eylis schreef:Laten we wel wezen. Een professionele raspaardenfokker die om den brode verkoopt aan zeer lucratieve prijzen zou niet het metier hebben om het verkoopspaard op een week tijd een paar maal wat halstertraining te geven? Dat zijn basisvaardigheden die professionele fokkers sowieso aan hun paarden aanleren om dagdagelijkse verzorgingen te kunnen uitvoeren (hoefverzorging, borstelen, tanden, vaccinaties)
Vaak hoe groter (en bekender) de fokker, hoe minder er met de jonge paarden gebeurt.
Ik vind jouw veronderstelling dat een fokker dat 'maar even' moet trainen dus ook nogal optimistisch.
Ik kan je ontzettend veel professionele fokkers noemen die helemaal niets doen met hun paarden tot ze 3 jaar zijn. Die hebben zelfs nog nooit een halster aan gehad tot ze 3 zijn. En dat zijn net zo goed dieren waar je diep voor in de buidel mag tasten. Die mensen hebben simpelweg geen tijd om zich met elk individueel paard bezig te gaan houden. Die hebben een bedrijf te runnen.
Als je dan een jonger paard uit de kudde koopt , heb je het zelf maar op te lossen. Maar zo'n dier kan dan inderdaad nog niet eens aan een koordje lopen. En als er al iets aan een jong paard moet gebeuren, worden die daar doorgaans voor verdoofd. Transport op het bedrijf gebeurt met grote vrachtwagens of beestenwagens waar de hele kudde tegelijk in loopt.
(En wat jij 'dagdagelijkse verzorging' noemt, zal trouwens op de meeste prof stallen niet gebeuren. Meestal worden die jonge beesten op een extensieve manier gehouden. Sommige hele bekende springpaard-stallen hebben het grootste deel van hun jonge paarden zelfs in het buitenland lopen. In Frankrijk of Oost-Europa. Die dieren komen helemaal niet in handen.
Tanden gebeurt sowieso niet, borstelen ook niet. Een vaccinatie kan je er van ver in mikken. En ik ken veel stallen waar de jonge paarden zelden bekapt worden, tenzij met behulp van sedatie. Of op een moment dat ze toch al verdoofd zijn zoals bijvoorbeeld tijdens de castratie wanneer ze toch al plat liggen. En de manier waarop je je bedrijf inricht, kan ook al bepaalde handelingen makkelijker maken.)
Jij hebt een ongetraind paard gekocht. En ik veronderstel dat je bij aankoop ook wist, dat het dier niets kende?
Waarom ga je daar dan achteraf over zeuren? Je wist toch wat je kocht?
Als je wilt dat je paard enige vorm van 'training' ondergaat, had je dat op voorhand over moeten onderhandelen.
Veel fokkers zijn trouwens geen trainers, vergis je daar ook niet in. Genoeg fokkers die je zelden zelf met een paard zal zien lopen.
En die personeel in dienst hebben om met de paarden om te gaan. Als jij dan als koper eisen gaat stellen, gaat het over betaalde arbeid.
Maw. redenen genoeg waarom zo'n fokker kan weigeren jouw paard te trainen. Jij kan voor hem zijn rekening niet maken.