Deken bij 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:33

Batlow schreef:
aisie schreef:
Met een deken op wordt je paard echt niet sneller ziek. Dan zouden die van mij intussen al lang het loodje gelegd moeten hebben maar dat is gelukkig niet zo.

Loodje leggen? dat zeg ik ook helemaal niet. Paard zal sneller vatbaar zijn voor koudjes etc.

Mijn paarden hebben nooit last van koudjes etc. De ene is al 20 de andere 12 en ze zijn beide al 10 jaar in mijn bezit en zolang dragen ze ook al dekens. Dus valt allemaal best mee![/quote]
Waarom een deken? is nergens voor nodig. Je moet wat langer uitstappen als het paard bezweet is. Is dat dan het probleem? Als je veel traint en wedstrijden rijdt etc. Dan begrijp ik het, maar volgensmij is dit niet het geval bij ts.[/quote]

Het is aangetoond dat dekens het immuunsysteem van het paard verzwakken. Paarden met dekens krijgen vaker ziekten dan paarden zonder dekens. Bron: Paardnatuurlijk.nlMeld dit bericht  Verwijder post

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:36

Christyj138 schreef:
Mijne kan de wei niet op als hij zeiknat is. Hij kan er niet tegen en wil dit ook niet. Ongeacht ziek of niet ziek. En ja hij wordt er ziek van

Je moet hem ook niet ZEIKnat in de wei doen, moet hem wel uitstappen maar het gaat om het principe dat een paard niet ziek word als ie nat in de wei gezet word.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:38

Ja misschien voor jullie ook, want heb al aangegeven dat na een byitenrit ook prima gaat, en hij dan ook naar buiten gaat. Maar net na een dressuurtraining, waar ik het hier over heb!!

Na uitstappen is hij nog zeiknat. Volgends mij komt dat niet helemaal door hier en ik overdrijf niet met het zweten

Ik heb het niet over nat, mar over zeik nat. Ook een verschil eh?

En lezen ia ook moeilijk omdat deze pagina gaat over ies waarvoor ik een topic heb gestart?

Waarom geen streep? Omdat ik dat dan koud vind, met sneeuw, combi regen/wind.

Hals borst is ook een overweging.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:41

Christyj138 schreef:
Ja misschien voor jullie ook, want heb al aangegeven dat na een byitenrit ook prima gaat, en hij dan ook naar buiten gaat. Maar net na een dressuurtraining, waar ik het hier over heb!!

Na uitstappen is hij nog zeiknat. Volgends mij komt dat niet helemaal door hier en ik overdrijf niet met het zweten

Ik heb het niet over nat, mar over zeik nat. Ook een verschil eh?

En lezen ia ook moeilijk omdat deze pagina gaat over ies waarvoor ik een topic heb gestart?

Waarom geen streep? Omdat ik dat dan koud vind, met sneeuw, combi regen/wind.

Hals borst is ook een overweging.

JIJ vind dat koud, en dat is de grote fout die je maakt!!! |o je paard is geen mens, begrijp dat nou!!!! die heeft het bij lange na niet koud.

Flowq

Re: Deken bij 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:44

Jeetje..... Je doet wt of ik een of ander dom wicht ben ofzo?
Ik zeg toch ook over... Ja weetje laat ook maar. Niet zn zin in een discussie met iemand die daar anders over denkt. Duurkoop mag dat, maar je vind wel dat je erg gelijk heb en ik ben een dom schaap.

Als je terug leest ie je ook dat IK vind dat mijn paard het niet koud heeft.

Mensen kunnen jullie openingspost lezen en daarop reageren????

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:51

Christyj138 schreef:
Jeetje..... Je doet wt of ik een of ander dom wicht ben ofzo?
Ik zeg toch ook over... Ja weetje laat ook maar. Niet zn zin in een discussie met iemand die daar anders over denkt. Duurkoop mag dat, maar je vind wel dat je erg gelijk heb en ik ben een dom schaap.

Als je terug leest ie je ook dat IK vind dat mijn paard het niet koud heeft.

Mensen kunnen jullie openingspost lezen en daarop reageren????

Tja, jouw reacties leiden tot mijn reacties.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:52

Je zegt net zelf dat je zo'n streep WEL te koud vind ;)

Zos ik al zei lees even die pagina daar staat uitgelegd hoe de vacht werkt en dat een paard niet te vergelijken is met een mens kwa kou.

ik reageer op jou verzoek voor een oplossing voor je zwetende paard. Waarom zou ik een deke aanraden als ie in mijn ogen geen nodig heeft?

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:54

Mijn reactie is ook niet op jou gericht, met jou reactie kan ik wat.
Niet met de discussie ja of nee...

Jammer dat er gelijk zo gedacht wordt als je wat anders typt. Niet iedereen is goed om domen gelijk duidelijk te maken, helaas

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:58

Ik voelde me wel aangesproken omdat ik ook een deken afraad in dit geval ;)

Bij deze heb ik mijn zegje wel gedaan en hoop dat je er wat aan hebt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 00:59

Ik stuur je even pb.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 00:59

Christyj138 schreef:
Mijn reactie is ook niet op jou gericht, met jou reactie kan ik wat.
Niet met de discussie ja of nee...

Jammer dat er gelijk zo gedacht wordt als je wat anders typt. Niet iedereen is goed om domen gelijk duidelijk te maken, helaas

De denkwijze dat je vind dat het te koud is voor je paard, geldt gewoon niet. een paard is gewoon anders dan de mens, dat probeer ik JOU duidelijk te maken. Ik geef opties die je kan doen zonder dat je een deken op hoeft te doen. Je dramt gewoon door, je wilt gewoon een deken op doen, ongeacht wat er gezegd wordt.

Meid, doe je paard lekker een deken op, wat jij wilt!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 01:05

Heel heel Jammer dit.

Immers gaat dit alleen over mijn reactie over die streep zonder deken, niks anders.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:07

Christyj138 schreef:
Heel heel Jammer dit.

Immers gaat dit alleen over mijn reactie over die streep zonder deken, niks anders.

ook langer uitstappen is niks, je wilt hem niet halfnat de wei opzetten, dus dan blijft er in principe weinig keus over dan een deken op doen...

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 01:10

Lees eens?! Langer uitstappen dan een half uur 3 kwartier? Dan kan ik beter niet gaan. Wat ik ook al heb aangegeven! Ik WIL wel, maar hij KAN niet halfnat op de wei omdat hij er niet tegen kan. Tjonge wat is dat moeilijk lezen zeg? Heb dat al duidelijk verteld.

Leuk nuttig topic dit. Ook echt waarvoor ik m geopend heb

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:15

Christyj138 schreef:
Lees eens?! Langer uitstappen dan een half uur 3 kwartier? Dan kan ik beter niet gaan. Wat ik ook al heb aangegeven! Ik WIL wel, maar hij KAN niet halfnat op de wei omdat hij er niet tegen kan. Tjonge wat is dat moeilijk lezen zeg? Heb dat al duidelijk verteld.

Leuk nuttig topic dit. Ook echt waarvoor ik m geopend heb

Ik lees, ben geen analfabeet. Ik zeg dat uitstappen niks is voor jou, omdat je dan blijkbaar 5 uur op je paard moet zitten, dus die optie is afgewezen, nat op de wei zetten gaat niet omdat hij er niet tegen kan, dan WIL je dat dus niet.

Begrijpen is ook weer erruuug moeilijk blijkbaar!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 01:17

Haha maar als mij paard doodziek wordt dat kan die toch niet opde wei? Heb hier geen zin in, zal wt never nooit eens worden met jou en jij ziet dingen zo anders dan mij. Maar bedankt...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:20

Christyj138 schreef:
Haha maar als mij paard doodziek wordt dat kan die toch niet opde wei? Heb hier geen zin in, zal wt never nooit eens worden met jou en jij ziet dingen zo anders dan mij. Maar bedankt...

Wat bedoel je hier mee? Waarom zou dat niet kunnen?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:11

ik zou zeggen maximaal 200 grams...
maar als je paard zo nat nog is (na het uitstappen ook) dan kan je er geen deken opleggen.

solarium halen :+ ?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:27

De vraag is Welke deken geloof ik, niet Of ze een deken om zal doen.

Een hele dikke vacht hou je niet kort met een deken tenzij je echt systematisch begin september al begint. Dat betekent grofweg dat je onder de 15 graden een ongevoerde deken erop legt, onder de 10 een weinig gevoerde deken en rond 0 graden een echte winterdeken. Dat is echter een hoop gepruts en gewissel als je ineens weer mooie dagen tussendoor hebt.
Wil je dus dat hij kort blijft dan kun je het beste scheren. Dat is verreweg her makkelijkste en je hebt niet zoveel dekens nodig.
Een volledig geschoren paard is echter wel lastig met het dekenbeleid en 24/7 buiten.
Dan heb je toch wel een erg dikke met hals nodig.
Ik zou dan liever een gedeelte scheren en iets van 150g omdoen, dan hoef je je ook niet druk te maken over rijden met -10. Bij een volledig kaal paard moet je dan weer met uitrijdekens gaan slepen.

Edit, het merk deken is net als met zadels: het moet passen!
Als dat dus een dure deken is, dan is dat nou eenmaal zo.
Op pasvorm moet je niet bezuinigen. Het beest moet er immers dag en nacht mee lopen.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:40

Uhm een vriendin van mij heeft een pony die ook 24/7 buiten staat en die rijd ook flink dressuur.
Zij had eerst een 200 grams deken om, daar had ie een redelijk dunne vacht onder en zweette niet heel snel, ze deed even een fleecedekentje om bij het uitstappen. Helaas ( of niet helaas ) staat ie bij andere pony's in , hij houd erg van spelen met zn vrienden ... dus de 200 grams heeft het niet overleefd.
Mijn ( en die van haar ) instructrice raadde aan om een 300 grams deken om te doen want die gaan minder snel stuk.

Ik zelf deed gewoon een 0 grams regen deken op met fleece voering. daar kregen ze bij mij ook een iets mindere teddy vacht van ( de shets vroeger ).

Nu heb ik ook een 0 grams regen deken met op met fleece voering.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:04

Ik heb 2x een paard gehad die volledig geschoren 24/7 buiten stonden.
Maar aangezien je dat niet wilt kan ik je uit de droom helpen.
Je kunt er dekens op gooien zoveel je wilt maar als je paard zoveel haar aanmaakt zonder deken dan is het verschil met deken niet zo groot dat je ineens geen zeiknat paard meer hebt.
En droog krijg je hem dan net zo goed niet binnen een uur.

Ik zou je pony 1 x scheren begin oktober,dan groeit het haar nog aan tot de helft vd lengte die het nu altijd heeft.
Zo hoef je niet te tobben met halsdekens en kun je het af met een 200 of 300 grams.
Voor in het begin heb je nog een ongevoerde of fleece gevoerde nodig.
Met deken lijkt het haar al een stuk minder maar dat is ook omdat je het platdrukt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:34

Batlow schreef:
Ik ben van mening dat paarden met dekens sneller ziek zullen worden. Ze kunnen zich prima zelf aanpassen...

Dan had die van mij al lang het loodje gelegt moeten hebben.

Het probleem van zieke paarden zit vaak in dat deze dieren 24/7 op stal staan met een deken op en haast geen frisse lucht krijgen in de winter. Die van mij heeft met deken op zelden gehoest of wat dan ook, maar kwam iedere dag enkele uren buiten en dan weer of geen weer. Voordeel als het slecht weer was dan kon je kiezen welke paddock je wilde gebruiken, want niemand zette dan zijn paard buiten. En het gekke de meeste paarden liepen dan te hoesten/snotterig/virussen en die van mij en vriendin hadden nergens last van.

Tegenwoordig staat die van mij 24/7/365 buiten en ik weet nog niet wat ik deze winter ga doen. Misschien gedeeltelijk of helemaal scheren en dekens, misschien niet scheren en zonder dekens. Dit hangt ook af van hoe het stukje waar die van mij van de winter op kom te staan eruit kom te zien. Als ik dus iedere keer een zwarte fjord heb dan word het gewoon deken, want in de winter onder de slang zetten vind ik nu niet echt handig. En zwarte natte modder is nu niet zo makkelijk er vanaf te halen en wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen rijden. :+

Ik gebruik trouwens Rambo, Rhino of Amigo dekens.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:38

Christyj138 schreef:
Maar gewoon 1 dikkere winterdeken om de grootste vacht tegen te gaan.

Die hoop heb ik al lang opgegeven en met of zonder deken die fjord van me word een heerlijke teddy. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:42

Marcella schreef:
Batlow schreef:
Ik ben van mening dat paarden met dekens sneller ziek zullen worden. Ze kunnen zich prima zelf aanpassen...

Dan had die van mij al lang het loodje gelegt moeten hebben.

Het probleem van zieke paarden zit vaak in dat deze dieren 24/7 op stal staan met een deken op en haast geen frisse lucht krijgen in de winter. Die van mij heeft met deken op zelden gehoest of wat dan ook, maar kwam iedere dag enkele uren buiten en dan weer of geen weer. Voordeel als het slecht weer was dan kon je kiezen welke paddock je wilde gebruiken, want niemand zette dan zijn paard buiten. En het gekke de meeste paarden liepen dan te hoesten/snotterig/virussen en die van mij en vriendin hadden nergens last van.

Tegenwoordig staat die van mij 24/7/365 buiten en ik weet nog niet wat ik deze winter ga doen. Misschien gedeeltelijk of helemaal scheren en dekens, misschien niet scheren en zonder dekens. Dit hangt ook af van hoe het stukje waar die van mij van de winter op kom te staan eruit kom te zien. Als ik dus iedere keer een zwarte fjord heb dan word het gewoon deken, want in de winter onder de slang zetten vind ik nu niet echt handig. En zwarte natte modder is nu niet zo makkelijk er vanaf te halen en wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen rijden. :+

Ik gebruik trouwens Rambo, Rhino of Amigo dekens.

Ik zeg sneller ziek worden, niet dat een paard dood gaat. Dat jouw paard niks heeft gehad door een deken, dat kan, maar een paard zal het sneller worden, dan zonder deken. Dan heb ik het ook gewoon over kleine dingetjes die zo weer over zijn, maar het zijn dingen die een paard zonder deken dan minder snel zal krijgen. ;)