Betalingsbewijs stallingsgeld

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Re: Betalingsbewijs stallingsgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:28

ik zou vragen hoe je anders kan aantonen dat je betaald hebt en hoe zij bijhouden dat er betaald is. ik neem aan dat zij dit ook ergens bijhouden.

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 10:33

@Mioux, heb ik ook al gezegd, maar ja hun gaan dan vergelijken met de rest.

@Barvrouwke, ook gevraagd, heb daar geen papier of zo voor.

@belle_boef, Ben iets anders aan het zoeken, lukt niet echt. vindt het ook jammer als ik weg moet/ga. Verder hebben een gezellige groep op stal.(staleigenaren niet meegerekend.)

@ingvdh , denk wel dat ze dit bijhoudt, maar dat is geen bewijs. ze kan makkelijk zo zeggen dat niet betaald is.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:35

:') Tja mest afvoeren kost ook weer geld. En ze hoeven in principe al niks met de paarden te doen. Die ene niks meer geworden?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:36

Ik ben in dit soort gevallen erg halsstarrig. "Ik betaal per bank". Einde verhaal. Betalen per bank mogen ze namelijk niet weigeren want het is een wettig betaalmiddel.
Sterkte hoor, met dit gedoe.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:42

Mijn tip... Ik kom net van een "zwarte" stal af.... (let op, verschil tussen pensionstal en hobbystal... hobbystallen hoeven niets aan te geven bij de belastingdienst etc.)

Het grote probleem: het is altijd jouw woord tegen haar woord. Qua aansprakelijkheid zit je al minder beschermd bij een zwarte stal. + Mocht ze echt een keer ruzie krijgen en aangegeven worden.. Dan heeft ze een enorm probleem (omkering bewijslast belastingdienst etc.). Die boetes kunnen behoorlijk oplopen en dan is het nog maar de vraag (want het spreekt voor zich dat er dan nog een tijd extra gelet wordt op dit soort stallen) of de eigenaren uberhaubt doorgaan. (Mijn oude eigenaresse zou meteen failliet zijn dan :') die moest al een keuze maken tussen stroomdraad kopen en der boodschappen ;)) Daarnaast komt er nog eens bij dat contracten door niet bestaande ondernemingen niet rechtsgeldig zijn + het feit dat ze ook nog eens een economisch delict plegen (niet ingeschreven staan bij KvK etc. is ook een delict). Pak dit optelsommetje en kijk eens hoe het afloopt met een zwarte stal.... Geeft mij een beetje een onzeker gevoel...

Ik weet iig dat ik nooit meer op een zwarte stal ga staan. Ten eerste is het oneerlijk tegenover de stallen die wel alles netjes regelen. Een deel van het stallingsgeld is gewoon belast dus ze moeten daarvoor btw afdragen. De stallen die dit netjes doen, hebben vaak wel een goede "betalingsregeling" (of dus via de bank, of netjes een bewijs) zo krijg je ook nooit gezeik dat er niet betaald is!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:48

ik vind zowiezo dat de stal niet moet zeggen maar de rest... het is dat jij het wilt en als jij het wilt voor wat voor redenen dan ook vind ik niet dat ze moeilijk moeten doen..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:00

Volgens is het bij mij geen pensionstal maar een hobbystal, maar hoe leggen zij dat verschil uit als ze vragen krijgen? Het wordt wel nagekeken door de boekhouder. Bij ons krijg je geen stal als je per bank wil betelen want dat heeft in het verleden al zo veel ellende opgeleverd..... Mensen met saldotekort schrijven niet af, en beweren dan dat dat 'bij hun'wel gbeurd is. Maar dan is het bij het pension niet bijgeschreven. De eigenaresse wer er gek dan, iedereen nalopen voor dat stallingsgeld. \mensen weigerden te betalen omdat het volgens hen al afgeschreven was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:03

jamiroquai schreef:
Inderdaad bij ons in goed vertrouwen, daarom heb ik er ook nooit bij stilgestaan. Ben wel benieuwd hoe het bij anderen is.

Als je belastingcontrole hebt zou je zelf dat bedrag ook moeten kunnen verantwoorden toch? In theorie?

Nee hoor, je mag maximaal 3 dagen in de week iemand betalen voor huishoudelijke klussen, oppassen, tuinwerk etc.
Het is dan de verantwoordelijkheid van diegene die bij jou aan het werk is om dat op te geven. Dat is dan een zelfstandig ondernemer.
Als het meer dan 3 dagen in de week is, dan kan er sprake zijn van "werkgever" relatie en dan moet je zelf ook werkgeversafdrachten gaan doen en alles opgeven. "witte werkster" wordt dat wel genoemd, maar gaat dus voor veel verschillende dingen op.

Ik kan me voorstellen dat wanneer die stal ook zwarte uitgaven heeft aan bijvoorbeeld hooi, stro of hoefsmid, dat ze het fijn vinden een potje met zwart/contant geld te hebben. Anders hebben ze kosten die ze niet af kunnen trekken van hun inkomsten, waar ze vervolgens wel belasting over moeten betalen. Dan hebben ze dubbelop hogere lasten.
Maar goed, eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn natuurlijk, maar kan het me wel voorstellen want als ik hooi of stro koop bij een boer of hobbyboer, krijg ik daar echt geen rekening van... Die doet daar niets mee, met die inkomsten. Maar voor mij zijn het flinke kostenposten...

Om die redenen wil ik nu alles wat bijvoorbeeld het loonbedrijf hier doet en wat ik koop voor de paarden zoveel mogelijk via de bank en op rekening zodat ik later tenminste nog iets kan aantonen dat het voor ons niet winstgevend is. (ben niet zo goed met bonnetjes bewaren)

En dat gedoe met betalen hebben we ook een keer gehad met iemand... Maar goed, dat heb je zowel contant alsvia de bank met dat het via de bank tenminste nog te bewijzen is. Als iemand beweert dat diegene betaald heeft, dan kun je samen bij het internetbankieren gaan zitten en je overzichten vergelijken... En als het naar een verkeerd nummer is gegaan, dan heeft diegene pech want dat is niet ons probleem... Dat moet diegene dan zelf maar oplossen met de bank en de rekeninghouder van dat andere nummer (als het al niet gewoon teruggestort wordt door de bank of de opdracht geweigerd)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:08

Britt schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat het nu contant moet? Is ze van wit naar zwart/grijs gegaan? In dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat ze niet zo blij wordt van betalingsbewijzen, dan wordt er in een keer aangetoond dat ze jou een dienst levert en dat ze dus zwartwerkt :+

Daar zat ik dus ook al aan te denken. In ieder geval als dat het is, kan ze dus bv ook nooit beweren dat je je stalgeld niet hebt betaalt. Want bij wie moet ze dat aangeven dan? Dan zou ze zichzelf ook gelijk aangeven.

Overigens vind ik het doodnormaal hoor dat je een betalingsbewijs wilt, zeker vandaag de dag. Kun je ook nooit problemen krijgen of geld wel of niet betaald is.

Bovendien: ineens van wit naar zwart gaan: hmmm financiele problemen en probeert dit nu zo op te lossen? In dat geval wou ik al helemaal een bewijs van betaling: zal in elk geval mijn paard niet in beslag worden genomen door een deurwaarder...om maar een mogelijk gevolg te noemen, want hoe bewijs je dan nog dat dat paard van jouw is? En dat jij iedere maand de kosten voor dr/.hem betaalt hebt?
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-06-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:10

jamiroquai schreef:
Volgens is het bij mij geen pensionstal maar een hobbystal, maar hoe leggen zij dat verschil uit als ze vragen krijgen? Het wordt wel nagekeken door de boekhouder. Bij ons krijg je geen stal als je per bank wil betelen want dat heeft in het verleden al zo veel ellende opgeleverd..... Mensen met saldotekort schrijven niet af, en beweren dan dat dat 'bij hun'wel gbeurd is. Maar dan is het bij het pension niet bijgeschreven. De eigenaresse wer er gek dan, iedereen nalopen voor dat stallingsgeld. \mensen weigerden te betalen omdat het volgens hen al afgeschreven was.

Verschilt per gemeente, aantal paarden etc. Dus durf dat voor jullie stal niet te zeggen :)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 11:20

DeSa schreef:
:') Tja mest afvoeren kost ook weer geld. En ze hoeven in principe al niks met de paarden te doen. Die ene niks meer geworden?

Nah toch iets te ver weg om alles in me eentje doen. Ze hebben nog iets afgevoerd, Mest van deze winter willen ze volgend jaar op het land gooien.

Mij maakt het niet uit over hobby of pension, wil gewoon betalingsbewijs.
Dan weten beide partijen dat er betaald is en is er geen discussie over.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:23

Safire schreef:
@ingvdh , denk wel dat ze dit bijhoudt, maar dat is geen bewijs. ze kan makkelijk zo zeggen dat niet betaald is.

Dan vraag je of je het samen invult dat het betaald is met jouw paraaf. Dan heb je inzicht.

Maar ik ben bang dat ze niets op papier willen om er zeker van te zijn dat de belasting niets kan bewijzen. Trieste zaak dat je je klanten niet tegemoet wil komen met iets van een bewijsje van betaling.