Zelf geen trailer.. wel op pad willen.. tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:27

Colway schreef:
Jess_vH schreef:
Volgens de regels ja. Het is al gezegd maar ga dan toch je E achter B halen. Het is een levend wezen en je hebt er maar 1 van. Bij je e examen leer je zoveel vaardigheden. Als je daar al niet meer hoef na te denken en het vanzelf gaat dan komt ook je gevoel en inzicht nog kijken omdat je je allerliefste dier vervoert.

Ik ga m'n E ook niet halen hoor, heb genoeg ervaring met alleen B. Zoveel anders vind ik B + trailer niet rijden hoor, alleen het achteruit steken van de trailer kost me nu nog wat (on)handigheid, maar dat is een kwestie van oefenen. Ik zou niet weten wat ik bij mijn E rijbewijs extra leer. Vader en schoonvader raden het verder ook af tenzij je met een zwaardere combinatie wil gaan rijden

Dan heb je in mijn ogen niet genoeg ervaring om goed met een trailer en paard er in op pad te kunnen.

Die zwaardere combinatie is ook niets anders dan een luxe wagen met trailer er achter, alleen kom je dan in een andere wetgeving/regel te vallen dus zal je dan wel moeten.

Ik rij zelf regelmatig met een combi van over de 5 ton en ook nog eens bijna 13 meter lang, je hebt dan echt wel profijt er van dat je ooit geleerd hebt om op de juiste manier er mee om te gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:29

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:
Heb een trailer van 540 kilo :) en een pony van 200 kilo :+ Dus zit nog prima de marges :D
En hij trekt hem zelfs met 2 vingers in zijn neus de tunnels (coen/wijker) uit :)
Heb trouwens mijn E rijbewijs :)

Maar wat is de maximum massa van je trailer? Want het ledig gewicht + je pony kan wel minder zijn dan dat van je auto maar dat is niet waar naar gekeken wordt. Er wordt altijd uit gegaan van de maximum massa dus ledig gewicht én totaal laadvermogen.
Denk dat jij dan ook niet meer mag trekken met je starlet.

Beter lezen AUB!

Diaz schreef:
Mijn man wil niet trailer rijden met alleen z'n B.. Dus dat word soieso zelf mijn rijbewijs halen.. En wie weet dan de E gelijk.

Ik heb een C-pony tinkertje. En zou dan voor een 1 paards trailer gaan..
Maar goed. Ik ga verder speuren. aangezien rijbewijs er kwa kosten binnenkort niet in zit voor mij

Die bestaan bijna niet meer omdat ze vrij instabiel zijn op de weg en snel omslaan. Kom je toch bij een teruggekeurde 1,5 uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:34

o0eefje0o schreef:
zonder E rijbewijs :D onze pel weegt 1260 dus gaan onze trailer na 1250 terug laten keuren en moge we er zo mee rijden met alleen b

Ik geloof niet dat dit klopt hoor....wellcht zijn jullie geen jonkies meer....voor een bep. Leeftijd kreeg je automatisch E bij B ..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:06

russel schreef:
o0eefje0o schreef:
zonder E rijbewijs :D onze pel weegt 1260 dus gaan onze trailer na 1250 terug laten keuren en moge we er zo mee rijden met alleen b

Ik geloof niet dat dit klopt hoor....wellcht zijn jullie geen jonkies meer....voor een bep. Leeftijd kreeg je automatisch E bij B ..

En veel van die chauffeurs bakken er weing van, op een uitzondering na natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 21-05-12 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:07

Citaat:
Dan heb je in mijn ogen niet genoeg ervaring om goed met een trailer en paard er in op pad te kunnen.

Ik denk daar anders over, ik heb nu 10 jaar mn rijbewijs en vindt file parkeren nog steeds vreselijk en vermijd ik dus, dus dan zou ik ook niet genoeg ervaring hebben om op pad te kunnen zonder trailer.

Als het parkeren van de trailer het 'probleem' is (lees, kost me meer moeite dan mn vader, ik steek dus wat vaker) vindt ik niet dat er een probleem is. Veel belangrijker is dat je je zeker voelt en dat je snelheid, remkracht, etc kan inschatten

meggiemeg

Re: Zelf geen trailer.. wel op pad willen.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:10

Dat mag je vinden, iedereen heeft recht op zijn mening.
Ervaring komt met de jaren, je krijgt als het goed is een beter inzicht door genoeg km-ters te maken.
Mijn instructeur zei altijd dat je pas inzicht krijgt als je genoeg km-ters maakt, als je al jaren je rijbewijs hebt maar niet verder komt dan het rijden naar school van de kinderen en de supermarkt dat je dan nooit die ervaring op kunt doen. Moest ik altijd wel om lachen maar hij heeft wel een punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:12

Vandaar dat ee de laatste 2 jaar zoveel trailer ongelukken gebeuren....

Wij rijden nooit alleen, mijn man heeft alle rijbewijzen, dus ervaring genoeg maar omdat wij geen sterke combinatie hebben is het rijden met een trailer iets wat je niet te licht moet inschatten...een sterke jeep met een trailer is nl wat anders dan een licht personeneauto en als je dus zonder E rijdt dan heb je geen power over en dat is nl het allergevaarlijkste...
Ik ben van de generatie die geen E nodig heeft, maar ik rij alleen naar en van de kliniek, langere ritten rijdt mijn man

Toen wij een paard uit de opfok gingen halen, moesten wij 4 uur rijden! Dat was geen pretje en mijn man had zweedhandjes...paard stond niet stil, ook nog slecht weer gehad en dan mis je een flink stuk power extra met je personeneautootje...het is maar dat je het weet...

Kom je in ee slinger trek je hem er niet zo makkelijk uit, raak je de berm dan heb je ook niets te vertellen...wordt afgesneden, of een vrachtwagen die je meezuigt dooe naast je te gaan rijden, of vlak voor je invoegt, allemaal dingen om rekening mee te houden en daar gaat het vaak fout....

Mij niet gezien.....ben altijd weer blij heelhuids thuis te zijn

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 12:15

Mijn paardje staat super rustig, haar verhuizen ging ook in een personenauto. Ging super. Je voelt niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:21

Nou fijn voor jouw! Lees wat je lezen wil.....

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 20:25

Wat is dat nou weer voor reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:05

Omdat je met je reaktie de mogelijke problemen van tafel veegt..ook jouw paard kan door omstandigheden onrustig worden op de trailer en dan gedraagt zo een trailer zich heel anders.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:29

meggiemeg schreef:
Dat mag je vinden, iedereen heeft recht op zijn mening.
Ervaring komt met de jaren, je krijgt als het goed is een beter inzicht door genoeg km-ters te maken.
Mijn instructeur zei altijd dat je pas inzicht krijgt als je genoeg km-ters maakt, als je al jaren je rijbewijs hebt maar niet verder komt dan het rijden naar school van de kinderen en de supermarkt dat je dan nooit die ervaring op kunt doen. Moest ik altijd wel om lachen maar hij heeft wel een punt.

Helemaal waar, maar da's dus ook mét trailer. Voor werk moest ik heel Nederland door dagelijks. Autorijden leer je dan wel. Zo zie ik trailer rijden ook, je moet er uiteindelijk handigheid in krijgen en dat krijg je pas door te doen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:59

Klopt helemaal Colway!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:11

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:
Heb een trailer van 540 kilo :) en een pony van 200 kilo :+ Dus zit nog prima de marges :D
En hij trekt hem zelfs met 2 vingers in zijn neus de tunnels (coen/wijker) uit :)

Maar wat is de maximum massa van je trailer? Want het ledig gewicht + je pony kan wel minder zijn dan dat van je auto maar dat is niet waar naar gekeken wordt. Er wordt altijd uit gegaan van de maximum massa dus ledig gewicht én totaal laadvermogen.
Denk dat jij dan ook niet meer mag trekken met je starlet.

Dat geldt voor een B-rijbewijs en in het geval van Evelli is er toch een E-rijbewijs in het spel? Dan gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat er achter de auto hangt en of de auto dat mag trekken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:00

Al eens aan gedacht om een klein paardenvrachtwagentje te huren ? Je mag ze met een B rijbewijs rijden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:04

Diablo schreef:
Evelli schreef:

Dat geldt voor een B-rijbewijs en in het geval van Evelli is er toch een E-rijbewijs in het spel? Dan gaat het om het daadwerkelijke gewicht wat er achter de auto hangt en of de auto dat mag trekken.

Kijk ;) iemand die wel goed leest :)
Auto mag 900kg trekken. Trailer weegt 540 kg + 200kg pony = 750 kg :)
Heb mijn E rijbewijs, dus de max van 1300 kg telt niet mee in het sommetje.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:17

Je kan ook veewagentjes huren waar je gewoon met je B rijbewijs in mag rijden

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:57

je mag er volgens mij wel gewoon een 1 paards trailer achter hangen , zonder trailer rijbewijs.
je kan er 1 huren ?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:13

romylovegino schreef:
je mag er volgens mij wel gewoon een 1 paards trailer achter hangen , zonder trailer rijbewijs.
je kan er 1 huren ?

Lees het topic even ;) misschien geef je in het vervolg wat beter onderbouwde reacties in topics als deze :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:21

Wat weegt een beetje 1,5 paardstrailer eigenlijk? Ik (naja mijn vader ) heb nogal een zware auto (1700 kilo) en kom dan nogal snel boven die 3500 kilo uit vrees ik....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:25

Die van ons weegt leeg 700 kg op papier, maar als je m leeg op de weegbrug zet kom je hoger uit, trailers worden gewogen als de accesoires er nog niet in/op/aan zitten zoals rubberen bodem, reserve wiel enzo.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:26

1,5 paardstrailer weegt vaak max 1600 kilo. Dan heb je wel een zware. Dus je zou met die zware auto met de trailer mogen rijden met enkel je B rijbewijs.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:28

Hier net een 1 1/2 trailer aangeschaft en heb niet mijn E. deze staat dadelijk een opel van ruim 1600 voor en ga eerst even in de leer bij mijn paps. Het is km gaan maken en daar leer je van. We halen eerste wel even hooi en stro dan wen ik aan het gewicht en dan rustig gaan rijden. (rij wel al met trekkers ect. dus helemaal onervaren met een kar/gewicht achter me ben ik niet)

Diaz als je helemaal niet heb zou ik een taxi inc. auto zien te regelen. of als je bv naar een evenement wil meerijden met een ander paard en dan benzine en eten betalen of iets in die richting

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:30

Merel_Brit schreef:
1,5 paardstrailer weegt vaak max 1600 kilo. Dan heb je wel een zware. Dus je zou met die zware auto met de trailer mogen rijden met enkel je B rijbewijs.

Nice!! Dan ga ik een trekhaak vragen op mijn verjaardag :D Met een beetje zoeken kun je dan zelfs een lichte twee paards trekken of niet? En ze bedoelen dan echt met gewicht de lege trailer of als je paard erin staat? Ik rekende dan trailer + paard

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:37

Fred_Kroket schreef:
Merel_Brit schreef:

Nice!! Dan ga ik een trekhaak vragen op mijn verjaardag :D Met een beetje zoeken kun je dan zelfs een lichte twee paards trekken of niet? En ze bedoelen dan echt met gewicht de lege trailer of als je paard erin staat? Ik rekende dan trailer + paard

Dat ligt geheel aan het rijbewijs wat je hebt :) en aan wat je auto mag trekken. Al eerder in dit topic zijn daar meerdere links en afbeeldingen over gegeven hoe je dat makkelijk kan zien.