Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:33

Moos99 schreef:
jensvl schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat deze raad nog niet gegeven is. Staat je paard elke dag op de weide? Zo niet, verander dat. Van een 4-jarige kan je niet verwachten na 1 of 2 volledige dagen op stal dat hij heel rustig naar de wei gaat. Natuurlijk wil hij naar de wei, daar kan hij zijn energie kwijt. Dat is heel natuurlijk. Het paard is nog steeds in een deel van zijn groei en de natuur heeft bepaald dat een paard van die leeftijd heel veel energie heeft om te spelen en zo sterk te worden.
Ik denk dat dit paard rustig te leiden valt als hij zich heeft kunnen uitleven, wat laat zien dat hij wil luisteren. Verder laten de vreugdesprongen op de wei zien dat het echt een teveel aan energie is en niet gewoon zo reageert omdat hij snel wil gaan eten.

Het is helaas niet aan mij hoe vaak ze naar buiten gaat, en als ze naar buiten gaat is dit ook op paddock omdat momenteel er heel weinig weides zijn, daar zijn ze mee bezig. De paarden gaan in groepen van twee, de eerste groep sochtends, de andere in de middag. De ene keer gaat ze in de ochtend de andere keer in de middag.

Het vreemde is dat het niet altijd gebeurd, je weet nooit wanneer hiij het gaat doen, je merkt het wel meteen in de gang al, dan gaat het koppie hoog in de lucht, zo ver dat je al bijna geen hoofd meer vast hebt :+ dan weet je dat het buiten een lekkere rodeo word. Het probleem is, ik wil echt wel graag proberen te wachten tot ze rustig is hoor, maar als ze alle kanten op springt (en soms ook nog met je wil spelen lijkt het) gaat dit erg lastig. gister was er bijv niks aan de hand, dan sjokt ze mee en als ik haar los laat blijft ze nog lekker bij me staan tot ik zelf weg loop...dan ineens ontploft de bom en begint ze even te rennen en te bokken en dan staat ze voor de rest van de dag rustig.

Onder het zadel is ze trouwens een engeltje die nog NOOIT heeft gebokt, is weg gesprongen of dan ook maar een stap verkeerd heeft gezet...zelfs niet met zadel mak maken dus dat is gewoon bijna vreemd :+ en omdat ie dan toch best redelijk onvoorspelbaar is aan de hand ben ik echt aan het wachten tot er met rijden een keer een lekkere bok komt of iets geks, maar nee, echt een engeltje is het dan.

Hij is trouwens op de poetsplaats ook super braaf, kan je netjes vast zetten tussen twee touwen vast zetten, al ga je een uur weg als je terug komt staat ie nog rustig! Met poetsen altijd geduldig, nooit echt zenuwachtig of zoals vele andere jonge paarden kunnen doen wat naar voren of naar de zijkant stappen. Gewoon een top paard.

Daarom schrik ik altijd met het naar de wei brengen! Het paard is dan totaal anders, waar komt dat allemaal vandaan? Ik snap dat hij jong is en enthousiast etc. maar dan zou je bijna denken dat een paard die zo gek kan doen aan de hand (want het is echt niet zomaar een keertje weg springen of een keertje wat dribbelen, het is gewoon echt jou op sleeptouw de hele stal willen laten zien) ook wel is iets zou laten zien op stal, in de poetsplaats of tijdens het rijden :D

maar iig bedankt voor alle tips, ik heb er zeker nog wat uitgehaald! We blijven oefenen :)

Als hij het aan de hand doet, raad ik aan het gewoon compleet te negeren en rustig stil te blijven staan. Meestal gaat dat gevoel ook wat op je paard over. Als hij het in de weide doet, gewoon laten doen. Dat is puur uit plezier. Als het echter gevaarlijk wordt moet je corrigeren en dat lukt het best met het onaangenaam maken van het springen en noem maar op. Gewoon scheef tov je paard gaan staan en lichte druk op het touw zetten bemoeilijkt het zot doen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 19:38

Urielle schreef:
Sammy_xxs schreef:
en een paar keer een flinke ruk gegeven als ze weer druk ging doen

Dat is niet de juiste werking van een hengstenketting :(:)
De bedoeling van de ketting is dat je hem gewoon vasthoudt en peerdlief er zelf tegenin laat lopen, zodra hij weer netjes bij je blijft gaat de druk vanzelf van de ketting. Daarom is het zo'n handig ding, dat krijg je zelf niet zo getimed, peerd straft en beloont zichzelf als het ware.

Ik ben normaal ook niet van het hardhandig, maar mn paard liep gewoon dwars door me heen en ging er vandoor, dan helpt het tegenin laten lopen ook niet hoor.
Had ik wel een flinke ruk voor nodig eerder dat ze ervan opkeek.
Nu hoeft het niet meer, maar ik heb haar wel op dr plek moeten zetten hoor, liever een keer hard, dan 100 x zachtjes aanmodderen.

Urielle

Re: Hoe een paard toch rustig naar de wei brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:01

Daar heb je dan ook weer helemaal gelijk in :j , maar ik haal dan eerder (o jee, nu krijg ik Bokt pas echt op mijn nek vrees ik) de ketting een keer door de mond ipv over de neus, dan functioneert hij als een soort scherp bit als ze doordenderen maar zit ik niet onnodig eraan op het moment dat ik eraf moet blijven.