Paard ging liggen tijdens opjagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Paard ging liggen tijdens opjagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:50

Ondanks dat je misschien toch best iets groots over 't hoofd hebt gezien TS, vind ik het echt goed en waardig dat je het hier toch post om wat advies.
Ik denk dat het voor jou handig zou zijn om je goed in te lezen op sites en in boeken/tijdschriften over paarden icm lichaamstaal. Dan kun je het, mocht het weer gebeuren, al ver van tevoren opmerken en dan al mooi stoppen en het positief afronden. (Het boek "De persoonlijkheid van uw paard" van Linda Tellington-Jones bevat ook veel leuke en leerzame oefeningen -die uitgebreid met foto's worden uitgelegd- om te doen!)
Daarnaast moet je je ook bedenken dat paarden soms veel tijd nodig hebben om te wennen aan een nieuwe plaats. Mijn paard had echt weinig problemen, het was de 1e keer dat hij op een andere plaats kwam voor zo'n lange tijd en hij wende snel. Sommige paarden hebben echter soms wel een halfjaar nodig om zich thuis te kunnen voelen, zich goed te kunnen ontspannen.
Houd daar rekening mee (ookal heb ik het idee dat je dat ook al wel doet)
Wat mijn paard bijvoorbeeld krijgt als ontspanning is na zijn emmertje met wat brokjes of voor het rijden: een lekkere rugmassage :) Vind hij erg fijn en je ziet 'm zichtbaar ontspannen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:36

Waves schreef:
Renaatt92 schreef:
De situatie:
We hadden het touw losgemaakt en mijn moeder liep met de zweep naar haar toe, ze draafte weg en ging stil staan. Na een paar seconde liep mijn moeder weer naar haar toen met de zweep ( niet wilde te zwaaien o.i.d. ) en ze draafte weer weg. Na de derde keer stopte ze, draaide ze zich weg van mijn moeder en gingen liggen. Toen heeft mijn moeder de zweep neergelegt en is ze naar haar toegelopen. Het paard stond op en liep ook richting ons. Toen heb ik een touw vastgemaakt aan haar halster en zijn we weer rondjes gaan lopen.

Achteruit gaan is gewoon een standaard oefening. Stappen, stilstaan, stappen, stilstaan, een stapje achter uit den. weer gaan stappen.
Waarom reageren jullie allemaal zo heftig. Door me hier aan te melden en een topic te starten om advies te vragen wil toch niet zeggen dat ik helemaal niks wil leren.
Ik krijg nu wel een naar gevoel.

Lieve schat dit is een heel ander verhaal dan zoals je het in de openingspost vertelde. Zoals je het nu vertelt zou ik ook niet weten of het wel echt stress was.
In je eerste verhaal vertelde je het inderdaad alsof ze tijdens het rennen ineens patsboem ging liggen. Dat achteruit snap ik overigens nog steeds niet, hebben jullie daar een gedachte achter?

Wel ben ik het eens met bovenstaande posts dat je ook rollen of verveling of moeheid of wat dan ook best kan herkennen. Dat je helemaal geen idee hebt wat er nou gebeurde betekent wel dat er nog wat ervaring ontbreekt. Dat is niet erg, gewoon lekker het paard leren kennen, goed kijken naar hoe het reageert op dingen en eens wat lezen over paardentaal. Succes verder! :)

Hier ben ik het mee eens. Dit klinkt heel anders dan de openingspost..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:25

Renaatt92 schreef:
Na eerst een aantal rondjes met haar gelopen te hebben hebben we haar losgemaakt en met de zweep opgejaagt ( op een nette manier, dus niet d.m.v. schreeuwen of slaan )
Na 2 kleine sprintjes ging ze ineens liggen. We zijn toen gestopt en toen ze opstond hebben we haar gepakt en weer rondjes naast haar gelopen.

Renaatt92 schreef:
De situatie:
We hadden het touw losgemaakt en mijn moeder liep met de zweep naar haar toe, ze draafte weg en ging stil staan. Na een paar seconde liep mijn moeder weer naar haar toen met de zweep ( niet wilde te zwaaien o.i.d. ) en ze draafte weer weg. Na de derde keer stopte ze, draaide ze zich weg van mijn moeder en gingen liggen. Toen heeft mijn moeder de zweep neergelegt en is ze naar haar toegelopen. Het paard stond op en liep ook richting ons. Toen heb ik een touw vastgemaakt aan haar halster en zijn we weer rondjes gaan lopen.

Het verhaal is helemaal niet anders dan in de beginpost, er staat nu alleen bij dat ze draafde en dat het paard naar ze toe kwam nadat ze weer opstond.

Probleem is gewoon dat hier weer veel te overdreven wordt gereageerd, de topictitel is al genoeg om te rellen, de meesten lezen de openingspost wss maar half.

En TS; er is niets mis met achterwaarts gaan als oefening, dat moet je juist blijven doen.
Hoort gewoon bij een normale omgang, paard moet respect hebben voor jou en je persoonlijke ruimte dus meelopen, stilstaan en achterwaarts gaan op kleine aanwijzingen en zonder tegen je aan te lopen oid.
Is juist goed om dat te oefenen met een 3 jarige.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:36

anneliesdj schreef:
Renaatt92 schreef:
Na eerst een aantal rondjes met haar gelopen te hebben hebben we haar losgemaakt en met de zweep opgejaagt ( op een nette manier, dus niet d.m.v. schreeuwen of slaan )
Na 2 kleine sprintjes ging ze ineens liggen. We zijn toen gestopt en toen ze opstond hebben we haar gepakt en weer rondjes naast haar gelopen.

Renaatt92 schreef:
De situatie:

Het verhaal is helemaal niet anders dan in de beginpost, er staat nu alleen bij dat ze draafde en dat het paard naar ze toe kwam nadat ze weer opstond.

Probleem is gewoon dat hier weer veel te overdreven wordt gereageerd, de topictitel is al genoeg om te rellen, de meesten lezen de openingspost wss maar half.
.

Het "probleem" is eerder dat je dingen via internet moeilijk kunt overbrengen.
Want vanuit mijn standpunt zou ik toch verwachten dat iemand met wat ervaring van paarden toch dingen zelf kan inschatten en dus een paard wat gewoon normaal wil gaan liggen rollen wel kunt herkennen en dat niet als een "probleem" ziet. En dus daar geen topic over opent als je het kunt herkennen. Zo zie ik het misschien dat vele hier gewoon verkeerd ingeschat hebben en dus niet verwachten dat de TS doelde op een paard wat gewoon ja wilde rollen of wat dan ook. Daar ging ik in ieder geval niet vanuit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

Nouja als je bedenkt wat de leeftijd is van de gemiddelde bokker en het feit dat een groot deel van de bokkers alleen eens in de week op de manege rijd of zelfs helemaal niet paardrijd is het niet zo gek.
Als je zelf geen paard hebt wat je dagelijks verzorgd zijn bepaalde dingen toch een stuk moeilijker in te schatten.

En afgezien daarvan; ookal ga je er vanuit dat TS kundig genoeg is dan nog gooi je het niet op gaan liggen in overgave. Je zou denken dat de meeste bokkers dat dan ook wel kunnen inschatten maar blijkbaar toch niet?
Gaan liggen in overgave is niet iets wat je zomaar 'bereikt', dan moet je echt net op de juiste knopjes drukken en eindeloos doorgaan.
Dus zoals ik al zei; ooit ergens van gehoord hebben, de topictitel lezen en maar meteen conclusie's trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:15

Liggen is de opperste mate van overgave....soms ben je heel imponerend voor een jong paard als je met de zweep aankomt....

Jouw paard is erg onzeker, zou wachten met indringende dingen zoals dit tot ze je helemaal vertrouwd

Annelies is denk dat jij het onderschat.......

Hier is een vervelende shet door de kudde oudste de eerste dag neergelegd tot 2 keer toe totdat de shethengst doorhad dat hij helemaal niet de baas was met zijn 1 jaar....sindsdien als een lammetje, maar kwam op 2 benen en gillend van de trailer af en steigerde tegen alles en iedereen en klauwend en wel op... Nu 2 jaar later heb ik hem laten ruinen omdat hij met 3 weer dacht dat hij " the Man" was.....

Dan ken ik ee paard die door eigenaresse werd afgeslagen als hij weer niet deed wat zij wilde, paard ging liggen met zadel en al...........

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:22

Nee hoor, zoals ik zei; in vrijheid is dat praktisch onmogelijk.
Je kent de volgorde van de 4 F's? Dan weet je ook waarom.

Onder het zadel is een heel ander verhaal en met paarden onderling ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:45

russel schreef:
Liggen is de opperste mate van overgave....soms ben je heel imponerend voor een jong paard als je met de zweep aankomt....
Jouw paard is erg onzeker, zou wachten met indringende dingen zoals dit tot ze je helemaal vertrouwd
Annelies is denk dat jij het onderschat.......

Bijzonder dat je kunt zien dat TS' paard erg onzeker is zonder dat je het paard hebt gezien. Ben je helderziend of zo?

TS: ik zou het ook niet weten, zoals jij het omschrijft kan het paard idd net zin hebben gehad om te rollen oid. Persoonlijk ben ik zelf nooit zo'n voorstander van opjagen ivm risico op blessures, maar om een paard zo te breken dat ie in "overgave gaat liggen" moet je toch echt wel wat meer doen, lijkt me. Ik heb zo'n angstreactie van een beetje opjagen in mijn hele leven met paarden nog nooit gezien. In ieder geval ben je dan het vlucht en vecht stadium gepasseerd en dat blijkt ook niet uit jouw verhaal.
Ga rustig aan verder met je paardje. Mocht je het niet vertrouwen en hij/zij blijft het doen kun je natuurlijk altijd de veearts om advies vragen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:13

anneliesdj schreef:
Nouja als je bedenkt wat de leeftijd is van de gemiddelde bokker en het feit dat een groot deel van de bokkers alleen eens in de week op de manege rijd of zelfs helemaal niet paardrijd is het niet zo gek.
Als je zelf geen paard hebt wat je dagelijks verzorgd zijn bepaalde dingen toch een stuk moeilijker in te schatten.

En afgezien daarvan; ookal ga je er vanuit dat TS kundig genoeg is dan nog gooi je het niet op gaan liggen in overgave. Je zou denken dat de meeste bokkers dat dan ook wel kunnen inschatten maar blijkbaar toch niet?
Gaan liggen in overgave is niet iets wat je zomaar 'bereikt', dan moet je echt net op de juiste knopjes drukken en eindeloos doorgaan.
Dus zoals ik al zei; ooit ergens van gehoord hebben, de topictitel lezen en maar meteen conclusie's trekken.

Nouja daar heb ik niet op gegooid, ik heb al gezegd dat het een mogelijkheid was maar dat het me wel een erg heftige reactie leek, wie wat precies geschreven heeft weet ik niet meer. Maar ik geef je gelijk ik heb TS waarschijnlijk qua ervaring gewoon te hoog in geschat er vanuit gaande dat mensen het verschil wel zouden weten tussen willen rollen wat dat dus betekend dat een paard op z'n gemak is of een paard wat gewoon weg kwakt. Daar ging ik vanuit dat het paard plotseling ging liggen. Wat verder de gemiddelde leeftijd is houdt ik me niet mee bezig net zo min dat ik direct naar een profiel vlieg om te kijken wat de leeftijd is en wat er verder op staat om een schatting te maken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:00

Ervaring zegt niet alles. Je kunt elke dag een kudde paarden op deze manier laten lopen en nooit eentje die er bij gaat liggen. Als er dan eentje komt die het wel doet, sta je even raar te kijken, dat kan ik me best voorstellen. En daar is dit forum voor, om te vragen zijn of er mensen zijn die dit vaker meegemaaakt hebben en misschien wel weten waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:08

Ja Babootje het paard zal onder het opjagen, wat altijd een soort spanning met zich mee brengt, zeker bij nieuwe paarden, ineens zin hebben om te gaan rollen en uitgebreid gaan liggen.

Sinds wanneer moet je helderziend zijn om oorzaak en gevolg aan elkaar te koppelen?...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:10

Opjagen is gewoon het zelfde als losgooien hoor :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:12

een paard met spanning zal nooit 'bewust' dergelijk gedrag vertonen, een buik tonen terwijl je angst hebt is onnatuurlijk, en dus overspronggedrag. Niet weten wat je met de situatie aan moet en dus iets compleet anders gaan doen.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 21:29

Vandaag weer met haar aan de slag geweest. Nu geprobeert te longeren, na een tijdje had ze dit door ( iemand in het midden en ik aan de zijkant meelopen. Ze heeft al zelfstandig een paar rondjes gestapt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:37

goed opgepakt! Renaat

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:08

Ik snap veel van de reacties en geef velen ook groot gelijk. Maar ik geef Renate(?) ook gelijk dat zij zich nu rot voelt
Ik vind dat jullie bokkers soms vrij bruut zijn. Gelukkig waren er ook wat mensen die om verheldering vroegen.
Ik kan mij voorstellen dat ze hierdoor een schuldgevoel krijgt en dat zij het beste voor haar paardje wil.
Er zit ook een groot verschil tussen los gooien en écht opjagen. Ik doe dit zelf ook, maar echt opjagen om een paard angstig of opgefokt maken is not done.

Ik zal het rustig opbouwen. heb zelf nu een 3 jarige en het losgooien ga ik voorlopig nog niet doen, of eventueel in een kleine bak.
Denk dat ze eerst het principe van longeren moeten kennen en daarnaast moet er vertrouwen gewonnen worden.
Geef het tijd en doe rustige kleine oefeningen en vooral oefeningen waarin jij je persoonlijke ruimte en grenzen aangeeft.
Op die manier leert je paard wat ze van je kan verwachten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:11

Als je paard ging liggen was je toch niet zo rustig als je dacht...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:17

Wat mij rest is toch één vraag, waar ik geen duidelijk antwoord op heb kunnen vinden: waarom jaagde je jouw paard op?
Je paard is net in een nieuwe omgeving gekomen, je geeft aan dat ze (bijna) nooit in de buurt van mensen is geweest, het longeren nog niet begrijpt en nog volkomen groen is.. Waarom gooi je haar dan los?
In de wei heeft ze genoeg ruimte en tijd om overtollige energie kwijt te kunnen, en na een tijdje kun je haar best opjagen, maar voor nu is ze net bij jou en nog volkomen groen, probeer haar dan eerst eens aan de longe onder controle te krijgen. Je kunt geen basis-stappen overslaan.
Vooral als ze gaat liggen, is het geen goed teken. Je kunt je nu wel afvragen of ze wou liggen, maar dat klinkt niet logisch: je jaagt je paard eerst op, hij rent weg, wat een bepaalde spanning met zich meebrengt, en vervolgens gaat hij eens lekker relaxt liggen rollen.
Ik zou eerst eens aan de basisoefeningen gaan werken voordat je begint met opjagen..

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:50

Je bent te ver gegaan, met dit soort paard moet je geduld hebben. Hij snapte je niet en heeft dit niet beschouwt als opjagen( of toch wel) maar in iedergeval Is opjagen een heel natuurlijk iets, maar ook heel vervelend.

Paarden doen dit in het wild wanneer een dier in de kudde te ver is gegaan de leider laat hem dan lopen(opjagen) tot ie zich overgeeften er voor kan kiezen om of. Bij de kudde te horen(jou) of alleen in het wild.

Die van jou koos dus het laatste, wat dus betekent dat je echt te ver bent gegaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:51

Aub mensen, zit TS nu geen schuldgevoel aan te praten.
Het is echt de grootste onzin dat je een loslopend paard in een weiland met een keer opjagen meteen zover hebt dat ie zich op de grond laat vallen.
Wat nog bevestigd wordt door het feit dat het paard meteen weer opstond en op TS af kwam toen ze naar hem toe ging.
Een paard wat van narigheid gaat liggen blijft ook liggen en komt niet direkt weer overeind.

Overigens gaat een paard wat in de kudde wordt opgejaagd ook niet liggen als hij zich overgeeft.
Waar halen jullie toch al die onzin vandaan?
Zeker een keer in BIT gelezen over de 4 F's? :roll:

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:10

moyra schreef:
Caira schreef:
Dat is oversprong gedrag, jullie zijn duidelijk over haar grens heen gegaan en hebben haar uit haar comfort zone getrokken. Dat noem ik geen nette manier. Ik zou beter naar je paard gaan luisteren als je een band met haar op wilt bouwen, succes!

En nee longeren zonder touw is het niet. Dat kun je uiteindelijk met een vinger, daar is geen zweep voor nodig.

http://www.youtube.com/watch?v=BM0HJDULKG8
op 1.00 minuten. ziet er zielig uit he ;)
Daarbij zeg je uiteindelijk met een vinger. Uiteindelijk ja.
Ik heb iig geen zweep (meer) nodig.

Jouw haf weet duidelijk al wat longeren is....paard van de ts weet dat niet, dus Caira heeft wel degelijk gelijk. Dus die spottende reactie van je was nergens voor nodig. Met 22 zou je toch moeten weten ondertussen dat je de ene pony niet met een andere kan vergelijken door de gehele omstandigheden te negeren.

@ts: je bent gewoon veel te snel met dit paard gegaan. Je hebt het beesie pas sinds vrijdag zeg je: laat dr rustig wennen en ga op een normale manier een band met dr opbouwen. En werk van daaruit verder, maar ga dr niet lopen opjagen. Zeker niet als ze nauwelijks mensen gewent is

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:39

Ts, je zal het niet met opzet gedaan hebben, maar verdiep je in het natuurlijke gedrag ban paarden en in een kudde.. Wanneer een paard in een stressituatie verkeerd heeft het drie opties: fight (vechten), flight (vluchten), faint (flauwvallen/opgeven). Dat zijn fases die elkaar opvolgen; paarden kiezen, afhankelijk van geslacht, leeftijd en karakter, meestal voor flight, dan fight en faint is het eindstadium. Dat laatste is iets waar je voor moet waken.. Het paard zegt dan namelijk: eet mij maar op.. En verkeerd in een stresstoestand. De grens ligt voor elk paard anders. Maar je kan je wel voorstellen dat een paardje dat nog niks kent en opgejaagd wordt, dus weg van de groep, en het wegrennen, dus flight, hem niks opleverd (er zijn immers signalen gemist van jullie kant) kan er een faint-toestand ontstaan.
Bij verkeerd trailerladen zie je dit ook wel eens ontstaan, het paard heeft inwendig zoveel stress en fight heeft hem niks opgeleverd en flight ook niet, het paard geeft het op.

Ik moet zeggen dat ik opjagen een zeer ongezonde manier van een vertrouwensband opbouwen vind, een jong paard wil houvast, veiligheid en vertrouwen in de vorm van leiderschap. Wanneer je een jong paard wegjaagt (dit gebeurd in de kudde door de alphamerrie wanneer een paard zich misdraagt), kan dit enorm stressvol zijn.
Grondwerken in de vorm van wijken voor de druk is gezonder, vraag een pasje opzij en opzij te stappen als je naar de billen wijst. Los longeren is obv lichaamstaal, en heeft niks te maken met opjagen. Verdiep je daar eerst even in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 10:48

WolinLotte schreef:
Ts, je zal het niet met opzet gedaan hebben, maar verdiep je in het natuurlijke gedrag ban paarden en in een kudde.. Wanneer een paard in een stressituatie verkeerd heeft het drie opties: fight (vechten), flight (vluchten), faint (flauwvallen/opgeven). Dat zijn fases die elkaar opvolgen; paarden kiezen, afhankelijk van geslacht, leeftijd en karakter, meestal voor flight, dan fight en faint is het eindstadium. Dat laatste is iets waar je voor moet waken.. Het paard zegt dan namelijk: eet mij maar op.. En verkeerd in een stresstoestand. De grens ligt voor elk paard anders. Maar je kan je wel voorstellen dat een paardje dat nog niks kent en opgejaagd wordt, dus weg van de groep, en het wegrennen, dus flight, hem niks opleverd (er zijn immers signalen gemist van jullie kant) kan er een faint-toestand ontstaan.
Bij verkeerd trailerladen zie je dit ook wel eens ontstaan, het paard heeft inwendig zoveel stress en fight heeft hem niks opgeleverd en flight ook niet, het paard geeft het op.

AUB, verdiep je zelf eens in natuurlijk gedrag.
OF LEES gewoon eens wat die artikeltjes zeggen en DENK daarover.
Je spreekt jezelf al tegen.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:41

[quote="anneliesdj"]Aub mensen, zit TS nu geen schuldgevoel aan te praten.
Het is echt de grootste onzin dat je een loslopend paard in een weiland met een keer opjagen meteen zover hebt dat ie zich op de grond laat vallen.
Wat nog bevestigd wordt door het feit dat het paard meteen weer opstond en op TS af kwam toen ze naar hem toe ging.
Een paard wat van narigheid gaat liggen blijft ook liggen en komt niet direkt weer overeind.

Overigens gaat een paard wat in de kudde wordt opgejaagd ook niet liggen als hij zich overgeeft.
Waar halen jullie toch al die onzin vandaan?
Zeker een keer in BIT gelezen over de 4 F's? :roll:[/quote
Geen aanval hoor maar ik heb zelf wilde paarden kunde ( cursus) gedaan EN DAAR VERTELLEN ZE GEEN ONZIN

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:47

Chaos schreef:
Als je paard ging liggen was je toch niet zo rustig als je dacht...

Of viel die om? Dat kan ook als ze knetterhard gaan en niet goed opletten.