Alleen buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dromer01

Re: Alleen buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:34

Ik zou ook, zoals andere ook al zeiden, gewoon eerst korte stukjes gaan en als je het dan volledig vertrouwd steeds langer gaan. Vooral onstpannen en genieten van je rit zou ik zeggen. Ook niet de hele tijd in je hoofd halen van wat er allemaal zou kunnen gebeuren want als je dat doet kan je helemaal niks meer doen. (=

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:37

Ik rijd eigenlijk altijd alleen, dan is paardje braver. Maar wij mogen alleen over het hoofdpad in het bos, dus je bent nooit lang alleen als er iets gebeurd. Ook altijd mobiel mee etc.

rosalie_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:05

Arabesk schreef:
Bij ons in de duinen/bos zou je toch een aardig tijdje dood kunnen liggen voordat iemand je vindt *slik* (zeker gezien het feit dat onze vriend de pyromaan van Schoorl nog niet op heterdaad betrapt is...)

daar moet je echt niet aan denken hoop nooit als dat gebeurd!!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:09

wat je ook kan doen is voorlopig even te voet gaan?
en zowiso gsm mee

succes

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 14:21

Ze vinden me wel voordat ik een geraamte ben, hoor :+ Daar ben ik opzich niet bang voor.
Ik ga gewoon een keer een klein rondje maken in stap. Als ik dat helemaal ontspannen en zonder problemen kan doen gaan we verder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:29

Misschien ook een keer een rondje aan de hand, dan kan je kijken of er dingen zijn in de duinen waar ze van schrikt. Hoewel ohz vaak anders is dan in de hand, zal een paard dat achter je aan slaapwandelt niet ineens veranderen in een tijdbom als je erop zit :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 19:04

Ik ben vandaag alleen naar buiten geweest. ID, mobiel en een halstertouwtje mee, cap op en bp aan. Het ging super! Hij was op de heenweg vrij langzaam, de terugweg sneller, daarom heb ik terug bijna alleen maar gestapt. Op de heenweg ook nog 2 handgalopjes gedaan, ging prima. Ook de rem zat er goed op! Hij was wel erg bezweet omdat 'ie het spannend vond :+
Hij is maar 1 keer geschrokken, van een man die zijn rugzak op deed, maar de boskabouters lieten hem koud!

Voor herhaling vatbaar dus!

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:08

StableDoor schreef:
Ik ben vandaag alleen naar buiten geweest. ID, mobiel en een halstertouwtje mee, cap op en bp aan. Het ging super! Hij was op de heenweg vrij langzaam, de terugweg sneller, daarom heb ik terug bijna alleen maar gestapt. Op de heenweg ook nog 2 handgalopjes gedaan, ging prima. Ook de rem zat er goed op! Hij was wel erg bezweet omdat 'ie het spannend vond :+
Hij is maar 1 keer geschrokken, van een man die zijn rugzak op deed, maar de boskabouters lieten hem koud!

Voor herhaling vatbaar dus!

Goedzo meid +:)+

patrick87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:11

Ik rij ook altijd alleen. Ook buiten. Ik vind het heerlijk om mijn hoofd even leeg te maken.

KimmieCherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:07

Goed dat je op een buitenrit was geweest! ;)

annknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:52

Wat goed dat je alleen op buitenrit bent geweest!
Ik reed vroeger op mijn verzorgpaarden ook altijd alleen buiten, vond het heerlijk!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:56

StableDoor schreef:
Ik heb nu wel een stuk alleen in duin gereden (echt maar heel kort), en toen wachtte mijn zus aan het eind van het pad. Toen was hij heel braaf. Er stonden wel plots 3 reeën op het pad. Hij schrok, maar die schrikreactie bestond alleen maar uit hard ademen en 2 seconden stilstaan, toen liep hij alweer verder. Hij schrikt eigenlijk niet snel, en als hij schrikt gaat hij eigenlijk alleen stilstaan...

@Arabesk: waarom wel op straat en niet in de duinen?

Edit: al gelezen :+. Ons duin (Noordwijk) is vrij druk. Als ik alleen ga spreek ik ook een tijd af dat ik terug ben, dan bel ik mijn vader. Als ik niet binnen de afgesproken tijd bel en ook niet opneemt, gaat mijn vader zoeken. Ik zeg ook van te voren welke route ik neem.

Als je het zo geregeld hebt, denk ik, waarom niet. Ik rijd ook veel alleen buiten. Gaat prima. Ook op de wat meer verlaten plekken,zoals het bos en de heide etc. Het enige waar ik echter niet rijd is het grote beschermde natuurgebied, want daar komt echt serieus helemaal niemand.. Het is kilometers groot en hartstikke verlaten. Daar durf ik niet te rijden. Niet zozeer omdat ik bang ben dat paardlief gekke dingen doet, maar je weet maar nooit wie daar in de bosjes zit. Dat vind ik wat eng :P

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 09:23

Ik reed/rijd altijd alleen. In het verleden ben ik er 2 x afgedonderd in 6 jaar tijd. 1x was ik alleen, en dat is goed afgelopen. Je mag je best bewust zijn vd risico's wat (alleen)buitenrijden met zich mee kan brengen, maar houd ook vooral plezier in je achterhoofd, daar gaat het toch om? Kijk naar het paard en je zelf en luister naar je gevoel. Als je teveel angst hebt, of het voelt niet goed moet je het vooral (nog) niet doen.

Ik rijd dit paard ook nog niet zo heel lang. Superbraaf en nuchter paard, wel erg kijkerig. Omdat ik in het begin de weg niet kende en het paard ook niet, reed ik kleine stukjes buiten en dat heb ik steeds verder uitgebreid.Voor mijn gevoel was en is dat prima zo. Ik heb altijd mijn mobiel mee en ik ga ook altijd alleen het bos in als de eigenaren thuis zijn, als er wat gebeurd kunnen ze snel ter plekke zijn.

Edit: ik zie dat je ondertussen al bent gaan rijden :') Toppie!
Ben je nog vaker alleen naar buiten geweest?

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:42

Met mijn vorige verzorgpony ging ik regelmatig alleen naar buiten. Ze was altijd erg braaf en kon er alles mee. Schrok niet gauw ergens van. Wel had ik altijd mijn telefoon mee en wisten ze op stal waar ik heen ging, mocht er wat gebeuren.

Met mijn huidige pony ben ik nog niet op buitenrit geweest, en weet ook niet of ik eerst wel alleen ga, ze is wat onzeker buiten. Ik wil eerst goed vertrouwen hebben voor we die stap gaan nemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:46

Arabesk schreef:
Ze vinden je tegen de tijd dat je een geraamte bent... :+

Ik ben daar in Schoorl een keer samen met m'n hubbie vreselijk verdwaald. We zouden een ritje van twee uur maken en het werden er 4.
We hebben op een zondag met heel mooi weer op bepaalde plaatsen echt heel weinig mensen gezien....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 08:01

Ik rijd meestal alleen, zowel in de rijbak als in het bos.
Als ik telkens met iemand samen zou moeten gaan zou ik niet zo vaak kunnen rijden.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:11

Ik zat ook altijd te twijfelen toen ik verzorgpaard had en duinen in kon, ging meestal met nog iemand. Ben toch paar keer alleen geweest. 1x is er een ongeluk gebeurd was gelukkig met nog iemand. Paard schrok door toedoen van een ander, en rende weg. Doet hij natuurlijk nooit maar ja is altijd zo. De ander viel eraf... Hard ook, ik moest ambulance bellen enz enz. Viel achteraf gelukkig mee maar in de duinen nee ik ga niet meer alleen. In bewoonde wereld met eigen paard wel, maar zelfs met eigen paard niet alleen duinen of bos in. Was erg geschrokken.. Vertel maar eens waar je zit in de duinen.....?

Beter is iemand in buurt te zoeken as rij maatje..

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

En ik ga wel op straat enz omdat daar altijd mensen om mijn heen zijn om mij te helpen, duinen niet altijd

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:13

Mijn stal staat midden in de polder en durfde ook niet alleen naar buiten, hoe goed ik dat paard ook vertrouwde, op een middag gewoon tegen mezelf gezegd dat ik me niet zo moet aanstellen en ik heb een heerlijke buitenrit gemaakt! Ik steek nu ook wegen over om bij het bos te komen. Je moet even over je angst heen stappen, maar daarna heb je echt een geweldige tijd. :j

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:57

Ik vind eigenlijk sowieso geen goed idee, hier op stal gaat zelfs de internationale eventingster niet alleen uit rijden, ze is er één keer afgevallen en tegen haar hoofd getrapt, dan kun je 10 mobieltjes bij je hebben maar bellen gaat dan niet echt. Ik neem met buitenrijden mijn telefoon nooit mee (nou zitten wij op afgesloten erf hoor), hier is de afspraak dat je iemand vertelt dat je weg gaat, of je gaat hacken of de bak in, en als je na een uur nog niet terug bent komen ze je zoeken (maar er zijn eigenlijk altijd meer mensen buiten aan het rijden, dus als er wat gebeurt is er altijd wel iemand in de buurt)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:40

Ik zou het niet doen, als je al twijfelt vertrouw je het paard niet genoeg.
Dan maar even wachten tot je er klaar voor bent. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:38

Leuk dat je inmiddels lekker buiten bent geweest met je paard. Ik rij meestal alleen buiten, heerlijk. Paardebeest wordt onrustig van andere knolletjes dus alleen gaat beter. Heb dan een mobieltje mee. De kans dat ik ernaast lig is klein, maflingertje is aardig bomproef.
Ik rij overigens het vaakst in het duin bij Noordwijkerhout, daar is het redelijk druk.
Deze week op vakantie heb ik een rondje Sahara gedaan bij Ommen en daar gedurende de hele rit van 1,5 uur alleen een paar wandelaars gezien. Ik doe dan wel een simpele route want ik ben banger voor verdwalen dan vallen ...

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:12

Rijd jij ook in Noordwijkerhout? Waar staat je paard?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:38

Lisse

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:40

ben gister een klein stukje alleen naar buiten geweest met mn pony. Was erg braaf.. Was in de bebouwde wereld en had mn telefoon bij me...