Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Paard gaat op je teen staan, straffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:34

Nee, ik straf daar niet voor. Als ze op mijn tenen kunnen staan dan heb ik ze zelf al toegelaten in mijn persoonlijke ruimte en dan moet ik er zelf maar voor zorgen dat ze de kans niet krijgen om op mijn voeten te kunnen staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:37

Ik straf ook niet, een keer wat harder hè roepen is genoeg.

tinekeubels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:58

ik heb een 2 jarige haflinger merrie en die doet het soms ook , wat ik doe, is eerst het paard van je voet afdrukken en dan even (boven de hoef ) op haar voet gaan staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:05

Lovely schreef:
Ik dacht gelijk dan sta je met je neus de verkeerde kant op tijdens aansingelen ;)

Citaat:
Je kunt ook op een opstapje gaan staan, dat scheelt een hoop blauwe tenen.

Gaat voor mij niet werken, ben al redelijk lang tov mijn paard.
Dan kan ik niet meer aansingelen.
Moet gewoon op mijn voeten passen en tenen niet onder de pony steken.
Of minder strak aansingelen, dan verzet ze ook geen voetje.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:09

Silence schreef:
Ik straf ook niet, een keer wat harder hè roepen is genoeg.

In hoeverre is dat dan geen bestraffing?
Of komt bij straf automatisch fysiek geweld kijken?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:13

(bij volwassen paarden)
Maar wat ik dan mis is het stilstaan bij het opstappen...
Dat lijkt me toch een basis iets, in dat geval kan hij ook niet op je teen gaan staan..hij zou immers geleerd moeten hebben om stil te staan

Bij de jongere dieren is stilstaan bij poetsen ongeveer hetzelfde...toch?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:30

Als ik niet bewust me voet er onder zet wordt er zeker gestraft. Maar dan in de zin van Hé of zo niet direct een tik ofzo. Alleen als ze niet loopt op te letten en daardoor op m'n tenen gaat staan dan kan ze wel een tik krijgen. Ze mogen wel opletten waar ze die hoeven neerzetten van mij.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:36

bij ons op stal stond een oude soort haflinger die dat ook deed zn voet op jouw voet plantte en die was goed zwaar dus dat deed echt pijn en als je hem dan brullend eraf duwde veerde hij daarna gewoon terug met zn volle gewicht zonder zn hoef te verplaatsen. mebnig gekneusde voet gezien. kijk hij snapt niet dat wij echt heel veel pijn hebben, hij snapt wel dat het niet mag of ziet het als grapje, in elk geval had het het gewenste effect voor hem hij deed ook zn hoofdstel uit dat lag dan ineens door het luik buiten metd e teugel nog om zn nek
en ontsnappen deed hij ook richting bixkar met zn volle gewicht was je hem niet voor dan ploegde hij zo door je heen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:18

Een keer hé roepen vind ik ook straffen/corrigeren. Schoppen en slaan doe ik alleen als het écht nodig is om tot paardlief door te dringen, bijna nooit dus. Heb een keer in een bocht van 80 weg gestaan met een in paniek stuiterend paard dat de weg op was gerend. Dan is het wel fijn dat je nog een 'laatste redmiddel' hebt. Maar dat ligt ook het type paard, die van mij is vrij snel onder de indruk. De haflinger die hier boven beschreven wordt zal, zeker in het begin, een wat hardhandigere aanpak nodig hebben ;).

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:28

Mijn merrie straf ik wel. Zij doet het namelijk alleen maar als ze beledigd is. Dan zie je dr al naar benden kijken....waar is jou voet.....Maar ze doet wel meer dingen expres. Veearts pletten tijdens de enting enzo...dus meestal halen we dr uit stal of ik ga aan de zelfde kant bij de veearts staan, dan heeft ze het lef niet omdat ze weet dat ze anders echt een tik krijgt.

Ben het ook helemaal eens met het tuinslang verhaal ( inclusief dat ze heel goed weten wat er gebeurd als ze de neus er tegen aan houden :+ )
Laatst bijgewerkt door Shayla op 28-05-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:39

Brittneyx schreef:
ik vraag mij af of ze weten als ze op de tuinslang staan dat er dan geen water meer uitkomt?

Die van mij weet dat drommels goed :')

De topicvraag gaat over het opvoeden van een jaarling. Zoals eerder gezegd moet een jaarling nog het nodige leren en zal niet alles gelijk perfect gaan. Door veel te oefenen en consequent te zijn wbt eigen ruimte gaat dit vanzelf beter.

Mijn paard deed dit in het begin ook (was toen een jaar of zes), maar deed dit uit dominantie (tegen je aan lopen, omver lopen, op tenen staan). Dit heb ik vanaf het begin afgestraft. Ze denkt nu erg goed na waar ze haar hoeven zet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:21

Bewust of onbewust maakt niet uit. Een gekneusde of gebroken teen doet pijn, dus ja, ik straf dat af. Net zoals ik niet wil dat ze met hun benen naar vliegen stampen als ik dicht bij hen sta.
Maar ik eigenlijk moet ik zelden deze dingen afsraffen, want mijn paard doet dat gewoon niet. Zal wel met respect of oplettendheid/alertheid te maken hebben, ik weet het niet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:23

Tja, als TS niet eens weet wat er met persoonlijke ruimte bedoelt wordt, vind ik het niet gek dat het paard op d'r voeten staat.

En paarden weten heel goed waar ze hun voeten neerzetten. En als je paard tegen je aanbeukt/op je voet gaat staan omdat het schrikt, dan betekent dat dat hij op dat moment jou volledig vergeet. Wat ze niet zouden doen bij een leider en een leider zou zoiets ook niet toestaan.

Dus moet je dit corrigeren? Ja :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:18

Ik straf niet, maar ik roep wel keihard 'aaaaauw!' en probeer haar van mijn voet te krijgen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:20

Ik doe aan zelf verdediging als er een fjord op staat, enigste manier om je teen zo snel mogelijk te bevrijden.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:23

Tja, nouja, paard mag altijd in je persoonlijke ruimte komen, maar zodra ze op je tenen staan opeens niet meer.. Paard zal het verschil niet merken.
Ik heb vaak te grotere jophurs aan, (2 / 3 maten groter) omdat die fijner lopen dan rijlaarzen.
Ik heb wel eens gehad dat er een paard op mijn 'teen' stond, en ik had niks in de gaten, en ik ging rustig verder met poetsen. Totdat er iemand vroeg of het geen pijn deed :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:30

Nee hoor, maar ik heb het ongekende talent (al eerder in topic uitgelegd) zelf in persoonlijke ruimte van paard te komen als ik moet aansingelen bv. en dan vergeet op mijn pinguinvoeten te letten.
Maten te groot, slecht plan, leef al op te grote voet, dan lijk ik echt net pipo als ik ga paardrijden :+

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:34

haha, ik zit met maten te groot op maat 39 dus dat kan er nog wel mee door (:

Nielsjee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:38

Ik let er vooral zelf op dat mijn voeten niet te dicht komen bij hun hoeven.
Wil daarom niet zeggen dat ze er nooit opstaan.

Maar dan duw ik ze gewoon weg, niet straffen. :)

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:47

Ja zeker straffen, zonder straffen heeft anders straks niemand meer tenen bij ons! Zowieso al straffen als ze te dichtbij komen, maar als ze opzij springen en op mijn voeten landen zijn ze nog niet jarig. Tuurlijk kunnen ze schrikken, maar dan moeten ze maar de andere kant op springen want ze weten dat ik naast ze sta en ze vast heb.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:01

Ik heb mijn paard als jonkie (ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden was) ook wel daarvoor gestraft, maar alleen door een paar stappen achteruit te doen en weer even te laten weten wie de leider is en waar mijn persoonlijke ruiter is... Hooguit een keer mijn stem verheft. Paard is inmiddels zeven, staat werkelijk nooit op mijn tenen/voeten... Ook niet als hij schrikt of wat dan ook, hij zal nooit tegen mij aan rennen of over mij heen lopen.

Mijn advies is dan ook om wel te straffen, maar wel op een rustige en verantwoorde manier. Paard kan ook niet in 1 keer snappen wat je persoonlijke ruimte is, helemaal niet zo'n jonkie. Probeer inderdaad ook je paard vanaf het begin te laten weten waar je persoonlijke ruimte is, dus ook wanneer hij te dichtbij komt of zo... Jij moet hem/haar uitnodigen, hij/zij mag niet op eigen initiatief jouw persoonlijke ruimte betreden maar dus alleen wanneer jij dat vraagt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!! Ik heb toen heel veel gehad aan het boek "van veulen tot rijpaard", waar ook heel veel natural horsemanship aspecten in verwerkt zijn, maar wel als doel heeft een veelzijdig en goed gemanierd rijpaard te "krijgen" (weet even geen ander woord :P), staan heel veel goede oefeningen in en is gecategoriseerd op leeftijd... Erg mooi en handig naslagwerk!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:05

Ik gaf altijd een onnoemelijke brul van schrik en als hij raak stapte ook nog wel eens een klap op zijn schouders (meer om hem weg te duwen dan om te slaan, dat wel). Gaat overigens wel over een bejaard paard, bij een jonkie zou het minder handig zijn.
Gevolg was wel dat meneer na 5x direct van mijn voet af sprong als hij iets onder zijn hoef voelde.
Ze kunnen er niets aan doen, betekend niet dat ze mijn tenen mogen vermorzelen! :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:28

Een paard weet donders goed waar hij zijn voet neerzet. Hoezo ze kunnen er niets aan doen? Jij kunt er trouwens ook wat aan doen. Als jij zorgt dat je paard niet ongevraagd in je persoonlijke ruimte komt, kan hij al haast niet dichtbij komen om op je voet te kunnen gaan staan....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:17

Het hangt er vanaf of ik straf. Bij een shire die ik verzorg moet ik m'n voeten heel goed in de gaten houden (en zijn hoeven ook), die gaat zodra hij het ergens niet mee eens is, vaak dus, op zoek naar je voeten om erop te dansen. Dat kan je wel zien aankomen, meneer dient dus zeer strikt uit mijn ruimte te blijven en op een millimeter overtreding van die regel staat een sanctie. 1 keer is het hem gelukt, en mijn voet is daardoor blijvend iets beschadigd, ondanks m'n stalen neuzen. (was wel een fout van mij, duh). Dit paard krijgt heel weinig ruimte van me en nog moet ik constant z'n hoeven in de gaten houden.

Een ander paard, ook groot en massief. Vrij jong. Bracht haar naar de paddock toe, en net toen ik het hek open had zette een ander paard de aanval in op haar. Die had ik even niet zien aankomen omdat ik een touw aan het lospeuteren was, en paard sprong dus achteruit, precies op mijn voet. Ook mijn fout, technisch gezien. Maar ik geloof niet dat dit paard expres bovenop mijn voet is gesprongen. Deze schrok en sprong achteruit, dat was niet gebeurd als het andere paard niet vanuit het ogenschijnlijke niets naar voren was gesprongen met de oren in de nek, en de knoop in het touw dat het hek dichthield iets minder goed was geknoopt. Ik heb nou eenmaal geen ogen in m'n achterhoofd en kan maar een ding tegelijk.

Meestal ben ik wel snel genoeg, dit waren de enige 2 die in de afgelopen 10 jaar het gepresteerd hebben om op m'n voet te gaan dansen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:43

Als een paard niet genoeg geestelijk impuls krijgt om mee bezig te zijn, is dat vaak een gedrag dat ze ontwikkelen om zich zo geestelijk te kunnen bezig houden. De basis van de meeste trainingen ligt op het fysieke, terwijl het geestelijke aspect aan de basis zou moeten liggen. In dat geval zal het paard opzettelijk op de tenen gaan staan.
In het geval dat ze gewoon niet uitkijken waar ze hun voeten neerzetten, is het de zaak ze te leren dat ze oplettend moeten zijn ten opzichte van jou. Dat doe je door veel leid- en volgoefeningen te doen. Anderzijds kan je ze leren op te letten waar het paard zijn voeten neerzet door het paard af en toe eventjes te leiden in stap of draf over balkjes die op onregelmatige afstanden van elkaar liggen.

In dit geval denk ik dat het paard valt tot de laatste categorie. Ik hoop dus dat je iets hebt aan deze info.