morgen 12 graden en regen wel of geen deken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amenicora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:22

geen deken op hier, ondanks volledige zomervacht vind mijn paardje het heeerlijk, om daarna uitgebreid te gaan rollen in de blubber! haha :+

@dinniedepooh, die van mij is onverklaarbaar snel droog... in de winter met half uurjte stappen (na 5 uur lange buitenrit) en in de zomer duurt het meestal niet langer dan een kwartier tenzij de mussen dood van het dak vallen.. dan duurt het ook ongeveer half uurtje.
Geluk vind ik zelf want hij houd niet van het scherapparaat }>

Intervarno

Re: morgen 12 graden en regen wel of geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:41

Normaal gesproken ben ik in juni absoluut geen voorstander van een deken. Ook niet als het eens een dagje wat minder weer is. Echter, mijn paard is een tijd terug erg veel afgevallen (lees: 80 kilo). Nu zijn we eindelijk achter de oorzaak en is hij gelukkig weer een kilo of 50/60 aangekomen. Mijn paard staat 24/7 in een uitloopstal, dus ook buiten. Ik moet zeggen dat sinds hij zoveel gewicht heeft verloren en dus verminderde weerstand had, ik toch wat voorzichtiger ben geworden. Toen ik hem gisterochtend zag rillen zonder deken, dus toch maar een dekentje opgegooid. Verder staan bij ons de paarden eigenlijk allemaal zonder deken en die overleven het prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:08

Ik probeer zo min mogelijk de deken op te doen, net even wezen kijken, ze stond niet te trillen en voelde ook niet koud aan maar heb nu toch maar een ongevoerde regendeken opgedaan omdat ze een beetje een snotneus heeft, dus voor de zekerheid nu wel.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:10

De meeste aan huis bij stal houden het prima uit, eigenlijk allemaal.
Mijn jonkies staan elders verderop 24/7 zonder schuil en mijn mini is recent geschoren.
Er staat een zomervacht op dus het zou moeten kunnen maar hij is afgelopen winter al zo ziek geweest dus hij krijgt zometeen zijn dekentje op hoor;)
Tevens neem ik die van de andere ook mee en kijk hoe het er bij hem voor staat.
Op die wei staan veelal jonge ponys en er staat er al eentje te snotteren en proesten dus ws komen er nog een paar naar huis ook.
Ik baseer dit overigens op al die regen die deze week nog komt..
De mindere temp is niet zo erg maar de regen maakt het ijzig koud hier.
Dekens zijn trouwens ongevoerd ook, ben zelf ook geen voorstander van dekens maar nu ff wel:)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:56

Meneer had het toch wel een beetje koud.. Dus regendekentje op gedaan. Morgen 17 graden dus die mag dan weer af. Kan hij toch nog lekker slapen met zijn dekentje op de natte grond :j

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:53

Wou net zeggen, die van mij stonden ook te rillen net
Paard of geen paard, ze hebben toch echt een dekentje opgekregen;)
Heeft niks met hard worden meer te maken.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:58

Delphi2 schreef:
Mijn paarden staan hete hele jaar door buiten, 18 graden vorst en sneeuw maakt ze niks uit maar in de zomer de hele dag regen en wind bij een graadje of 9 zorgde toch wel voor rillende paarden, dus ze hebben bij mij allemaal een dun regendekentje opgekregen.

Hier het zelfde. De hele winter zonder deken buiten en nu met de zomervacht, flinke wind en 2 dagen non-stop regen staan ze te rillen. Ik was blij dat we de regendekens toch op hadden gedaan!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:50

Mijn paarden en pony heb ik zondagmiddag een deken opgedaan (nadat ik ze eerst in de stal heb laten drogen) en gistermiddag heb ik bij de pony's de deken af gedaan en de paarden nog op. De paarden hebben ondertussen hun deken af maar vanavond laat rond 10 uur even nog het weerbericht kijken en dan zo als het er nu uitziet hun dekens weer om. De komende dagen word het toch alleen maar regen. Liever even gedoe met dekens dan een paard die straks last van z'n lichaam/spieren heeft omdat ie een paar uur in de regen hebt gestaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:10

Zijn er ook haflingers die het koud hebben gehad, mijn haf had het zondag koud. De hele winter buiten gelopen en toen nooit koud gehad.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:19

Ja hoor..ik ben helemaal niet van de dekens, maar mn 2 oudjes stonden enorm de rillen en er zijn geen schuilmogelijkheden, dus de 0 grams regendekens zijn weer om. Ze eten weer en het geril is over.
Soms is het niet anders en hebben ze het gewoon nodig.
Er even bijgezegd, ze staan 24/7 365 dagen per jaar buiten en zijn dus wel wat gewend..maar met die gure wind icm non stop regen, nee, dan kijken we goed wie dr weer 1 nodig heeft.
De oude haf trok het prima en die staat dan ook nog gewoon zonder..de rest zijn geen dekenpaarden en die staan met -20 ook gewoon zonder deken (hoewel dat minder koud is dan regen en wind non stop in die 9 graden).
Dus elk paard is verschillend en daar gewoon naar kijken, je intuitie zegt het meest ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:35

marleen_usar schreef:
Zijn er ook haflingers die het koud hebben gehad, mijn haf had het zondag koud. De hele winter buiten gelopen en toen nooit koud gehad.

De mijne is spijkerhard en schuurt ze zelfs eraf als het -20 is.
Er lopen meerdere haflingers en die hadden op een enkeling na er geen last van.
Zoals hierboven bij mij al aangeeft, het verschilt echt per paard en niet per ras.
Die van ons staan in dezelfde situatie en met -20 nergens last van en met dit weer sommige dus wel dus tsja.
Gelukkig heb ik de dekens altijd achter de hand

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:50

dinniedepooh schreef:
Iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar mijn paard heeft sinds gisteren weer een regendeken op.

Het is een sportpaard en heeft weinig vacht omdat hij geschoren is, dus opmerkingen als "daar moet ie tegen kunnen" gaan alleen op als je hem zomer en winter zonder deken laat staan en de natuur alles laat regelen.

Als je de natuur een handje helpt door te scheren, moet je ook helpen door een deken op te doen als het kouder en/of natter wordt vind ik. :j

Ik vraag me alleen af hoe mensen dat doen die niet scheren, maar wel trainen in de winter? Dan ben je klaar en is je paard nat van het zweet. Hoe krijg je hem dan droog? Beetje off topic misschien?

Ik ben iemand die echt niet aan dekens moet denken, wat een gedoe. Ze gaan stuk, worden nat/smerig, schuren of de buurman gaat er mee spelen.
Ik men ook gewoon het hele jaar door en paarden staan ook 24/7 buiten. Verder is het een paard en dat moet het ook kunnen blijven. Mijn mening is dat we in nederland behoorlijk onze paarden aan het verpesten zijn met allerlei dekentjes en ze ook om de haverklap opgooien omdat WIJ het koud hebben. De paarden die bij ons op stal altijd buiten staan zijn overigens nooit ziek terwijl we bij de stal paarden best wat zieke hebben gehad afgelopen winter.
Nou niet gelijk denken dat ik een dierenbeul ben want als mijn oude haflinger(21) ineens moeite krijgt met de weeromstandig heden komt er gewoon een deken.

S'winters stap ik altijd goed uit en laat hem meestal binnen even wat eten en nog wat opdrogen. Is de bak/paddock redelijk droog mag hij daar ook nog even rollen maar daarna gaat hij toch echt terug op de wei.
Als je je eens gaat verdiepen in hoe de vacht werkt zul je erachterkomen dat het een perfecte outdoor jas is, voert zweet naar buiten, houd warmte vast en is waterproof. Dus waarom een zweet/regen deken op als het paard zelf al deze dekens heeft (even ervan uitgaande dat paard niet geschoren of hoog bejaard is.)
De waterdichtheid en afwatering is altijd goed te zien bij de flanken. Warmte/isolatie altijd heel goed te zien in de winter als het gesneeuwd heeft.

Vorig jaar zomer trok ik ook een keer mijn haf rillend van de wei maar dat bleek later gewoon een gebrek aan ruwvoer te zijn.
Hij mocht even warm worden in een box met voer en ging daarna een iets vollere wei op, sinds dien geen rillend paard meer gehad.
En verder zijn ze altijd kerngezond.

Afbeelding

Isolatie in de winter.

Nou hoor...photobucket laat mij in de steek. Lastig te zien maar de fjord zit vol met rijp.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:14

ja zo lopen onze ijsco's er ook bij met vrieskou, heel mooi gezicht die pegels en opgevroren stukjes..maar de oudjes hier kunnen toch echt niet zonder deken helaas..ook al ben ik dr zelf niet van ;)
Moet wel zeggen, met droog vriesweer kunnen ze er wel weer tegen, maar die enorme wind icm aanhoudende regen, nee not done hier.