paard wil been niet optillen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jensvl

Re: paard wil been niet optillen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:16

Ik gebruik zelden achterwaarts als het paard dwars is. Maar weet je wat leuk is? Het paard heeft geen benul dat het fout is om een been niet te geven. Straffer nog, voor een paard dat niet is opgeleerd is het zelfs fout om wel een been te geven. Dat ontneemt een paard namelijk zijn mogelijkheid tot vluchten. Het enige wat een paard kent is het volgende. Goed is wat mijn overlevingskansen vergroot, fout is wat mijn overlevingskansen verkleint. En een voet geven is dus voor een paard fout. Maar je doet natuurlijk wat je wilt. Ik heb altijd het idee dat als paard en ruiter gelukkig zijn samen, alles wel goed zit. Dus als het in jou geval goed zit, wil ik je geen andere mening opdringen. Het enige dat mijzelf niet lekker zit bij een tik geven is dat je automatisch het paard de schuld geeft. Wss is het zijn schuld in dit geval, maar daar moet je eerst wel zeker van zijn. Wat ik altijd probeer mee te geven is de fout te zoeken bij jezelf, en zelfs als het paard iets doet om dwars te doen, niet te slaan als je jezelf niet moet verdedigen tegen een aanval of een trap. Maar er zijn uitzonderingen. En in dit geval is dit zelfs niet direct een slechte uitzondering. Bij sommige paarden werken ze mss zelfs beter. Je moet alleen opletten dat je niet in een situatie komt waarin volgens jou een paard elke week of elke maand een tik nodig heeft. Is dat wel het geval, en je hebt het paard al enkele jaren, dan ben je volgens mij niet goed bezig, want een paard is een extreem gewillig dier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:18

Hij neemt je in de maling,behalve wanneer je hem een keer pijn hebt gedaan bij het uitkrabben aan dat been. Paarden zijn dom maar hebben een formidabel geheugen. Vandaar dat hij wel voeten geeft bij anderen en net dat ene been niet als jij het bent die er naast staat.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:32

jensvl schreef:
Ik gebruik zelden achterwaarts als het paard dwars is. Maar weet je wat leuk is? Het paard heeft geen benul dat het fout is om een been niet te geven. Straffer nog, voor een paard dat niet is opgeleerd is het zelfs fout om wel een been te geven. Dat ontneemt een paard namelijk zijn mogelijkheid tot vluchten. Het enige wat een paard kent is het volgende. Goed is wat mijn overlevingskansen vergroot, fout is wat mijn overlevingskansen verkleint. En een voet geven is dus voor een paard fout. Maar je doet natuurlijk wat je wilt. Ik heb altijd het idee dat als paard en ruiter gelukkig zijn samen, alles wel goed zit. Dus als het in jou geval goed zit, wil ik je geen andere mening opdringen. Het enige dat mijzelf niet lekker zit bij een tik geven is dat je automatisch het paard de schuld geeft. Wss is het zijn schuld in dit geval, maar daar moet je eerst wel zeker van zijn. Wat ik altijd probeer mee te geven is de fout te zoeken bij jezelf, en zelfs als het paard iets doet om dwars te doen, niet te slaan als je jezelf niet moet verdedigen tegen een aanval of een trap. Maar er zijn uitzonderingen. En in dit geval is dit zelfs niet direct een slechte uitzondering. Bij sommige paarden werken ze mss zelfs beter. Je moet alleen opletten dat je niet in een situatie komt waarin volgens jou een paard elke week of elke maand een tik nodig heeft. Is dat wel het geval, en je hebt het paard al enkele jaren, dan ben je volgens mij niet goed bezig, want een paard is een extreem gewillig dier.

Ik tik mijn paarden zelden tot nooit omdat ze wel weten waar de grenzen liggen. Mijn jonge ding is nog niet zo lang uit de opfok. heb ik de basis bijgebracht van hoe om te gaan met mensjes en daarna weer de wei opgeknald. Mag hij er eens over nadenken. Die heb ik vanmiddag binnen gehaald, ging prima, tot het stukje stil staan kwam, en hij besloot dat hij eigenlijk terug wilde naar het land naar de kudde. Waarschuw ik 1 keer met een rukje, 2de keer komt het touwtje aan. Staan is staan. Komt er een zucht uit en staat meneer stil.

Ik geef een paard niet zomaar de schuld, maar wanneer ikw eet dat het dier bij iedereen en in het begin bij mij ook een voetje geeft, en vervolgens doet alsof hij helemaaaaal niet meer weet wat de bedoeling is. Tsja.. dan krijg je gewoon een officiële waarschuwing en dan is t klaar.

Dit paard van TS kan het, weet het, deed het en doet het, alleen niet bij haar. Dan ga je toch niet in discussie met 1.70 en mwah.. 650 kilo? Deze is niet jong en onbezonnen, is doorgereden en weet wat de regels zijn. Als TS daar nu van af gaat wijken door compromissen te sluiten, dan heeft ze straks een paard wat steeds meer rechten toe-eigent en dan? Dan is het een ongeleid projectiel.

En in de natuur is het fout ja je been te geven, maar iedere verantwoordelijke fokker, paardeneigenaar die hier met jonge paarden werkt, begint vanaf geboorte al aan imprenting, en dier zal ook de smid kennen. Tuurlijk, eerste keer smid is bizar raar voor zo'n dier, maar als jij dagelijks voetje pakt, de smid komt iedere 8 weken keurig langs, kan en mag het niet zo zijn dat hij ineens spaans benauwd raakt van een voetje optillen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:38

Het is daarom dat ik denk aan pijn (tenminste toch als het paard het bij iedereen doet). Als hij het enkel bij haar weigert, geef ik je gelijk. Maar dan nog is mijn ervaring dat zelfs in dat geval het paard op een andere manier gecorrigeerd kan worden. Maar dat is natuurlijk niet verplicht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:09

Wat ik meestal doe als ze hem gewoon weg niet willen geven is met de punt van de hoeven krabber in de koot tikken, niet heel hard meer op een irritatie op te wekken automatisch wil een paard dan z'n been bewegen zelfde idee als met een vlieg die op de huid zit en ze bewegen om hem weg te krijgen. Zo heb ik de hoef wat ik wilde en het paard snapt het idee.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:33

Dat vind ik een goede gedachtegang. Die ga ik ook proberen te onthouden.

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:51

Citaat:
Dit paard van TS kan het, weet het, deed het en doet het, alleen niet bij haar. Dan ga je toch niet in discussie met 1.70 en mwah.. 650 kilo? Deze is niet jong en onbezonnen, is doorgereden en weet wat de regels zijn. Als TS daar nu van af gaat wijken door compromissen te sluiten, dan heeft ze straks een paard wat steeds meer rechten toe-eigent en dan? Dan is het een ongeleid projectiel.

Daar zit wat in... Al denk ik wel dat het op een respectvolle manier kan en dat er niet gelijk de zweep bijgehaald hoeft te worden .... Niet dat je dat suggereert. Anyway, goed punt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:10

En.. doet hij inmiddels gewoon voetje geven?