Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:51

Ariebren schreef:
Het is een ruin.
Heb je hem als ruin gekocht ??

Heb even terug zitten lezen in je profiel,

Ewan heb je als twee jarige ruin gekocht.
Kan je nog achterhalen wie hem geruind heeft ??

Daarnaast, dat korte gemene zweepje wat de dressuur gebruikt.
Houdt dat zweepje altijd bij je.
Geeft hij een haal naar jouw of een ander paard, gelijk dat zweepje over de eerste beste plek waar je hem kan raken.

Hij actie, gelijk reactie.

De meeste bokkers zullen dat wel zielig vinden.

Maar wat echt zielig is, dat jij of een ander in het ziekenhuis belandt.

Dat is de beste manier van aanpak vind ik, hij moet het absoluut afleren, dit is geen leuk gedrag en zeer ongewenst.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:57

CrazyCat schreef:
Ik zou hem helemaal laten nakijken zodat je zeker weet dat er geen lichamelijk ongemak of pijn is. Als dat uitgesloten is zou ik als dit mijn paard was 2 dingen overwegen.
Hem een tijd (minimaal een jaar) in een grote kudde plaatsen met veel dominante merries zodat hij (weer) kan leren hoe hij zich hoort te gedragen.

Ik ben altijd een zachtaardige ruiter en ben niet van het slaan etc, maar een paard dat gericht andere paarden trapt als ik erop zit of er tussen sta krijgt een flinke mep.
Veiligheid voor alles! Ik heb een merrie gehad die vol naar de zijkant uithaalde als ze in galop werd ingehaald door een ander paard.
Kwestie van goed opletten en voor het been de lucht in gaat een indrukwekkende tik geven. Dit gedrag was er bij haar na drie keer goed timen en vooral niet te lief zijn voor altijd uit.

Wat jij zegt helemaal na laten kijken heb ik zelf uiteraard ook aan gedacht, is vorige keer ook een dierenarts bij geweest en die kon niets vinden. Fysio heeft het toen opgelost, dus wil haar ook eerst weer even laten kijken. Mocht zij dit keer bijv zeggen dat het iets anders is dan ga ik dit ook zeker laten doen. Maar sluit eerst alles uit voordat ik meteen naar een kliniek of iets rij.

Maar zelf heb ik niet het idee dat het met pijn of iets te maken heeft. Hij deed dit namelijk ookal voordat hij onregelmatig was (wel minder erg dan nu, maar dat as in het begin ook niet zo erg). Maar uiteraard als de fysio het niet zou weten ga ik dit ook zeker wel doen!

Ragdollcat

Re: Paard haalt gericht uit naar andere paarden. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:58

Dat ie eerst minder deed en nu erger is geworden is omdat hij niet gelijk gecorrigeerd werd en dan wordt het van kwaad tot erger, lijkt me logisch.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 13:09

Ragdollcat schreef:
Dat ie eerst minder deed en nu erger is geworden is omdat hij niet gelijk gecorrigeerd werd en dan wordt het van kwaad tot erger, lijkt me logisch.

Dat is ook mijn idee, dat bedoelde ik ;) ik denk niet dat het door pijn of iets komt, maar puur uit het is klein begonnen en steeds groter/erger geworden het trappen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:24

Hou er rekening mee dat slaan het gedrag ook kan verergeren.

Naar achter trappen is vaker verdediging dan aanval. Als het paard uit angst en onzekerheid heeft geleerd dat de aanval de beste verdediging is, kan je je voorstellen dat heel hard slaan niet gaat werken, kan zelfs enorm in je tegendeel werken.
Bij honden heb je dit ook (angstagressie).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:30

Ik heb ooit een paard meegemaakt wat in zijn stal ongewenst gedrag uitte: trappen tegen wanden, kont toedraaien naar degene die de deur opende, uithalen (ook naar andere paarden). Dit gedrag zat niet van nature in het paard, maar is dus 'aangeleerd' gedrag geweest. Het was ook een glijdende schaal, van kwaad tot erger dus. Straffen (de hierboven beschreven strenge aanpak in combinatie met een corrigerende tik) hielp maar voor een deel of niet.

Uiteindelijk is dit paard verhuisd naar een kleine stal en in privé-eigendom terechtgekomen (in plaats van manege) en met heel veel rust en geduld is het weer hetzelfde leuke paard geworden. Bij nader inzien was het een enorm introvert paard, wat heel lang de nukken en grillen van zijn omgeving geslikt heeft tot het dier er heel erg klaar mee was. De enige manier waarop het paard dat kon vertellen, was door zijn gedrag.

Nu ligt jouw situatie anders, omdat het een eigen paard betreft wat altijd eigen paard geweest is. Ik ben absoluut ook voor een consequente aanpak (en een hele simpele set regels, dat houdt het voor je paard wel zo duidelijk) en daarmee kun je een goed begin maken, maar met bovenstaand verhaal wil ik toch ook een kanttekening plaatsen bij de achterliggende oorzaak van het gedrag.

Heel veel succes gewenst in elk geval.