Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:38

ik rij alleen met een cap. ik kan niet bewegen met een bp aan. :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:39

Ik heb wel eens verschillende bodyprotectors gepast, maar omdat die precies ophouden waar mijn rug al een ernstige beschadiging heeft durf ik het niet aan. Als ik dan val en die stugge onderkant prikt precies in die zwakke wervels heb ik volgens mij een nog veel groter probleem namelijk. :\

Ik houd het dus alleen bij mijn cap. En kalme paarden, voor zover je dat kunt inschatten. ;)

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:39

Ik rij in Nederland alleen met cap, vind een bodyprotector echt niet fijn zitten en ook niet heel erg veel opgevoerde waarde voor mij. Waarschijnlijk denken mensen daar anders over, maar ik hou het lekker bij m'n cap en veiligheidsbeugels! Hier in Frankrijk is het tot 21 verplicht en daarom heb ik voor in Frankrijk een bodyprotector gekocht omdat ik toch wel iedere vakantie een aantal keer rij hier. Hier vind ik het wat meer nut hebben, met de stenen/bomen/enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:40

Een bp helpt wel degelijk vind ik. Een keer op een hindernis gevallen tijdens een wedstrijd, wat was ik blij dat ik mn bp aan had. Die ving de grootste klap op. Als ik die niet aan had gehad dan was er echt wel iets kapot geweest. Het verschilt wel degelijk met wel of geen bp vind ik. Met bp val je op de 1 of andere manier toch zachter.
Trouwens, je hebt ook van die beschermers die motorcrossers aan hebben. Dat beschermt zo uit mn hoofd gezegd de rug, schouders, en borst. Zou dat ook iets voor paardrijden zijn?
Zit fijner dan een bp, dus vroeg me dat zo af.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:43

Ik rij mijn jonge merrie met bp,
Ik rij ALTIJD met cap!

Alhoewel ik paar maanden terug gevallen was met bp aan en ik misschien wel meer pijn had ..

Erpel

Re: Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 19:49

Ik rijd standaard met cap :) Bodyprotector zelden, volgend jaar wel als ik mijn paard moet gaan inrijden. Echter vind ik het ding eigenlijk wel lekker zitten. Alleen tijdens de hele warme dagen is ie erg warm.

Lisaiser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:06

Ik rij alleen met en cap, BP zat gewoon weg vervelend.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:14

alleen met cap, nooit een bodyprotector gebruikt, en ga dat ook niet doen. ben vaak genoeg gevallen maar nooit iets gehad met de rug of borstkas

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:17

Ik rijd altijd met cap maar ik gebruik mijn bodyprotector alleen met het crossen. Ik voel me er eigenlijk helemaal niet veiliger door en ik vind het echt een onding (vooral omdat ik er eigenlijk niet mee op en af kan stappen en altijd aan mijn zadel blijf hangen :o )
troi schreef:
Combineert niet met een westernzadel (achterkant is veel te hoog) maar anders zou ik best eens zo'n ding willen 'voelen'.

Je kunt ze ook korter maken (of kopen) :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:22

ik heb geen bodyprotector. wel een cap, en die draag ik altijd want ik rijd op iemand anders zijn paard. ik vind het nu ook niet nodig om er eentje te kopen, ze zijn best wel prijzig en ik heb niet het idee dat ik hem ooit nodig zou gaan hebben.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:33

Ik rij alleen met cap, bodyprotecter vindt ik verschrikkelijk, kan me er niet goed in bewegen. Helaas is het met de springles wel verplicht maar gelukkig kunnen we ook een hit-air huren en dat zit als een bodywarmer.

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:40

Ik rijd altijd met cap en met mijn nog wat onervaren leasepony ook met bodyprotector. Met springen heb ik hem ook altijd wel om, maakt niet uit op wat voor paard, omdat ik mezelf dan gewoon zekerder voel.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:49

Ik rij alleen met cap. Na val met bodyprotector en cap. Na deze val met bodyprotector heb ik mijn rug gebroken omdat ik niet kon door rollen omdat ik precies op het uit einde van de bodyprotector terecht kwam. Ik ben wel eerlijk dit is 5 jaar geleden en deze dingen zijn behoorlijk door ontwikkeld dus of dat probleem nog speelt durf ik niet te zeggen, maar mijn gevoel geeft het een schijn veiligheid of ik nu net precies vette pech had of dat heel vaak voor komt weet ik niet.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:54

Ik heb geen BP, cap draag ik eigenlijk altijd.

Maar ik moet opbiechten... dat van de week met die warmte en ik het zweet in mijn oren voelde druppen dat ik hem toch effe af heb gezet.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:55

Met cap rijd ik altijd nu !

Zeker nadat ik een paar maanden terug in het ziekenhuis gelegen heb door een val.

En body protector alleen als het verplicht is tijdens een spring wedstrijd.
Verder rijd ik zonder bodyprotector , kan geen kant op met zo'n ding aan .

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:02

Standaard altijd met cap en zonder bp. Heb er zelf geen een. De enige keren dat ik met een bp rij is tijdens het springen (2 weekenden in het jaar) op een FNRS manege waar het dus verplicht is.
Ik vind het rijden met bp niet fijn. Het beperkt me teveel in mijn bewegingsvrijheid. Bij mijn ene paard heb ik er minder last van (18 inch zadel met normale zit) dan bij mijn andere paard (17.5 inch zadel met diepe zit).

m3lisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:06

Wij hadden op school geleerd dat als je BP aan doet dat de druk niet goed wordt verdeelt. Dus het kan alleen richting je nek/hoofd of naar de onderkant. Dus als je valt wordt de druk nog groter. Zij vinden het juist gevaarlijker met BP voor letsel aan je nek/hoofd..

Ik draag meestal wel een cap, maar geen BP.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:15

m3lisz- interessant, maar zouden ze dat es kunnen toelichten? Ik draag er altijd eentje (en ook cap). heb zelf door een val 2 weken in het ziekenhuis gelegen door een geperforeerde long. Trainster zelf viel op exact dezelfde manier van een paard met bp en had alleen zere ribben (ipv gebroken zoals bij mij).

Ik ben wel een keer gevallen en had toen erg last van net boven mijn heup..of ik toen net onder de bp ben gevallen of net op de rand weet ik dus niet. Toch rijd ik altijd met...het zal toch niet voor niets zijn dat alle jockey's en eventers er mee moeten rijden. De jockey's die ik erover sprak waren er in ieder geval toen wel blij mee (in de VS).

Wat niet weg neemt dat ik het wel interessant vindt om te horen waar het op gebaseerd wordt, wat je leraren zeggen. Leren is altijd goed...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:36

ik denk dat de bodyprotector het beste werkt als je op iets valt, dus bijvoorbeeld een hindernis, of hek, en dat zijn meestal de meest kritieke vallen. dan wordt de druk verdeeld, maar als je plat op de grond valt, is de bodyprotector als een stoeptegel waar je opvalt:'). zo zal de visie wel zijn.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:41

Ja dat kan ik me wel voorstellen ja....ik denk ook dat dat precies was wat er bij mij gebeurde die keer dat ik eronder of er net op viel....was best pijnlijk :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:46

Mijn cap draag ik altijd, bp nooit.

Heb op de jonge pony van een vriendin wel aangehad omdat zij dat graag wou,
voelde me echt vreselijk. Alsof ik stikte, terwijl het de goede maat was. Vreselijke dingen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:55

Ik kan ook niet tegen de BP, voel me dan echt gehinderd in mijn ademhalen en beweging. Cap wel altijd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 00:11

BP alleen als het verplicht is. Ik kan niet fatsoenlijk vallen met dat ding aan. Je kan er geen draai in de lucht mee maken en tijdens het vallen weet je al dat je raar terecht gaat komen en je daar niks aan kan veranderen. Onding vind ik het.

Als ik val zonder kom ik door oude reflexen van het voltigeren eigenlijk altijd op mijn pootjes terecht.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 01:03

Cap heb ik altijd op, BP vind ik dat je risico's moet afwegen omdat je schouder bv kwetsbaarder wordt, de val minder goed kan breken en onverwachte bewegingen zonder beter kan opvangen.

Vandaag nog een gereden daar is met het inrijden iets fout gegaan met het galopperen onder het zadel en dan krijg je de eerste 2-3 galopjes meer bokkesprongen dan galopsprongen. Maar in een gewone bak zal ik dan alsnog geen BP aantrekken omdat ik het dan minder goed uit kan zitten (kans op val groter) en ik het minder goed op kan vangen als ik dan toch val(kans op verwonding groter). In dat geval zijn de risico's van wel dragen dus groter dan van niet dragen.

Buiten en met springen doe ik het wel, aangezien ik wel geloof dat als je ergens op valt of op een harde/ongelijke grond dat het wel degelijk een groot verschil uit kan maken

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 07:00

Als je een goede BP aan heb dan moet ie niet in de weg zitten tijdens het rijden. IK gebruik hem al begin dat ze er zijn. In het begin waren het van die stugge dingen dat je niet in kon bewegen. Maar die ik nou heb, heb ik al 5 jaar en ik ben blij dat ie al een paar keer mijn leven heeft gered tijdens het vallen. Denk maar aan achterover vallen en bokken dat ie zijn evenwicht verloor met mij eraf gooien, en gewoon over mijn heen viel.