Ontzettend groot puntenverschil!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:34

nachtmar schreef:
Ja, zou kunnen dat jury 1 een sinterklaasjury was. Als ik naar mijn gemiddelde punten kijk, of naar de consistentie in mijn vorige wedstrijden is het niet erg waarschijnlijk.
Pff wel weer een hoop wijsneusreactie's. 'Als je er niet tegen kan, moet je maar gaan springen' Over dit onderwerp mag toch wel gediscusseerd worden??

Die reactie kan niemand meer rechtvaardigen. Het springen gaat helemaal op stijl in de klasse B, daar is tegenwoordig niks meer aan.

Sjolvir

Re: Ontzettend groot puntenverschil!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:04

20 punten verschil kan al gauw als bv de ene jury je plaatje prima vind, maar de andere vind dat neusje er meer uit moet/of juist niet, of jury niet houdt van in de krul getrokken paarden of te veel drijven etc., niet houdt van slome proef/ of juist lekker vlotte proef (want vind dat dan gehaast) etc.
Dan gaat het al snel met de punten uit elkaar.

Overigens ook op een kampioenschap een keer dikke 20 pnt verschil in dezelfde proef gehad, ze zitten toch in een andere hoek en kijken allicht toch net met andere ogen naar bepaalde aspecten.

En ja ik heb die niet verdiende winstpunt net zo goed wel eens gehad als de verdiende niet.
Daarom vind ik gemiddelde van wat er bij elkaar gereden is vaak meer zeggen dan 1 bepaalde score.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:15

Ik had een paar weken terug 40 punten verschil, geheel terecht hoor. Maar wel een persoonlijk record. :))

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:24

Dit is natuurlijk vervelend, maar weetje wat nóg vervelender is.. een goede proef rijden zonder dat paard lief eruit spring (uit de dressuur ring) en niet echt meer doet wat je eigenlijk graag zou willen, en dan 168 punten rijden en een na laatste zijn. daarna best wel teleurgesteld de tweede proef in gaan waardoor je paard niet meer geconcentreerd is, een dressuur hekje om trapt en gigantisch loopt te klieren.. en je daar dan 183 punten voor krijgt en dus winst rijd.

heeeeeeeel vervelend, toen ik vervolgens om uitleg ging vragen bij de jury met de goede punten kreeg ik: de combinatie is top er valt nog veel te leren en wij vinden dat je dit goed hebt opgelost met de struikelpunten. van de andere jury kreeg ik: combinatie is leuk maar het paard doet niet wat hem opgedragen word en ruiter kon er op dat moment niet op in spelen.

Natuurlijk was ik blij met de winstpunt maar ik voelde me wel even banketstaaf.. daar sta je dan :P

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:36

Zo heb ik eens gehad dat ik met twee (voor mijn gevoel) zelfde proeven, 168 en 217 gehaald :=
De ene jury kon het gewaagde waarderen en kreeg ik hele hoge punten voor sommige onderdelen en dan een 2 voor een duidelijke fout, terwijl de andere jury overal vieren, vijven en zessen voor gaf omdat er iets spanning inzat of 1 misstap in de aanzet van een superconstante middendraf met overduidelijke verruiming.
Dan geef mij die eerste jury maar, dan maar kans op een verliespunt als het echt niet zo goed gaat.

Verder heb ik het ook nog eens voor elkaar gekregen om van de ene jury een 9 te krijgen voor het halsstrekken en van de andere jury een 2 met als commentaar "niet getoond" := Naja, klagen wil ik ook niet graag, want als je die jury daarna nogmaals hebt, ben je in het slechtse geval opnieuw de pineut. :n

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:24

haha leuke reactie's allemaal!
tja.. een punt rijden terwijl je er zelf een rot gevoel over had is ook niet leuk..het knaagt dan toch een beetje aan je.
maar ja, ben nog steeds bezig met de filmpjes, ben benieuwd naar jullie reacties..

Toch ondanks of de jury een voorkeur heeft of niet, als je je paard voor elkaar heb, dan hoort iedereen dat toch gewoon te zien?? Of is het grijze gebied zo groot??

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:28

Dat is inderdaad een groot puntenverschil. Zo heb ik ooit ook zoveel verschil tussen beide proeven gehad. De reden: Paard oogde wat lui in de tweede proef, ze vonden haar veel actiever lopen in de eerste proef. En als je dan op veel onderdelen 1 punt minder scoort, ja dan gaat het hard omlaag. :=

Was er ook veel verschil in commentaar trouwens? En zo ja, wat precies?

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 10:49

Ja was ook wel een verschil. Maar de gekste opmerking vond ik bij het onderdeel hals strekken op de volte:
'Paard strekt niet genoeg, achter de loodlijn (tot dusver begrijpelijk) en paard verruimt niet!!'
Ik rij L1 dat betekend dat je je paard nog niet echt verzameld hoeft te rijden, dus op het moment dat je je paard de hals laat strekken hoeft het toch ook niet te verruimen???

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:54

magic_lover schreef:
als je er niet tegen kan dan moet je gewoon gaan springen zeg ik altijd maar, daar is een balk een balk en een weigering een weigering :D

Dat gaat ook niet meer helemaal op, een WP hangt daar nu ook weer van de stijl af toch, dus niet alleen maar balk/weigering een strafpunt?

Ik heb laatst ook nog zo'n gigantisch punten verschil gehad, 202 en 167 ofzo, was ik eerste en laatste :D Moet wel zeggen dat ik bij de 167 ook op het punt stond om af te groeten en de 202 wel een stuk beter ging, maar zo'n groot puntenverschil was het nu ook weer niet geweest dacht ik zelf ;) Alleen dan vond ik de 202 te hoog :D

*edit* over het springen; lees dat daar al meer opmerkingen over zijn geplaatst in dit topic, sorry, las te snel!

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:35

Ik had laatst 44 punten verschil in mn proeven, nou kan een keer gebeuren dat de ene jury iets heel anders wil zien dan de andere :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:40

Ach ik ben bij een kampioenschap wel eens kampioen geplaatst door de ene jury en bungelde ergens onderaan bij de andere jury.
15 tot 20 punten verschil en dat voor dezelfde proef nog wel...
Maargoed, ander gezichtspunt levert misschien andere beelden op en de ene jury hecht meer waarde aan bepaalde punten dan de andere jury.

Niets aan te doen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:41

nachtmar schreef:
Ja was ook wel een verschil. Maar de gekste opmerking vond ik bij het onderdeel hals strekken op de volte:
'Paard strekt niet genoeg, achter de loodlijn (tot dusver begrijpelijk) en paard verruimt niet!!'
Ik rij L1 dat betekend dat je je paard nog niet echt verzameld hoeft te rijden, dus op het moment dat je je paard de hals laat strekken hoeft het toch ook niet te verruimen???

Als je er logisch over nadenkt hoort een paard sowieso ruimere/vrijere passen te nemen als je hem de hals laat strekken. Anders is het gewoon een 'kunstje', dan gaat de hals wel naar voor maar de rest doet niet echt veel...

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:54

Ja ik had dat ook een keer op de kampioenschappen. Bij de jury bij de C had ik 179 punten en bij de andere 151! Het ging dan ook niet goed, maar toch. Zoveel punten verschil! Dan had ik ook bij mijn schouderbinnenwaarts. Ik had bij de jury die recht voor die lange zijde zat een 7, en bij die bij de C een 5! Ach ja, jurysport he ;)

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:17

RomySjaan schreef:
Ja ik had dat ook een keer op de kampioenschappen. Bij de jury bij de C had ik 179 punten en bij de andere 151! Het ging dan ook niet goed, maar toch. Zoveel punten verschil! Dan had ik ook bij mijn schouderbinnenwaarts. Ik had bij de jury die recht voor die lange zijde zat een 7, en bij die bij de C een 5! Ach ja, jurysport he ;)

dat is apart, want de jury die voor de lange zijde zat kan het meestal heel goed zien en als die een 7 gaf....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:30

Het probleem is denk ik dat de een veel strenger jureert dan de ander.
Ik heb al voor heel veel wedstrijden geschreven en sommige juryleden waren gewoon veel sneller in puntmindering gegaan dan anderen,
tsja, risico van het vak noem ik het maar ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:25

Aangezien ik eerder in dit topic had gereageerd, nu ook maar mijn ervaring met puntenverschil afgelopen weekend :P

Dit weekend moest ik op de Brabantse Kampioenschappen rijden :) ik had mezelf geselecteerd via de kring, dus al een eer dat ik daar mocht starten!

Eerste dag ging mijn proef niet geweldig met dikke fouten dus ik ging ervanuit dat ik de finaledag wel kon vergeten,
want alleen de beste 12 mochten door...was ik 12e met 194 en 179 punten, jawel 15 punten verschil :D

Dus door naar de finaledag... proef ging redelijk, geen (grote) fouten, was ik bij de ene jury als 2e geplaatst met 196 en bij de andere als 2 na laatste met 171 :+ dat is dus 25 punten verschil en dat op de kampioenschappen :o

Kijk 15 punten verschil kan ik nog inkomen, maar 25 |o

louwtje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:22

ik heb het ook een keer gehad met mijn pony in het l2 bij de eerste jury kreeg ik 176 punten en bij de tweede jury kreeg ik 198 punten. de eerste proef ging wel iets minder goed maar geen 20 punten verschil met de tweede proef

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:48

Pff, 20, mijn record staat op 48, in het Z2, 2 jury's, zelfde proef :')
Op de kampioenschappen had ik ook 20 punten juryverschil, dat is wel zuur als je dan daardoor niet naar de zondag mag -O-
En iemand had ook op dat kampioenschap 8% verschil in de kur..
Oh, en op het nk. Ik kwam binnen, van de c jury kreeg ik een 7 en van de h jury een 5. Dat is opzich niet heel erg raar, want de h jury ziet het halthouden vanaf de zijkant. Maar als ze h jury dan zegt dat ik scheef over de aclijn reed, en de jury die daar recht achter zat heeft daar niks van gezien..

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:37

Ik heb op de regionale kampioenschappen ook eens meegemaakt dat ik met 1 proef ook met grote verschillen tussen 2 juryleden mijn punten had gekregen. Jury 1 vond het met 173 punten zeker 2 winstpunten waard en Jury 2 vond het 137 punten waard. Met een kleine aantekening op mijn briefje dat een tinker toch echt voor de kar hoort. Ik reed toen M2...
We hebben het er toen maar bij gelaten. Want met zulke juryleden kun je toch niets.

Maar tussen 2 verschillende proeven is het wel normaal. Die zijn niet met elkaar te vergelijken. Het is en blijft een jurysport, en je gevoel blijft ook echt een gevoel.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:05

Tussen 2 proeven zou het eigenlijk ook niet moeten kunnen, je paard zou niet in 5 minuten 30 punten af moeten bouwen. Maar met het helaas lage juryniveau is dat niet heel gek meer. 48 punten in 1 proef wordt dan wel weer heel veel :')
Op zich zou je geen andere punten moeten krijgen als je een tinker rijdt.. misschien wat lager voor de laatste onderdelen. Maar voor oefeningen opzich is bijna 40 punten wel heel veel, zeker met de oude puntentelling!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:09

Mwua, op zich kan een ruim puntenverschil tussen twee proeven wel hoor. Een vriendin verknalde telkens haar eerste proef en ging dan bij de tweede pas rijden. Dan had ze zomaar 165 voor de eerste en 195 voor de tweede. En dat in 10 minuten :')

pat1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:14

Heb hetzelf ook gehad maar ik ree toen met een bonte fries
dus kan je de verschillen soms verklaren, de eene jury vond het paard top en de ander een koe

xfairytale_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:46

Het is inderdaad een groot verschil.
Maar de ene jury is nou eenmaal strenger dan de andere.