Fred_Kroket schreef:ullaatje schreef:Nou ik denk dat er dan maar weinig stallen een bestaansrecht hebben,
ik zeg niet dat alleen ik bang op blessures met mijn sportpaarden, alleen dat ik de kans kleiner wil maken.
En mijn paard hoeft echt niet niet 8 uur in de zeikende regen te staan hoor, die staat na 1 uur alweer bij het hek te roepen.
Als je paard geconditioneerd is om met regen naar binnen te gaan komt hij naar het hek. Omdat naar binnen gaan wordt geassocieerd met eten.
Mijn paard staat 24/7 buiten, toen mijn oude paard nog leefde haalden we ze met erge regen naar binnen dus stonden ze voor het hek om naar binnen te gaan (onze reactie, "zie je wel ze willen lekker naar binnen) om vervolgens hun prakkie hooi op te eten en daarna te staan gillen om weer naar buiten te gaan als het op is...
Kwestie van gewenning, niet dat ze "nat worden van de regen" Moet je eens kijken hoe "nat" de regen is als ze een nieuw stukje weide krijgen!
precies ja, het is in mijn ogen pure gewoonte.
Begin van de lente stonden de paarden nog 50/50, toen ik ze savonds een keer met stromende regen ophaalde met mijn vader, renden ze al hinnikend naar de uitgang 'zie je wel,' zei m'n vader 'ze vinden de regen niet fijn'
Ik kon 'm maar niet aan het verstand krijgen dat ze graag wat te eten wouden én de wei dit niet meer te bieden had(kaal), dusja 1+1 is 2. stal = eten.
Nu staan ze 24 uur, weer of geen weer. Als ik aankom met kuil hebben ze alleen daar belang bij en ze staan nooit bij de uitgang te trappelen omdat ze zo graag naar hun stalletje willen om daar tegen een muurtje aan te kruipen...
Geen één paard is natuurlijk hetzelfde, ik geloof best dat er paarden zijn die niet 24 uur buiten kunnen staan of -om on-topic te blijven- continu in groepsverband kunnen staan. Wel denk ik dat mensen vaak té snel die conclusie trekken.

) maakt om er voor te zorgen dat ze een maatje krijgen. Genoeg beschreven hier waarom dat van groot belang is.