Urielle schreef:Ik respecteer een paard niet nee, respect betekent dat je de ander hoogacht, jezelf dus kleiner maakt, lager plaatst. Nou, dat doe ik niet

Respect betekent aanzien, eerbied of
waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk omzien naar, en vandaar
rekening houden met.
-> hier staat niks in van 'hoogacht' of 'kleiner maken'...
Hoe jij het zegt acht jij jezelf beter dat het paard... Oké, het is 'maar' een dier en daar ben ik het volledig mee eens, maar dat wil in mijn ogen niet zeggen dat je het dier niet moet respecteren... Voornamelijk dan in de mate van 'waardering voor de ruimte van het paard' en 'rekening houden met het paard'. Het is waar, een paard dien je op alle momenten aan te kunnen raken, jij staat immers boven het paard. En een paard mag uiteraard niet zomaar naar je trappen! Als zoiets uit de hand loopt kan dat gevaarlijk worden. Ik wil gewoon zeggen dat je wel steeds waardering moet tonen voor de ruimte van het paard, leer zijn lichaamstaal. Waarom verwacht iedereen dat een paard het zomaar verdraagt dat je hem gaat opjagen ?? Als jij het paard respecteert, dan ben ik van de overtuiging dat het paard jou accepteert en respecteert als leider.
Tuurlijk moet je structuur bieden voor het paard! Maar dat doe je aan de hand van consequent zijn, vind ik. Niet aan de hand van de baas spelen over een dier... Dat lijkt in mijn ogen dan meer op dictatuur, dan op iets anders... En zowel in de omgang met mensen als met dieren vind ik dit niet geheel kunnen...
Begrijp me niet verkeerd Urielle, ik ben het op veel vlakken echt met je eens. Maar op andere vlakken botst het dan weer zo te zien.
Iedereen heeft zijn eigen manier van met paarden omgaan en als die manier voor jou werkt, zoveel te beter hé