hoog dressuur vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:15

lienetjes schreef:
pfft
volgensmij snappen jullie het nut van rollkur niet?
Waarom rijdt de ''beste'' anky van grunsven dan de hele kur rollkur?
om de spieren beetje los te wekken? nee, omdat ze denkt dat rollkur goed is!
om spieren los te maken, doe je oefeningen zoals wijken appuyeren voorwaarts aan de teugel etc
maar rollkur is geen oefening, dat is dwang.

Snap jij zelf de rollkur wel dan? en hoe weet jij zo zeker dat ze het daarom doen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:16

lienetjes schreef:
pfft
om spieren los te maken, doe je oefeningen zoals wijken appuyeren voorwaarts aan de teugel etc

volgensmij snap jij het niet, een paard kun je echt niet dwingen, een paard is 10x zo sterk als jou dan kun je er wel een slof en 4 scherpe bitten in gooien als het paard iets wil kan hij dat echt wel.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:17

dankje, gewoon allemaal deze hyve lezen en dan snap je het !

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:18

nicky_rilana schreef:
lienetjes schreef:
pfft

volgensmij snap jij het niet, een paard kun je echt niet dwingen, een paard is 10x zo sterk als jou dan kun je er wel een slof en 4 scherpe bitten in gooien als het paard iets wil kan hij dat echt wel.

als je een paard echt pijn doet, zal hij heus niet tegenwerken, hij zal alleen de pijn proberen te ontkomen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:19

lienetjes schreef:
het paard loopt dan ver achter de loodlijn, en wie dan rollkur rijdt, trekt dan hard aan een bit
.

Misvatting nummer 1 over de rollkur/LDR methode. Het paard wordt namelijk helemaal niet in de krul getrokken en puur op kracht daar gehouden :') meid lees je eerst in voordat je je zin doordramt. Komt een stuk wijzer over dan uit je nek kletsen.

Oh, en anti-filmpjes kunnen kijken op youtube is geen inlezen ;)

En daarnaast is rollkur gelijkstellen aan dressuur ook zo kort door de bocht al maar kan. Dat is als van Schiphol naar Sydney in 5 minuten :')

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:21

[/quote]
volgensmij snap jij het niet, een paard kun je echt niet dwingen, een paard is 10x zo sterk als jou dan kun je er wel een slof en 4 scherpe bitten in gooien als het paard iets wil kan hij dat echt wel.[/quote]

klopt!

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:21

dit hele topic gaat nergens over het word nu z'n beetje een wellus nietus spel er zijn heel veel topics over dit soort onderwerpen ga daar bij lezen ..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:22

SasJumper schreef:
dit hele topic gaat nergens over het word nu z'n beetje een wellus nietus spel er zijn heel veel topics over dit soort onderwerpen ga daar bij lezen ..

+1

Muronia

Re: hoog dressuur vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:24

Ik moest echt even kijken of ik misschien verkeerd had gekeken (young riders?), maar nee, toch niet. De reacties van sommigen komen niet bepaald volwassen en doordacht over namelijk.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:25

dat is waar, en ik had al antwoord gekregen op mijn vragen dus dit hele topic is niet meer nodig volgensmij :P

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:25

nee Ts is pas 14 vandaar en denk dat meerdere onder de 16 zal zijn.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:25

Ik weet niet hoe oud de dames hier zijn, maar het komt een beetje over als 12-13-14-jaar met vooral veel manege-ervaring. Over rollkur(en) (sinds wanneer is rollkur een werkwoord? Ik rollkur, jij rollkuurt, wij rollkuren :+ )

Dames, ga julliezelf eerst eens goed inlezen in de oorsprong van de dresuur, wat (goede) dresuur doet voor een paard en ga dan ook eens lezen over dingen als LDR vs. Rollkur.

(sb..-veel nummers- en de andere serieuze posters daargelaten natuurlijk).
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 30-04-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:26

Rollkur is heel slecht voor een paard; de nekwervels beschadigen, er onstaat vaak zelfs een breuk tussen de 2e en 3e nekwervel. de gevolgen is, dat de valse knik onstaat.
Ook ontwikkelen de spieren en pezen in de nek zich verkeerd, waardoor de nek misvormd raakt.
ook lopen paarden met hun mond open, om de pijn te verdelen.
vanwege bij rollkur, ook de blauwe tong onstaat
als er veel druk in de mond wordt gehouden, kunnen longbloedingen komen of slagaders kunnen scheuren
(denk aan Gribaldi van Edward Gal!).
Ook slikken gaat overigens ook zeer moelijk, vandaar dat het speeksel telkens uit de mond wordt gedrupt
door de gedwongen houding wordt ook de luchtpijp van het paard dichtgeknepen. En is normaal ademen dus onmogelijk. (Als er lang en vaak in LDR wordt gereden, wordt die misvorming van de luchtp. Dat is helemaal niet goed! soms blijft dat ook zonder dat er rollkur wordt gereden
De schildklier wordt ook nog klem gereden. Het gevolg is dat de schildklier afsterft
jee ziet dus niet alleen vaak paarden met blauwe tongen rondlopen, maar ook paarden die aan dusdanig zuurstofgebrek lijden dat hun tandvlees blauw is.
Aan de bewegingen van het paard is ook te zien of hij met LDR (Rollkur/Hyperflexie) is getraint of niet.

Ik zeg allen waarom het een nadeel is :)
Laatst bijgewerkt door lienetjes op 30-04-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:26

dus als ts aanvraagd of er een slotje op dit topic zou kunnen zou fijn zijn

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:27

Zijn jullie nu echt met jullie 'kennis' dit meisje, met een heel eerlijke en in mijn ogen ook heel normale mening over de dressuur van vandaag, dit meisje de les aan het spellen? Zij hoeft geen onderzoek te doen om gewoon te zeggen wat zij ziet met haar eigen ogen! Het is aan jullie om op een normale manier uit te leggen dat het niet slecht hoeft te zijn! Maar waar zijn jullie mee bezig?

'Normaal rijden' is in de ogen van TS zorgen dat je paard er plezier in heeft! Doen wat je paard leuk is, al is dat enkel buitenrijden! En dressuur moet je paard dan 'gezond' houden? Zeg mij eens wie er 'gezonder' is, een paard dat altijd in de bak rijdt of eentje die altijd buitenrijdt? Dressuur is een competitiesport geworden die hoe langer hoe minder rekening houdt met het welzijn van het paard. En omdat we als mensen allemaal zoveel weten, weten we ook precies wat ons paard ervan vindt.

Normaal ga ik niet in op dit soort discussies maar dit slaat echt alles. Jullie weten toch dat rollkür en LDR niet hetzelfde zijn en dat rolkürr verboden is? En in mijn ogen is LDR inderdaad een nieuwe naam om rolkürr te verstoppen, maar dat is weer een andere discussie. Echter, met jullie achteloze gebruik van de twee termen lijkt het me dat jullie het oké vinden dat de termen voor hetzelfde staan! Proficiat!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:30

lienetjes schreef:
als er veel druk in de mond wordt gehouden, kunnen longbloedingen komen of slagaders kunnen scheuren
(denk aan Gribaldi van Edward Gal!).

Whahahaha _O- laat me niet lachen :') Gribaldi is overleden aan de rollkur, you've made my day _/-\o_ Beest had een aortascheuring. Een zwakke aortawand is vaak aangeboren, maar kan ook ontstaan door langdurig een veel te hoge bloeddruk. Maar het verband tussen LDR/Rollkur en een aortascheuring in een paard dat net met pensioen is :') Lees je in! Je kletst nu echt uit je nek.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:30

Saars schreef:
Zijn jullie nu echt met jullie 'kennis' dit meisje, met een heel eerlijke en in mijn ogen ook heel normale mening over de dressuur van vandaag, dit meisje de les aan het spellen? Zij hoeft geen onderzoek te doen om gewoon te zeggen wat zij ziet met haar eigen ogen! Het is aan jullie om op een normale manier uit te leggen dat het niet slecht hoeft te zijn! Maar waar zijn jullie mee bezig?

'Normaal rijden' is in de ogen van TS zorgen dat je paard er plezier in heeft! Doen wat je paard leuk is, al is dat enkel buitenrijden! En dressuur moet je paard dan 'gezond' houden? Zeg mij eens wie er 'gezonder' is, een paard dat altijd in de bak rijdt of eentje die altijd buitenrijdt? Dressuur is een competitiesport geworden die hoe langer hoe minder rekening houdt met het welzijn van het paard. En omdat we als mensen allemaal zoveel weten, weten we ook precies wat ons paard ervan vindt.

Normaal ga ik niet in op dit soort discussies maar dit slaat echt alles. Jullie weten toch dat rollkür en LDR niet hetzelfde zijn en dat rolkürr verboden is? En in mijn ogen is LDR inderdaad een nieuwe naam om rolkürr te verstoppen, maar dat is weer een andere discussie. Echter, met jullie achteloze gebruik van de twee termen lijkt het me dat jullie het oké vinden dat de termen voor hetzelfde staan! Proficiat!

hier ben ik het nou mee eens ik ga me hier nu buiten houden want het topic is alles maar discussie op discussie

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:31

SasJumper schreef:
dus als ts aanvraagd of er een slotje op dit topic zou kunnen zou fijn zijn

graag !

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:33

Saars schreef:

Ik probeer haar het doel van de dressuur en het verschil tussen de klassieke dressuur en moderne dressuur uit te leggen, maar dat wordt niet gelezen want de post is te lang. De TS vindt alle dressuur "zielig", daar ben ik het geenzinds mee eens! Dressuur heeft wel degelijk een doel, het paard rechtrichten en gymnastiseren, om het correct lichaamsgebruik aan te leren zodat wij er op kunnen zitten en ze niet kapot rijden. Dressuur is noodzakelijk om het paard lang gezond en gelukkig te houden. Je wilt de plaatjes niet zien van de paarden die jaren lang in een valse krul en weggedrukte rug hun rondjes lopen :x En je wilt ook niet de bossjokpony's van binnen zien die het begrip over de rug nooit hebben leren kennen :n

Dat andere grietje gooit de ene misvatting na de andere als waarheid in dit topic over de Rollkur/LDR (iedereen noemt het hetzelfde, en er wordt mee bedoeld: de trainingsmethode die nu door de topsporters wordt gebruikt). Dan mis ik toch een stukje kennis en nuance. Aortascheuringen zijn geen gevolg van LDR :n In je dromen. Grib had gewoon een slechte aortawand, en dat ontstaat niet na enkele uren training. Daar is systematisch iets aan de hand geweest.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-04-12 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 22:36

ik vind alle dressuur niet zielig, alleen als je gewoon ontspannen rijd (met 1 bit) en ook snapt wat je allemaal doet met je paard, vind ik het niet zielig, maar wel mensen die bijv. alleen aan rijden denken, of hoe ze rijden in bijv. grand pix met dubbele bitten. echt niet iedereen doet het. maar van sommige denk ik echt, wat heeft dat paard voor een leven ?!?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:38

zou ik iets heel sterks vertellen, als je internationaal start ( ik weet niet of het alleen in de gp is of ook in de lichte toure) maar dat ben je verplicht om met stang en trens te rijden

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:39

Maar waarom stel je ontspannen rijden nu weer gelijk aan bitgebruik? Heb je mijn post gelezen over het gebruik van S&T en de hoe en waarom? Het is niet om een paard pijn te doen, verre van, het gaat om de verfijning van de hulpen. Het is niet de bedoeling eraan te lopen trekken en plukken, maar om subtiel doch duidelijk je hulpen te kunnen overbrengen :z

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:39

nicky_rilana schreef:
zou ik iets heel sterks vertellen, als je internationaal start ( ik weet niet of het alleen in de gp is of ook in de lichte toure) maar dat ben je verplicht om met stang en trens te rijden

het is nooit verplicht om met stang en trens te rijden!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:40

lovlygirl99 schreef:
nicky_rilana schreef:

FEI stelt het als eis ;) wel verplicht bij de FEI, niet onder de KNHS vlag.

Kortom: lees je in.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:41

lovlygirl99 schreef:
nicky_rilana schreef:

heb je het regelement van internationaal door gelezen? of hoe weet jij dan?