Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Betalen aan manege om iemand anders op je paard te laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:26

Als ik als bijrijder moet betalen voor een dienst, dan wil ik die dienst (in dit geval, toegang tot het erf) ook gewoon kunnen krijgen als ik voldoe aan de eisen die voor iedereen gesteld worden. En niet dat de pensionhouder geld int, maar daarnaast nog eisen stelt aan hoeveel of welke bijrijders er komen.

Als ik niet zou betalen als bijrijder, heeft de pensionhouder die mij niet aardig vindt, meer poot om op te staan, ik ben immers geen (betalende) klant. En dan kan hij zeggen, ik wil géén bijrijders, of ik wil maximaal 1 bijrijder, of alleen familie, of weet ik veel.
Maar als er voor betaalt moet worden, ligt dat wel anders.

Maar goed, laat maar, ik zou zelf nooit op een stal willen staan waar op deze manier geld gevraagd wordt voor iets wat ik geen geld waard vind. Dus ik zal er ook nooit last van hebben.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:20

Heukeltje schreef:
Ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben maar ik begrijp het wel. Het is een manegebedrijf wat paarden verhuurt om hun boterham mee te verdienen. Daarnaast hebben ze pensionpaarden. Als er nou 30 pensionpaarden zijn en ieder pensionpaard heeft 2 bijrijders welke 2x rijden in de week, dat betekend 60 mensen die 2x rijden (dus 120 keer) op pensionpaarden welke anders manegepaarden hadden gehuurd. Wat is een uurtje rijden op de manege tegenwoordig? EUR 15, dus dat 120 keer en de manege loopt € 1800 mis elke week!!! Het is anders als het alleen een pensionstal betreft welke alleen geld verdiend aan het verzorgen en stallen van pensionpaarden.....

Ik snap de berekening wel en dat de manege zo inkomsten derft (al is in de berekening van het absolute maximale uitgegaan) alleen wordt de huur voor het gebruik van de faciliteiten al betaald in de stalhuur. Als een eigenaar ervoor kiest zijn eigen paard volledig te rijden en niet een ander erop te laten betaald deze ook niet meer. Deze kan gewoon 7 dagen in de week onbeperkt rijden. Terwijl een bijrijder er wel voor moet betalen, dit komt ook nog eens bovenop het gedeelte wat er eventueel gevraagd wordt voor het bijrijden.
Zelf ben ik ook bijrijder geweest, hiervoor moest in €100,- per maand betalen (wat ook natuurlijk discutabel is aangezien hij een bijrijder NODIG heeft, maar dat is een volledig andere discussie) en daarmee betaalde is dus mee voor de stalling. Ik reed dit paard 4 keer per week en mocht ermee keutelen wat ik wilde (in overleg uiteraard). Dat zou betekenen dat ik ook nog eens 20,- per week extra kwijt zou zijn omdat toevallig dan iemand anders bepaald wie er op ZIJN paard zit?
Om het plaatje compleet te maken, hier een opsomming.

Paard eigenaar betaald 325,- -/- 100,- = 225,- per maand en mag alles gebruiken wat ie wil, EN heeft zeggenschap over het paard.
Bijrijder betaald 100,- +/+ 20,- x 4 = 180,- per maand en zit volledig vast aan die 4 dagen (duurder als paard eigenaar op vakantie is) en heeft totaal geen zeggenschap over het paard. Hier komen dan ook nog de eventuele kosten voor lessen bij. (4x les p/m = 4x 10,- =40,- +/+ 180,- = 220,-)

Ik dacht nog steeds dat bijrijders er waren omdat ze of de verantwoordelijkheid nog niet kunnen/willen dragen voor een paard, wat in dit geval dan nog steeds op gaat, maar ik denk dat de meest voorkomende reden is dat ze het niet kunnen betalen. In deze situatie kunnen ze bijna beter een eigen paard kopen en laten bijrijden, want bijrijden is bijna net zo duur.

Nogmaals, ik snap voor de manegehouder wel dat dit extra inkomsten zijn, maar nogmaals, ik vind het echt te gek voor woorden dat hij zou bepalen wie er op jou paard rijd. Huur voor de bak is inmiddels al betaald door de paard eigenaar.
Ik zou zelf geen paard op zo'n stal zetten waar zo moeilijk wordt gedaan over een bijrijder, en al helemaal niet gaan bijrijden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:07

Waar ik mij persoonlijk altijd aan erger is als je niet je eigen instructie mag meenemen, of daar extra voor moet betalen.

De regel 5,- per keer aan de stalhouder te betalen als er iemand anders op je paard zit klinkt echt belachelijk.
Al mag je dus wel 1 bijrijder hebben.
In mijn geval zou ik daar in de praktijk geen problemen mee hebben, ik rijd mijn paard zelf.
Mocht ik ziek/oververmoeid zijn of het heel druk hebben dan zou het kunnen dat mijn vriend er een paar keer opstapt.
Verder zou ik mij kunnen voorstellen dat mijn instructeur heel af en toe eens eventjes zou willen voelen, of dat ik een kindje een rondje laat uitstappen.
In goed overleg lijkt het mij toch niet dat de stalhouder daar moeilijk over zou doen.

Denk dat de regel meer is ingevoerd om problemen te voorkomen.
Het lijkt me voor een stalhouder vervelend als een paard zoveel berijders heeft dat je de tel kwijt raakt en er continue onbekenden op het erf aanwezig zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:23

GMekkes schreef:
Waar ik mij persoonlijk altijd aan erger is als je niet je eigen instructie mag meenemen, of daar extra voor moet betalen.

De regel 5,- per keer aan de stalhouder te betalen als er iemand anders op je paard zit klinkt echt belachelijk.
Al mag je dus wel 1 bijrijder hebben.
In mijn geval zou ik daar in de praktijk geen problemen mee hebben, ik rijd mijn paard zelf.
Mocht ik ziek/oververmoeid zijn of het heel druk hebben dan zou het kunnen dat mijn vriend er een paar keer opstapt.
Verder zou ik mij kunnen voorstellen dat mijn instructeur heel af en toe eens eventjes zou willen voelen, of dat ik een kindje een rondje laat uitstappen.
In goed overleg lijkt het mij toch niet dat de stalhouder daar moeilijk over zou doen.

Denk dat de regel meer is ingevoerd om problemen te voorkomen.
Het lijkt me voor een stalhouder vervelend als een paard zoveel berijders heeft dat je de tel kwijt raakt en er continue onbekenden op het erf aanwezig zijn.

Ook dat kan ik me wel voorstellen. Ook bij mijn stal mag je een instructeur van buitenaf hebben (dat alleen is al heel zeldzaam). Dat daar dan extra bakhuur voor moet worden betaald, heeft ermee te maken dat de instructeur van buiten wel geld staat te verdienen op hun accomodatie (waarin zij een heleboel centjes hebben geinvesteerd). Of de instructeur van buitenaf moet wat aan zijn prijs doen, of jij moet het ervoor over hebben dat je dan wat extra betaalt. Daar kan ik me best in vinden.
Qua bijrijders is het bij ons zo geregeld, dat bijrijders niet extra betalen. Alleen als ze meerijden in lessen betalen ze een aangepast bedrag en/of kunnen daar een aparte leskaart voor kopen. Je bijrijder(s) moet je opgeven (zodat ze weten wie het is/zijn) en er is wel een limiet aan volgens mij. Als jij vijf bijrijders hebt, komen ze echt wel even met je praten :D . Mijn dochter en ik rijden beiden ons paard. Als er eens iemand anders op zit (ik iemand laat uitstappen of een verzorgstertje een keertje laat rijden) of iemand anders omdat we op vakantie zijn, is dat geen probleem.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:25

Ze zijn bang dat je les gaat geven waarschijnlijk... Of bij bijrijders die wekelijks komen is het misschien te begrijpen maar als je je vriendin af en toe mee neemt en jij rijd een half uurtje en zei dan lijkt me dit een hele rare regeling.. Misschien is navraag doen bij de eigenaar..??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:29

Bang zijn dat je les gaat geven.. Daar zijn veel makkelijkere regels voor te maken. Verbieden of een kleine vergoeding vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:40

Chaos schreef:
Bang zijn dat je les gaat geven.. Daar zijn veel makkelijkere regels voor te maken. Verbieden of een kleine vergoeding vragen.

Bij ons mogen alleen gediplomeerde instructeurs lesgeven.
Maar als ik mijn dochter help mag dat gewoon hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:46

Instructeurs extra laten betalen om een pensionklant les te laten geven, vind ik eerlijk gezegd ook over de rug van je pensionklant extra geld willen verdienen. Tenslotte maakt die pensionklant gebruik van de bak waar die toch al recht op heeft middels het stalgeld. De klant maakt alleen geen gebruik van jouw instructeurs, maar als die niet aansluiten bij wat de klant wil, vind ik dat ieder daar keuzerecht in moet hebben.

Dan zou ik als pensionklant zoeken naar de mogelijkheid om bij de instructeur te lessen, of op locatie van de rijvereniging, oid.

Op de manege waar ik vroeger reed, moest iedereen de bak afhuren (en had die dan ook helemaal alleen) tijdens privéles. Of je nu leste bij de instructeurs van de manege of bij iemand van buitenaf.

Alleen mensen met paarden die niet op de manege gestald stonden, betaalden een hoger tarief, wat ik wel weer eerlijk vind, want die betalen ook geen pensiongeld, waar het gebruik van de bak al in zit.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:53

Dat zou bij mij dus al geen optie zijn.
Mijn vriend en ik rijden ons paard samen. Zou echt geen 5 euro per keer gaan betalen als mijn vriend een keer wil rijden.

Ik vind dat als je stalling betaald, je per paard betaald en niet per ruiter.
Dus of dat ikzelf er nu op zit, of ik laat Pietje of Klaasje mijn paard een keertje rijden omdat ik bijvoorbeeld niet kan en/of geen zin heb. Vind ik dat dat in de prijs moet zitten.
Dat je bijvoorbeeld lesgeld niet in de prijs zit, kan ik nog inkomen. (alhoewel ik bij 325 euro toch wel wat service verwacht)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:57

Babootje schreef:
Chaos schreef:

Bij ons mogen alleen gediplomeerde instructeurs lesgeven.
Maar als ik mijn dochter help mag dat gewoon hoor.

Het was meer een vraag eigenljik. :P Omdat degene boven mij het als mogelijke reden noemde. Ik kan me dan namelijk niet voorstellen dat je de regel uit de OP stelt.

Helpen is ook weer wat anders als les natuurlijk. :j

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:14

belinda1986 schreef:
Ik snap de berekening wel en dat de manege zo inkomsten derft (al is in de berekening van het absolute maximale uitgegaan) alleen wordt de huur voor het gebruik van de faciliteiten al betaald in de stalhuur. Als een eigenaar ervoor kiest zijn eigen paard volledig te rijden en niet een ander erop te laten betaald deze ook niet meer. Deze kan gewoon 7 dagen in de week onbeperkt rijden. Terwijl een bijrijder er wel voor moet betalen, dit komt ook nog eens bovenop het gedeelte wat er eventueel gevraagd wordt voor het bijrijden.

Ik denk dat je het ruimer moet bekijken dan dat. Stel pensionklant A betaalt 300 euro per maand aan stalling. Vervolgens neemt hij 5 bijrijders erbij, die elk € 100 per maand betalen en zo verdient hij € 200,= per maand aan zijn paard, terwijl de manege én geen zicht heeft op wie er bij het paard hoort en wie er dus "bevoegd" met het paard bezig is én wordt er aangeklopt bij de manege wanneer er iets verkeerd gaat. Kort gezegd loopt in dat geval de manege het risico en casht de pensionklant.

Zoals eerder gezegd door iemand anders, je creëert een soort manege in een manege en concurreer je dus eigenlijk met de manege. Het is niet heel raar dat de manege dit tegen wilt gaan, nota bene op het eigen terrein!

Bij ons op stal betaalt een bijrijder € 30 of € 35 per maand, ongeacht hoe vaak er gereden wordt. Enkele ritjes of een nichtje uit Verweggistan worden hier niet in meegerekend. Zelf vind ik dit een nette bijdrage, € 5, per keer vind ik wel erg veel. Zeker voor een vaste bijrijder loopt dit al gauw op.

Citaat:
Paard eigenaar betaald 325,- -/- 100,- = 225,- per maand en mag alles gebruiken wat ie wil, EN heeft zeggenschap over het paard.
Bijrijder betaald 100,- +/+ 20,- x 4 = 180,- per maand en zit volledig vast aan die 4 dagen (duurder als paard eigenaar op vakantie is) en heeft totaal geen zeggenschap over het paard. Hier komen dan ook nog de eventuele kosten voor lessen bij. (4x les p/m = 4x 10,- =40,- +/+ 180,- = 220,-)

Ik dacht nog steeds dat bijrijders er waren omdat ze of de verantwoordelijkheid nog niet kunnen/willen dragen voor een paard, wat in dit geval dan nog steeds op gaat, maar ik denk dat de meest voorkomende reden is dat ze het niet kunnen betalen. In deze situatie kunnen ze bijna beter een eigen paard kopen en laten bijrijden, want bijrijden is bijna net zo duur.

Ik hoop dat je begrijpt dat dit als een tang op een varken slaat. De eigenaar heeft veel meer kosten die jij als bijrijder niet merkt/ziet, dus als je voor € 100 per maand voor vier dagen in de week beschikking hebt over een paard waarmee je zelf mag beslissen wat je doet, mag je gigantisch in je handjes knijpen, maar dat is verder offtopic.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:33

Ik begrijp inderdaad helemaal wat je bedoeld. Alleen dit kan ook met andere zaken worden opgelost dan met geld innen voor bijrijders. Ik vind dat er wel een max gesteld kan worden, bijvoorbeel maximaal 2 bijrijders per paard, dan hou je zicht op wie er met het paard bezig is. Dat is ook nog weleens te onthouden. Alleen ik vraag me af wat voor risico de staleigenaar loopt met de pensionpaarden. Is het wel zijn verantwoordelijkheid om toezicht te houden wat er met die paarden gedaan wordt? Uiteraard gebeurt dit redelijk automatisch, maar er zullen vast dingen gebeuren die hij niet ziet.
Daarnaast vind ik zelf 35,- per maand inderdaad heel redelijk voor een bijdrage. Voor mijn 100,- per maand mocht ik ook alleen dingen doen in overleg. Ik kon niet zomaar jan en alleman erop uit laten stappen, ik kon niet zomaar naar het bos enz. Dat moest allemaal in overleg en als eigenaar het niet goed vond was het daarmee klaar. Dus het is niet zo dat ik zelf mocht beslissen wat ik deed. Daarnaast mestte ik ook iedere dag uit, stond met hem bij de hoefsmid, dus het is niet zo dat ik alleen de lusten had.
Het is ook gewoon wat de eigenaar ervan vind. Ik ken ook mensen die bijrijden zonder bijdrage, ik ken ook mensen die bijrijden met een hogere bijdrage. Ligt er maar net aan wie de eigenaar is en hoe deze financieel zit.

Voor wat betreft de kosten voor de eigenaar, dat weet ik, daarom is dit ook de eigenaar. Hier kiest diegene zelf voor. Een bijrijder wordt ook vaak gezocht omdat de eigenaar zelf geen tijd heeft om het paard voldoende beweging te geven, dus een bijrijder verleent ook een dienst, naast dat het ook plezier geeft. Daarom zeg ik, het is discutabel. De kosten die de eigenaar maakt voor DA, hoefsmid e.d. maakt hij ook als hij geen bijrijder heeft.

Maar goed, per saldo bedoel ik dus dat ik een bijdrage eigenlijk niet vind kunnen, maar dat dit soort dingen ook met regels opgelost kunnen worden. Overal zijn huisregels.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:42

Bij ons op de manege is het zo dat je als verzorger/bijrijder van een pensionpaard ook een kwartaalklant bent.
De manege eigenaar wil graag weten wie je bent en hoe je rijdt. Hij is er tenslotte toch aansprakelijk voor als er iets op zijn terrein gebeurd.
Of je dan met je kwartaallessen op dat pensionpaard rijdt of dat je daar een extra kaart voor aanschaft maakt dan niet uit. Vrijrijden kost je dus niks (behalve wat de eigenaar van het paard vraagt), mits je wel lesklant bent.
Een verzorger of bijrijder van buitenaf kan dus niet. (instructie volgens mij ook niet)

Uitzonderingen voor familieleden etc lijkt me wel, het paard kan ook op meerdere namen in pension staan. En proefrijden bij verkoop kan ook gewoon. Een rondje uitstappen etc ook geen probleem, maar structureel bijrijden kan dus niet zomaar.
Laatst bijgewerkt door Bzoem op 22-08-12 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:42

Had ik ook op de manege waar ik stond, als ik een bijrijder zou willen, zou diegene een bijrijderskaart moeten kopen van € 65 p.m. dit is dus voor het gebruik van de faciliteiten, wat dus echt nergens op slaat, want of ik het nu gebruik of zij maakt niks uit...
Maar ben dr gelukkig weg, je had daar wel meer rare dingen 1 euro per keer betalen voor als je paard het land op ging. ( en dan mochten ze er maar 2 uurtjes op)
Geldklopperij. De stalling was zelf al € 340

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:13

belinda1986 schreef:
Ik begrijp inderdaad helemaal wat je bedoeld. Alleen dit kan ook met andere zaken worden opgelost dan met geld innen voor bijrijders. Ik vind dat er wel een max gesteld kan worden, bijvoorbeel maximaal 2 bijrijders per paard, dan hou je zicht op wie er met het paard bezig is. Dat is ook nog weleens te onthouden. Alleen ik vraag me af wat voor risico de staleigenaar loopt met de pensionpaarden. Is het wel zijn verantwoordelijkheid om toezicht te houden wat er met die paarden gedaan wordt? Uiteraard gebeurt dit redelijk automatisch, maar er zullen vast dingen gebeuren die hij niet ziet.

Sowieso is een pensionhouder min of meer verantwoordelijk voor wat er op zijn terrein gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan een FRNS-manege, die iedereen op het terrein moet verplichten om met cap te rijden. Ook als er iets gebeurt met het paard (of het paard slaat op hol met de bijrijder en sloopt daarbij een auto), is het verstandig van een pensionhouder om op schrift te hebben (met een bijdrage is dan helemaal mooi) dat die persoon inderdaad een bijrijder is en dus bevoegd op dat paard zat. Stel dat de eigenaar roept dat die persoon helemaal niet op haar paard mocht rijden, dan sta je als pensionhouder sterker wanneer je kan aantonen dat dit wel het geval is door hetzij een verklaring hetzij een maandelijkse bijdrage, om maar iets te noemen.

Citaat:
Voor wat betreft de kosten voor de eigenaar, dat weet ik, daarom is dit ook de eigenaar. Hier kiest diegene zelf voor. Een bijrijder wordt ook vaak gezocht omdat de eigenaar zelf geen tijd heeft om het paard voldoende beweging te geven, dus een bijrijder verleent ook een dienst, naast dat het ook plezier geeft. Daarom zeg ik, het is discutabel. De kosten die de eigenaar maakt voor DA, hoefsmid e.d. maakt hij ook als hij geen bijrijder heeft.

Dit stukje is even weer offtopic, maar ik moest er even op reageren. Ik wordt heel eerlijk gezegd zo simpel van de redenatie dat een bijrijder een dienst verleent en daar dus niet voor hoeft te betalen. Vooropgesteld, elke situatie is anders en een en ander is ontzettend afhankelijk van het niveau van het paard, de ruiter, de bijrijder en nog tig andere dingen. Maar er wordt vaak zo makkelijk voorbij gegaan aan het feit dat je wel op een pensionpaard mag rijden, wat - meestal - veel meer mogelijkheden biedt en veel meer te leren biedt dan een manegepaard. Bijrijderskosten zijn m.i. dan ook niet discutabel, maar situatieafhankelijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:22

O ja in dat opzicht begrijp ik het inderdaad.

Mee eens, hierbij moet er ook een passende bijrijder worden gevonden voor het paard en niveau. Hierbij zijn natuurlijk heel veel situaties denkbaar. Misschien heb ik teveel gesproken over mijn geval, een paard dat lang niet alles kan, stram en stroef is door veel te weinig bereden, en niet een hoog niveau heeft.

Hierbij geef ik je dan ook volledig gelijk dat iedere situatie anders is, en dat bij iedere situatie een ander prijskaartje hoort.