Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maar liever als beloning als het gelukt is en niet als lokkertje. Maar goed, in het begin misschien allebei.
) dan weer goed op. Ik zou je nieuwe paard gewoon behandelen zoals je je oude paard behandeld
Je raakt dan vanzelf zelfverzekerder en raakt ingespeeld op elkaar.Samantha_01 schreef:Bedankt iedereen voor de uitgebreide reacties, ik vind het fijn dat mensen meedenken.
Het is gewoon dat ik weet dat ze me uitprobeert en even niet goed weet hoe ik daarmee om moet gaan. En dan voel ik me wel een kneus aangezien ik al 27 jaar rijd, en al bijna 19 jaar een eigen, hetzelfde paard heb. En dat is misschien een deel van het probleem, dat eigen paard kan ik mee lezen en schrijven en is (bijna) nergens bang voor. Ik kan erachter gaan liggen zonder dat hij iets doet. En het ging heus niet allemaal vanzelf want hij is vroeger mishandeld geweest en het duurde twee jaar voordat hij mij vertrouwde. Maar hij was dus altijd bangig en niet brutaal.
Deze merrie is nieuw (omdat mijn oudje met pensioen is) en ik moet haar dus leren kennen en zij mij uiteraard. Ik ben zelf wat afwachtend van aard en vraag graag medewerking van het paard en ben bang dat ze daarop inspeelt.
Samantha_01 schreef:Ik houd zelf van de weg van de overtuiging (dat zij dus overtuigd raakt van mijn ' leiderschap' ) zonder geweld van mij of haar kant.

Dees schreef:Als het er op aan komt, moét je wel de dominanste zijn, he
Daar kan wel eens een klap en/of schop bij nodig zijn. Dat liever, dan het onderspit delven.
Gezien dat de merrie in kwestie al lastig doet met het halster omdoen, terwijl ze weet wat het is, lijkt het mij wel een aardig eigenwijs type. TS kan maar beter zorgen dat ze de koude oorlog wint.
En dat gaat heel makkelijk met een koekje
Dees schreef:Samantha_01 schreef:Ik houd zelf van de weg van de overtuiging (dat zij dus overtuigd raakt van mijn ' leiderschap' ) zonder geweld van mij of haar kant.
Lief, maar zo regelen paarden het onderling niet hoor.
Als jij wilt dat deze nieuwe merrie jou als 'leider' gaat zien, moet jij je opstellen als de dominantste van de twee.
Merries zijn daarin lastiger dan ruinen.
MirandaFuego schreef:quartel schreef:maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde![]()
En als het paard je laat volgen in stal........
Dat zég ik ook niet, hihi, ik zeg dat je het paard achterwaarts en opzij moet sturen, bij jou vandaan, niet achter hem aan, dat zal helemaal lekker worden![]()
Een paard zal ook niet begrijpen dat jij hem twee dagen niet uit de stal haalt als ie niet komt
MirandaFuego schreef:quartel schreef:maar een leider volgt ook onder geen voorwaarde![]()
En als het paard je laat volgen in stal........
Dat zég ik ook niet, hihi, ik zeg dat je het paard achterwaarts en opzij moet sturen, bij jou vandaan, niet achter hem aan, dat zal helemaal lekker worden![]()
Een paard zal ook niet begrijpen dat jij hem twee dagen niet uit de stal haalt als ie niet komt
Dees schreef:Als het er op aan komt, moét je wel de dominanste zijn, he
Daar kan wel eens een klap en/of schop bij nodig zijn. Dat liever, dan het onderspit delven.
) maar omdat ik een houding had van " duh, dat zijn maar meerkoeten hoor" bleef ze wel netjes naast me