Taboe op paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:42

stef schreef:
Ayasha schreef:
Gooiden ze'm maar op de bbs als ie iets medisch heeft.

Als ie iets medisch heeft is het nog steeds het goed recht van de eigenaar om het paard te verkopen, niet jou paard, niet jou zaak

Ha maar het prachtige basis recht op vrjiheid van meningsuiting :+:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:43

stef schreef:
Ayasha schreef:

Als ie iets medisch heeft is het nog steeds het goed recht van de eigenaar om het paard te verkopen, niet jou paard, niet jou zaak

Uitstekend, maar ik vind veel paarden relevanter dan eigenaren... dus ik bemoei me er met liefde mee :-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:45

stef schreef:
Ayasha schreef:

Alleen als dit (bewust) verzwegen wordt, is er eigenlijk sprake van oplichting :D

vuurneon

Re: Taboe op paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:50

Als iemand zijn/haar paard wil verkopen; ga je gang.
Of het nou is omdat de kleur niet mooi is of geld gebrek, ieder zijn/haar redenen.
Gezond paard naar de slacht vind ik ook geen probleem.

Als iets je eigendom is, heb je gewoon het recht om te verkopen. Niets meer niets minder.
Snap ook nooit zo goed waarom dat altijd 'zielig' is, zelfs al zou je een paard naar de slacht doen. Net of het paard dan denkt; 'o jee... Morgen kan ik niet meer gras eten, denken aan mijn toekomst en oud worden' .
Zolang je eigenaar bent, hoor je je verantwoordelijkheid te nemen. Daar kan verkopen ook prima bij horen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:06

Ayasha schreef:

het recht om je mening te geven is een groot recht, maar dat zegt niet dat je automatisch altijd je mening MOET geven

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:13

Het heeft denk ik te maken met de manier van het houden van je paard en het doel wat je ermee voor ogen hebt. Paarden die helemaal opgenomen worden in een gezin zullen minder snel verkocht worden, dan paarden die puur voor de sport worden aangeschaft. Is mijn ervaring :) Niet dat de band er minder om is hoor, maar je hebt dan een ander doel voor ogen.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:28

Om even op een 'ziek' paard terug te komen: Ik denk dat niemand belang heeft bij een paard dat niet in orde is. Uiteraard zijn er altijd kleine medische dingen waardoor een paard nog wel goed kan functioneren als gezelschapspaard maar tegenwoordig kun je een gezonde pony zelfs gratis meekrijgen dus waarom zou je dan voor een paard gaan met een mankement? Vorig jaar heb ik ook een pony aan een handelaar meegegeven die niet orde was, wat er precies aan de hand was weten we niet maar het dier deugde niet in zijn hoofd en kon daarom niet gebruikt worden voor de aangespannen sport, wat mijn intentie was. Dan vind ik het sneu voor het dier dat hij met de handelaar mee moet, en waarschijnlijk naar de slacht gegaan is, maar ik kon het dier gewoon niet gebruiken en hij had hier geen toegevoegde waarde waardoor we besloten hebben hem mee te geven(We hebben overigens geen geld voor hem gevraagd) Het grijpt me wel dat hij afgemaakt moest worden omdat het voor 90% van de tijd gewoon een heel gezonde pony was die alles voor je deed maar het is gewoon de realiteit dat dieren die niet 100% in orde zijn gewoon voorgeschreven als slachtpaard. Uiteraard doe ik niet aan oplichterij en was alles ook bekend bij de handelaar!

Ik vind wel dat wanneer je het paard al je hele leven lang hebt en boven zijn/haar 25ste verkoopt het niet eerlijk is tegenover het paard. Mocht je het dier om financiële redenen niet kunnen houden vind ik dat je het paard bijvoorbeeld schenkt aan een kinderboerderij o.i.d. Onze allereerste pony, die we 11 jaar geleden aanschaften is nu 16 jaar en zal ook niet meer weggaan. Ik heb er wel eens over nagedacht maar kan het niet over mijn hart krijgen.
Laatst bijgewerkt door FrieseMenner op 17-04-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:38

stef schreef:
Ayasha schreef:

het recht om je mening te geven is een groot recht, maar dat zegt niet dat je automatisch altijd je mening MOET geven

Neuh maar als ik dat graag wil maak ik er gebruik van. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:47

Voor mij zit er geen taboe op verkopen, het kost maandelijks behoorlijk wat geld en als je niet meer blij bent met je paard, omdat de klik er niet is of het paard voldoet niet aan je wensen voor gebruik of om welke reden dan ook, vind ik het zelfs eerlijker om je paard over te doen naar iemand die er wel helemaal van geniet. En als we het dan toch vergelijken met mensen, ach, ik weet niet eens meer bij wie ik op de kleuterschool heb gezeten en ik zie ook niemand meer van enkele jaren geleden. Vrienden komen en gaan ook als jijzelf verandert. Als je voorheen sportmens was maar nu blijer wordt om met een makke koudbloed het bos in te gaan, zal ik de eerste zijn die zegt dat je je oude wedstrijdpaard met sporttemperament weg moet doen en als je recreatief ruiter bent en ontdekt dat jij eigenlijk sportambities hebt maar je paard wordt doodongelukkig van trainen in de bak, is het imo hoog tijd om afscheid te nemen van elkaar en andere combinaties te gaan vormen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:51

Ayasha schreef:
stef schreef:

Nog even een aanvulling: Je mening geven en je mening opleggen vind ik overigens wel 2 compleet verschillende dingen.

Maar goed, ik heb mijn "kapotje" weg gegeven (voor t paard is niet betaald, voor haar spullen wel) aan een zorgboerderij. Beste beslissing die ik ooit voor haar had kunnen maken :j En zelfs dat is voor sommige al not done.
Heb ik verder geen boodschap aan, mijn paard, mijn beslissing :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:55

stef schreef:
Ayasha schreef:

Nog even een aanvulling: Je mening geven en je mening opleggen vind ik overigens wel 2 compleet verschillende dingen.

Maar goed, ik heb mijn "kapotje" weg gegeven (voor t paard is niet betaald, voor haar spullen wel) aan een zorgboerderij. Beste beslissing die ik ooit voor haar had kunnen maken :j En zelfs dat is voor sommige al not done.
Heb ik verder geen boodschap aan, mijn paard, mijn beslissing :j

Opleggen kan je al bijna niet denk ik. ) hangt ook van de situatie af. Maar als ik iemand een paard met bv een kapotte pees of whatever zie verkopen als 'weidemaatje' denk ik (en zeg ik ook) wel eens "slaap het dier dan in ipv het risico te lopen dat ie alsnog gereden zal worden". Het zou de 1e niet zijn die ze toch onder het zadel gooien met de hele lijdensweg naar compleet "kapot" van dien... Dat vind ik niet eerlijk. :) Dan doe je er nog mee wat je wil overigens. Maar ík vind dat niet oke. :)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:01

Ik denk altijd maar zo: 'Hij/zij heeft vast een schitterend leven bij de nieuwe eigenaar'. Je moet je niet te druk maken over je oude dier, 95% van de mensen past heel goed op het dier en ik ga er vanuit dat het dier goed terecht is gekomen. Heb je ook een zorg minder...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:03

FrieseMenner schreef:
Ik denk altijd maar zo: 'Hij/zij heeft vast een schitterend leven bij de nieuwe eigenaar'. Je moet je niet te druk maken over je oude dier, 95% van de mensen past heel goed op het dier en ik ga er vanuit dat het dier goed terecht is gekomen. Heb je ook een zorg minder...

verstandig uitgangspunt dat paardenmensen te vertrouwen zijn :j :+

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:07

Ayasha schreef:
FrieseMenner schreef:

verstandig uitgangspunt dat paardenmensen te vertrouwen zijn :j :+

Nou ja, je kan je wel uren/dagen/weken druk om maken of het dier nu goed terecht is gekomen ja of de nee maar wat schiet je er mee op. Verkocht = verkocht. En ik zal er dan wel heel makkelijk in zijn maar zo zit ik in elkaar. Uiteraard wil ik ook het beste voor het paard en verkoop je het niet bij de eerste de beste maar geloof me je zult nooit 100% zeker weten of het dier goed terecht komt, al leken de nieuwe eigenaren nog zo geschikt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:26

FrieseMenner schreef:
Om even op een 'ziek' paard terug te komen: Ik denk dat niemand belang heeft bij een paard dat niet in orde is. Uiteraard zijn er altijd kleine medische dingen waardoor een paard nog wel goed kan functioneren als gezelschapspaard maar tegenwoordig kun je een gezonde pony zelfs gratis meekrijgen dus waarom zou je dan voor een paard gaan met een mankement? Vorig jaar heb ik ook een pony aan een handelaar meegegeven die niet orde was, wat er precies aan de hand was weten we niet maar het dier deugde niet in zijn hoofd en kon daarom niet gebruikt worden voor de aangespannen sport, wat mijn intentie was. Dan vind ik het sneu voor het dier dat hij met de handelaar mee moet, en waarschijnlijk naar de slacht gegaan is, maar ik kon het dier gewoon niet gebruiken en hij had hier geen toegevoegde waarde waardoor we besloten hebben hem mee te geven(We hebben overigens geen geld voor hem gevraagd) Het grijpt me wel dat hij afgemaakt moest worden omdat het voor 90% van de tijd gewoon een heel gezonde pony was die alles voor je deed maar het is gewoon de realiteit dat dieren die niet 100% in orde zijn gewoon voorgeschreven als slachtpaard. Uiteraard doe ik niet aan oplichterij en was alles ook bekend bij de handelaar!

Ik vind wel dat wanneer je het paard al je hele leven lang hebt en boven zijn/haar 25ste verkoopt het niet eerlijk is tegenover het paard. Mocht je het dier om financiële redenen niet kunnen houden vind ik dat je het paard bijvoorbeeld schenkt aan een kinderboerderij o.i.d. Onze allereerste pony, die we 11 jaar geleden aanschaften is nu 16 jaar en zal ook niet meer weggaan. Ik heb er wel eens over nagedacht maar kan het niet over mijn hart krijgen.

Als je er niets voor hoeft te hebben en m meegeeft aan de handelaar voor de slacht, dan noem ik jou lui, want je neemt niet de moeite om m zelf naar de slacht te brengen, dat was eerlijker naar het dier toe geweest, want er worden heel wat afgerommeld in de paardenwereld en of mogelijke kansen dat ie op transport gezet wordt naar buitenland. Dus ik snap jou eigenlijk niet. Wegdoen of slacht prima, maar op deze manier???? dat is geen diervriendelijke manier van doen.

Bah en dan de manier waarop je zegt, net of het om een stuk speelgoed gaat.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:31

Ragdollcat schreef:
FrieseMenner schreef:

Als je er niets voor hoeft te hebben en m meegeeft aan de handelaar voor de slacht, dan noem ik jou lui, want je neemt niet de moeite om m zelf naar de slacht te brengen, dat was eerlijker naar het dier toe geweest, want er worden heel wat afgerommeld in de paardenwereld en of mogelijke kansen dat ie op transport gezet wordt naar buitenland. Dus ik snap jou eigenlijk niet. Wegdoen of slacht prima, maar op deze manier???? dat is geen diervriendelijke manier van doen.

Bah en dan de manier waarop je zegt, net of het om een stuk speelgoed gaat.

Wat dat betreft ben ik in dat opzicht misschien iets realistischer. We hebben alles voor het dier gebrobeert: 8 verschillende dierenartsen zijn langsgeweest, hij is naar een kliniek geweest waar ze allerlei scans e.d. hebben gemaakt en hij heeft tal van medicijnen en spuiten gehad. Het dier heeft misschien een waarde van 650/700 euro maar heeft uiteindelijk aan alle rekeningen zo'n 10.000,- euro gekost maar helaas, niets hielp. Ik vind het onterecht dat je dan beschuldigd dat ik doe alsof het een stuk speelgoed is. Niets hielp en daardoor hebben wij gekozen, op aanraden van meerdere mensen, hem mee te geven met de handelaar. De, bij ons bekende, handelaar heeft alles keurig afgehandeld zodat wij er verder geen omzien meer naar hadden. Als je het lui vindt? Prima, moet jij weten maar gelukkig weet ik zelf beter en hebben we het beste met het dier voorgehad.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:38

Zolang het dier met een eerlijk verhaal wordt verkocht en uitgangspunt het welzijn van het dier is, heerst er wat mij betreft geen taboe op maar helaas mag dat niet altijd zo zijn..