is gegaan, lekker mee doorgaan dus +:)+

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:00

Ik ben ook van mening dat een paard ook aan de hand goed opgevoed moet zijn zodat je veilig naast je paard kan wandelen en zal zelf ook zeker niet op een paard gaan zitten wat ik aan de hand niet onder controle heb. Maar het belangrijkste blijft dat je dat doet waar jij je het veiligst bij voelt. En zoals ik lees heb je dat gedaan en is dat heel goed gegaan, fijn!

Mijn pony is onder het zadel heel braaf, veel braver als aan de hand. Ik zelf heb echter veel meer ervaring vanaf de grond en dan ook veel meer te vertellen dan vanuit het zadel. Ondanks dat het er voor buitenstaanders onder het zadel veel relaxter uitziet dat aan de hand kies ik in lastige situaties er toch voor om af te stappen omdat ik me daar prettiger bij voel.
Ik had dus ook eerst gewandeld en ben later samen met een andere pony in het bos af en toe stukjes gaan rijden.

Het maakt niet uit wat andere vinden, zelf ben je er op dat moment bij en doe je wat goed voelt. Jij kent jezelf en je paard het beste.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:07

Goed gedaan Splinterz +:)+

Zo heb ik het ook gedaan met mijn vierjarige, eerst een klein stukje. Dat gaf voldoende vertrouwen en zo zijn we uit gaan breiden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:17

Waratje schreef:
Blabla1980 schreef:
Ach ja natuurlijk, krijg je dat gezeik weer...nou ik heb genoeg over mijn paard te zeggen. En hij luisterd goed naar me, maar als een paard schrik dan schrikt hij... Dan kan hij gewoonweg wel eens iets minder rekening houden met mijn maatje 40. En dat heeft geen ruk met respect te maken.

Gejank hier atijd op bokt. Steletje mutsen die hun paard super onder controle hebbenen het werkelijk waar altijd beter weten..

Dat heeft wel degelijk met (gebrek aan) respect te maken. Een paard kan schrikken en door die schrik zal er een reactie zijn, op zich geen enkel probleem. Maar in een gewone schrikreactie (hele extreme situaties daargelaten, die komen vrijwel niet voor) houden ze wel degelijk rekening met een aantal zaken als ze hun sprongetje maken. Ze springen dan ook niet tegen een muur en mijn voeten zijn net zo sterk geen optie om op te springen.

TS mooi dat je eerste ritje goed is gegaan, lekker mee doorgaan dus +:)+

Ow prima, wat jij wilt hoor. Daarom gaan paarden natuurlijk ook wel eens door prikkeldraad heen als ze schrikken en vluchten...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:38

Prikkeldraad zien ze minder goed, daarom kun je een wei beter afzetten met breed band, dat zien ze en gaan ze er minder snel doorheen.
Jij bent zelf een stuk beter zichtbaar dan prikkeldraad (of smal lint), vergelijk met een muur waar ze niet inspringen.

Overigens is het serieus vluchten (zoals door een heining heen) meestal vanwege extreme schrik zonder dat iemand (bijvoorbeeld een leidend paard) aangeeft dat het wel meevalt. Als jij met je paard aan de hand loopt kun jij direct aangeven dat die vluchtreactie overdreven is en als jou paard je als leidinggevende ziet stopt hij daarom ook met zijn reactie. Daarnaast is het ook jouw verantwoordelijkheid als geleider van het paard om te zorgen dat je niet in een situatie komt voor extreme schrik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:43

Inderdaad, meestal zal het bij een kleine schrikreactie blijven (bij mijn paard ook). Hoe groot de schrikreactie is hangt af van je leiderschapskwaliteiten. Ik heb nog nooit gezien dat een paard in een kudde zo hard schrikt dat hij bij de kudde wegrent en kilometers verderop eindigt.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 11:46

Toen ik mijn pony kreeg en de eerste keer met haar een buitenritje in het bos ging maken, ben ik er op gegaan en een stalgenootje was meegegaan met haar pony. Ging erg goed!