Paard spoort niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:54

Saars schreef:
Ik word zo ontzettend boos van deze reacties!

TS kan duidelijk goed met haar paard om en rijdt graag buiten, prima toch?
Mijn verzorgpaard heeft al 3 keer precies hetzelfde gedaan. Bij hem weet ik wel de reden. Hij doet het als hij in paniek is en niet op mij kan rekenen. Dan is het inderdaad mijn schuld en moet ik het voorzien.
De andere reden kwam ik pas achter nadat het gebeurde. Ik was samen met een vriendin gaan wandelen en zij zou teruggaan naar de manege en ik naar mijn eigen stal. Eventjes ging dat goed tot mijn paard besloot in volle galop, schuin over een veld, daarna scheurend over de baan, de andere kant op te gaan. Ik heb letterlijk aan de teugels gehangen. Met twee handen proberen omstellen. Niets lukte.

En ik zou het niemand toewensen om zoiets mee te maken, want ik was nog nooit zo bang geweest. Ik scheurde rakelings langs een auto op een paard waar ik niets, helemaal niets, tegen kon beginnen, terwijl we normaal echt een team zijn (maar blijkbaar zijn we dat volgens de bokkers niet omdat dit is gebeurd.) Bij hem komt het door zijn verlatingsangst. Dat weet ik nu, achteraf. Dus ik let wel op. Maar ik stop toch niet met wandelen? Wat moet ik dan nog doen met mijn paard?

Ik word érg boos van de reacties dat je het als je meer ervaren bent, ziet aankomen want dat is echt NIET zo. Het komt volledig uit het niets! Ik was rustig aan het stappen en ineens draait hij zich om en spurt weg, daar kan je helemaal niets aan doen! Het ene moment stap je rustig en ontspannen, het andere moment lig je er bijna af!
De one-reinstop of iets anders heeft in die situatie ook géén nut!
Ik word nog het meeste boos van de mensen die zeggen dat TS haar paard niet zou hebben opgevoed? Hoe hebben jullie in godsnaam het recht om zoiets te zeggen!
Schamen jullie je dan niet?
Nu voelt TS haar alleen maar slecht en gelooft ze niet meer in wat ze doet met het paard, terwijl het alle andere keren perfect is gegaan en ze heel goede begeleiding moet hebben gehad, af te leiden uit haar kennis! TS: Ik leid uit jouw verhaal wél af dat jij je paard perfect hebt opgeleid! Het is heel normaal dat je nu wanhopig bent omdat je geen idee hebt wat de oorzaak van dit gedrag kan zijn. En is er iemand hier die het wel weet? Die wel de moeite heeft genomen om meer over de omstandigheden te weten te komen voor ze TS veroordelen? NEE! Jullie zitten allemaal achter je computer TS te kleineren in plaats van te helpen! Proficiat!

TS, het spijt me dat ik je niet met je probleem kan helpen. Ik weet de reden en ga dus of helemaal alleen, of met iemand erbij die niet van mijn zijde wijkt tot ik terug op stal ben. Zo gaat het prima. Hij probeert het af en toe nog omdat hij mijn onzekerheid voelt, want ik ben nog steeds bang. Maar ik heb het hele verhaal aan de vriendin die met mij buitenrijdt verteld, en zij helpt me om kalm te blijven. En zo bouw ik het weer op...

Ik weet niet wat de Belgische wet zegt, maar de Nederlandse wet EIST(!!!) dat je een geleid rij- of trekdier ten alle tijden onder controle hebt!!!!
Theoretisch zou de AVP-maatschappij zelfs kunnen besluiten dat de door TS aangerichte schade (deels) op haar ouders wordt verhaald omdat zij een kind alleen op pad sturen dat blijkbaar niet haar rijdier onder controle heeft!!!! TS pleegt gewoon een strafbaar feit!

En dan durft jij te beweren dat TS d'r paard in de hand heeft??? Waar baseer je dat op??

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:56

Ik heb zelf waarschijnlijk minder ervaring met paarden dan jij. Momenteel ook nog nooit alleen op buitenRIT gegaan, wel heb ik vaak lopen wandelen met Cascade.
Wat voor een dag was het? Misschien had zij gewoon de kolder in haar kop (Cascade trekt zich ook bijna nooit los, behalve soms als hij van een traktor schikt, maar de eerste dag dat het mooi weer was, met bloemen en vogels, zonnetje, en ik ging wandelen, schoot hij ineens in volle galop langs me heen -en dus echt niet geschokken).
Wat voor ras is je paard? Als zo'n snel en pittig karakter heeft (en van snelheid houd), kan het eraan liggen dat ze zich de hele wandeling ingehouden had, en toen ineens besloot dat ze nu echt eens wilde rennen....
Of misschien mist ze toch het nodige respect voor je, en kan je beter niet meer buiten gaan rijden, maar alleen nog wandelen (en dan niet met haar naast je, maar een meter achter je). Tot dat je merkt dat ze echt toppie luisterd.

Heeft ze nog een slome pony als maatje? Dan kan je die misschien menemen op wandeling, gaat ze er waarschijnlijk niet vandoor (maar vraag is de opinie van de anderen, want misschien is dit juist totaal fout)

Ik wens je veel succes

Groetjes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:57

Saars schreef:
Natuurlijk moet TS het beseffen, maar dat kan best op een normale manier!
Ze weet momenteel écht niet waar ze het heeft! Zo'n situaties doen wat met een mens, hoor!
En ook, welke ruiter rijdt er nu altijd in een bak?
En ik ben trouwens verplicht een stuk over de weg te gaan om bij een rijbak te komen, dat ter zijde.

Je moet nu eenmaal leren je paard buiten onder controle te hebben, anders sta je nergens. Als een situatie niet te voorzien is, is er niets aan te doen dat het is gebeurd!
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat ze eerst een oplossing moet zoeken voor ze weer de weg op gaat. Maar jullie leggen allemaal onmiddellijk de schuld bij TS, en dat vind ik echt jammer.

Bij wie ligt de schuld anders? Het paard? Vast niet.
de medeweg of bosgebruikers? Vast ook niet. ;)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:58

ikke schreef:
Ik weet niet wat de Belgische wet zegt, maar de Nederlandse wet EIST(!!!) dat je een geleid rij- of trekdier ten alle tijden onder controle hebt!!!!
Theoretisch zou de AVP-maatschappij zelfs kunnen besluiten dat de door TS aangerichte schade (deels) op haar ouders wordt verhaald omdat zij een kind alleen op pad sturen dat blijkbaar niet haar rijdier onder controle heeft!!!! TS pleegt gewoon een strafbaar feit!

En dan durft jij te beweren dat TS d'r paard in de hand heeft??? Waar baseer je dat op??

Als TS het niet zag aankomen, wat volgens mij ook helemaal niet kan, hoe kan je dan zeggen dat ze strafbaar is?
Ik denk trouwens dat ze ook wel door heeft dat wat er gebeurd is, levensgevaarlijk is en dat het veel erger had kunnen zijn. Maar wat heeft het voor nut daarop te blijven hameren...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:05

Saars schreef:
Ze weet momenteel écht niet waar ze het heeft! Zo'n situaties doen wat met een mens, hoor!
En ik ben trouwens verplicht een stuk over de weg te gaan om bij een rijbak te komen, dat ter zijde.

Je moet nu eenmaal leren je paard buiten onder controle te hebben, anders sta je nergens. Als een situatie niet te voorzien is, is er niets aan te doen dat het is gebeurd!
Ik ben het er natuurlijk mee eens dat ze eerst een oplossing moet zoeken voor ze weer de weg op gaat. Maar jullie leggen allemaal onmiddellijk de schuld bij TS, en dat vind ik echt jammer.

Er zijn heel veel ruiters die de bak niet uitdurven, hoor. Meer dan jij de kost wil geven :P
In jouw geval: als jij een paard hebt dat niet veilig langs de weg kan, dan zul je een stalling moeten regelen waar je de rijbak op eigen terrein hebt. Er is nooit een reden om andere mensen op deze manier in gevaar te brengen.
Natuurlijk doen zulke ongelukken wat met een mens, maar kennelijk heeft het nog niet genoeg gedaan want TS blijft vinden dat ze er recht op heeft om buiten te rijden. Dat is echt geen recht, dat is een voorrecht en bovendien kan het alleen als je aan wettelijke eisen (zie post van Ikke) voldoet.
Als TS wil buitenrijden moet ze een ander paard regelen dat wel correct reageert op de ruiter, maar met dit paard is alleen buitenrijden echt uit den boze.
En ik leg vooral schuld bij de ouders van TS die hier geen goede sturing aan geven. Ik kan je wel vertellen dat bij mij dat paard weer heel snel verkocht zou zijn na de eerste paar keer, want let wel, dit was niet voor het eerst dat het paard aan de haal ging. Als ouder mag je toch wel een beetje zuiniger op je kind zijn, lijkt me.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:07

Mijn paarden en ponys hebben allemaal een noodrem. DT wil niet zeggen dat ze nooit schrikken maar als je de noodrem ha teert staan ze wel binnen 5 passen stil. Nu heb ik lesklanten en zij mijn paarden lespaarden. Ik heb dus grote verantwoording als ik op pad ga.

Mijn lesklanten leren in een afgesloten rijbaan de noodrem kennen en mogen pas los mee als ik ze daar kundig genoeg toe acht. Zijn ze nog niet handig genoeg dan blijven ze aan een touw en loop of fiets ik mee.

Een lesklant uit de straat heeft een paard aan huis, meisje is 13. Als ze wil rijden moet ze naar onze rijbaan toe komen langs de weg, dit is zon 400 meter. Als haar ouders meegaan of het meisje alleen dan draait de pony om, gaat ie steigeren en is dan niet betrouwbaar in het verkeer. Die ouders zijn slim en vragen mij nu het meisje en der paard op te halen, als ik erbij ben is het beestje zo mak als een lammetje. Die mensen zijn dus niet gezegend met genoeg gevoel en ervaring voor paarden en kiezen voor de veilige weg: begeleiding.

Snap ook niet waarom dat zo moeilijk moet zijn.

Oja, wij zijn niet gezegend met bos maar met 60km wegen en veel groot verkeer. Onze paarden en ponys zijn divers van ras en heb ze jong en oud, maar ze zijn allen braaf en veilig in het verkeer.

En zo heb ik ze niet gekregen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:10

Saars schreef:
ikke schreef:

Als TS het niet zag aankomen, wat volgens mij ook helemaal niet kan, hoe kan je dan zeggen dat ze strafbaar is?
Ik denk trouwens dat ze ook wel door heeft dat wat er gebeurd is, levensgevaarlijk is en dat het veel erger had kunnen zijn. Maar wat heeft het voor nut daarop te blijven hameren...

Het is meerdermalen gebeurt, schrijft TS en daarmee heeft ze dus blijk gegeven haar paard niet onder controle te hebben! Ze WEET dus dat ze het paard niet onder controle heeft.
Daarnaast vraag ik me ernsig af of ze wel beseft wat er daadwerkelijk gebeurt is; ik lees dat niet, ook niet tussen de regels door.

Mijn paard gaat er ook weleens "vandoor", dat wil zeggen dat ze wat harder gaat als ik eigenlijk in gedachten had. Als dat kan, maak ik daar niet zo'n punt van, maar als de situatie een dergelijke actie niet toestaat, grijp ik in en ik WEET dat ze luistert als ik op de rem ga staan, ook al zal dat er voor de buitenwereld er niet altijd even vriendelijk uitzien.........

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:11

marieENfamke schreef:
vind het jammer, dat als ik om oplossingen vraag, ik reactie's krijg van, te jong, onervaren enz..

schijnbaar is mijn verhaal niet helemaal duidelijk?

ten 1e, mijn paard staat 24/7 in het land.
ik rijd letterlijk elke dag met haar (1x per week les & 1x per week volwasse bijrijdster)
is de heletijd goed gegaan, paard zo mak als een lammetje.
heb een half jaar problemen gehad, en een half jaar een engeltje.
ik heb bijna de hele rit met lange teugel gereden omdat ze gwn ontzettend braaf was en rustig aan het stappen (klein drafje, was behoorlijk warm)
toen heerlijk naar het water geweest.
moest toen een rustig weggetje over steken (hier had ik natuurlijk mijn teugels op maat?? elk normaal mens weet dat je op drukkere plekken zowiezo je teugels op maat moet hebben..?
was net die weg over, om een paar meter verder naar rechts te gaan een paadje in (het verkeer mijden)
maar me paard dacht dr ff anders over, en ging met haar oortjes naar voren lekker rennen, gwn zoiets van toedeloe, ik ga naar huis :).......
ik probeerde haar om te zetten (met haar kont in de richting waar ze naartoe rende)
want dan stopt ze gewoonlijk. maar ze kreeg het op een of andere manier voor elkaar om gewoon door te blijven banjeren.

helemaal niet vanuit een schrik reactie of iets, ze staat nogsteeds met dr oortjes naar voren als er een trekker met zwaailichten en kabaal langs komt stormen..?

er rijden door heel nederland kinderen met paarden,
heb ook echt dagritten gemaakt (wel met vriendin, maar die gaat letterlijk alleen maar rennen)
ook gewoon ritten van 2 uur of langer in me eentje, gaat ook altijd goed? gewoon lekker de bossen opzoeken.
heb je dan altijd net de pech dat als je een rondje wilt rijden je zowiezo een weg moet oversteken..

mijn ouders snappen niks van paarden, me pa vind het geweldig sinds we een paard hebben :P maar moet nog veel leren in de omgang.

dat met dat rennen, deed ze al bijna een half jaar niet??
en anders liet ze wel merken dat ze wou rennen, maar wacht ze tot ik zeg van ga maar ff. (op paadjes waar geen verkeer of iets komt)
mijn paard zou me er ook nooit expres af gooien, daar is ze veelste lief voor.
maar dat ze nou op zo'n plekje vanuit het niets gaat rennen, dat ziet NIEMAND aankomen.
ik had extra tuig om zodat ze zowiezo wel zou moeten luisteren als ik haar om stuurde.

heb nu contact met een vrouw die het zag gebeuren, en die heeft 4 paarden vanaf veulens afaan en zelf ingereden en alles. ze zij dat ze het ook niet zag aankomen. en dat ik mijn paard echt omtrok maar dat ze gewoon door bleef banjeren..

ik kan hier niks aan doen?? was absoluut niet met opzet? ik wou juist het verkeer vermijden....

ik ben helemaal gecontroleerd door de ambulance broeders,
en mijn paard is helemaal gecontroleerd door de veearts.

mijn vriendin heeft haar vandaag gelongeerd en ze liep gewoon zoals ze altijd liep. niks aan de hand!

ik heb idd geluk gehad, en weet wat er ook had kunnen gebeuren! ben ook niet achtelijk? (ookal komt dat vanuit zommige mensen hun verhaal wel over :s )

ben over minder dan 2 weken 14, mijn paard 4 dagen voor mij 7.

ik heb mijn paard in de bak onder controle, ze is daar echt een engeltje.
ook met longeren.
eerst kon ze niet springen, nu springt ze al bijna een meter!
maar iedereen houd wel van wat afwisseling?? toch?????
wat moet je met een paard als je er alleen maar mee in de bak kan rijden...
kijk als je nou een actieve wedstrijd ruiter bent, dan snap ik t nog.
maar recreatieve ruiters rijden toch juist buiten?!
zo goed als elk kind met een eigen pony is een recreatieve ruiter...

mij word aangeraden, of om een sterker bit in te doen, of om een slof te gaan gebruiken..
nog andere tips??
want ik heb nu echt wel genoeg snauw reactie's gehad...?

bedankt voor het begrip :)

Oortjes naar voren betekend niet per difinitie dat je paard blij is. Paard doet oren ook naar voren zodat hij/zij de richting waar het opgaat goed in de gaten kan houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:21

Ik denk dat de ts heel erg blij kan zijn dat er niemand uit de auto gewond is geraakt, realiseert dat blijkbaar ook niet want ze praat enkel over zichzelf en haar paard. Ik zou de staat van mijn ouders echt niet willen zien als ik door mijn eigen onverantwoordelijkheid zo'n 3000 euro schade aan een auto aangebracht zou hebben, die zij dan kunnen gaan ophoesten, zelf of via de verzekering. Ts dit paard hoort niet meer buiten, in ieder geval niet met jou. Als je weet dat je paard dit soort uitbarstingen heeft dan ga je gewoon niet meer naar buiten, je hebt het niet onder controle en als je het paard niet onder controle hebt dan hoor je niet buiten klaar. Ik snap niet dat er zo lichtjes gedaan word over het feit dat je paard een auto in is gelopen? Dat toont toch alles aan? Ik wil wel eens zien hoe je je voelt als je paard eens op de zelfde manier schade aan een mens toe heeft gebracht.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:33

marieENfamke schreef:
dit is al de zoveelste keer dat famke vanuit het niets ging rennen en tja, het moest een keertje fout gaan..

ik denk dat mijn moeder me persoonlijk aan de verwarming had vastgeketend, mijn god, levensgevaarlijk :n
ik ben blij voor alle betrokkenen dat het slechts een auto was en niet een kleutertje waar je onbestuurbare paard overheen is gedenderd, ik heb als ruiter gewoon plaatsvervangende schaamte dat je dit weet en gewoon op stap bent gegaan. je wilt tips? niet naar buiten gaan tot je weet dat dit probleem verholpen is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:33

Misschien wel een leuk voorbeeldje nog:

Mijn lespony Aap, een stoere man van 5 jaartjes had les met een kundige ruiter van 13.
Mooi weer, zonnetje, brave pony: Laten we in de wei gaan rijden, hij is altijd zo braaf!

Zo gezegd, zo gedaan. Lekker aan het rijden, totdat meneer het op de heupen kreeg en KEIHARD naar de uitgang rende. Ik roepen en aanwijzingen schreeuwen, meisje werkelijk alles geprobeerd maar pony was niet af te remmen.

Ik zag het al helemaal gebeuren, in volle galop door het enkele draadje bij de uitgang, scherpe bocht naar rechts op het beton. Dat ging een hele nare val worden, met zo'n vaart is de overgang gras/beton heel gevaarlijk!!!!

Dus ik wilde koste wat het het kost die pony stoppen. Kan moeilijk mijn lesklant haar nek laten breken doordat mijn pony niet gehoorzaam is.

Ik die pony vast gegrepen, net voor de uitgang, hij ging nog steeds kei-hard. Hij rende vol over me heen maar stond direct daarna gelukkig stil.

Pony heel, lesklant heel, ik een paar ziekenhuis bezoekjes verder en een ervaring rijker.
(gekneusde oogkas, gekneusde kaak, scheur in ooglid, 10 hechtingen, bloeduitstorting in mijn oog, scheurtje in jukbeen, hersenschudding. :Y) )

Ik dacht: dit overkomt mij en mijn lesklanten nooit meer en heb dus op alle paarden en pony's de noodrem geinstalleerd. Werkt prima hoor. 5 Passen wegschieten en ze staan stil. :)

Nogmaals, je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor je paard en vooral ook voor je mede weg- of bosgebruikers!

Groetjes, Nikki. :+

Afbeelding

rowanda

Re: Paard spoort niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:45

@ Chaos respect dat is zoals het hoort jij was erbij om het paard te stoppen toen het je lesklant niet lukte en ik ga ook wel mee in jouw eerdere posts.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:53

Ik heb via pb meer vernomen over de situatie.
Ik trok me de situatie van TS aan omdat ik zelf ook zo'n situatie heb meegemaakt.
Echter, als jullie even zouden willen lezen, is hij mijn verzorgpaard en heeft hij door gebeurtenissen vroeger verlatingsangst. Dat kan mij er niet van weerhouden te blijven proberen, te blijven oefenen. Ik hoop natuurlijk dat ik nooit meer voor zo'n situatie kom te staan. Maar ik beslis niet over het stallen van dit paard.

Maar ik heb vernomen dat TS niet hetzelfde verantwoordelijkheidsgevoel als ik heb meedraagt. Ik trek me dus maar beter terug uit het topic om geen subjectieve informatie meer rond te delen.

Bij deze, ikke, Chaos en de anderen: hopelijk begrijpen jullie mijn standpunt en situatie een beetje en laten jullie mij toe nog op de weg te gaan (met de juiste voorzorgen perfect mogelijk zoals je eerder kon lezen).
Mijn excuses krijgen jullie uiteraard ook.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:59

Verlatingsangst.
Ach.

Dan ga je altijd samen naar buiten.
Wat is verlatingsangst?

Een paard is een kudde dier en zal dus in de meeste gevallen altijd terug willen naar de andere paarden of stal. Logisch.

Pony in mijn verhaal hierboven wilde ook terug naar stal.

Als je paard echt niet alleen naar buiten kan, doe dat dan ook niet.

Snap echt het probleem niet. :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:07

Chaos schreef:
Verlatingsangst.
Ach.

Dan ga je altijd samen naar buiten.
Wat is verlatingsangst?

Een paard is een kudde dier en zal dus in de meeste gevallen altijd terug willen naar de andere paarden of stal. Logisch.

Pony in mijn verhaal hierboven wilde ook terug naar stal.

Als je paard echt niet alleen naar buiten kan, doe dat dan ook niet.

Snap echt het probleem niet. :)

Nee nee, zo is het helemaal niet!
Hij is het meest blij en rustig als ik alleen ga wandelen. Dat is dan ook altijd met hem gedaan en hij amuseert zich kostelijk.
Maar ik wilde ook wel eens met andere mensen gaan wandelen. Dat bleek perfect te gaan! Maar toen maakte ik de fout tijdens die wandeling een andere kant op te gaan dan het paard dat erbij was en daardoor ging hij flippen. Dus nu ik die fout niet meer maak en bij het andere paard blijf tot ik op stal ben, is er geen probleem meer, gelukkig!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:10

Nou, toppie dan toch!
Als dat het enige probleem is heb jij je problemen onder controle, zolang je er maar bij blijft nadenken! :)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:13

Chaos schreef:
Nou, toppie dan toch!
Als dat het enige probleem is heb jij je problemen onder controle, zolang je er maar bij blijft nadenken! :)

Het heeft even geduurd voor ik het probleem in zag, natuurlijk. En om de oorzaak te kunnen vinden, moest ik toch echt blijven buiten rijden... Daarom maakte ik me ook wat boos, omdat ook ik het probleem totaal niet zag aankomen!
Ook als ik alleen buiten rijd en ik kom een ander paard tegen, doet hij in 99 procent van de gevallen niets. Maar één keer ging hij ook gek doen. Ik kreeg hem weer onder controle, maar ik vond het zo vreemd. Het was waarschijnlijk in combinatie met een omgeving waar ik nog niet zo vaak geweest was, vluchtgedrag door de nieuwe prikkels.
Daarna ben ik gaan oefenen met grondwerk en schriktraining zodat ik zijn leider werd.
Dat is misschien een goed idee voor les voor TS!

Ik denk echter dat het bij TS een ander probleem is. Ik zou alleen niet weten wat. Misschien dan toch de opvoeding.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:21

Saars schreef:

TS geeft zelf aan dat haar paard er wel eens tussenuit peerd, en dat ze dan niks te zeggen heeft, niet elke keer... Maar het hoeft maar 1x goed fout te gaan. Dat ze zichzelf elke keer in dit gevaar brengt moet zij weten, maar dat ze andere weggebruikers willens en wetens (want ze weet immers dat dit dier niet betrouwbaar is buiten, soms) in gevaar brengt DAT vinden de meeste hier onverantwoord en DAAROM wordt er ook zoveel over haar '13' zijn 'geklaagd' want het is nu eenmaal zo dat je in de pubertijd oorzaak-gevolg nog niet zo goed kan beoordelen vooraf....
Dat zij buiten wil rijden prima, vooral doen, maar niet zo. Tenminste als zij tegen mij aan zou rijden (ik in auto zij te paard) of hoe dan ook, en ik zou dit weten, zal ik rechtzaken aanspannen tot en met (en daar zijn je ouders denk ik ook niet blij mee ;))

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:41

Iedereen weet dat als je met een paard de weg op gaat je een zeker risico loopt dat het mis kan gaan.
Maar ik vind het ook onverandwoord als je met een paardje de weg op gaat waarvan je weet dat hij er wel eens ongecontroleerd vandoor gaat.
Dit had veel slechter af kunnen lopen, niet alleen voor jezelf maar ook voor je medeweggebruikers, en ik vind niet dat je dan kunt roepen, ja het moest een keer mis gaan.
Dit paard is gewoon niet geschikt om aan een los teugeltje buiten te rijden.
Ik ben zelf iemand die voor 90% buiten rijd, maar wij gaan eigenlijk altijd met meerdere tegelijk, het risico om alleen te gaan is gewoon te groot met het huidige verkeer.

Heb zelf ook een dochter van 13, en die mag absoluut niet alleen met haar pony op pad, ik vind dit als moeder gewoon ronduit onverandwoord.
En mijn dochter kan prima rijden, en de pony is super mak, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
En als je 13 bent kun je sommige dingen gewoon minder goed inschatten.

Hoe leuk je het buitenrijden ook vind, dit paard heeft een probleem waardoor dit niet mogelijk is.
Ik moet er niet aan denken dat ik op de fiets zit en er komt een paard over je heen denderen, en je hoort later dat dit vaker gebeurde, en een 13 jarige roept "het moest een keer mis gaan"

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:34

Het is niet de leeftijd van TS waarop ik denk 'Goh, zij zou niet alleen naar buiten moeten gaan met haar paard' maar gewoon de hele toonzetting in haar OP en in haar posts.. :n

TS, wil je nou echt in je eentje buiten blijven rijden, terwijl dit (mede door dit voorval) toch wel lévensgevaarlijk is.. Niet alleen voor jou en je paard, maar denk eens aan andere weggebruikers?!
Even heel cru gezegd hoor.. Maar stel je paard dendert de volgende keer over een kind van 8 heen, wat denk je dan dat er van dat kind overblijft? Niet veel kan ik je vertellen..

Echt, voorkom dit soort situaties, haal er een goed aangeschreven en ervaren instructeur bij, of ga desnoods de weg niet meer op, maar dit kan echt niet..

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:45

ikke schreef:
HET probleem met brave paarden is dat ze niet opgevoed worden. Het moge intussen wel duidelijk zijn, paard van TS is niet opgevoed en linksom of rechtsom heeft TS duidelijk geen flauw benul hoe het paard wel op te voeden.

Blijft de vraag: neem je regelmatig les? Levert die les ook iets op, behalve bezigheidstherapie voor het paard?
Daarnaast: je zegt dat er een volwassen persoon bijrijdt. Gaat die persoon buiten rijden? Hoe gaat dat? Hoe wordt dat aangepakt?

ik koop een paard met het vertrouwen dat als die mensen zeggen dat ze 100% verkeersmak is. ze is gekeurd en 100% goedgekeurd als veelzijdigheidspaard..
dan verwacht ik gewoon een lief beest te hebben?

de "fokker" die in het paspoort stond vermeld hebben wij al gebeld.
hij vertelde dat ze als jong veulen bij een handelaar stond met haar moeder, hij toen mijn paard had genomen, en beleerd voor de kar en jaren plezier gehad.
toen heeft y nog een veulentje uit haar gefokt waar we helaas niks van weten..
daarna heeft hij haar verkocht aan een vrouw die haar schijnbaar in wou gaan rijden maar geen klik met haar kon vinden..
en tja, de vorrige eigenaren reden ALLEEN maar met haar buiten... dan verwacht je toch een engeltje?? ze had onervaren kinderen die dr op weg konden hobbelen...
zij verkocht haar omdat ze iets aan haar knie had en niet meer voor haar kon zorgen.

ik heb maanden gehad dat ze braaf was. ga ik een keer een ritje maken en dan gaat het fout.
dat zie ik toch ook niet aankomen?
ik ben ook nieteens meer vanplan om nog de weg op te gaan?!
heb een beetje t gevoel alsof ik chinees praat...

ik heb een instructrice die binnenkort weg gaat, dus heb al een vervangend instructrice op het oog die prima les kan geven.
heb nognooit gehoord van een instructrice die je leert hoe je buiten moet rijden....
mijn bijrijdster heeft dezelfde ervaring als mijn instructrice (ze rijd ook 1 van haar paarden)
ze rijd vooral in de bak, omdat mijn paardje toen we haar net hadden nog nieteens over de hoefslag kon galoperen...
ze is niet zo'n held buiten geloof ik xD
die gaat binnenkort ook weg..
dus tjaa, ik vind het geen oplossing om via marktplaats ofz. een goede bijrijder te gaan zoeken...
iemand van stal heeft het aangeboden om der afentoe te gaan rijden voor me. maar de bak is het probleem gwn niet..

ik heb nieteens een zadel, hoe zou ik dan überhaubt buiten moeten gaan rijden...?
ik kan nieteens 100 meter lopen zonder dat ik duizelig word / last krijg van mijn enkel..
ben al blij als ik ff een half uurtje bij mijn paard kan zijn..
mijn vriendin (soort penny meisje die graag wilt leren :P)
gaat dan met me mee, en dat gaat prima!
mijn paard kijkt me soms aan zovan het is jouw schuld,
terwijl zij degene is die ging rennen en niet wou luisteren naar mij... (krijg hier vast weer reactie's op maar goed...)

met de mensen in de auto gaat het super!!!!!!!!!! hebben niks, en zagen mij eigenlijk ook niet aankomen...
paar flinke deuken in de zijkant, en een klein deukje op het dak.
niet in de buurt van de zitplaatsen (godzijndank _/-\o_ )

we zitten dr zowiezo al aan te denken om haar misschien te verkopen aan iemand die zowiezo meer verstand heeft van jonge niet goed ingereden paarden.. (laat ik het maar zo zeggen...?)
maar we willen ook geen overhaaste beslissingen nemen..

we zien het nog even aan.. er zijn zat oplossingen...

plz niet 100 x dezelfde dingen zetten?
2x is genoeg...... -O-

tnx voor het begrip..

vragen via pb,
zijk reactie's via hier.

alvast bedankt :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:49

zijk=zeik

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 18:54

Oke meid ten eerste, leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands typen, want dit is echt erg.

Ten tweede,
Citaat:
jonge niet goed ingereden paarden.. (laat ik het maar zo zeggen...?)

Pardon? Je moet de mensen die dat paard hebben ingereden niet de schuld geven als jij zegt dat dat paard lief is als een lammetje. Hij rent weg en jij kunt hem niet houden, dus dit ligt hoogstwaarschijnlijk aan jou rijkunsten.

Ten derde,
Citaat:
mijn paard kijkt me soms aan zovan het is jouw schuld,
terwijl zij degene is die ging rennen en niet wou luisteren naar mij... (krijg hier vast weer reactie's op maar goed...)

Ik denk bijna, alleen al hoe je het in dit topic beschrijft dat je paard gelijk heeft.

Citaat:
ik heb maanden gehad dat ze braaf was. ga ik een keer een ritje maken en dan gaat het fout.
dat zie ik toch ook niet aankomen?

Met dit zinnetje maak je zelf al duidelijk dat het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf ligt. Het paard was heel lang lief, maar nu dus niet meer. En jij bent volgens mij de enige die hem op het moment rijdt, niet?

Ik hoop voor je dat je jezelf hier op aan kijkt en dat je snapt dat jij fout zit, pas dan kun je het probleem oplossen.

marieENfamke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 18:54

Saars schreef:

gelukkig zijn er ook mensen die mij wel snappen _/-\o_

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:01

Ik ken een paard (niet mijn paard) dat 100% braaf is. Zeker weten; ik ben met dat paard op plaatsen geweest waar sommigen alleen maar van dromen. Dat paard heeft me nooit teleurgesteld in braafheid en betrouwbaarheid. Toch krijg je van mij de schriftelijke garantie dat ze binnen een half jaar bij jouw net zulk vervelend gedrag vertoont als wat jij beschrijft en waarschijnlijk veel erger.
De moraal: braaf is heel vaak een kwestie van opvoeding en wanneer je die opvoeding niet onderhoudt, krijg je problemen, wellicht grote problemen.

Precies dit is namelijk wat jij beschrijft. Die vorige eigenaren hadden het paard goed opgevoed en deden daar degelijk onderhoud aan, zodat die kinderen inderdaad veilig konden rijden, ook buiten.
Jij bent niet in staat (blijkt wel) om die opvoeding te onderhouden. Zoekt dus een instructeur die je leert die opvoedinbg te herstellen en te onderhouden. Alleen dan maak je een schijn van kans dat je het paard kunt behouden. Zo niet, verkoop haar.