wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:45

deess schreef:
ik ben bezig met een 2 jarige hengst die nog nooit in handen is geweest, geen halster heeft omgehad etc.

Mijn antwoorden zijn gestoeld op bovenstaande vraag. :D

Bovendien vind ik een paard dat op stal staat nog niet gelijk aan een paard waar je veilig bij kunt komen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-06-12 00:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:48

Nee, dat is afhankelijk van het karakter. En als je een beetje gewend bent met paarden om te gaan kun je ongeveer wel inschatten met wat voor een je te maken hebt. Van daaruit kun je bezig met "een plan van aanpak".

TS kent het paard en zal dus prima in kunnen schatten wel of niet zou werken voor haar paard.

Cassidy

Re: wie heeft ervaring met half wilde/onbenaderbare paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:49

Ook een prof kan zich nog aardig in een paard vergissen, een eigenaar kan dat ook.

Maar goed, ik ga naar bed, stipje gaat van topic af, voor wie meer info wil, graag via PB, ik ga hier niet meer reageren.

Welterusten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:51

Daarom zeg ik ongeveer.

Slaap lekker. :)
Moet ik me nu overigens aangesproken voelen met het ontstippen?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 01:06

:+ iedereen bedankt en welterusten, alles is goed bedoeld en ga er mee aan de gang :) zal m niet 'longeren' in de box en ook geen muisjes voeren om t halster om te doen. springzweepje heb ik indd ook al ns gebruikt bij een paard dat vreselijk sloeg als hij aangeraakt werd,gewoon om te desensibiliseren.en al een x een lange stok bij een hengst die onder de klitten zat en telkens geplukt werd door iedereen en dat ook niet meer pikte :+ dat is me ook allemaal gelukt dus heb er wel vertrouwen in.anders was ik er ook echt niet aan begonnen,het kan erg gevaarlijk zijn dat weet ik maar al te goed.maar het is wel 1 van de mooiste dingen :) van deze eigenaar heb ik ook een paar jaar geleden een merrietje om te rijden in training gekregen,kon alleen aan een halster meelopen en kende verder ook niks. die was ook erg nerveus maar zo van goeie wil,geweldig :j ze is 'net' verkocht maar ben eruiteindelijk z dressuur mee geworden en ze is van kleine lelijke e spring-pony naar fijn all-round sportpaard ontwikkeld waar ik vreselijk veel plezier mee heb gehad :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 07:56

Ik denk dat een hoop mensen hier de werking van muisjes en pasta ernstig overschatten. Zoals al eerder gezegd, een angstig paard breekt hier (ongecontroleerd!) doorheen.

Zoals Cassidy terecht al aangeeft, pasta en muisjes zijn leuk om de scherpe randjes er af te halen maar meer ook niet.

Je kunt dan beter kiezen voor middelen die de angstgevoelens onderdrukken ipv het dier willen immobiliseren.

Ik heb, zoals dendrofleur al aangaf, inderdaad een wild paardje staan, daar hielp destijds zelfs 7 schoten met een verdovingsgeweer niet bij, dus tel uit je winst. Ik zou eerder inzetten op rust en vertrouwen.

En Chaos, over welk tijdsbestek spreek jij? Wij hebben in anderhalve week tijd een wilde merrie zover gekregen dat ze zonder halster, puur op basis van vertrouwen achter mij aanliep een trailer in (we hebben haar los vervoerd, omdat ze nog niet kon worden gehalsterd) zelf vanuit de trailer een stal is ingelopen en inmiddels alweer even met een halstertje om (wel met een touw er nog aan) op stal staat en lichte aanrakingen accepteerd.

Dan hebben we echt wel een lange weg te gaan nog en de weg hier naartoe ging ook niet vanzelf, maar het is ons wel gelukt op basis van rust, vertrouwen, maar nog het allerbelangrijkste. Kennis en kunde...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:28

Chaos gaf je al heel wat bruikbare tips en verder gewoon proberen. Ik ken helaas ook zo een fokker die zijn paarden laat verwilderen om daarna dubbel zo veel moeite te moeten doen om ze zadelmak te maken en dergelijke.
Ik ben niet voor overhaasten, maar zou ook niet te veel tijd geven om na te denken. Ik heb al positieve resultaten gehad door een hoog aantal impressies te geven aan het paard. Veel mensen in de buurt, niet te veel twijfelen eer je een halster om doet, loslaten, maar in de piste blijven enzo... Dit vind ik persoonlijk de beste manier. Dan ondergaan ze meer wat er gebeurt en hebben ze minder tijd om zelf iniatieven te nemen of om te gaan paniekeren, want ook al is dit een snelle methode, het is ook niet de bedoeling om het paard nog banger te maken. Je kunt paarden soms zodanig gaan prikkelen en stimuleren dat ze geen tijd hebben om te beseffen dat het eng is.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 08:58

indd :) ben ookniet een heel erg afwachtend typje, die een half jaar in een hoekje gaat zitten wachten tot t paard uit zichzelf eindelijk bij me komt :+ maar wil ook niks verpesten omdat hij zo bang is. weet dat t veel tijd kost maar wil het op vertrouwen doen zodat we beide precies weten wat we aan elkaar hebben :) hij is al van ver gekomen dus denk dat t best goed gaat . iedereen weer bedankt! :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:44

Ts iedereen maakt fouten of beslissingen waarvan je denkt: dat had ik anders moeten aanpakken. Maar het idee wat veel mensen hebben dat een paard bij de eerste de beste fout een onoverkomelijk trauma oploopt is absoluut niet waar. Kijk op de gemiddelde stal/manege om je heen. Dan zou het hele bedrijf in een mentale crissis zitten. :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:09

Of kijk naar de paardenmarkt (niet dat ik daar achtersta hoor), maar daar worden halfwilde paarden en jaarlingen gewoon met de rest aan een koord gehangen tussen het massavolk en die zijn ook niet getraumatiseerd. Los van het feit dat ik het voor de rest mishandeling vind om paarden zo lang aan een koord te hangen naast zware muziek en massa volk... Maar toont wel aan dat paarden best wel wat kunenn hebben zonder hiervoor meteen een trauma op te lopen.
Het belangrijkste is om geen onveilige situaties te créeren. Werk in veilig afgesloten ruimte en bind je paard niet aan losse palen vast manier van spreken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 17:34

vorige week maandag hebben ze de jonge hengst in een vrachtwagen gejaagt en hem met touwen vastgebonden en een halster om gedaan :) hij gaf zich snel over en vanaf die dag ben ik met hem bezig oefenen in (ander) halster om doen, wandelen met hem en vastzetten in zn stal en nu ook op t gangpad, beetje borstelen en in een week tijd kan ik nu longeren en hem helemaal borstelen en beenbeschermers om doen :) als je rustige bewegingen maakt en hem met worteltjes beloont dan wordt hij best relaxt al,en krijgt vertrouwen in wat ik doe. hij is nog maar 2 dus echt werken hoeft hij nog niet,maar het is de bedoeling wel dat hij voor de hengstenkeuring gaat in december en daarom doe ik al zo veel met hem. hij is er helemaal doorheen nu en gelukkig is hij niet meer zo bang :) groetjes deess