Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:00

Falona schreef:
Een strandrit staat ook hoog op mijn verlanglijstje, bij voorkeur met mijn eigen paard, maar vanwege al dat soort verhalen over onverantwoorde snelheden ben ik er nog maar niet aan begonnen. Ik doe dat liever met een gecontroleerde groep waar wij zelf het tempo kunnen bepalen. Zeker omdat hubbie dan graag mee wil en hij nog niet zo ervaren is.

Ik heb jaren terug in de Dominicaanse wel eens een strandrit gemaakt. Ook met de 'bij gebrek aan beter' gympen. Waren wel hoge tot zeker halverwege de kuit die ik tot boven toe had dichtgeknoopt en met een fatsoenlijke lange spijkerbroek. De opstapplek was naast ons resort, ik heb in die weken heel wat korte broeken, rokjes en (teen) slippers voorbij zien wandelen op weg naar de paarden :=

Men neme een trailer, rijden 180km west en klaar ben je.
Ik denk wanneer je mammaslamma even lief vraagt dat ze best een verantwoorde strandrit met je wil maken.

Dorus

Re: Rijden op het strand, waarom meteen hard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:23

Bij die trailer loopt het al spaak :+
En er zijn meer obtakels te overwinnen. Wie weet, in de toekomst, hubbie heeft al wat voorwerk gedaan, maar de tijd was nog niet rijp ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 07:58

Falona schreef:
Bij die trailer loopt het al spaak :+
En er zijn meer obtakels te overwinnen. Wie weet, in de toekomst, hubbie heeft al wat voorwerk gedaan, maar de tijd was nog niet rijp ;)

Zadel erop, kop op west en in een dag of 10 ben je relaxed in Zeeland :)*

struikgewas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:43

Meteen ervandoor gaan zodra je op het strand bent is nou niet echt veilig ivm mogelijke wandelaars, honden en paaltjes. :n Bij de manege waar ik rijd zoeken we bij een strandrit eerst een geschikte plek uit en gaan dan pas over naar rengalop. Geschikte rijkleding is verplicht, wel zo veilig.

MarieAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:22

Ja daarom doen wij ook nooit wedstrijdjes of vanuit stap in volle galop. 2x is leuk en daarna kun je je paarden niet meer rustig houden. Gewoon beginnen met n rustig galopje en daarna rustig aan steeds wat harder, en niet altijd op dezelfde plaats :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:32

Ik heb ook lang getwijfeld of ik zo'n strandrit wilde doen maar heb er toch vanaf gezien. Heb al meerder keren meegemaakt dat bij zo'n rit de paarden weten wanneer ze mogen en dat het gewoon géén optie is dan te stoppen. Maar stel je zit net niet goed, je hebt net je teugels te lang, je bent even lekker aan het kletsen met de persoon achter je, voor je het goed en wel doorhebt is alles weggeschoten. Ik heb al meerdere keren de paniek meegemaakt die dan ontstaat en dan voel je je écht niet fijn in zo'n kudde rennende paarden. Dan lijkt het even alsof je nooit meer gaat stoppen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:46

Als je een beetje goed kan chauffeuren dan blijf je makkelijk zitten en kan je je paard volgen, zoniet moet je gewoon voor de rustige duinrit gaan en niet voor de strandrit voor GEVORDERDEN :7

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:35

listiglistje schreef:
Als je een beetje goed kan chauffeuren dan blijf je makkelijk zitten en kan je je paard volgen, zoniet moet je gewoon voor de rustige duinrit gaan en niet voor de strandrit voor GEVORDERDEN :7

Je eigen paard volgen, is geen kunst, daar ben je mee bekend,al moet ik er achterste voren opzitten,maar een manegepaard,zonder rem en zadel met fijne kniewrongen, ik geef het je te doen.
En wat is goed chauffeuren trouwens, als je M rijd of Z?
Dressuurtrutjes die nooit verder komt dan een proefje van 7 minuten,daar heb ik weinig vertrouwen in, ik zie ze hier ig vaak rijden, hun paard met allerlei toeters en bellen behangen, slof en weet ik al niet meer, zo krampachtig dat ze er bijna in stap naastliggen.....

Jezelf onderschatten is beter dan overschatten, dat is waar het mis gaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:41

Je weet wel wat ik bedoel.... en dat kan op ieder paard en zadel ;)

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 01:58

En zo wordt het voor de ruiters die wel rekening houden met medegangers op het strand verpest door de bezeten idioten die door Jan en alleman heen denderen. Wij hier in omgeving Noordwijk zijn een van de weinige stranden in de omgeving waar je het gehele jaar door op het strand mag, dat koesteren we en de meeste recreanten houden daar rekening mee en met met elkaar.
Zo liep ik laatst met mijn 2 uitlaatlabradors op het strand en in ene hoor ik achter mij ontieglijk gedender aankomen. De oude lab kon ik gelukkig nog net op tijd bij me roepen, anders had ik met 1 hond minder thuis gekomen. Vervolgens wordt er langs je heen gestormd met een gang waar je u tegen zegt.

Ik rij zelf nu al een aantal jaar op het strand en ga enkel wat harder(nog geen eens voluit) als we een mooi vlak en leeg stuk voor ons hebben. Kan niet snappen waarom er altijd maar zo hard gegaan moet worden en dan ook nog eens op een onveilige manier waardoor het voor de echte genieters verpest wordt.
Overigens zeg je natuurlijk gelijk 1 woord teveel als je men hierop wijst, prima dat je naar onze kust komt. Maar hou dan in iig rekening met andere mensen.
Overigens zijn er ook leuke groepen en eenlingers die wel rekening houden met hun omgeving, de goede leiden onde de kwade.

Zo, en dat is eruit :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 03:50

Marit schreef:
Ik heb ook lang getwijfeld of ik zo'n strandrit wilde doen maar heb er toch vanaf gezien. Heb al meerder keren meegemaakt dat bij zo'n rit de paarden weten wanneer ze mogen en dat het gewoon géén optie is dan te stoppen. Maar stel je zit net niet goed, je hebt net je teugels te lang, je bent even lekker aan het kletsen met de persoon achter je, voor je het goed en wel doorhebt is alles weggeschoten. Ik heb al meerdere keren de paniek meegemaakt die dan ontstaat en dan voel je je écht niet fijn in zo'n kudde rennende paarden. Dan lijkt het even alsof je nooit meer gaat stoppen.

Marit, ik weet niet waar je woont, maar mocht Noordwijkerhout (= noorden van Zuid-Holland) niet te ver zijn voor je, dan kan ik je van harte een buitenrit bij Manege Smit aanbevelen. Hier wordt een rustige handgalop gereden op het strand en de voorruiter houdt de groep goed in de gaten. De paarden weten niet wanneer ze mogen galopperen, want er is geen standaardplek voor waar de overgang naar galop wordt gemaakt. Je rijdt op het strand ook 2 aan 2 (met goede tussenafstand) en er wordt niet ingehaald.
Hoop dat je hier wat aan hebt! Ik rij nu weer 2 jaar (-3 maanden blessure), na een onderbreking van 14 jaar. Heb 2,5 maand gelest, toen geblesseerd geraakt, 3 maanden thuis en toen na een maandje weer rijden, opgebeld of ik mee zou kunnen op buitenrit. Dit was mogelijk en sindsdien kom ik er enorm graag. Zo graag zelfs, dat ik van manege ga wisselen en hier standaard ga rijden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:15

Danseresje schreef:
Marit, ik weet niet waar je woont, maar mocht Noordwijkerhout (= noorden van Zuid-Holland) niet te ver zijn voor je, dan kan ik je van harte een buitenrit bij Manege Smit aanbevelen. Hier wordt een rustige handgalop gereden op het strand en de voorruiter houdt de groep goed in de gaten. De paarden weten niet wanneer ze mogen galopperen, want er is geen standaardplek voor waar de overgang naar galop wordt gemaakt. Je rijdt op het strand ook 2 aan 2 (met goede tussenafstand) en er wordt niet ingehaald.

Scan Bokt even op Manege Smit, blijkt dat ook die toko niet zo heilig is als je hier suggereerd.
HET probleem voor vrijwel alle toko's aan de kust is dat ze een zeer belangrijk deel van hun inkomsten uit het toeristenseizoen moet komen. Dan kan het bijna niet anders dan dat je consessies moet doen. Diezelfde toerist is immers ook niet bereid de prijs te betalen die een stalhouder moet vragen als hij WEL aan al die eisen moet voldoen die hier langs komen. Kijk niet verder dan Bokt en lees hoe vaak men iets zoekt, maar overduidelijk voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...

Ik heb in de jaren met nogal wat van die eigenaren gesproken en op het moment dat ze door hebben dat je bedrijfskundig en bedrijfeconomisch iets te melden hebt, komen er hele andere verhalen naar boven dan wat de gemiddelde klant te horen krijgt...........

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:37

Mijn paarden willen niet eens hard op het strand :P

Ik denk dat het bij zulke stallen toch vaak gaat om de inkomsten.
Rengalop vinden veel mensen toch iets stoers en dat trekt dan natuurlijk weer veel mensen aan wat meer inkomsten tot gevolg heeft.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:58

ikke schreef:
Danseresje schreef:

Scan Bokt even op Manege Smit, blijkt dat ook die toko niet zo heilig is als je hier suggereerd.
HET probleem voor vrijwel alle toko's aan de kust is dat ze een zeer belangrijk deel van hun inkomsten uit het toeristenseizoen moet komen. Dan kan het bijna niet anders dan dat je consessies moet doen. Diezelfde toerist is immers ook niet bereid de prijs te betalen die een stalhouder moet vragen als hij WEL aan al die eisen moet voldoen die hier langs komen. Kijk niet verder dan Bokt en lees hoe vaak men iets zoekt, maar overduidelijk voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten...

Ik heb in de jaren met nogal wat van die eigenaren gesproken en op het moment dat ze door hebben dat je bedrijfskundig en bedrijfeconomisch iets te melden hebt, komen er hele andere verhalen naar boven dan wat de gemiddelde klant te horen krijgt...........

Nouja dat is altijd het punt, je hoort altijd wisselende verhalen.. Maar het is inderdaad vaak zo dat jan en alleman meegaat, en met zo'n rengalop dondert en dan af en toe eentje af, en dan is het dus lastig omdat je dan dus niet echt kan stoppen met z'n allen :') En dan is de lol er natuurlijk wel af. Ik vind de groepen en de niveauverschillen vaak ook véél te groot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:24

Marit schreef:
ikke schreef:

Nouja dat is altijd het punt, je hoort altijd wisselende verhalen.. Maar het is inderdaad vaak zo dat jan en alleman meegaat, en met zo'n rengalop dondert en dan af en toe eentje af, en dan is het dus lastig omdat je dan dus niet echt kan stoppen met z'n allen :') En dan is de lol er natuurlijk wel af. Ik vind de groepen en de niveauverschillen vaak ook véél te groot.

Wat ik me dan wel afvraag: wat maakt het dat ik in GB eigenlijk nooit op noemenswaardige problemen ben gestuit bij buitenritten. Ik huur daar rustig paarden, rijdt door gebieden waar het gros hier niet eens zou durven rijden en dat gaat prima, ook in groepen.
Uiteindelijk kan het niet zo zijn dat alleen het feit dat paarden huren in GB ongeveer twee keer zo duur is als in NL dat alleen het verschil maakt......

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:26

Ik heb ook meerdere buitenritten gemaakt in het buitenland en daar gaat het gek genoeg ook altijd prima. Maar ik merk daar een andere manier van rijden. In het buitenland is het vrijwel altijd los teugeltje, met minimale aanspanning van het been schieten ze vooruit, en bij kleine ophouding staan ze zowat stil. Hier in Nederland heb ik veel ervaringen waarbij ze amper aan het been en hard in de mond zijn.

MwKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:45

ikke schreef:
Danseresje schreef:

Heb jaren lang bij manage Smit gereden, is echt wel een goede manage, heb er nooit hard mogen rijden op strand, altijd rustig en beheersd. +:)+

Met mijn paardje (engels volbloed) MOET er ook altijd even galop in zn 6 gereden worden op strand. Mn paardje vind dit geweldig (ik ook natuurlijk :P ) Rij bijna elke week wel op strand. Ben het er wel mee eens dat je dit alleen kan doen als je je paard onder controle hebt.. Zo irritant als mensen voorbij komen denderen en hun paard niet onder controle hebben!! :(

Ben het ook helemaal eens met Carien87, er zijn zoveel aso's!!

brechtje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 04:36

het is inderdaad heerlijk om een (ren) galopje te doen op het strand maar het moet wel verantwoord blijven! als je een leeg strand voor je heb dan kan dat maar ik zou het nooit doen als er andere paarden of mensen met of zonder hond op de route lopen.
het strand moet voor iedereen leuk zijn en blijven maar helaas heb ik ook weleens meegemaakt dat er 1 als een gek langs komt stuiven terwijl ik lekker ontspannen op mijn paard zat. heb gelukkig mijn paard wel onder controle maar er kunnen nare ongelukken gebeuren. paarden blijven immers kuddedieren en die van mij wil er dan ook achteraan.
moet zeggen dat het bij mij gelukkig niet heel vaak voorgekomen is en dat de meeste ruiters wel rekening houden met elkaar. zo hoort het!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:01

Tja, de meeste toeristen die voor een strandrit komen hebben toch het beeld van een rengalop en ze denken dat ze kunnen rijden. Bad combination ...
Dat is ook precies de reden dat ik nooit zo goed durf om zo'n rit te regelen voor mezelf: ik kan best aardig rijden maar zit niet te wachten op een ongeleid projectiel. Ben geen 20 meer ...
Heb overigens goede ervaring met Manege Elzenhof op Texel (die van die hafjes).

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:49

ikke schreef:
Wat ik me dan wel afvraag: wat maakt het dat ik in GB eigenlijk nooit op noemenswaardige problemen ben gestuit bij buitenritten. Ik huur daar rustig paarden, rijdt door gebieden waar het gros hier niet eens zou durven rijden en dat gaat prima, ook in groepen.
Uiteindelijk kan het niet zo zijn dat alleen het feit dat paarden huren in GB ongeveer twee keer zo duur is als in NL dat alleen het verschil maakt......

In GB geldt voor bedrijven die bij de BHS (Engelse versie van de KHNS) dat paarden door mensen van de BHS getest worden en vervolgens gecertificeerd worden als veilig. Geen certificaat betekend dat de BHS het paard niet veilig acht voor buitenritten. Vandaar dat manegepaarden of paarden die voor buitenritten worden over het algemeen 'veilig' zijn. Daarnaast hebben over het algemeen de engels/ schots gefokte paarden minder bloed dan de KWPN'ers enzo. Ik heb mijn paard 3 jaar bij een handelaar op stal gehad en die ging 5 keer per jaar naar Belgie en Nederland om paarden te kopen, Nederlandse en Belgische paarden zijn zeer geliefd in Engeland.
Prijzen voor stalling liggen hoger omdat personeel normaal betaald wordt terwijl in NL veelal met vrijwilligers wordt gewerkt.

Anyway ik draai een beetje erg van het topic af, excuses....

Als je een leuke veilige rit over het strand wil maken kan ik je Smit van harte aanbevelen. De paarden varieren van rustig naar drukker er is voor ieder wat wils. De voorrijders zijn stuk voor stuk erg ervaren en kennen de omgeving en de paarden goed. Daarnaast is het Hollandsch duin een prachtig gebied om doorheen te rijden. Op het strand wordt, zoals Danseresje al aangaf, rustig gegaloppeerd in het bos wordt wel eens uitgestrekt.

Iejor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:57

Veel mensen denken ooh we gaan naar het strand & vanaf het moment dat ze ook maar het strand betreden moet het direct vooruit gaan... Ook kan het een gewente zijn van deze paarden als deze dat regelmatig doen, waardoor dat de mensen in hun rokken en teenslippers... ( :? ) deze niet echt meer kunnen houden... & Dat de leiding gevende geen moeite doet om ze in te houden omdat het teveel werk is & de paarden hun gang maar laat gaan...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:24

ikke schreef:

Ikke, over het algemeen is het jammere van internet dat vaak de negatieve ervaringen worden gedeeld en de positieve ervaringen veel minder. Tuurlijk zullen er mensen zijn die anders over Manege Smit denken, is hun goed recht. Maar ik kan alleen van uit mijn eigen ervaring een evt. advies doen. Ik was vorig jaar ook niet de grootste held met buitenrijden (incl. strand), maar door de fijne ritten bij Smit, het vertrouwen wat ik daar ervaar en daarnaast de ervaring die ik tot 2x toe op ruitervakantie in Frankrijk heb opgedaan, vind ik het nu echt heerlijk om buiten te rijden en ga ik eigenlijk best ontspannen ook naar andere maneges toe voor buitenritten (niet vaak, maar zo ook o.a. naar van Loon geweest), terwijl ik eerder toch wel enigszins wat zenuwen had.
En zo heb ik dus een mindere ervaring bij recreatie de Stal, ook in Noordwijkerhout. Op zich prima paarden hoor en net als bij Smit controleerbaar tempo op het strand, maar qua begeleiding totaal niet mijn ding. Die man zat paffend op zijn paard, evenals een mederuiter. Ook is er eigenlijk geen structuur op het strand qua in volgorde of 2 aan 2 rijden. Maar anderen die zweren juist weer bij deze stal. Ja, we blijven allemaal mensen en letten op andere dingen.

De vragen hier op bokt dat men voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, daar kan ik me ook aan ergeren. Vaak is het de combinatie strand + rengalop + zonder begeleiding (dat laatste heb ik recentelijk ook een topic over geopend).

Zelf vind ik het jammer dat er een groep ruiters is, die het eigenlijk een beetje verpest voor de rest, of het nu mensen met privépaard zijn of manegeruiters (die evt. geaccepteerd worden bij een manege met verkeerde kleding en schoenen, waarvan ik overigens echt niet snap dat dat geaccepteerd wordt door maneges).

volgens mij is mijn verhaal beetje warrig.....kom net uit de nachtdienst....sorry!

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:30

Helaas heb ik ook een vervelende ervaring toen ik 11 bijna 12 was ging ik op strandrit bij een manege in Zeeland ze zeiden ze gaan wel een stukje hard naja ik was wel wat gewend dus kwam daar aan kreeg een pony en met een stuk op 7 gingen inclusief de begeleiding we dan via het bos en duinen naar het strand had een vervelende pony en me handen zaten al blaren op voor we op het strand waren en dan 1 vak stappen en 1 vak volle galop en dan weer 1 vak stappen na de 3de gallopeervak had ik heel veel blaren op mijn handen overal zand in me ogen en ik had nogwel een zonnebril voor de zekerheid op die aan De zijkant gesloten was en ik kon de teugels gewoon niet meer vastpakken zo pijn deden ze dus moest ik met 1 van de begeleiders terug omdat ik die andere 3 galoppeer vakken gewoon niet meer kon.dus die pony's waren het zo gewend waardoor ze heel irritant werden en alleen maar aan de teugels trokken.

SchoffyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:33

Ik vind dat je wel hard mag gaan op het strand, zolang je je pony/paard onder controle kan houden.
En met een rokje paardrijden lijkt mij niet echt ideaal... :=
Ik zou dan een strakke spijkerbroek aandoen.
Maar ik vind het op de manier hoe jullie het dan doen; afwisselen, een goede manier om ook gewoon te wennen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 08:53

Denk dat dat voor manege paarden wel duidelijk is ''strand is gas er op''
Als je dagelijks die ritten rijd slijt dat er in.
En zijn die paarden niet meer te houden.

Je kan ook normaal galoperen als manege... Maar mensen willen nou eenmaal hard op het strand.
En de gevaren kijkt niemand naar...