paard breekt los tijdens wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 00:40

Soms moet je ook gewoon kunnen accepteren.
Dit is en is mijn systeem, en het werkt.
Waarom nog een stukje meer vrijheid geven en er ontstaan problemen ??

Ik spreek uit ervaring op paarden en ook op mensen gebied.
Een paard heeft een leider nodig.
Een groep mensen waar je chef over bent heeft ook leiding nodig.

Kan je goed met elkaar communiceren dan heb je een prachtig samenwerkings verband.
De groep mensen functioneerd optimaal.
Het paard loopt zo de ZZ in of pakt minimaal de 70 in de reining.

Maar als leiding gevende houdt de teugeltjes op een eerlijke manier strak.

Peppertree

Re: paard breekt los tijdens wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:49

Eens.

Ik denk alleen dat Otto nog wat klanten nodig heeft voor zijn praktijk.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 08:56

je zou met alleen halster in bak of wei kunnen oefenen als hij dan los breekt dan kan die ninet weg. je zou ook met iemand samen kunnen wandelen

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:30

Oh, heel herkenbaar!! Ook mijn jongste paard heeft het 'talent' om zomaar uit het niets het touw uit mijn handen te trekken en ervandoor te gaan! Gebeurt ook zomaar zonder aanleiding.
Ondertussen heb ik ook al vele watertjes doorzwommen met hem en gaat het gelukkig beter nu.
Ik ben mij een beetje gaan verdiepen in Parelli en ben ook met hem op Parelli-weekend geweest. Daar deed hij juist hetzelfde met de trainer, en die is toen met hem aan de slag gegaan en heeft mij oefeningen gegeven om mee te oefenen (o.a. als ik naar zijn achterhand kijk, draait hij zijn hoofd naar mij; hij vind dat zelf een heel leuke oefening, en ik doe die ook geregeld zomaar, als ik met hem op straat kom, en hij reageert daar heel goed op en richt zich dan tijdens de wandeling veel meer op mij en is alerter voor wat ik van hem vraag).
Verder neem ik hem i.p.v. aan het touw mee wandelen, aan de longe mee (die is langer, en geeft mij een beetje extra tijd om hem terug te halen), dat scheelt ook weer. En inderdaad ook wat jij zegt en toepast: paard proberen ALTIJD achter mij te laten lopen. Ook iets wat bij mij effect heeft hiervoor is met mijn touw blijven zwaaien om een ruimte achter mij te creeëren waar mijn paard niet door kan (is hier ook al eens ergens gezegd geweest dacht ik).
Ook een oefening om te gaan wandelen: ik draai mij soms om, met mijn gezicht naar hem gericht en wandel zelf dus achteruit terwijl hij vooruit gaat, en dan echt focussen op afstand houden tussen ons; is soms makkelijker zo, dan als ik hem niet zie :j . En verder doe ik dikwijls eerst een beetje grondwerk voordat ik met hem op straat ga, zodat hij heel erg op mij gericht is nog voordat we vertrekken.
Dat alles heeft mij toch al heel ver geholpen met dit probleem, en heb er nu toch al een hele tijd geen last meer van. En het belangrijkste is: heeeel consequent zijn! Niet één keer wel iets toelaten, en een andere keer weer niet; heb ik echt wel moeten leren :D .

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:32

Beste StefenYnia,
Dank voor je reactie. Ik begrijp je en ik zie dat ik inderdaad de nadruk heb gelegd op het gereedschap en minder op de begeleiding hoe dat gereedschap het beste te gebruiken. Ik zal daar in het vervolg op letten; dank je wel voor de tip! Ik ben het meer dan van harte met je eens dat de begeleiding zeer belangrijk en vanzelfsprekend is. Die vanzelfsprekendheid voor mij is waarschijnlijk de reden dat ik daar in mijn reacties niet over heb geschreven. Als ik een paard te trainen krijg, heb ik altijd een uitgebreid gesprek met de eigena(a)r(esse) en ruiter/amazone om zoveel mogelijk achtergrond informatie te krijgen. De start van de training is uiteraard daar op aangepast en daarna is het de reactie van het paard bepalend hoe de training veder verloopt. Het uiteindelijke resultaat waar ik naar streef is dat het paard zich onder normale omstandigheden netjes gedraagt zoals de eigena(a)r(esse) en ruiter/amazone dat wil.
Fijn weekend verder!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:58

Beste Otto,

Graag gedaan, ik denk dat de vanzelfsprekendheid van training, bij lang niet alle mensen vanzelfsprekend is, helaas. In een perfecte wereld zou dat misschien zo moeten zijn, maar ik denk dat je wel zal merken hier op Bokt (Zie dat je nieuw bent), het vanzelfsprekende niet altijd het meest logische zal zijn in de ogen van een ieder.
In ieder geval veel succes met je business, en hier op Bokt!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 13:58

Allemaal hartstikke bedankt! Ik heb hele goede tips gehad waarmee ik aan de slag ga.
Nogmaals Tnx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:32

ottoklaver schreef:
Beste Samantha
De grote plus van juiste gebruik van het dualy halter is dat je er niet aan hoeft te trekken. Het paard trekt er aan als hij zich niet gedraagt en merkt vanzelf wel dat het niet prettig is. De kans dat zijn zo hard trekt dat zijn neus been breekt is gering. Je moet weten dat als het dualy halter juist is aangedaan, het halter hoger zit dan bijvoorbeeld de neusriem van een hoofdstel: het zit net onder de jukbeenderen en daar is het bot van zijn neus erg sterk.
Let op ik zeg niet dat je een neusbeen niet kan breken; alles kan kapot dus het breken van botten kan altijd, ook met een hengsten ketting.
Veel succes.

U spreekt hierin zichzelf tegen. Eerst zegt u dat het halster geen pijn doet, en nu spreekt u over een niet prettig gevoel= ook pijn imo. Het gaat er gewoon om dat het paard ergens tegenaan loopt, of dat nou zo'n duur halster is of een hengstenketting die de ts al heeft of een bit. Zolang het paard niks doet, zal het ook geen pijn/ongemakken ervaren, of dat nou zo'n halster, een bit of een ketting is, alle drie zal een niet fijn gevoel geven.
Waarom ik een hoofdstel met lijn noemde is omdat vooral de longeerlijn handig is als hij er vandoor wilt, dan ben je hem tenminste niet meteen kwijt.

Desalniettemin zal ts moeten gaan werken aan haar handigheid naar haar paard toe, met wat voor hulpmiddel dan ook. Of zich er bij neerleggen dat het gewoon niet zonder hulpmiddel kan. Paarden zijn soms gewoon te slim.

Succes met alle tips ts.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:45

Joolien, wist je dat het levensgevaarlijk voor je zelf is om met een "uitbreek" paard buiten te gaan wandelen met de longeer lijn !!
Gaat hij ervan door, de longeer lijn geeft brandblaren als hij door je handen slipt.
Heb je hem niet goed opgerold, en de lijn slaat om je hand of benen van jezelf ??
112 is sneller gebeld dan doen wat TS doet.
Voor haar eigen en paard veiligheid, gewoon de hengsten ketting er door heen.

En dan otto, ook jullie, goeroe volgelingen, krijgen niet altijd alles goed voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:46

Ariebren schreef:
Joolien, wist je dat het levensgevaarlijk voor je zelf is om met een "uitbreek" paard buiten te gaan wandelen met de longeer lijn !!
Gaat hij ervan door, de longeer lijn geeft brandblaren als hij door je handen slipt.
Heb je hem niet goed opgerold, en de lijn slaat om je hand of benen van jezelf ??
112 is sneller gebeld dan doen wat TS doet.
Voor haar eigen en paard veiligheid, gewoon de hengsten ketting er door heen.

En dan otto, ook jullie, goeroe volgelingen, krijgen niet altijd alles goed voor elkaar.

Moah dat kan ook makkelijk met een gewone lijn. Altijd handschoentjes aandoen als je met paarden loopt, ik doe niet anders.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:56

ik sluit me aan bij ariebren en jolien.

ik heb mijn paarden ook van jongs af aan en rijd altijd op straat. Ze moesten dus wel verkeersmak gemaakt worden. Met een trekpaard van honderden kilos en een meid van 50 kilo. Ook deze paarden (Trekpaard en haflinger) denderden zo over mij heen. Ik ben gelijk voor de strenge aanpak gegaan: hoofdstel én een ketting eraan. beide paarden hebben nog 2x geprobeerd langs me heen te denderen maar dat vonden ze niet zo lekker. Vanaf toen ben ik hulpmiddelen gaan afbouwen, eerst hoofdstel met gewoon touw toen halster met ketting en nu lopen ze aan een los touwtje met me mee.

paarden zijn en blijven gevaarlijk ook al vertrouw je ze 100% het kan altijd mis gaan. JIJ moet dus baas zijn en dat moet ook DUIDELIJK zijn naar je paard toe. Je paard moet weten onderdanig te zijn aan jou. Dat betekent niet dat hij een mega slecht leven zou hebben hoor, in tegen deel. Als het duidelijk is wie de macht heeft zal de band met je paard alleen maar sterker worden op een fijne manier.

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:05

Beste Yolien,
Dank voor je reactie. ik kan de tegenspraak niet terug vinden. Wil jij die eens aangeven? Verdere is het belangrijk, zoals jij ook aangeeft dat het paard bij ongewenst gedrag ergens tegen aanloopt dat niet prettig is. Nog belangrijker is dat het onprettige gevoel meteen verdwijnt zodra het paard het gewenste gedrag laat zien. Daarin is het dualy halter in combinatie van een lange lijn is zover ik ken het beste gereedschap zonder nadelige bij effecten zoals belediging in de mond of te grote druk en dus pijn op de kin. En uiteraard, ook het dualy halter met een lange lijn is bij ondeskundig gebruik gevaarlijk en dus is het verstandig als Samantha op de juiste manier leren te gebruiken als ze voor dit halster kiest.

Beste Aribren,
Dank voor je reactie, En ja er zullen heus een aantal paarden zijn die goeroe volgelingen zoals ik "niet altijd goed voor elkaar krijgen" zoals je claimt. Als we als goeroe volgelingen paarden goed voor elkaar krijgen op een paardvriendelijke manier is daar niets mis mee lijkt me, dat verdiend zelfs de voorkeur, niet waar?
Fijne avond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:10

Otto, in je eerste post staat dat de werking van het halster 'geen centje pijn' doet. Maar ik ben beetje miereneukerig hoor :o
Het is zo dat de hengstenketting soms blijft hangen maar daarom is het ook een optie om de ketting door de binnenring, onder de kin door naar de buitenring en dan omhoog naar de ronde ring (waar de keelriem bevestigd zit) te plaatsen, dan is de werking hetzelfde maar de kans op het blijven hangen geringer. Op deze manier krijgt je ook meer drukverdeling op het halster ipv alleen maar onder de kin en op de neus. Maar goed, zoals ik al zei is de manier waarop de ts met het paard omgaat belangrijker dan de hulpmiddel imo.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:20

Oké Otto, je kan in ieder geval netjes meedoen aan de discussie.
Dat waardeer ik.
Het dualy halster wordt hier op stal ook wel eens gebruikt bij een probleem gevalletje.
De meiden kunnen er mee om gaan en het werkt goed.

Maar, naast het breekijzer, dekens, vestjes en reserve lampjes, heb ik in mijn patrol een hengstenketting liggen.
Dat zijn spulletjes die je soms wel eens nodig kan hebben als er wat gebeurd met paardentrailer en of iemands anders paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:29

Joolien schreef:
Samantha89 schreef:
bedankt voor je reactie Joolien! Maar langs me heen lopen doet hij niet meer, als hij het wel doet geef ik zachtjes een ophoudingkje aan de lijn en dan komt hij al terug. Ik wil alleen graag dat dit dus ook gebeurd met halstertouw. Ik vraag mij eigen dus af of het wel zin heeft om met hoofdstel te gaan lopen, want waar ik bang voor ben is dat als hij met hoofdstel in niet los breekt, wat hij nu dus ook niet doet met hengstenketting, en ik dan daarna weer met halstertouw gaat lopen het weer 2 x goed gaat en dan weer fout.

Misschien moet je je er bij neerleggen dat het niet kan met halster. Je pony weet nu eenmaal dat hij op het halster sterker is dan jij.

Dat wou ik ook zeggen, want je was er te laat mee toen hij ermee begon. Mijn andere paard dat ik toen had, een draver, die deed t ook altijd, zo de hoofd en hals vast zetten en ervandoor gaan op t halster, nou ik deed gewoon de halstertouw om zijn neus via de halsterring aan de zijkant en dan om zijn neus en weer door t halsterring aan de zijkant aan jouw kant en hij heeft t nooit meer gedaan, toen wist hij dat hij t niet mag en dat als hij sterker is als ik dat ik wel met iets aankom waardoor ik hem wel de baas ben.

Duidelijk zijn en goed opvoeden.

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:46

Joolien schreef:
Otto, in je eerste post staat dat de werking van het halster 'geen centje pijn' doet. Maar ik ben beetje miereneukerig hoor :o...

Beste Jolien, dank voor je reactie. Ik heb het inderdaad geschreven en in de valkuil getrapt. Ik bedoel met "geen centje pijn" dat het geen enkele moeite koste n dat de hengst keurig net achter me blijft lopen met de lange lijn in een boogje. Het woord "pijn" is in hier door mij verkeerd gekozen. Het ware beter geweest als er stond "net zo makkelijk" of iets dergelijks.
Ik heb een beeld hoe je je hengsten-ketting vast maakt en je begrijpt vast wel dat ik moeite met het gebruik ervan blijf houden. Wel vind ik het erg prettig dat we het eens zijn dat de manier waarmee de ts met het paard én het "gereedschap" om gaat het belangrijkste is dan het gereedschap zelf. Overigens, blijf vooral scherp op details:-)

Beste Ariebren,
Dank voor je reactie en je waardering. Je schrijft dat de meiden bij jou op stal met een dergelijk halster om kunnen gaan. Dat is mooi en essentieel! Het lastige van tips op bokt is dat die tips niet in staat zijn de manier te leren: het zijn immers woorden. Je zal het gebruik van welk gereedschap dan ook onder begeleiding van een ervaren iemand moeten leren hanteren. Vandaar dat ik blijf aandringen dat het gebruik geleerd moet worden door iemand die er ervaring mee heeft.
Fijne dag verder!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:51

even een update:
Het wandelen gaat een stuk beter! Tijdens het wandelen, als hij voorbij mij wilde komen(nu reageerde ik al voordat hij mij voorbij was) op z'n donder gegeven(ruk aan de ketting) en bleef hij doordrammen liet ik hem halt houden en achteruit lopen. Nadat hij op zijn donder heeft gekregen liep ik gewoon weer verder zonder hem te belonen als het even goed ging. Tot nu toe werkt dit erg goed, hij dramt niet meer zo door en hij weet nu dat als hij niet vervelend doet hij ook geen 'pijn' voelt van de ketting. Er zijn ook momenten dat hij een halve meter achter mij loopt, dus achter mij aanloopt zeg maar.
Er zit dus al verbetering in, maar het kan nog beter. Uiteindelijk wil ik dat hij helemaal niet meer dramt en zonder problemen achter mij aan loopt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:57

*\o/*

Dit bedoelde ik dus. :7

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:14

Respect TS, dat je zo volgehouden hebt met je paardje! Fijn dat het nu wat beter gaat. Handige tips staan er tussen

Dit klinkt allemaal zoo herkenbaar! Ik heb ook zo'n grapjas, die from zero to bitch gaat in 0.1 seconds.
Ze kan tijdens het lief meelopen ineens wel zo'n rotvaart maken naar voren en ja, dan ben je al telaat want dan vertrekt hij. Ik had voordat ik dit paard kende nooit verwacht dat een paard bij mij zou kunnen losbreken 'want ik hou hem toch wel vast'. Was dat even makkelijk en kortzichtig gedacht! Met dit paard ben ik erachter gekomen hoe ontzettend snel en sterk ze kunnen zijn.

Helaas zijn de problemen al begonnen voordat ze van mij was. Vorige baasje had niet veel ervaring, dus geen goede combinatie met een jonge pony die toch de makkelijkste al niet is. In het begin trok ze zich bij hun alleen maar los, dat is wel minder geworden, maar weg is het niet. Toen ik haar kocht, wist ik nog niets van dit probleem, daar kwam ik achter toen ik even lekker met haar langs de weg ging stappen.

Inmiddels gaat het in de bak ook prima, luistert ze perfect, met gepaste afstand volgt ze me overal, maar ik ben sinds dat incident niet meer met haar de weg op gegaan. Ik durf het gewoon niet meer alleen.. Niet alleen voor mijn pony haar veiligheid, maar ik ben ook zo bang dat er wat gebeurd met andere weggebruikers! Stom is dat ik weet dat ze in de bak poeslief is, maar ik weet ook hoe ze kan gaan spoken buiten.

Ik heb destijds ook wat tips gekregen van mensen:
- maak het halstertouw aan de zijkant van het halster vast. Als hij je dan voorbij stuift, kun je hem op die manier een beetje uit 'evenwicht' halen en op dat moment weer bij je pakken
- wat hierboven al beschreven staat, met zweep achter je houden
- iemand erop en iemand ernaast zodat je hem makkelijker terug kunt krijgen.

Ik denk dat ik met mijn paardje ook wat lessen grondwerk ga nemen in de hoop dat dat iets uithaalt. Als iemand nog een goede instructeur weet in de omgeving van Brabant dan hoor ik het graag!