Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:52

Zoals de meerderheid hier zegt, géén snoepjes meer geven!
Je creërt die gedrag alleen maar. Ik zit met een jaarling die ik op 7 maanden gekocht heb en ook zij was zeer opdringerig bij het geven van een stukje wortel uit de hand. Ik ben hier dus mee gestopt en ook krijgt ze NIETS meer uit mijn handen. ALS ze iets krijgt van wortel (want snoepjes krijgt ze nooit meer), dan leg ik het in haar etensbak.

Wanneer hij je dus bijt om iets te krijgen, afstraffen met een tikje op de neus te geven. Als je wilt belonen, kun je dit ook doen door een aaitje te geven. Een paard associeert eten volgens mij niet met beloning want een paard heeft ALTIJD eten (teminste als ze continu op de weide staan...). Eten kan wel iets geruster overkomen (bvb bij gebruik op trailerladen) maar ik zie eten niet als beloning. Ze krijgen nl. toch ook 's ochtends en 's avonds eten veronderstel ik? Ook al hebben ze die dag iets gedaan wat niet door de beugel kan?

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:11

Ik gaf mijn vorige pony ook altijd snoepjes bij alles wat er leuk en mooi ging, met ook als gevolg dat ze wel eens wilde happen.
Er werkt volgensmij maar 1 ding, geen snoepjes meer meenemen (Dan geef je er ook niet 'per ongeluk' eentje) en goed op zijn plaats zetten als hij je bijt. :)

Otte001

Re: Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:17

tot 2 maand geleden was ik ook een regelmatige 'verwenner' van onze paarden. Dag schatjes en daar kregen ze weer een snoepje. Tot ik er achter kwam dat ik zonder snoep betast en besnuffeld werd op de eventuele aanwezigheid van snoep en zoniet ik absoluut niet interessant was en soms zelfs kon ophoepelen. Mijn dochter geeft nooit snoep (tenzij als ze iets moeilijks moeten doen als onmiddelijke beloning binnen een paar seconden).
SInds ik geen snoep meer geef, vertonen ze veel minder vervelend gedrag naar mij. Soms zoeken ze nog wel een keer maar het grabbelen of proberen bijten is veel minder. Dus stoppen én volhouden.
Veel succes!

Anoniem

Re: Paard bijt wanneer ik hem geen snoep geef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:23

Ik beloon met snoep, maar alleen een snoep als je iets goed gedaan heb.

Met als gevolg, dat als ik zeg: "ja knap, dat bedoel ik" er al gekeken wordt waar de snoep dan is :D maar ik word niet besnuffeld en ook niet gebeten, want voor niks gaat de zon op :D

timing is everything :D