Paardenras weinig angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:54

Rclaeys schreef:
Puur uit interesse vroeg ik mij af welke paardenrassen uit nature weinig angst hebben. Welke rassen worden zoal gebruikt bij de politiepaarden,... deze moeten weinig angst hebben (vooral door training) maar toch nog vrij snel en wendbaar zijn.

Zijn hier mensen met ervaring?

Ik ga iig voor de Arabier. Deze zijn immers bewezen in het verleden, in de geschiedenisboeken kom je ze tegen als strijdpaarden bij oorlog. Ik denk dat een paard weinig angst en veel vertrouwen in de eigenaar moet hebben om een slag te kunnen winnen en er redelijk ongeschonden uit te komen. Hier zie ik ook de watjes, de onzekere diertjes toch de moed hebben om de strijd aan gaan als er "gevaar" is dat verjaagd moet worden. Menig jager die vlakbij het weiland een schot loste heeft al dreigende ontblootte tanden op zich af zien komen (tot het schriklint en niet verder natuurlijk <<) ) Ik denk ook dat ze daarom, hoe eng het ook is, toch bij je blijven; de moed die ze hebben om het enge te doorstaan _/-\o_ Maar ook zal menig arabieren-eigenaar je kunnen vertellen dat zelfs de groene jonge diertjes zichzelf in de hand kunnen houden wanneer een klein kind met fiets en al omvalt en tussen de achterbenen van het jonkie terecht komt, en dat is dan zeer zeker niet omdat de eigenaar nu zo kalm blijft :')

Hoe gevaarlijker de situatie, des te meer kun je op ze vertrouwen, dat is mijn ervaring :j

lailapri

Re: Paardenras weinig angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:17

Ik ben wel eens (nouja wel eens vaker) overrent door paarden in paniek, maar zo bizar dat ze ondanks de angst en paniek proberen niet op de te staan.
Bij een viel ik eraf en bleef met mijn voet in de beugel hangen. Hij hinnikte altijd bij afstijgen maar ook toen ik ernaast plofte hinnikte hij, heeft me wel een stuk meegesleept, maar verder niet geraakt.
Oude merrie is wel eens over me heen gerent kon daarbij mijn benen niet ontwijken om op af te zetten maar je zag haar haar best doen om mij zo min mogelijk te verwonden.

Daarin tegen, als ze gewoon even op je tenen gaan staan en je schreeuwt het uit blijven ze staan of hun neus bloed...

GypsyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:16

Ik denk dat elk paard een uniek karakter heeft en er niet een uitgesproken eigenschap is op een bepaald ras, ik bedoel er zijn rustige kwpners die nergens van schrikken maar ook kwpners die heel druk zijn en snel schrikken , zo kan een fries ook wel druk zijn etc, het ligt denken gewoon aan elk paard z'n karakter geen uitgesproken ras

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:14

En zo is het.

Ik heb een oude Tinker hengst die heel erg beschermend is naar zijn merries toe.
Dus zelfverzekerd.
Maar komt de DA met de griep injectie, dan kruipt hij het liefst in het waterbakkie, zo eng vindt hij dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 18:19

Rclaeys schreef:
Weet iemand of het zo is dat een koudbloed meestal rustiger is dan een warmbloed? Als je nu puur naar het angst gedeelte kijkt. Zou een fries dan kalmer zijn dan de gemiddelde kwpn

Een koudbloed herstelt sneller, maar is in principe niet minder bang.
Bange paarden reageren met hun rechter hersenhelft, daar zit het in instinct. Links is rationeel. Het paard moet schakelen in angst tussen de twee hersenhelften en hoe beter een paard dat kan, hoe gemakkelijker een paard zich van angst herstelt. Koudbloeden doen dit iets gemakkelijker. Mijn tinker kan schrikken, maar maakt dan een dribbel op de plaats en mijn kwpner zou er vandoor vliegen. Het ligt er maar net aan per paard lijkt me, niet zozeer aan ras.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:11

quanterhorse

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:13

Het is Quarterhorse.

En ook binnen de Quarterhorses heb je koele kikkers en zenuwpezen....

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:15

Ik heb twee fjorden, een oude en een jonge
De oude, Dancer, daarmee kan je met gemak met oudejaarsdag mee buiten rijden
De jonge, Ekdal, heeft wat meer pit, maar is zeker ook wel braaf te noemen hoor!

En zo ken ik van veel rassen rustige en drukkere types!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:40

Verschillende karakters heb je altijd, ook binnen een ras. Maar je hebt ook echt wel raseigenschappen. Mijn Lusitano is echt een dapper en heel zelfverzekerd paard. Zijn vluchtgedrag is minimaal en hij zal zich eerder omdraaien en het "gevaar" aangaan dan wegrennen. Hij is dan ook gefokt voor het stierenvechten en komt dan ook uit allemaal voorouders die zichzelf bewezen hebben als dappere paarden die zich 100% inzetten voor hun ruiter. Mijn Volbloed daaraan tegen.. Die heeft honderden jaren renpaardenbloed in zich... Als die het op een lopen zet, dan sta je voorlopig niet meer stil! ;)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:22

Volgens mij KWPNers

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:28

Veel shetlanders hebben ook een relaxed karakter. Toch kom je ze vreemd genoeg niet tegen bij de bereden politie...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:51

Jessix schreef:
Verschillende karakters heb je altijd, ook binnen een ras. Maar je hebt ook echt wel raseigenschappen. Mijn Lusitano is echt een dapper en heel zelfverzekerd paard. Zijn vluchtgedrag is minimaal en hij zal zich eerder omdraaien en het "gevaar" aangaan dan wegrennen. Hij is dan ook gefokt voor het stierenvechten en komt dan ook uit allemaal voorouders die zichzelf bewezen hebben als dappere paarden die zich 100% inzetten voor hun ruiter. Mijn Volbloed daaraan tegen.. Die heeft honderden jaren renpaardenbloed in zich... Als die het op een lopen zet, dan sta je voorlopig niet meer stil! ;)

Helemaal mee eens! Wat ik denk is dat er binnen de grotere rassen veel meer onderling verschil is tussen de paarden (en lijnen) dan binnen de rassen die kleiner/puurder zijn (gebleven). Ik heb redelijk wat verschillende paarden van verschillende rassen in de handen gehad en je merkt minder onderling verschil binnen het ras als met andere rassen.

Waar je naar moet kijken zijn natuurlijk verschillende dingen. Wil je het puur op ras houden dan moet je kijken naar de geschiedenis, werd dit ras vroeger geselecteerd op dappere paarden? Dan kom je meer bij de paarden die op het slagveld het gevaar in liepen ipv voor weg vluchten. Of andere taken waar het instinkt onderdrukt werd (denk aan de stierenvechterspaarden).
Dan moet je kijken naar waar het ras nu op geselecteerd wordt. Immers, de paarden van toen zijn niet de paarden van nu. Wordt er geselecteerd op hete paarden die presteren in dressuurring door het felle karakter? Dit gebeurd natuurlijk sneller bij grote rassen, waar er veel variatie is binnen het ras. Zoals gezegd is, binnen het KWPN zijn er dappere paarden en rillerige lijnen, elk met hun eigen kwaliteiten.

Maar, kijk je naar een paard in kwestie, dan zijn er veel meer factoren die meespelen. Belangrijk is het karakter, die wordt bepaald door aanleg (nature) maar ook door opvoeding (nurture).
En niet vergeten, geslacht speelt ook een rol ;)

Puur op ras gekeken, dan kom je bij de rassen terecht die dus geselecteerd zijn om naar het gevaar toe te gaan ipv ervandaan. Als je daar de rassen hebt gevonden, dan kan je kijken hoeverre ze nog bij dat beeld passen. Persoonlijk denk ik dat je niet direct naar de koudbloeden moet kijken. Mijn ervaring is dat ze erg nuchter zijn, maar als ze eenmaal gaan..... :=

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:23

superlotje schreef:
Veel shetlanders hebben ook een relaxed karakter. Toch kom je ze vreemd genoeg niet tegen bij de bereden politie...

Ik dacht hetzelfde :D
Mijn 2 shetlanders zijn niet snel bang (al is de merrie wel bang voor spuitbussen antiklit en vliegenspray dat dan weer wel!) en heel erg slim, als ergens biks ligt en ze zouden er voor langs een eng obstakel moeten (tractor met lopende moter, ton met afval wat in de fik staat, andere enge landbouwwerktuigen) dan doen ze dat. Ik denk dat dat komt omdat het echte overlevers zijn en daarom goed kunnen aanpassen en ze zijn gefixeerd op eten. Mijn Shetlanderruin is net een hond i.p.v. een pony ik merk soms wel dat het een vluchtdier is maar echt snel onder de indruk nee.
Mijn draver is trouwens ook veel dapperder als mijn Friese ruin, de Friese ruin is echt bang voor alles, wel heeft hij een heel lief karakter en loopt ie mee met de rest maar t is een dikke miet!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:14

superlotje schreef:

:+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:55

Leuk is tie :7

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:23

Die video blijft echt zooo leuk!

De mijne is ook zo heerlijk cool. Groot verkeer, lawaai, opwapperend plastic doet haar niets, En die ene keer in de zoveel jaar dat ze toch ergens van schrikt springt ze 10 cm opzij, kijkt op: "Oh, het is niks" en gaat weer onverstoorbaar verder. Heerlijk. :)

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:04

geniaal dat filmpje _/-\o_

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:04

trouwens leuk topic

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:13

Mijn BWP is een van de meest bomproof paarden die ik gezien heb. (Frans x belgisch/duitse bloedlijnen)
Loopt zonder probleem mee in diverse stoeten door Brugge (met geiten,hengsten,vuur,fanfare,politie etc.)
Ooit was ik hem samen met andere paarden aan het opzadelen onder een afdak. Bliksem sloeg net boven ons in en alle andere paarden trokken zich los en sloegen op hol.
Ik kon de mijne rustig in z'n stal gaan zetten :')

Ik denk dat je eerder als individueel moet gaan kijken en niet rasgebonden,er zijn altijd uitzonderingen.

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:33

het ligt vast aan mij hoor maar mij valt het vaak op dat de hele mooie paarden vaak heter zijn.
natuurlijk vind ik andere rassen ook mooi maar het valt mij soms op :D

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:18

Dat filmpje is geniaal! Ik had m nog nooit gezien! Supergrappig!
Mooie pony trouwens, cool beest!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:27

AnnoDomino3 schreef:
het ligt vast aan mij hoor maar mij valt het vaak op dat de hele mooie paarden vaak heter zijn.
natuurlijk vind ik andere rassen ook mooi maar het valt mij soms op :D

Wat je mooi vindt, is persoonlijk. Dus verklaar "hele mooie paarden"?

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:03

Paardenrassen met weinig angst die ik ken zijn de Tennessee Walking Horses (VS) en de Mangalarga Marchador (Brazilië).
Deze rassen zijn zo gefokt dat ze van zichzelf erg nuchter zijn. Uitzonderingen zijn er uiteraard altijd. Daarnaast kun je zelfs een gigantisch nuchter paard alsnog zenuwachtig krijgen met een verkeerde aanpak.

Deze rassen worden niet ingezet als politiepaarden. Ze komen niet veel voor in Nederland en zijn daarnaast ook meestal niet groter dan een flinke E pony. Ze waren van oorsprong dieren die gebruikt werden om lange afstanden af te leggen en b.v. het vee op te drijven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:57

Ik ga voor de Quarter Horse.
Afgelopen week bij de brandweer oefening was zij super !!

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 23:27

:+ haha ik dacht ook gelijk aan een shetlander